Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IrfanView Lossless Rotation
Fra : Michael Schrøder

Dato : 01-03-04 08:17

Jeg bruger IrfanView og et plugin til at rotere mine billeder tabsfrit.

Men nederst i dialogen er der 2 muligheder Save with original date/time" som
jeg lader være slået til og en "Optimize JPG file"...

Er der nogen der ved hvad det sidste dækker over ? - det lyder ikke helt
lossless

Et eksempel:

Et billede fylder 2.471.176 bytes direkte fra kameraet.

Roteret med "Optimize JPG file" slået fra fylder det 2.456.696 bytes.

Roteret med "Optimize JPG file" slået til fylder det 2.395.921 bytes.

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen forskel (det ville jo gøre det nemmere...)

Er der nogen der kan forklare forskellen ?

mvh Michael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-03-04 17:16

Michael Schrøder wrote:

[Snip Optimize JPEG file (lossless) i IrfanView]

> Er der nogen der ved hvad det sidste dækker over ?

At der laves optimerede tabeller i stedet for at bruge prædefinerede.

> - det lyder ikke helt lossless

Ingen panik, det er ganske tabsfrit.

> Er der nogen der kan forklare forskellen ?

Der står lidt om det på http://sylvana.net/jpegcrop/jpegcrop/

IrfanViews plugin anvender samme kode som JPEGCrop (og JPEGTran).
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/