Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 105mm Macro
Fra : Yaro

Dato : 27-02-04 22:24

Står og overvejer at anskaffe mig en Sigma 105mm Macro er der nogen der har
nogle gode/dårlige oplevelser med denne? Den skal bruges på en D10 er der
andre muligheder som er bedre uden at koste 10 k ?

Fra : Jan

Dato : 27-02-04 21:49

Hmm - ja jeg ville godt nok holde mig til Canons egen 100mm macro f:2.8, den
er kanon god og temmelig hurtig. Ved ikke hvad den koster i DK, men den kan
da fås til lige omkring eller lidt under 4000 i tyskland.

Jeg har dog ingen konkret erfaring med den pågældende sigma objektiv, men
har til gengæld knap så gode erfaringer med andre "gode" sigma objektiver og
jeg vil selv til enhver til foretrække Canons egne objektiver.

Fra : Carsten Kolind

Dato : 27-02-04 22:59

Det er er fedt objektiv og giver super skarpe billeder. Det er dog et af de
objektiver som har chip problemer med canon 10D.

Hilsen Carsten

Fra : Alex W

Dato : 27-02-04 23:15

> [...]
> nogle gode/dårlige oplevelser med denne? Den skal bruges på en D10 er der
> andre muligheder som er bedre uden at koste 10 k ?

Prøv Tamrons 90 mm macro.
Den (glasset med coatningen) har samme farvetemperatur som Canon, Sigma er
en anelse mod det røde.

Tamrons objektiv larmer en anelse med autofocus og er ikke lige så hurtig
som Canons.
Tamron 90 mm er en anelse bedre end Sigmas macroobjektiv. (se evt. div.
tests)
Tamron har en feature som er meget smart, idet autococus slås fra når man
trækker skarphedsindstillings-ringen tilbage, når skarphedsplanet skal
justeres hårfint .. der er automatikken tit en hemsko.

Canon, Tamron og Sigmaen er de fineste (kort tele) macro objektiver der
nogensinde er lavet til 24x36 mm. i nævnte rækkefølge. Tamrons objektiv er
det billigste.

Jeg valgte Tamrons objektiv og har ikke fortrudt. Det tegner meget fint
detaljeret og skarpt!!

/Alex W

Fra : Jakob Lyngs

Dato : 29-02-04 01:09

Hej

Jeg bruger sigmaen på mit 10D, og har ingen problemer overhovedet. Det er
bygget i en lækker kvalitet, og tager ultraskarpe billeder

/Jakob

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 01-03-04 20:49

> [...]
> nogle gode/dårlige oplevelser med denne? Den skal bruges på en D10 er der
> andre muligheder som er bedre uden at koste 10 k ?

Canons egen 100mm USM macro er helt sikkert bedre - den koster 4000 kr. plus
moms hos www.goecker.dk.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk