Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batteri i digital kamera?
Fra : peet_dk

Dato : 28-02-04 14:49

Jeg man undgå nogle bestemte typer batterier? Eks. kan det svare sig at købe
et der kan tage AA batterier. Eller går det ud på et om det er fabrikantens
specielle batteri, eller det kamera der kun kan tage AA batterier?

--
-
peet_dk was here

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-02-04 15:56

Hej

peet_dk wrote:
> [...]
> et der kan tage AA batterier. Eller går det ud på et om det er fabrikantens
> specielle batteri, eller det kamera der kun kan tage AA batterier?

Det må jo være op til dig at vurdere. Hvis det er et specialbatterie er
det ofte et mindre kamera. Hvis det er 4 stk AA batterier, så kan man
som regel tage pokkers mange billeder.

Prøv at tjekke skemaet i bunden af siden:
http://www.dpreview.com/reviews/canona70/page9.asp

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 28-02-04 17:04

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:c1qa36$3j4 Hvis det er et specialbatterie er
> det ofte et mindre kamera.
hej

jeg bruger canons eget batteri, og kan tage ca. 400 billeder på en
opladning...
det er vel også okey....

torben

> Prøv at tjekke skemaet i bunden af siden:
> http://www.dpreview.com/reviews/canona70/page9.asp
>

> --

---
T-man

Fra : Jørgen

Dato : 28-02-04 23:11

"peet_dk" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fabrikantens
> specielle batteri, eller det kamera der kun kan tage AA batterier?

Hej peet
Så enkelt kan det ikke siges, men det er normalt ikke en fordel, hvis der
kun kan bruges specialbatterier.
Alle batterier indeholder i bund og grund de samme celler. De specielle
batterier er en del dyrere end tilsvarende AA batterier, da designet jo ikke
er gratis.
Man skal selvfølgelig bruge AA batterier af en god kvalitet.
Bemærk, at det er forskelligt om de forskellige modeller bruger 2 eller 4
batterier, altså ca 3 eller 6 volt.
Mit gamle Kodak havde 2, mit nye Olympus har 4 batterier. De ca. 6 volt er
tilsyneladende en fordel hvis jeg tager billeder i frostvejr.
hilsen
Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-02-04 09:09

Jørgen <jjgasC5000@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Mit gamle Kodak havde 2, mit nye Olympus har 4 batterier. De ca. 6 volt er
> tilsyneladende en fordel hvis jeg tager billeder i frostvejr.

Hvis jeg lige må kværulere lidt, så kan man ikke gå ud fra det. Selv om
kameraet har fire elementer (iflg. en nylig diskussion her i gruppen, så
er det jo et element og ikke et batteri), så behøver de ikke at være
parallelforbundne. Hvis de er serieforbundne to og to, så er spændingen
stadig ca. 3 volt. Men kapaciteten er fordoblet, så kameraet bør kunne
tage dobbelt så mange billeder. Til gengæld fylder og vejer fire
elementer mere end to. Man kan bl.a. se på, hvor stort og tungt et Canon
A70 er i forhold til et Nikon 3100 med kun to AA-elementer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen J.

Dato : 29-02-04 12:07

Er der nogen der har kendskab til digitale kameraer, hvori der anvendes
paralleltforbundne elementer ?
Når jeg spørger så skyldes det, at en parallelforbindelse normalt kræver
meget ensartede elementer for at kunne fungere. Måske er man nået hertil med
den nyeste teknologi.
Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-02-04 13:31

Jørgen J. <ajgj@stofanetNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> meget ensartede elementer for at kunne fungere. Måske er man nået hertil med

Nå ja, bevares. Undskyld, jeg blander mig. Jeg kender ikke noget til
digitale kameraers opbygning. Det gør de fleste her i gruppen næppe
heller. Fabrikkerne vil vel gerne holde kortene lidt tæt til kroppen og
offentliggør ikke detaljer om opbygningen. Og de færreste af os har vel
lyst til at skille vores kamera ad, bare for at se, hvordan det ser ud
indeni. Jeg mente det mere som en generel betragtning, at man ikke kan
gå ud fra, at når et elektrisk apparat bruger et bestemt antal
elementer, så er de alle parallelforbundne. Men det kan da godt være, at
det er langt det almindeligste. Det ved jeg ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen J.

Dato : 29-02-04 14:15

"Henrik Münster" wrote:
> [...]
> elementer, så er de alle parallelforbundne. Men det kan da godt være, at
> det er langt det almindeligste. Det ved jeg ikke.

Hej Henrik !
Du har da intet at undskylde. Jeg er helt enig med dig i, at det er
vanskeligt at finde ud af hvad det er der sker i de digitale kameraer,
derfor mit spørgsmål i håb om at der måske er nogen der kan hjælpe mig til
at blive lidt klogere. Mit udgangspunkt, der måske skyldes forældede
erfaringer, går på at man ikke anvender paralleltforbundne elementer. Måske
tager jeg fejl ?
Mvh
Jørgen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-02-04 14:16

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Nå ja, bevares. Undskyld, jeg blander mig. Jeg kender ikke noget til
> digitale kameraers opbygning. Det gør de fleste her i gruppen næppe
> heller.

Du behøver ikke splitte dit kamera ad for at se om
det er bygget med 2+2 i parallel, eller 4 i serie
kig på batteridækslet, og se hvordan polerne er
forbundet i forhold til hvordan de er forbundet i
den anden ende..

Hvis hvert andet element vender omvendt i
forhold til det ved siden af, er der 99% chance
for at der er tale om en serie forbindelse.

Ved en parallelforbindelse forbinder man
+ til + og - til - på mindst to elementer
ved en serie forbindelse forbinder man - til +
på mindst to elementer

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jørgen

Dato : 29-02-04 18:27

> [...]
> er det jo et element og ikke et batteri), så behøver de ikke at være
> parallelforbundne. Hvis de er serieforbundne to og to, så er spændingen

Det lyder lidt ulogisk og vil næppe forekomme når man taler om batterier til
foto.
Det er nemt at konstatere ved at kikke i batterikassen.

> [...]
> elementer mere end to. Man kan bl.a. se på, hvor stort og tungt et Canon
> A70 er i forhold til et Nikon 3100 med kun to AA-elementer.
I praksis har det jo ikke meget betydning - hvis du kun har 2 stk i
apparatet - ja så har du jo nok 2 ekstra i lommen.
Hilsen
Jørgen