Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batteri problem/spørgsmål...?
Fra : Magnus

Dato : 25-02-04 17:10

Mit Olympus E-10 digital kamera bruger 4 stk. AA baterier og jeg har nogle
på 2200 AA baterier og det har et stort forbrug så jeg skal tit skifte
batterier.

Men selv om batterierne er fuldt opladt (og ikke gamle) så kan kameraet ikke
tændes og ofte kan det kun være tændt kort så klager det over batterierne
selv om de er gode nok.
Jeg har ikke fundet anden forklaring end at det må være batteriholderen som
på en eller anden måde slides og derved ikke skaber den kontakt til
batterierne som kræves.

Men et rigtigt batteri til sådan et kamera koster over 4.500,- så tænkte
jeg.

De 4 små batterier på 1,5 V giver tilsammen 6 V og på indgangen til
strømforsyningen står der 6,5 V. Hvis jeg nu konstruere en "holder" til 4
stk. 1,5 V batterier af den størrelse som anvendes i lommelygter og
forbinder dem på samme måde som der gøres i batteriholderen med
AA-batterierne. Disse batterier giver ligeledes tilsammen 6 V og dem
tilslutter jeg så med en lidning med stik til stikket for strømforsyningen
mærket med 6,5 V på kameraet.

Derved vil jeg så ikke have et eksternt batteri som vil holde længere (have
længere levetid) og det var ikke afhængig af kunne at batteri holderen
bliver slidt eller på anden måde skaber dårlig forbindelse.

Kan man det og var det ikke en billig løsning eller er der nogen som har
andre løsninger...?

/Magnus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 17:26

Magnus wrote:

> Mit Olympus E-10 digital kamera bruger 4 stk. AA baterier og jeg har nogle
> på 2200 AA baterier og det har et stort forbrug så jeg skal tit skifte
> batterier.

De batterier du bruger er nok på 2200 mA, men der kan være en fejl
på et af batterierne, så det kun har en begrænset kapasitet, læs
mit FAQ om genopladelige batterier, der kan du bl.a. læse hvordan
du kan tjekke dine batterier.
http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

> Men et rigtigt batteri til sådan et kamera koster over 4.500,- så tænkte
> jeg.

Nej 4 stk. genopladelige AA batterier kan købes for under 100 kr.,
ja nogen gange kan de fås på tilbud i Fakta og Netto til omkring
60 kr. for et sæt med 4 stk.

Så køb et par eksta sæt, så kan du godt leve med, at dit digicam
er en batterisluger.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Magnus

Dato : 25-02-04 17:38

Jeg mener at sådan et "rigtigt" batteri fra olympus som sættes under
kameraet og passer op i batteri "hullet" koster de 4.500,-
Men problemmet løses ikke ved jeg køber et par ekstra sæt genopladelige
batterier hvis jeg har problemmer med holdere som de sidder i hele tiden.

Det var derfor jeg tænkte om ikke de kunne tilsluttes med en ledning istedet
så man derved fik forbindelse istedet for den utilregnelige batteriholder
som ikke er til at stole på når man står og kun har den ene chance for
billedet og så vil apperatet ikke tændes.

/Magnus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 18:41

Magnus wrote:

> [...]
> Men problemmet løses ikke ved jeg køber et par ekstra sæt genopladelige
> batterier hvis jeg har problemmer med holdere som de sidder i hele tiden.

Ok nu har tjekket op det dit kamera har en speciel batteriholder,
og det bruger 4 stk. genopladelige AA NiMH batterier, eller et
specielt udformet Lithium batteri.
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse10/page4.asp

Du kan godt rense batteriholderens kontaktflader, men du må ikke
bruge noget der sliber, for så kommer der lynhurtigt ir.

Og som sagt, så kan det godt ske, at den korte levetid du oplever
med dit nuværrende sæt NiMH batterier, skyldes at en af cellerne
er deffekt.

Og så kan du tjekke nogle af de alternative forhandlere af genop-
ladelige batterier, hvis du er heldig, så kan du finde et Lithium
batteri til en brøkdel af den pris som Olympus kræver, jeg har
købt Lithium batterier til mit Fuji hos www.thansen.dk og de har
været et godt køb.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : F.Larsen

Dato : 25-02-04 20:37

> Du kan godt rense batteriholderens kontaktflader, men du må ikke
> bruge noget der sliber, for så kommer der lynhurtigt ir.

Brug feks. isopropyl alcohol

> Og som sagt, så kan det godt ske, at den korte levetid du oplever
> med dit nuværrende sæt NiMH batterier, skyldes at en af cellerne
> er deffekt.

Enig. Du kan tjekke batterierne selv. Køb et multimeter (f.eks. bauhouse) -
kan fås for f.eks. 50 kr.
Så kan du på simpel vis måle spændingen.

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Spyware/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 21:18

"F.Larsen" wrote:

> Brug feks. isopropyl alcohol

Ja - en vatpind med sprit eller renset bezin er godt, hvis det
er fedt der skal afrenses, men det er endnu bedre med noget
rigtig kontakt-rens, det kan købes i elektronikforretninger.

> Enig. Du kan tjekke batterierne selv. Køb et multimeter (f.eks. bauhouse) -
> kan fås for f.eks. 50 kr.
> Så kan du på simpel vis måle spændingen.

Hvis Magnus har fulgt mit link til batteri FAQ'et, på URL:
http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm - så har han allerede
fået dette forklaret meget grundigt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 26-02-04 10:21

"F.Larsen" skrev

> Enig. Du kan tjekke batterierne selv. Køb et multimeter (f.eks.
bauhouse) -
> kan fås for f.eks. 50 kr.
> Så kan du på simpel vis måle spændingen.

Tillad mig at bryde høfligt ind

Det nytter ikke at måle spændingen på NiMH-batterier.
De kan være komplet klaskede, men alligevel vise fin fin spænding.
Har oplevet dette på en hel del NiMH-batterier til mobiltelefoner og
videokameraer.

Hilsen Brian

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-02-04 11:58

"[DK6400] Brian Baldersbæk" wrote:

> [...]
> De kan være komplet klaskede, men alligevel vise fin fin spænding.
> Har oplevet dette på en hel del NiMH-batterier til mobiltelefoner og

http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm - bliver der
oplyst, at man skal måle med et multimeter, som har en
indbygget batteritester, og det lægger netop en belast-
ning over batteriet, så målingen bliver retvisende.

Det er sådan, at defekte og slidte NiMH celler godt kan
oplades, og lige efter opladningen vil en måling vise at
de er gode, men de kan ikke holde kapasiteten, og hvis
man måler cellerne igen efter et døgn, så vil man konsta-
tere at de har tabt kapasiteten.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 26-02-04 12:13

"Niels Ebbesen" skrev

> [...]
> de er gode, men de kan ikke holde kapasiteten, og hvis
> man måler cellerne igen efter et døgn, så vil man konsta-

Det svarer fint til mine gjorte erfaringer.
Da jeg bare har målt med et ganske almindeligt multimeter, har jeg ikke haft
muligheden for en korrekt måling.
Dine oplysninger udvider derfor horisonten hér....og det takker jeg for

Brian

Fra : Flemming Kjær

Dato : 26-02-04 17:04

Hej Niels

Jeg har lige læst din FAQ. Den er rigtig god, dog er der en lille
ting jeg godt vil kommentere.
Du skriver (og viser) at et multimeter er velegnet som batteritester.
Det er ikke helt korrekt. En rigtig batteritester belaster nemlig batteriet
mens den måler, dermed viser den nemlig om der er kapacitet (både
spænding og strøm) på batteriet, hvorimod multimeteret "kun" viser
hvordan det ser ud med spændingen.
En billig batterimåler kan købes for en 25-50 kr.

med venlig hilsen

Flemming Kjær

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-02-04 17:14

"Flemming Kjær" wrote:

> Jeg har lige læst din FAQ. Den er rigtig god, dog er der en lille
> ting jeg godt vil kommentere.

Det er min opfattelse, at man godt kan se på billedet, at
det pågældne multimeter har batteritester, men alt kan jo
præciseres, og jeg vil da overveje, om jeg kan forbedre
teksten på netop dette punkt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Flemming Kjær

Dato : 26-02-04 18:22

Jeg så det lige efter jeg havde svaret, men hvis du præcicerer det
i teksten er det supergodt.
Der er nemlig mange af de billige multimetre der ikke har denne
fetaure.

med venlig hilsen

Flemming Kjær

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-02-04 18:48

"Flemming Kjær" wrote:

> Jeg så det lige efter jeg havde svaret, men hvis du præcicerer det
> i teksten er det supergodt.
> Der er nemlig mange af de billige multimetre der ikke har denne
> fetaure.

Vi er enige, og jeg takker for din kritik, det er jo sådan noget
der gør, at FAQ'et til sidst bliver perfekt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 17:51

Opladelige batterier er generelt noget skidt, de kan ikke indeholde noget
strøm af betydning. Prøv evt. Aldis alkaline batterier, de er billige i
drift.

Mht. til de opladelige:
Check om de har god forbindelse, skrab metallet og fjern evt. nedbrydning af
metallet.

Test dem evt. et ad gangen med en lille pære og et analogt multimeter, se
hvad den reelle kapacitet er.

Jeg har lavet mit eget cykellygte-system ud af en dyr batterislugende(AA,
5W) forlygte og en kraftig rød batteridiodebaglygte(0.5W). Det er tilsluttet
et 6V firkantbatteri med messing/møtrik strømtilslutning. Kan købes hos
forhandlere af tilbehør til mekanikere for ca. 33 kr. Holder meget længe.
Kan også fås som alkaline hvis man er heldig :)

Måske skulle du lave noget tilsvarende. Kræver bare noget ledning og lidt
andre småting. Pas dog på at polerne vender rigtigt ;)

Fra : Thomas Corell

Dato : 25-02-04 18:04

B. G. Jørgensen wrote:
> Opladelige batterier er generelt noget skidt, de kan ikke indeholde noget
> strøm af betydning. Prøv evt. Aldis alkaline batterier, de er billige i
> drift.

Alkaline er ikke godt til ting der trækker meget strøm. Der har været en
tråd om det, her i gruppne, for ~1 måned siden:

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 18:53

"B. G. Jørgensen" wrote:

> Opladelige batterier er generelt noget skidt, de kan ikke indeholde noget
> strøm af betydning. Prøv evt. Aldis alkaline batterier, de er billige i
> drift.

Du er dælme for dum at høre på, alkaline batterier kan slet
ikke tåle det høje forbrug som digicams har...

> Check om de har god forbindelse, skrab metallet og fjern evt. nedbrydning af
> metallet.

Det er også et meget dumt råd, kontaktfladerne er beskyttet
med et lag metal der forhindrer ir, og hvis man skraber eller
sliber i det, så kommer der lynhurtigt galvanisk irring.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Waal

Dato : 25-02-04 21:34

> Du er dælme for dum at høre på, alkaline batterier kan slet
> ikke tåle det høje forbrug som digicams har...

Og hvad skulle trække så meget strøm at alkaline batterier ikke kan bruges i
et digitalt kamera ?

Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 21:51

Waal wrote:

> Og hvad skulle trække så meget strøm at alkaline batterier ikke kan bruges i
> et digitalt kamera ?

Digicams er generelt strømslugere, så de tømmer meget hurtigt
et sæt alkaline batterier, de grelleste eksemler er kameraer
som knap nok kan ta' 10 billeder med et sæt alkaline batterier,
men som til gengæld kan ta' næsten 100 billeder med et sæt
NiMH batterier.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-02-04 21:54

Waal wrote:

> Og hvad skulle trække så meget strøm at alkaline batterier ikke
> kan bruges i et digitalt kamera ?

Processoren, blitzen og skærmen. Der er nogen kameraer der har det fint
med dem, men det er efterhånden en klassiker her i gruppen at en person
beretter om voldsomt forøget levetid ved skift fra engangsbatterier til
genopladelige.
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Waal

Dato : 25-02-04 22:44

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med dem, men det er efterhånden en klassiker her i gruppen at en person
> beretter om voldsomt forøget levetid ved skift fra engangsbatterier til

Uden du iøvrigt kender konditionerne

Vel er der forskel på de to typer under belastning, men alkaliske batterier
har virket fint i mekaniske motordrevne kamera, stavblitz m.v.i
generationer, og det gør de også i mit Canon A80.
Canon opgiver ca.250 bill. med alkaliske og 350 med NiMH (skærm tændt) og
det passer udmærket i praksis

kapacitetsmæssigt ligger alkaliske batterier mellem Nikkel Cadmium og Nikkel
metal hybrid batterierne

Michael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-02-04 23:05

Waal wrote:

> Uden du iøvrigt kender konditionerne

Hvad betyder "konditionerne"?

> Vel er der forskel på de to typer under belastning, men alkaliske
> batterier har virket fint i mekaniske motordrevne kamera,
> stavblitz m.v.i generationer, og det gør de også i mit Canon A80.

'Presenting anecdotal evidence as proof is saying, "I played Russian
roulette and lived, so it must be safe."'

Tag et kig på f.eks.
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM
http://dpfwiw.com/batteries.htm#alkaline2

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 23:44

Toke Eskildsen wrote:

> 'Presenting anecdotal evidence as proof is saying, "I played Russian
> roulette and lived, so it must be safe."'

.......))

Jeg synes du skal lade Waal være i fred, han har sine meninger
og han er resistent overfor, at ganske mange har erfaret, at
de får en bedre ydelse med NiMH batterier.

Og her ved juletid var der tilbud i Fakta på 4 stk. NiMH bat-
terier for 60 kr. og de kan genoplades mellem 500 og 1000
gange, så NiMH batterier er den suverent billigste løsning.

Jeg har købt et sæt til 60 kr i Fakta, og mine erfaringer er,
at det er gode NiMH batterier, typen hedder BATECH, hvis der
stadig er nogen tilbage i enkelte butikker.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Waal

Dato : 26-02-04 09:56

> Hvad betyder "konditionerne"?

De forhold der ligger til grund for sammenligningen

Michael

Fra : Waal

Dato : 26-02-04 17:45

> [...]
>
> 'Presenting anecdotal evidence as proof is saying, "I played Russian
> roulette and lived, so it must be safe."'

En side uden brugbare målinger men mange påstande uden kildeangivelser
Som "bevis" er siden ubrugelig

Michael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-02-04 21:15

Waal wrote:

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
>
> En side uden brugbare målinger men mange påstande uden
> kildeangivelser Som "bevis" er siden ubrugelig

Hvad er et bevis i din verden? Skyklapperne skal være af fremragende
kvalitet, hvis man tror man kan ekstrapolere ens egne erfarienger med
et enkelt kamera op til at det er Sandheden for alle digitalkameraer,
så jeg går ud fra du har noget at have det i?

På den ene side har vi empirien (praktiske erfaringer fra deltagere i
denne gruppe) samt en udbredt overbevisning hos diverse fotosites.
Forklaringen angives til at være høj indre modstand i alkaline
batterier. Der er praktisk og teoretisk udbredt enighed: Genopladelige
batterier giver for det meste en markant bedre levetid end ikke-
genopladelige i digitalkameraer.

På den anden side har vi dig. Du har indtil videre leveret
hvor du kommer med en anekdote om dit eget kamera og angiver at
"kapacitetsmæssigt ligger alkaliske batterier mellem Nikkel Cadmium og
Nikkel metal hybrid batterierne". Det er der ingen der betvivler, det
påpeges blot at kapaciteten ikke er det udslagsgivende her.

Er det ikke på tide at du hiver lidt statistik eller andet frem? Du
skulle jo nødigt fremstå som dobbeltmoralsk med din udtalelse "Den
sædvanlige følgesvend til rigide påstande er manglede lyst til faktuel
dokumentation af samme", vel?

Fra : Waal

Dato : 26-02-04 22:04

> [...]
> et enkelt kamera op til at det er Sandheden for alle digitalkameraer,
> så jeg går ud fra du har noget at have det i?

Påstanden jeg reagerede på var "alkaliske ...... kan ikke bruges osv." Den
påstand kan bevises ved målinger, målinger der kan gentages igen og igen med
samme resultat. Der skal faktisk kun en enkelt kameramodel til at skyde
påstanden i sænk.

> [...]
> skulle jo nødigt fremstå som dobbeltmoralsk med din udtalelse "Den
> sædvanlige følgesvend til rigide påstande er manglede lyst til faktuel

Det er den der fremfører påstanden de står med bevisbyrden

Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-04 01:07

Waal wrote:

> [...]
> samme resultat. Der skal faktisk kun en enkelt kameramodel til at skyde

Ja man kan da godt proppe nogle alkaline batterier i de fleste
digicams, men resultatet vil være en meget dyr oplevelse, for
selv med bedste/dyreste alkaline batterier, der vil man kun
kunne tage et meget begrænset antal billeder.

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a80_pg2.html kan
man læse, at Canon selv oplyser, at et A80 kan tage mere end 3
gange så mange billeder med et sæt NiMH batterier, som det kan
tage med et sæt alkaline batterier, så det du oplyser i message
-ID: <news:403d16ee$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> stemmer
ikke helt overens med de officielle tal.

Og på http://www.steves-digicams.com og http://www.dpreview.com/
kan man læse test og opgørelser for alle kameratypers batteri-
forbrug, og det generelle billede svarer 100% til det som Toke
Eskildsen, Thomas Corell og undertegnet har oplyst i denne tråd.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Waal

Dato : 27-02-04 13:51

> [...]
> gange så mange billeder med et sæt NiMH batterier, som det kan
> tage med et sæt alkaline batterier, så det du oplyser i message

Ifølge brugervejledningen til Canon A80

antal billeder med lcd-skærm til :

Alkaline ca.250 billeder
NiMH 1600 mAh ca.350 billeder

Det går jeg ud fra er oplysninger Canon vedstår. Mine egne erfaringer
afviger ikke så meget at det indebærer at Canon kan beskyldes for at"snyde
på vægten" mht. oplysningerne i brugervejledningen

> -ID: <news:403d16ee$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> stemmer
> ikke helt overens med de officielle tal.
>
> Og på http://www.steves-digicams.com

oplysningerne svarer til Canons vejledning (formentlig afskrift af
brugervejledningen)

skærm til 250/350
skærm fra 800/1000

(alakaline/NiMH)

Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-04 14:20

Waal wrote:

> Ifølge brugervejledningen til Canon A80

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a80_pg2.html
kan man læse flg. og jeg har mere tillid disse tal, end de
tal som du oplyser...!

| | |
| Alkaline | NiMH |
________________|__________|____________|
| | |
LCD monitor ON | 250 | 800 |
LCD monitor OFF | 350 | 1.000 |
| | |
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-02-04 17:24

Niels Ebbesen wrote:

> På http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a80_pg2.html
> kan man læse flg. og jeg har mere tillid disse tal, end de
> tal som du oplyser...!

Lige mht. A80 vil jeg give Waal ret. De 800/1000 er med skærmen slået
fra.

Fra : Waal

Dato : 27-02-04 18:08

> Lige mht. A80 vil jeg give Waal ret. De 800/1000 er med skærmen slået
> fra.

Tak

Afsnittet på "Steves's" side bærer præg af manglende korrekturlæsning der
måske kan forvirre enkelte læsere

Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-04 19:46

Toke Eskildsen wrote:

> Lige mht. A80 vil jeg give Waal ret. De 800/1000 er med skærmen slået
> fra.

Prøv lige at oversætte denne tekst:

The A80 is powered by four standard AA-type batteries,
alkaline, NiMH or lithium cells. Canon claims approx.
250 shots/approx. 800 shots (LCD monitor ON), approx.
350 shots/approx. 1000 shots (LCD monitor OFF).
Playback Time approx. 280 min/approx 280 min. The first
time is calculated using alkaline cells, the second
time is using 1700mAh (or better) NiMH rechargeable
cells.

Og det er 1700mAh NiMH celler, nu om stunder er der fra 2000 til
2200 mAh på en NiMH celle.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-02-04 20:34

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> time is calculated using alkaline cells, the second
> time is using 1700mAh (or better) NiMH rechargeable

A80ere drives af fire standard batterier af typen AA, alkaline, NiMH
eller lithium celler. Canon angiver ca. 250 skud/ca. 800 skud (LCD
slået til), ca. 350 skud/ca. 1000 skud (LCD slået fra).
Afspilningstid ca. 280 min./ca. 280 min. Den først angivne tid er
udregnet på basis af alkaline celler, den anden tid er med 1700MaH
(eller bedre) NiMH genopladelige celler.

Teksten er tvetydig og kluntet, men de henviser til at det at det er
Canons egne tal. Et hurtigt kig på Canons sider gav
https://self-service-kb.canon-europe.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=91,E=0000000000044384653,K=2606,Sxi=11,Case=obj(20255)

Case closed?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-02-04 08:14

Waal wrote:

> Påstanden jeg reagerede på var "alkaliske ...... kan ikke bruges
> osv."

Ah. Javel ja. Og da jeg så kommenterer "Der er nogen kameraer der har
det fint med dem, men det er efterhånden en klassiker..." fortsætter du
med at argumentere mod dem. Jeg beklager at jeg forstod det som en
modsigelse af mit indlæg. Not.

Så er vi jo enige Wal. Til en anden gang var det måske værd at overveje
at lade være med at argumentere mod et indlæg du er enig i?

> Den påstand kan bevises ved målinger, målinger der kan
> gentages igen og igen med samme resultat. Der skal faktisk kun en
> enkelt kameramodel til at skyde påstanden i sænk.

Korrekt. Lige som der kun skal en enkelt kameramodel til at skyde den
omvendte påstand i sænk. Men så er det jo heldigt at ingen af os
åbenbart er kommet med de absolutte målinger.

> Det er den der fremfører påstanden de står med bevisbyrden

Det er korrekt. Og her havde vi to (gensidigt misforståede) påstande:
Alkaliske batterier virker fint og alkaliske batterier virker sjældent
ordentligt i digitalkameraer. Eftersom den etablerede koncensus på
området er sidstnævnte, er det dig der kom med (eller rettere: Det blev
tolket at du kom med) en påstand der stred mod etableret praksis.

Så bevisbyrden er i din boldgade.

Dvs. det er den så ikke, hvis du er enig i at det blot gælder for de
fleste digitale kameraer, da der så ikke er mere at diskutere.

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-04 07:47

Waal wrote:
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Og hvad skulle trække så meget strøm at alkaline batterier ikke kan bruges i
> et digitalt kamera ?

Startstrøm (når man tænder kameraet). Man ser jo ofte folk med et
problem beskrevet som "jeg har helt friske batterier i (alkaline), og
selv om jeg kun har taget 10 billeder, kan kameraet ikke tænde".

Det skyldes den større indre modstand i alkaline batterier, og det
faktum at et digitalkamera har en høj startstrøm (især hvis den også
starter med at "oplade" flash). Denne startstrøm giver et større
spændingsfald, som så trigger batteriets "spænding er for lav" kredsløb.

Jeg er tidligere kommet med en endnu længere forklaring:

Som jeg også henviste til i går i denne tråd....

--
Don't waste space

Fra : Waal

Dato : 26-02-04 17:33

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Startstrøm (når man tænder kameraet). Man ser jo ofte folk med et
> problem beskrevet som "jeg har helt friske batterier i (alkaline), og
> selv om jeg kun har taget 10 billeder, kan kameraet ikke tænde".

Det går fint med mit Canon A80

> [...]
> starter med at "oplade" flash). Denne startstrøm giver et større
> spændingsfald, som så trigger batteriets "spænding er for lav" kredsløb.

Lad os få nogle tal på bordet der understøtter din påstand

Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-04 18:40

Waal wrote:
> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Lad os få nogle tal på bordet der understøtter din påstand

Jeg gider ikke at klippe/klistre det, læs det indlæg jeg henviser til:

Hvis du af uransauglige årsager ikke kan finde indlægget er her et andet
link:
http://deja.borderworlds.dk/show?id=6760208

--
Don't waste space

Fra : Waal

Dato : 26-02-04 20:20

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-02-04 07:29

Waal wrote:
> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Den sædvanlige følgesvend til rigide påstande er manglede lyst til faktuel
> dokumentation af samme

Tja, hvis ikke du gider læse det af mine indlæg, som jeg henviser til..

--
Don't waste space

Fra : Waal

Dato : 27-02-04 13:25

> Tja, hvis ikke du gider læse det af mine indlæg, som jeg henviser til..

Jeg har da læst de links der virker (ca.halvdelen)

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-02-04 09:47

Waal wrote:
> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> faktuel

> andet

> Jeg har da læst de links der virker (ca.halvdelen)

Du vil have tal på bordet, det fik du.

At du ikke bestrider det af mine indlæg jeg henviser til, tolker jeg som
at du er enig med det jeg skriver deri. Men jeg vil da lige citere min
pointe fra d.o. indlæg:

"Alkaline er godt til ting der trækker lille strøm over lang tid (ure,
røgalarmer m.m.), NiMh er godt til ting der trækker meget strøm."

--
Don't waste space

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-02-04 20:54

Waal wrote:

> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det går fint med mit Canon A80

Canon A300: 75 billeder med alkaline, 200 med genopladelige:
https://self-service-kb.canon-europe.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=28,E=0000000000044106031,K=5050,Sxi=9,Case=obj(20308)

Hvad er det egentlig du prøver at vise? At det er en skrøne at
genopladelige batterier som oftest er bedre end ikke-genopladelige
i digitalkameraer?

Fra : Waal

Dato : 26-02-04 21:36

> [...]
>
> Hvad er det egentlig du prøver at vise? At det er en skrøne at
> genopladelige batterier som oftest er bedre end ikke-genopladelige

Påstanden fra anden side var at alkaliske batterier IKKE KAN BRUGES i et
digitalt kamera, en påstand du lod til at understøtte.

Jeg har på intet tidspunkt påstået at alkaliske batterier havde længere
levetid end NiMH. Jeg skrev tidligere at Canons oplysninger i
instruktionsbogen til A80 svarer til hvad jeg i praktisk brug har
konstateret (ca.200 vs ca.350 optagelser med tændt skærm u/blitz og
eksponeringstid under 1 sek.). A80 leveres da også med 4 alkaliske
batterier. Canon oplyser hverken kameraets strømforbrug eller den faktuelle
arbejdsspænding, men arbejdsspændingen er maks 4,3V og det maksimale
strømtræk 1.5A.

Michael

Fra : Deaster

Dato : 25-02-04 19:24

"B. G. Jørgensen" <-> skrev i en meddelelse
> Opladelige batterier er generelt noget skidt, de kan ikke indeholde noget
> strøm af betydning. Prøv evt. Aldis alkaline batterier, de er billige i
> drift.

Lol, det ved du vist ikke ret meget om.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 25-02-04 18:01

"Magnus" <arnason_fjern_@email.dk> skrev i en meddelelse
> Mit Olympus E-10 digital kamera bruger 4 stk. AA baterier og jeg har nogle
> på 2200 AA baterier og det har et stort forbrug så jeg skal tit skifte
> [...]

Hej

Stop lige her !

Hvordan lader du dine batterier, hvis du har en ældre lader beregnet til at
slå fra, når f.eks 800 Ma/h er opladet, så har dine batterier kun en
kapasitet på 800 Ma/h, og ikke 2200 som du tror !
Jeg har en Olympus 2500L, meget ældre, men den bruger slet ikke så meget
strøm.

Så:
1. Batterierne er ikke ladet helt op.
2. Der er fejl i et eller flere af batterierne.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-02-04 18:51

> [...]
> Mit Olympus E-10 digital kamera bruger 4 stk. AA baterier og jeg har nogle
> på 2200 AA baterier og det har et stort forbrug så jeg skal tit skifte

Hej Magnus

Tjae jeg ville også i første omgang checke, om der er et dårligt batteri
imellem. Dernæst checke om laderen nu virkeligt lader batterierne helt op.
Et dårligt batteri og du er uden strøm.
Husk når du måler batterier, så skal der gerne være en belastning på
batteriet på minimum 100 ma, for at være rimeligt sikker på, at det bevarer
spændingen. Noget helt andet er, hvor længe varer det, inden kameraet går
ud. Det vil melde strømmangel ret tidligt, af den årsag, ved 4 stk AA
genopladelige, har du 4,8 Volt, men havde det været almindelige batterier
6,0 Volt. Du skal altså ikke skifte, før det er nødvendigt, så altså først
når det går ud, eller når du bestemt ikke ønsker at løbe tør. Så det kan
være kameraet der tolker den lave spænding, som tegn på mangel på strøm.
Dit andet forslag kan sikkert sagtens gå, du kan i givet fald kompensere den
manglende spænding med et ekstra batteri, så de også er på 6 Volt. Men det
bliver en stor ballast, og så får du den irriterende ledning. Man kan også
få Power Banks, som giver op til 5 timers drift, men de koster lidt mere end
5 batterier.

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 20:20

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> 6,0 Volt. Du skal altså ikke skifte, før det er nødvendigt, så altså først
> når det går ud, eller når du bestemt ikke ønsker at løbe tør.

Det har ikke nogen praktisk betydning at genopladelige batterier
kun har en spænding på 1,2 volt, det opvejes af mere en rigeligt
af deres meget lave indre modstand.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-02-04 20:45

> Det har ikke nogen praktisk betydning at genopladelige batterier
> kun har en spænding på 1,2 volt, det opvejes af mere en rigeligt
> af deres meget lave indre modstand.

Nu er _du_ dælme for dum at høre på.

Det kommer ved gud an på, hvor tolerant udstyret/elektronikken er. 4,8V er
_ikke_ det samme som 6,0V, selvom det ofte ikke har praktisk betydning ved
digitale kameraer. Og så kan man forresten ikke "opveje" en for lav spænding
med en lavere indre modstand i situationer, hvor udstyret stiller krav til
en bestemt spænding.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 21:42

Jens Bruun wrote:

> Nu er _du_ dælme for dum at høre på.
>
> Det kommer ved gud an på, hvor tolerant udstyret/elektronikken er.

Tja, med mindre du er svagstrømsingeniør eller lignende, så
skal du nok lige klappe kaje, for alle praktiske test, målinger
og beregninger viser, at digicams vil køre meget bedre og længre
med 4 stk. 1,2 volt NiMH batterier, end de vil med 4 stk. 1,5
volt alkaline batterier, det skyldes, at alkaline batteriernes
indre modstand er så høj, at ved hård belastning vil deres
voltstyrke falde dratisk helt ned til 1,1 volt og derunder.

Og når et der på et stykke elektronik f.eks. står 6 volt, så
skal det opfattes som det maximale apparatet kan tåle, og hvis
det er bygget til battedirift, så vil det som regel fungere
glimrende med både 5 og 4 volt, og i nogle tilfælde vil det
endda kunne nøjes med 3 volt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-04 07:59

Jens Bruun wrote:
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Nu er _du_ dælme for dum at høre på.

Kan du ikke tale påænt til/om folk ?

Hvis du skal kaste med skændsord, skal du ihvertfald være 110% sikker i
din sag.

> Det kommer ved gud an på, hvor tolerant udstyret/elektronikken er. 4,8V er
> _ikke_ det samme som 6,0V,

Det er der heller ikke nogen som har påstået.

> Og så kan man forresten ikke "opveje" en for lav spænding
> med en lavere indre modstand i situationer, hvor udstyret stiller krav til
> en bestemt spænding.

Læser du (heller) ikke svar på dine egne indlæg ?
http://deja.borderworlds.dk/show?id=6760208

Derudover så er den her relevant:
http://faq.alltekpower.com/faq/index.asp?a=4&q=35&ST=

Så Alkaline har efter kort tids brug samme spænding (ubelastet) som NiMh
batterier, men lider under en betragteligt større indre modstand, som
medfører endnu lavere spænding ved højt strøm forbrug (startstrøm ladning
af flash o.lign).

--
Don't waste space

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-02-04 18:04

Du læste ikke news:403CE0F8.5B52D7E4@niels-ebbesen.net, kan jeg forstå?

> Hvis du skal kaste med skændsord, skal du ihvertfald være 110% sikker i
> din sag.

Som man råber, får man svar. Niels Ebbesen står for mig som arketypen på
utålelig arrogance, men der gælder måske andre spilleregler for ham? Eller
man må måske godt benytte skældsord og nedladende tale, når bare man er 110%
sikker i sin sag?

Der er en tendens til, at visse skribenter (læs: især Niels Ebbesen) i denne
nyhedsgruppe forsøger at tage patent på, hvad der kan skrives om og især
ikke skrives om. Lever man ikke op til de "spilleregler", udvises en uhørt
arrogance og besserwissen, der til tider når kvalmende højder. Jeg falder
desværre i, når jeg bliver provokeret at denne type mennesker. Sjovt nok har
disse typer sjældent mod til at udvise samme adfærd, når man står
ansigt-til-ansigt med dem...

Tillad mig at benytte denne lejlighed til at henlede jeres opmærksomhed på
gruppenavnet, hvori "fritid" indgår som en væsentlig del. Gruppen er altså
beregnet for især amatørfotografer, der beskæftiger sig med foto som en
fritidsinteresse, selvom det ikke anses som ganske fint at visse skribenter,
der ihærdigt forsøger at slå sig op som "professionelle" dit og dat.

[fut: dk.admin.netikette]

--
-Jens B.

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-04 19:30

Jens Bruun wrote:

> [...]

Har du ikke nogen mening om den anden del af indlæget, eller skal vi
snakke udenom ?

--
Don't waste space

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-02-04 02:09

> Det har ikke nogen praktisk betydning at genopladelige batterier
> kun har en spænding på 1,2 volt, det opvejes af mere en rigeligt
> af deres meget lave indre modstand.

Hej Niels

Jeg ved ikke lige hvor du har den ide fra, den er i hvert fald ny for mig.
Jeg har aldrig oplevet, at den manglende spænding er blevet opvejet af nogen
mindre modstand.
Jeg tror også at kameraets batterimåler, er bedøvende ligeglad, hvis den
leder efter en 6 volt spænding, og finder en 4,8 volt spænding i stedet, så
vil den fortælle brugeren, at batterierne er ved at være lidt sløve. Tænker
du ikke på, at jo lavere indre modstand de har, jo hurtigere kan de afgive
strøm. Lige som de som regel også bedre tåler lynopladning.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-04 07:53

Benny Mortensen wrote:
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke lige hvor du har den ide fra, den er i hvert fald ny for mig.

Det er så fordi du ikke læser svar på dine egne indlæg:

http://deja.borderworlds.dk/show?id=5833152

--
Don't waste space

Fra : Frederik Thorup

Dato : 28-02-04 20:58

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> den leder efter en 6 volt spænding, og finder en 4,8 volt spænding i
> stedet, så vil den fortælle brugeren, at batterierne er ved at være

Og hvor mange apperater skal have den maksimale spænding for at fungere?

Batterier mister ret hurtigt deres spænding, især under belastning. Når NiMH
så mister indre spænding end alkaline batterier, så betyder de 1,2V
tomgangsspænding ikke noget. Det ville være meget fjollet at designe noget,
der er batteridrevet, til kun at virke ved helt nye batterier.

Frederik

Fra : Magnus

Dato : 25-02-04 21:24

> [...]
også
> få Power Banks, som giver op til 5 timers drift, men de koster lidt mere

Det er til at sidde stille og fotografere fodboldkampe så det betyder ikke
at der er en ledning og man har 4 stk. "store" lomme-lygte batterier koblet
sammen eller et på 6 Volt i sin fototaske blot man slipper for at mangle
strøm midt i kampen.

Så betyder det noget at kameraet får 6 Volt som kan fremkomme af sådan 4
batterier af den størrelse med større kapacitet via strømforsynings stikket
på siden som er mærket 6,5 Volt. Har denne forskel på 0,5 Volt noget at sige
for kameraet?

/Magnus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 22:03

Magnus wrote:

> Det er til at sidde stille og fotografere fodboldkampe
> ...cut....

Ok - en fodboldkamp på 2 x 40 minutter, det er noget der bruger
meget strøm, hvis kameraet skal være skudklart hele tiden.

Og ja, du kan sagtens bygge en power-pack, men du skal nøjes
med 4 stk. NiMH A celler, men hvis jeg var dig, så ville jeg
lige tjekke om der ikke findes en færdig løsning, for det er
ikke altid, at selvgjort er velgjort.

På Steves Digicams kan du se på externe power-packs, og en
færdig løsning kan ha' mange fordele, som rigeligt opvejer,
at den er dyrere end gør det selv løsningen.
http://www.steves-digicams.com/digi_accessories.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-02-04 22:06

> Ok - en fodboldkamp på 2 x 40 minutter,

Du ved ikke så meget om fodbold, vel?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 22:19

Jens Bruun wrote:

> Du ved ikke så meget om fodbold, vel?

Nej jeg aner ikke en hujende fis om fodbold, men s.v.j.v. så er
der en nyhedsgruppe for dem som interesserer sig for fodbold...!

FUT...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-04 12:04

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> med 4 stk. NiMH A celler, men hvis jeg var dig, så ville jeg
> lige tjekke om der ikke findes en færdig løsning, for det er

Det gør der lige nøjagtig til det kamera. Den koster bare lige så meget
som kameraet selv (næsten).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 22:58

Magnus wrote:

> Så betyder det noget at kameraet får 6 Volt som kan fremkomme af sådan 4
> ...cut...

Hej Magnus, på Steves-Digicams så jeg lige denne her, det er en
Lithiun pack som svarer til 2 stk. AA batterier, og med to af
dem vil du jo være godt kørende.
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/rcrv3.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John Poulsen

Dato : 26-02-04 00:02

> Hej Magnus, på Steves-Digicams så jeg lige denne her, det er en
> Lithiun pack som svarer til 2 stk. AA batterier, og med to af
> dem vil du jo være godt kørende.
> http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/rcrv3.html

Hvis det kan bruges i Canon's Speedlite 550EX, er jeg da interesseret.
Så behøver jeg ikke tænke på, om mine NiMh lige er ladet op...
Ide om f. eks. batterier.dk har dem eller tilsvarende.

Mvh.

John

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-02-04 00:12

John Poulsen wrote:

> Hvis det kan bruges i Canon's Speedlite 550EX, er jeg da interesseret.
> Så behøver jeg ikke tænke på, om mine NiMh lige er ladet op...
> Ide om f. eks. batterier.dk har dem eller tilsvarende.

Jeg kan ikke garantere, at de vil virke i dit Canon's Speedlite
550EX, det er noget med at du skal se på batterikammerets facon,
men du kan købe dem over nettet, se her:

http://www.batteryx.com/product/Document/012-PV001/012-PV001.asp?ProductID=1069

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-02-04 04:00

> [...]
stikket
> på siden som er mærket 6,5 Volt. Har denne forskel på 0,5 Volt noget at

Hej igen Magnus

Så er det jo ingen problem, så laver du da bare et par stykker af sådanne. 5
stk LR 20 eller LR 14, på hver 2500 Mah, og du er oppe på 6 volt i
genopladelige. De kan også fås væsentligt større, jeg mener helt op til
4800 Mah, hvem ved, måske endnu større, det er længe siden jeg checkede.
Men de store, er altså rimeligt dyre, så vil en Power Bank være at
foretrække.
Husk også, at bruge et godt kabel, for tabet i kablet er forholdsvist stort,
ved så lave spændinger.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-04 07:31

Benny Mortensen wrote:

> genopladelige, har du 4,8 Volt, men havde det været almindelige batterier
> 6,0 Volt.

Læser du ikke de indlæg jeg skriver til dig ?

<news:slrnbj98vh.2r5n.intheNOSPAMnews@mail.corell.dk> :

-På det glimragende link, som Thomas henviste til tidligere, kan du læse:
-
- "Some confusion is caused by the 1.2V rating of NiMH batteries compared
- with the 1.5V rating of alkaline batteries. In fact alkaline batteries
- only supply 1.5V during the early stages of their discharge and this
- drops to below 1.2V for most of their life. NiMH batteries actually
- sustain a higher voltage than alkalines during the bulk of their
- discharge."

Linket der omtales er:

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-02-04 19:11

> [...]
> - drops to below 1.2V for most of their life. NiMH batteries actually
> - sustain a higher voltage than alkalines during the bulk of their

Hej Thomas

Nej det var åbenbart smuttet. Men ændrer det ret meget ved sagen, eller er
der noget som jeg helt misforstår. Jeg forstår ikke rigtigt hvor du vil hen
med dette. Det som du her citerer til, er at de genopladelige, i snit
gennem hele forløbet, bevarer en højere spænding. Det har jeg på intet
tidspunkt bestridt, men altså 4,8 volt, er 4,8 volt. Så den tid, hvor
alkaline, eller andre batterier holder spændingen over 4,8 volt, fungerer de
altså bedre. Samtidigt med det, melder kameraet heller ikke, at batterierne
er ved at være lidt halvsløve. Så det du citerer, kan jeg ikke se, på noget
tidspunkt er i konflikt med, hvad jeg har skrevet. Faktisk syntes jeg de
bakker hinanden fint op.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-04 19:25

Benny Mortensen wrote:

> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> batterier

Når de er spritnye er der 1,5 V/celle, ikke når de først er taget i brug
så falder spændingen så den er lavere end 1,2 V.

> Nej det var åbenbart smuttet. Men ændrer det ret meget ved sagen, eller er
> der noget som jeg helt misforstår.

Det tror jeg.

> [...]
> gennem hele forløbet, bevarer en højere spænding. Det har jeg på intet
> tidspunkt bestridt, men altså 4,8 volt, er 4,8 volt.

Den del er vi helt enige i.

> Så den tid, hvor
> alkaline, eller andre batterier holder spændingen over 4,8 volt, fungerer de
> altså bedre.

Den tid er meget kort, i forhold til bateriets levetid. Så min pointe er
at et alkaline det meste af tiden har en spænding der er lavere end 1,2
V/celle.

--
Don't waste space

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 09:57

> [...]
>
> Den tid er meget kort, i forhold til bateriets levetid. Så min pointe er
> at et alkaline det meste af tiden har en spænding der er lavere end 1,2

Jamen altså lille Thomas

Du har stadig ikke skrevet noget, som ændrer på det faktum, at når manden
putter genopladelige batterier i hans kamera, så melder det mangel på strøm,
næsten omgående. Jeg skrev ikke noget, for at du skulle starte en
religionskrig mellem genopladelige eller ikke genopladelige. Du kan
efterhånden få genopladelige celler, som indeholder mere strøm end alkaline
nogensinde har gjort, og de vil helt klart kunne holde længere, og trække
mere. Men det hjælper stadig ikke en snus. Mit gamle ur, ude i mit
værksted, kan gå i et år eller to, på et Hellesen rødt brunstens batteri,
tre til fire år på et Duracell alkaline, men ikke et eneste sekund på et
Panasonic 2100 Mah genopladeligt, da det stadig er helt afhængigt af, at der
er 1,5 volt. Du må derfor hoppe, springe, rykke håret ud af hovedet, eller
ryge alle de cigaretter som du skulle have lyst til, det er uret bedøvende
ligeglad med, det forlanger stadig sine 1,5 volt, og nægter at flytte sig,
hvis de ikke er der. Indtil nu, har jeg ikke skelnet til, hvad, eller
hvordan, men kun hvorfor, at hans batterimåler meldte strømmangel. Jeg
skrev endda, hvis jeg ikke husker helt galt, at det skulle han se stort på,
og bare lade dem sidde, indtil kameraet slukkede, netop fordi, at kameraet
kun meldte mangel på strøm, på grund af den mindre spænding, ikke fordi der
reelt var mangel på strøm. 4,8 volt, er 4,8 volt, og med min gamle
regnebog, er det sådan cirka 1,2 volt under 6 volt, og det vil det blive ved
med. Vil han ændre på dette, må han lave sin egen batteripakke, og lægge 5
stk 1,2 volt deri, så er han på 6 volt, og hans batterimåler vil forholde
sig passiv et godt stykke tid, og han kamera vil fungere bedre, hurtigere,
og sidst men ikke mindst, nu bliver vi uenige igen, også holde længere, da
det er langt mere skånsomt for kameraet at køre på 6 volt, end på 4,8
volt.......Av .....Av....

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-04 12:26

Benny Mortensen wrote:

> volt.......Av .....Av....

Tja Benny, det var godt nok en megga afhandling om dit batteri-
drevne værkstedsur du der har forfattet...!

Og den indeholder så meget sludder og snik-snak, at det næsten
er fjollet at bruge tid på en besvarelse, men da der er mulighed
for at nogen vil blive vildledt, så gør jeg en undtagelse.

Det er sådan, at alkaline batterier er uegnet til elektonik og
apparater med et stort forbrug, om genopladelige NiMH batterier
er uegnet til apparater med et meget lille forbrug.

Og til brug i digicam er voltstyrken er uden betydning, det
handler derimod om batteriet styrke (ampære), tag f.eks. et
elektrisk hegn, det er på 10.000 volt, men det er helt ufarligt,
da det ikke har nogen ampære, men prøv at tage et alm. 12 volt
bilbatteri, og prøv så at kortslutte + og -, så vil du se, at
det øjeblikkelig smelter det kablet der bruges til kortslutnin-
gen, det skyldes at der typisk er 60 til 80 Ah i bilbatteriet.

Og når der på et digicam står 6 volt, så er det en angivelse
af hvor stor en voltstyrke kameraet maximalt kan tåle, og det
vil sagten kunne nøjes med 4,8 volt eller endnu mindre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 15:33

Hej Niels

Der er vist et eller andet, som du helt har fået slugt forkert.

Du mangler F.eks lige at overbevise mit ur. Det skal stadig bruge 1,5 Volt,
og bare en lille bitte smule strøm.
Selv om du har 2000 Giga Ampere og 1,2 Volt, så får du altså ikke mit ur til
at gå. Er du i tvivl, så må du gerne komme og se om du kan overbevise uret.

Uh, nu ville mit stakkels batteri komme på overarbejde, hvis det skulle
brænde mine startkabler over. Selvom mit batteri er en del større, end
normalen for min bil.

Men det har i denne forbindelse ikke noget med sagen at gøre. Du har
startet, hvad jeg ikke ønskede, sådan en eller anden form for religionskrig,
om det skal være, eller ikke være genopladelige.

Jeg vil også gerne rette dig et sted mere. NiCd og NiMh egner sig ganske
fortræffeligt til ting med et lavt strømforbrug. Faktisk kan jeg ikke komme
på noget, som skulle egne sig så godt dertil, som lige netop disse. Så dine
udtalelser her, er da vist ikke godt dækkende. Men de egner sig ikke, til
F.eks et ur, som skal bruge 1,5 Volt, og kun 1 batteri. Så er der sådan Ca
0,3 Volt i underskud. Uret kvitterer prompte, det undlader at gå.

Når der er opgivet en anbefalet spænding, så har jeg altid taget det for
givet, at det var den spænding det var beregnet til at køre med. I dette
tilfælde, var det vistnok et Minolta, og der stod 6,5 volt på stikket.. Var
det ikke sådan ?... Skal vi være enige om, at det er noget højere end 4,8
volt. Så kan det vel ikke undre, at batterimåleren siger, at man skal kigge
sig om, efter nogle nye batterier. Også selvom der stadig er strøm til at
godt stykke tid. var det ikke sådan i grove træk, hvad sagen egentligt
drejede sig om.

BTW: hvor meget strøm er der i et Duracel Alkaline ???
Det må vores Civilingeniør jo hurtigt kunne finde ud af.

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-02-04 15:48

"Benny Mortensen" <d.lozano_am@gjr.paknet.com.pk> wrote in message

<snip>

> [...]
>
> BTW: hvor meget strøm er der i et Duracel Alkaline ???
> Det må vores Civilingeniør jo hurtigt kunne finde ud af.

Hvis det er undertegnede du hentyder til, så har jeg ingen anelse.
Og ærlig talt... man er da vist i defensiven, når man henfalder til hånlige
bemærkninger?

Martin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 18:28

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis det er undertegnede du hentyder til, så har jeg ingen anelse.
> Og ærlig talt... man er da vist i defensiven, når man henfalder til

Hej Martin

Jeg bevarer lige denne først, selvom den var sidst.

Jeg er på ingen måder i defensiven. Hvis du betragter det, som noget
hånligt, så har jeg ingen behov for at være i defensiven. Det var et reelt
spørgsmål, og da jeg ikke har kunnet finde det nogen steder, og ikke lige
kan huske formlen, så håbede jeg du kunne.

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-02-04 19:09

> [...]
> spørgsmål, og da jeg ikke har kunnet finde det nogen steder, og ikke lige
> kan huske formlen, så håbede jeg du kunne.

OK, så beklager jeg at jeg misforstod dig. Desværre sov jeg vist i
'Batterilære 1', så jeg bliver dig svar skyldig

Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-02-04 16:08

Benny Mortensen wrote:

> Du mangler F.eks lige at overbevise mit ur. Det skal stadig bruge 1,5 Volt,
> og bare en lille bitte smule strøm.

Nu gider jeg ikke høre mere om dit Kukkeur, det er elektro
mekanisk, og det kan slet ikke sammenlignes med rigtig
elektronik.

Og genopladelige NiMH batterier selvaflader i løbet af 30
til 60 dage, derfor er de ubruglige i apparater som kun
har et meget lille forbrug...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 19:01

> Og genopladelige NiMH batterier selvaflader i løbet af 30
> til 60 dage, derfor er de ubruglige i apparater som kun
> har et meget lille forbrug...

Hej Niels

Helt uden at blande mit ur ind i det...

Ja, hvis de ikke bliver brugt. Men selv et lille forbrug, er et forbrug, og
derfor vil de ikke aflade sig selv. Så det gør dem stadig ganske
anvendelige, og jeg burde vel vide det, for jeg bruger dem flittigt. Det
ville da også se mærkværdigt ud andet, for et NiMh 9 volt batteri er stadig
kun 160 - 200 Mah. Det opfordrer da ikke til noget stort og voldsomt
forbrug.

Jeg ved ikke, hvornår kan man skelne mellem rigtig og forkert electronic.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-02-04 09:52

Benny Mortensen wrote:
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Helt uden at blande mit ur ind i det...
>
> Ja, hvis de ikke bliver brugt. Men selv et lille forbrug, er et forbrug, og
> derfor vil de ikke aflade sig selv.

Du kan ikke hindre selvafladningen, så et NiMh vil stadig være (for)
fladt efter 30-60 dage.

Og for at blande (kuk)ure ind i debatten igen, så lever mine ure fint i
1-2 år på et sæt alkaline batterier. Hvis jeg brugte NiMh skulle de
genoplades hver ~2'en måned.

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-02-04 10:44

Benny Mortensen wrote:

> Jeg vil også gerne rette dig et sted mere. NiCd og NiMh egner sig ganske
> fortræffeligt til ting med et lavt strømforbrug.

http://faq.alltekpower.com/faq/index.asp?a=4&q=8

"Generally, within 30 to 60 days, batteries will become almost
completely drained."

Altså vil opladelige batterier være flade efter 30-60 dage, det
desuagtet om de ligger på hylden eller sidder i udstyr der har lavt
strømforbrug.

Men økonomisk er det korrekt at opladelige batterier er billigere til
den slags, da du jo får ~500 * 30-60 dages batteritid. Om man så kan
affinde sig med at skulle oplade dem hver anden måned er så en anden
diskussion.

> [...]
> F.eks et ur, som skal bruge 1,5 Volt, og kun 1 batteri. Så er der sådan Ca
> 0,3 Volt i underskud. Uret kvitterer prompte, det undlader at gå.

Ved en belastning på 2,5 ohm http://home.att.net/~mikemelni1/bcom2.html :

Falder DuracellUltra til <1,1V efter ~60 minutter, hvorimod et NiMh 1100
mAh holder sig over 1,1V i ~105 minutter.

Generelt illustreres forskellen på Alkaline/NiMh's egenskaber på:
http://home.att.net/~mikemelni1/bcomv16.html

> BTW: hvor meget strøm er der i et Duracel Alkaline ???

http://home.att.net/~mikemelni1/capacity.html

Når spændning falder under 1,2 volt har det leveret ~776 mAh (ved 10
ohm's belastning), og på det tidspunkt har det leveret ~40% af sin
totale kapacitet.

--
Don't waste space

Fra : Waal

Dato : 28-02-04 12:06

> [...]
>
> Når spændning falder under 1,2 volt har det leveret ~776 mAh (ved 10
> ohm's belastning), og på det tidspunkt har det leveret ~40% af sin

Så mangler vi blot en liste over kamera/belastningsimpedans

Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-02-04 12:22

Waal wrote:

> Så mangler vi blot en liste over kamera/belastningsimpedans

Den liste vil nok være umulig at fremskaffe. Eneste fornuftige er at
blive enig om at digitalkamera'er generelt trækker meget strøm, og så
forholde sig til hvordan forskellige batterier opfører sig i den
situation.

Jeg har dokumenteret (med henvisning til faktiske målinger), at
opladelige batterier generelt er bedst egnet til udstyr med højt
strømforbrug (kontinuerligt, såvel som spidsbelastning).

--
Don't waste space

Fra : Waal

Dato : 28-02-04 12:54

> [...]
> opladelige batterier generelt er bedst egnet til udstyr med højt
> strømforbrug (kontinuerligt, såvel som spidsbelastning).

Men intet vedrørende den faktiske belastningimpedans i de produkter vi her
beskæftiger os med

De valgte belastninger er velegnet til at påvise eventuelle forskelle i
batteriernes opførsel, men næppe typiske for de kameraer de skal bruges i.

Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-02-04 13:24

Waal wrote:
> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Men intet vedrørende den faktiske belastningimpedans i de produkter vi her
> beskæftiger os med

http://home.att.net/~mikemelni1/battery4.html angående strømforbrug (og
dermed impedans) for et digitalkamera:

"The cruising current seems to be about 150 milliamps, with 300
millamps required for motor activation, some 500 milliamps for image
capture, and over 1000 milliamps when the flash is charging"

Hvilket omregnet svarer til impedanser på 32, 16, 9.6 hh.v 4.8 ohm.

> De valgte belastninger er velegnet til at påvise eventuelle forskelle i
> batteriernes opførsel, men næppe typiske for de kameraer de skal bruges i.

Du er uenig i at et digitalkamera typisk trækker meget strøm ?

--
Don't waste space

Fra : Waal

Dato : 28-02-04 19:47

> [...]
> capture, and over 1000 milliamps when the flash is charging"
>
> Hvilket omregnet svarer til impedanser på 32, 16, 9.6 hh.v 4.8 ohm.

Seems to be about ? Det er imponerende præcise størrelser du her kaster
rundt med

Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-02-04 13:27

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> batteriernes opførsel, men næppe typiske for de kameraer de skal bruges i.

Og da du åbenbart finder det relevant, kunne du jo oplyse os om hvad der er
typisk.....og måske endog specifikt.
Personligt har jeg oplevet to kameraer (Kodak og Rollei) der ville tænde
max. 2-4x på alkaline, mens mit Powershot A70
lykkeligt kører efter over 100 exp. m. flash og skærm på genopladelige NiMh.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Waal

Dato : 28-02-04 19:43

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> max. 2-4x på alkaline, mens mit Powershot A70
> lykkeligt kører efter over 100 exp. m. flash og skærm på genopladelige

Hvis jeg sad inde med oplysningen (hvad ingen af os åbenlyst gør) ville jeg
jo ikke efterlyse samme oplysning.

Hvorfor sammenligner du ikke de to batterityper i samme kamera ?

Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-02-04 21:52

> [...]
jeg
> jo ikke efterlyse samme oplysning.
>
> Hvorfor sammenligner du ikke de to batterityper i samme kamera ?

Det burde jeg naturligvis gøre hvis jeg var interesseret i at afdække en
tendens. Det forholder sig imidlertid således at Kodaken var til låns og
Rolleien blev leveret tilbage mandag morgen efter køb lørdag. Kun
Powershotenen er købt og beholdt. Og jeg kunne da meget snildt smide et par
alkaline i den, men ville du tro på resultatet ?

Fra : Waal

Dato : 28-02-04 22:23

> [...]
par
> alkaline i den, men ville du tro på resultatet ?

De resultater jeg har fået med mit eget A80 opfatter jeg som valide, især da
de ikke afviger væsenligt fra oplysningerne i brurgervejledningen. Gjorde de
det ville jeg nok prøve med et andet fabrikat som kontrol

Da du ovenfor erklærer dig uinteresseret i at afdække noget som helst
vedrørende stridspunktet, hvorfor så smide flere uspiselige boller i suppen
?

for at høre plasket ?

Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-02-04 06:57

> [...]
>
> Da du ovenfor erklærer dig uinteresseret i at afdække noget som helst
> vedrørende stridspunktet, hvorfor så smide flere uspiselige boller i

De jeg brød ind i denne jeremiade, mener jeg det skete på anstændig vis og i
god tone ved at stille dig et spgrml.
Du føler dig nødsaget til at blive uartig/konkludere om mine interesser
eller mangel på dodo. Det gider jeg ikke at være med til, så slut her fra.

Fra : Waal

Dato : 29-02-04 13:50

> [...]
> eller mangel på dodo. Det gider jeg ikke at være med til, så slut her fra.

citat : hvis jeg var interesseret i at afdække (klippet fra dit eget indlæg)

Jeg brugte dine egne ord så hvad er problemet ?

Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-02-04 18:34

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
Der er ikke noget problem - det er slut

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-04 19:44

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

Hej Thomas

Du er hjertelig velkommen til at prøve at overbevise mine batterier om dine
påstande. Så dine links må henvise til noget, som Hellesen har sponsoreret.
Der sidder 4 Stk Clarion AAA 600 Mah i min nummerlogger, de varer som regel
ca 1 år. De skulle jo så skiftes mindst 6 gange om året. Jeg syntes da
lige, at jeg ville checke mine motorer, Nikon MD 11'ere. Ingen af dem har
fået nye batterier i år, den ene med 8 Stk Hobby Line 1600 Mah fra Netto.
Den anden med Clarion 1500 Mah fra Harald Nyborg, og de var begge helt oppe
på mærkerne. De burde jo lige som nummerloggeren være flade.
Men du må altså have mig undskyldt, jeg leder ikke efter artikler for at
finde frem til, hvornår mine batterier er tomme. Det går jeg ud fra, at de
selv fortæller mig. Desværre for dig, så fortæller de noget ganske andet,
end det som står i dine indlæg. Ok der findes da dårlige mærker. Jeg har
ikke haft gode erfaringer med Uniross, så de er alle blevet skiftet ud, lige
bortset fra nogle LR 14 og et par LR 20. LR 14 er ikke gode, men er ved at
prøve at genoprette sit ry, de er ved at vågne, selv om de egentligt var
blevet kasseret.
Så hvis det du skriver skal være rigtigt, hvad for batterier skal jeg så
bruge, for det stemmer ikke med mine erfaringer. Dem som har passet med din
beskrivelse, har jeg fået byttet, for så rangerer de jo på højde med
Uniross, som var noget skrækkeligt bras. Men af mærker lige nu, som alle
har gjort dine påstande til skamme er følgende.

GP AAA 550 Mah.
Clarion AAA 600 Mah
Clarion AA 1500 Mah
Clarion AA 2000 Mah
Clarion LR 14 2500 Mah
Clarion LR 20 2500 Mah
Hobby Line AA 1600 Mah
Hahnel AA 1600 Mah
Varta AA 1600 Mah
Sanyo AA 1850 Mah
Panasonic AA 2100 Mah

Som ladere Minwa 5798, forskellige Varta ladere. GP Ladere
Hobby Line ladere.

Der foruden en anstændig dynge NiCd AA 450 - 550 Mah, med hovedvægten lagt
på Multiplex, men også lidt andre.
Plus diverse battery packs til diverse apparater. Samt selvfølgelig Hobby
Line & Clarion 9 volt batterier.
Til de gamle NiCd bruges der enten Varta, eller Fætter BR ladere. De ældste
NiCd er vel omkring 25 - 30 år gamle, så det har lært mig at tro mere på
batterierne, end på hvad folk nu kan finde på at skrive om dem. Som du kan
se, på rækken af navne, så har jeg altså ikke bare 4 batterier, men faktisk
rigtigt mange. Det kan jo så forbavse mig lidt, at når der virkeligt skal
rykkes i batterierne, hvis NiMh virkeligt var så gode til voldsomme
strømtræk, hvorfor bruger Metz & Panasonic så stadig NiCd.

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-02-04 13:03

> [...]
> og sidst men ikke mindst, nu bliver vi uenige igen, også holde længere, da
> det er langt mere skånsomt for kameraet at køre på 6 volt, end på 4,8

Når man designer moderne elektronik, vil man typisk tolerere
batteri/inputspændinger i et vist interval. Indenfor dette interval vil
elektronikken fungere. Jeg vil endda tro at i kameraer/flash har man bevidst
sørget for at de vil kunne fungere med 4.8V (da det jo ikke er nogen nyhed
at opladelige celler har en mindre spænding). Det betyder meget mere om
cellerne kan levere den nødvendige strømstyrke (målt i Ampère), som Niels
Ebbesen skriver.
Jeg er civilingeniør i elektronik, og påstanden om at kameraet skulle køre
mere skånsomt på 6 Volt end på 4.8 Volt (forudsat at det fungerer ved begge
spændinger) har jeg godt nok aldrig hørt før! Normalt vil man tilstræbe den
lavest mulige spænding indenfor de tilladte tolerancer, idet det giver de
mindste spændingstab og dermest mindst varmeudvikling i elektronikken.

Please explain?!

Martin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 14:23

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

Hej Martin

Hvis du virkelig har den uddannelse, som du hermed skriver du har, kan det
undre mig, at du stiller den slags spørgsmål.
Skal du bruge 6 Amp ved 6 Volt, kan du nøjes med 3 Amp ved 12 Volt. Altså
du får højere spænding, men mindre strøm, men samme effekt. Du kan nu
halvere din leder. Faktisk helt præcist den samme begrundelse, hvorfor man
skiftede fra 6 Volt til 12 Volt i biler. Du skulle ikke bruge nær så tykke
kabler. Samtidigt reducerede det bilbrande ganske væsentligt. Det samme vil
jo så gøre sig gældende, om end i endnu højere grad i et digitalt kamera, da
de strømførende baner er ret så tynde. Hvis kameraet er baseret til at
fungere ved optimalt ved 6 volt, vil det som regel også kunne fungere ved
4,8 volt, men stadig trække forholdsvist mere strøm, for du skal jo stadig
have den fornødne effekt. Det kan måske forklares mere smart af en
Civilingeniør, men det forandrer ikke sagen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-02-04 15:05

> [...]
>
> Hvis du virkelig har den uddannelse, som du hermed skriver du har, kan det
> undre mig, at du stiller den slags spørgsmål.

Det har jeg skam papir på.

> Skal du bruge 6 Amp ved 6 Volt, kan du nøjes med 3 Amp ved 12 Volt. Altså
> du får højere spænding, men mindre strøm, men samme effekt.

Nej. Al veldesignet elektronik indeholder en spændingsregulator i indgangen
som sikrer en stiv (dvs. stabil uanset efterfølgende belastning)
udgangsspænding. Denne spænding bruges nu af resten af elektronikken.
Indgangsspændingen til denne regulator vil typisk være defineret med et vist
spillerum. Udgangen af regulatoren kan nu belastes med en vis max.
strømstyrke. Hvis du ligger i den nedre del af spændingsintervallet på
indgangen, skal batterierne levere mere strøm (for - som du skriver - at få
den samme effekt), men elektronikken efter regulatoren er bedøvende
ligeglad.
Det vil være ualmindeligt primitivt at køre direkte på batterierne uden
regulator. Det findes vist kun i det allerbilligste eller simple elektronik.
Man vil f.eks. heller aldrig lave elektronik der kører direkte på lysnettet
(undtagen lamper etc. men det kalder jeg ikke elektronik).

Martin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 18:42

> [...]

lysnettet
> (undtagen lamper etc. men det kalder jeg ikke elektronik).

Hej igen Martin

Du gled lidt af på starten, men når vi nu har fået en regulator på også, så
skal vi jo vist sikre os en 1 volt overspænding for at den kan virke
tilfredsstillende. Måske kan vi nøjes med 0,7 volt, hvis det er en ret så
stabil spændings regulator, men jeg tror vi skal op på mindst 1 volt, da
batterierne jo kan svinge temmelig meget, som alle indtil nu har været inde
på. Men jeg kan bare ikke finde den regulator, som Alkaline batterier ikke
kan følge, som NiMh batterier kan. Det sender jo alle NE's forklaringer
helt ud på overdrevet. I øvrigt ville regnestykket jo være det samme,
uanset om der var en regulator med, eller ej. Ikke sandt....??

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-02-04 19:07

> [...]

> helt ud på overdrevet. I øvrigt ville regnestykket jo være det samme,
> uanset om der var en regulator med, eller ej. Ikke sandt....??

Uha, jeg skal ikke kunne udtale mig om batterier generelt. Jeg betvivlede
bare din påstand om at kameraet/flashen har bedre af 6 Volt end af 4.8 Volt.
Det mener jeg ikke er korrekt.
Hvordan selve slagsmålet om diverse batterityper ender, vil jeg blot læne
mig tilbage og overvære

Martin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 20:34

> [...]

> Det mener jeg ikke er korrekt.
> Hvordan selve slagsmålet om diverse batterityper ender, vil jeg blot læne

Hej Martin

Der vil jeg så lige rette en lille mis. Blitzen er sikkert ligeglad, enten
kan den lade, eller også kan den ikke. Det er selve kameraet der fungerer
bedst, med den rette spænding. Sådan bare for at vi forstår hinanden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Waal

Dato : 27-02-04 22:48

"Benny Mortensen" <d.lozano_am@gjr.paknet.com.pk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan den lade, eller også kan den ikke. Det er selve kameraet der fungerer
> bedst, med den rette spænding. Sådan bare for at vi forstår hinanden.

Den kondensator der driver blitzen er måske nok "ligeglad" men det er
lysudbyttet ikke
Lavere spænding = mindre oplagret energi. Kondensatorens kapacitet er alene
bestemt af kondensatorens areal og det anvendte dielektrikum (i dette
tilfælde aluminiumoxid) energien er også afhængig af spændingen

Michael

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 23:15

> [...]
> bestemt af kondensatorens areal og det anvendte dielektrikum (i dette
> tilfælde aluminiumoxid) energien er også afhængig af spændingen

Hej Michael

Vi er enige der, og igen et relativt højt strømforbrug i forhold til den
lysmængde som man får.

M.V.H....Benny..

Fra : Waal

Dato : 28-02-04 11:07

> [...]
> alene

> Hej Michael
>
> Vi er enige der, og igen et relativt højt strømforbrug i forhold til den

Øh-bø Hvad ? En kondensators kapacitet måles i farad. Lysmængden er er
spørgsmål om spænding og tid.

Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-02-04 11:28

Waal wrote:

> "Benny Mortensen" <d.lozano_am@gjr.paknet.com.pk> skrev i en meddelelse

> Øh-bø Hvad ? En kondensators kapacitet måles i farad.

Yep, Farad er et udtryk for hvor meget elektrisk energi man kan oplade
den med.

> Lysmængden er er spørgsmål om spænding og tid.

Lysmængden er et spørgsmål om energi. Lysstyrken et spørgsmål om energi
og tid. Så du skal have spændning, strøm og evt. tid ind i beregningen.

--
Don't waste space

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-04 20:07

> [...]
>
> Lysmængden er et spørgsmål om energi. Lysstyrken et spørgsmål om energi
> og tid. Så du skal have spændning, strøm og evt. tid ind i beregningen.

Nu bliver i mig sgu lige en tand for kloge. hvor stor skal lytten så være,
før loven kræver automatisk afladning.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-02-04 07:09

Benny Mortensen wrote:

> den

> Nu bliver i mig sgu lige en tand for kloge. hvor stor skal lytten så være,
> før loven kræver automatisk afladning.

Hvilken del er det du er uenig i ?

--
Don't waste space

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-03-04 00:44

> Hvilken del er det du er uenig i ?
>
> --
> Don't waste space

Hej Thomas

Jeg er rimeligt uenig i, at man mener der skal den samme energi til. Det er
korrekt at blitzen vil kræve den samme effekt, men det vil koste langt mere
fra batterierne. Det er kun oppe i blitzen dit resultat bliver det samme,
hvis den bliver klar igen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Waal

Dato : 28-02-04 20:27

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Yep, Farad er et udtryk for hvor meget elektrisk energi man kan oplade
> den med.
Hvis du med energi mener effekt er du på afveje

Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-02-04 07:06

Waal wrote:

> Hvis du med energi mener effekt er du på afveje

Når jeg skriver "elektrisk energi" mener jeg "elektrisk energi".

Effekt er energi pr. tidsenhed.

--
Don't waste space

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-04 20:06

> [...]

> virke

> 4.8

> Øh-bø Hvad ? En kondensators kapacitet måles i farad. Lysmængden er er

Ja men du får stadig for lidt lys, i forhold til brugt strøm.
Jeg tror nu jeg holder mig til Micro Farad, ellers bliver blitzen nok for
tung .. Du skal bruge pokkers lang tid på at oplade blitzen, hvis din
spænding er for lav, så dit forbrug af strøm vil blive ret så stort, i
forhold til det lys du får ud af det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Waal

Dato : 28-02-04 22:52

> [...]
> tung .. Du skal bruge pokkers lang tid på at oplade blitzen, hvis din
> spænding er for lav, så dit forbrug af strøm vil blive ret så stort, i

Vi tager den en gang til.

Spændingen (den opladede kondensator) afgør hvor kraftigt blitzen lyser og
"antallet" af uF hvor længe. Sænker du spændingen kan det kun opvejes ved at
øge kapaciteten i uF (tid) for samme ønskede lysudbytte (se det gerne som
blænde/lukkertid)

Tager du en kondensator f.eks 63VDC og 4700uF (standardvare) og oplader den
fra en 40VDC strømforsyning udnytter du den ikke til den mængede energi
kondensatoren KAN indeholde.

Om du oplader hurtigt eller langsomt er uden betydning for den opladede
kondensators energiindhold blot du er i stand til at "fylde op til kanten"
Mængden af strøm (Ah) forsyningen skal levere er den samme

Michael

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-02-04 01:39

> [...]
> kondensators energiindhold blot du er i stand til at "fylde op til kanten"
> Mængden af strøm (Ah) forsyningen skal levere er den samme

Hej Michael

Hvor mange gange skal vi igennem den. Hvis du skal oplade din blitz, og
batterierne er sløve, skal du bruge væsentligt længere tid & strøm, før din
blitz er klar til skud......
Er vi enige så langt ????

M.V.H.....Benny..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-02-04 01:50

"Benny Mortensen" <d.lozano_am@gjr.paknet.com.pk> skrev :

>Er vi enige så langt ?

Der var langt ned til at læse det, kunne man ikke lokke dig til
at klippe i det du svarer på?

Der er ingen grund til at citere omkring 150 linjer.
--
Knud

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-03-04 00:32

> [...]
> at klippe i det du svarer på?
>
> Der er ingen grund til at citere omkring 150 linjer.

Hej Knud

Gør det noget ???.... Det må jo have været interessant nok, siden du
alligevel nåede til bunden

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-02-04 07:35

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> batterierne er sløve, skal du bruge væsentligt længere tid & strøm, før din

Som jeg læser det, ja. I skriver ihvertflad det samme begge to.

--
Don't waste space

Fra : Waal

Dato : 29-02-04 13:54

> Som jeg læser det, ja. I skriver ihvertflad det samme begge to.

Nej Jeg skriver strømforbruget er det samme BM skriver mere strøm

Michael

Fra : Waal

Dato : 29-02-04 14:10

> [...]
>
> Hvor mange gange skal vi igennem den. Hvis du skal oplade din blitz, og
> batterierne er sløve, skal du bruge væsentligt længere tid & strøm, før

Nej, Det tager længere tid hvis batterierne er sløve, men strømforbruget
(Ah) er det samme.
Det svarer til at flytte en hvis mængde energi fra en beholder til en anden

Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-02-04 17:24

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev :

Hej Michael.

Vil du ikke godt klippe i det du svarer på?

Det er lidt irriterende, at skulle gennem omkring 180 linjer for
at læse dit svar.

Tak.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Waal

Dato : 29-02-04 19:31

> "Waal" <waal@post.tele.dk> skrev :
>
> Hej Michael.
>
> Vil du ikke godt klippe i det du svarer på?
>
> Det er lidt irriterende, at skulle gennem omkring 180 linjer for
> at læse dit svar.

Beklager besværet, men klipning bruges ofte for at fjerne en bemærkning fra
en bestemt sammenhæng. Andre gange for at "spare plads".

Det kan være "uheldigt" uanset om det er tilsigtet eller ej.

Personligt tager jeg de lange indlæg/svar i stiv arm

Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-03-04 00:24

Waal wrote:

> Beklager besværet, men klipning bruges ofte for at fjerne en bemærkning fra
> en bestemt sammenhæng. Andre gange for at "spare plads".

Men som hovedregel går manglende klipning voldsomt ud over læsbarheden.

> Personligt tager jeg de lange indlæg/svar i stiv arm

Personligt gider jeg som regel ikke lange indlæg, der skyldes manglende
klipning. Ofte ignorerer jeg den slags indlæg.

P.S. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

FUT: dk.admin.netikette da det er en mere relevant gruppe til d.o. emne.

--
Don't waste space

Fra : Martin K. R.

Dato : 28-02-04 21:02

> [...]
> kan den lade, eller også kan den ikke. Det er selve kameraet der fungerer
> bedst, med den rette spænding. Sådan bare for at vi forstår hinanden.

Nej, nej, nej. Det bliver ikke mere rigtigt af at blive gentaget

En regulators opgave (uanset om den sidder i det ene eller det andet) er at
forsyne den eftersiddende elektronik med en fast spænding og den strøm som
elektronikken måtte kræve. Det er regulatorens opgave at fremskaffe denne
effekt fra det der sidder på dens indgang, hvadenten det er en lav spænding
med høj strømstyrke eller omvendt (vi forudsætter selvfølgelig at vi
befinder os indenfor regulatorens grænser). Elektronikken efter regulatoren
kan IKKE mærke forskel. Det er netop et af hovedformålene med at benytte en
regulator.

Martin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-02-04 01:36

> [...]
regulatoren
> kan IKKE mærke forskel. Det er netop et af hovedformålene med at benytte

Hej Martin

Når en snakker i øst, og en anden i vest, så kommer der noget sjovt ud af
det. Her tænkte jeg rent slidtagemæssigt. Det var vist der du kom ind i
snakken...

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-02-04 10:57

Benny Mortensen wrote:

> Jamen altså lille Thomas

Hvad ved du om hvor stor/lille jeg er ?

> Du har stadig ikke skrevet noget, som ændrer på det faktum, at når manden
> putter genopladelige batterier i hans kamera, så melder det mangel på strøm,
> næsten omgående.

Øh jo:

-cut-
From: Thomas Corell <nospamplease@corell.dk>
Newsgroups: dk.fritid.foto
Subject: Re: Batteri problem/spørgsmål...?
Date: Thu Feb 26 13:13:40 2004

Magnus wrote:

> Mit Olympus E-10 digital kamera bruger 4 stk. AA baterier og jeg har nogle
> på 2200 AA baterier og det har et stort forbrug så jeg skal tit skifte
> batterier.

Jeg bruger selv et E-20 og selv med mine "små" (1700mAh) batterier, tager
jeg uden problemer 250-300 foto's før der mangler strøm.

Som andre har været inde på, skal du sikre dig at alle 4 batterier er i
orden. Hvis bare et er sygt, vil du opleve det du beskriver. Og/eller
sikre at din lader kan lade dine batterier korrekt.
-cut-

--
Don't waste space

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-04 20:01

> [...]
> orden. Hvis bare et er sygt, vil du opleve det du beskriver. Og/eller
> sikre at din lader kan lade dine batterier korrekt.

Uh jamen altså Thomas

Du har stadig ikke forklaret, hvorfor hans kamera melder mangel på strøm.
Du kører stadig i en krig om, hvad NiMh batterier kan og ikke kan, og det
har stadig ikke et klap med sagen at gøre.... Giv mig nu en forklaring, og
lad være med at prøve at overbevise mine batterier om hvor længe de kan
holde strøm, for jeg foretrækker dem helt som de er, og ikke sådan som dine
er, eller hvad der står skrevet i diverse indlæg om NiMh batterier. Hvis du
så kan få mit Minolta kamera til at lade være med at gøre det samme, når der
er genopladelige i, så er det helt fint med mig. Men det gør det kort og
godt, fordi spændingen er lav, ikke fordi det mangler strøm. Hvad du så kan
hive ud af et batteri, som du påstår man ikke kan af et andet, har stadig
ikke noget med sagen at gøre.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-02-04 07:28

Benny Mortensen wrote:

> manden
> strøm,

> Du har stadig ikke forklaret, hvorfor hans kamera melder mangel på strøm.

Øh jo. Men skal da gerne omformulere det for din skyld.

Jeg oplever ikke det problem på mit kamera som er stort set identisk.
Altså må der være tale om en dårlig celle blandt de 4 han benytter,
eller de er ikke fuldt opladet.

> Du kører stadig i en krig om, hvad NiMh batterier kan og ikke kan, og det
> har stadig ikke et klap med sagen at gøre....

Det er en afledt diskusion, hvorfor blander du den sammen med det
oprindelige spørgsmål ?

--
Don't waste space

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-03-04 02:01

> [...]
> eller de er ikke fuldt opladet.

> Det er en afledt diskusion, hvorfor blander du den sammen med det

Hej Thomas

Jeg ved ikke hvem der afledte diskussionen, og det er vel i grove træk også
ligegyldigt. Der er intet der har ændret på det faktum, at mandens kamera,
ifølge hans oplysninger på extern stikket, skal have 6,5 volt. At batteri
måleren melder strømmangel, næsten omgående, så snart der er genopladelige
celler i, tager jeg derfor for givet, at det er fordi der kun er 4,8 volt.
Mit eget gør det samme, selvom extern stikket der kun siger 6 volt. Men når
det kører på genopladelige, melder min batterimåler også strømmangel. Får
det 6 volt, så gør det ikke.
Så det med den dårlige celle, var en mulighed, som jeg vist også selv skrev,
eller laderen der ikke kunne lade batterierne helt op. Men det er stadig
ikke givet, at nogen af delene er svaret. Jeg tror ikke på dem, jeg tror på
den lave spænding er synderen, og det har ikke ændret sig.

Som sagt, mit eget gør præcist det samme, men som jeg også skrev, det skulle
man bare se stort på. Da det tilsyneladende er mangel på volt, og ikke
mangel på strøm.

Det var vist noget i den retning det startede med, og det går jeg stadig ud
fra. Derefter ved jeg ikke hvad der skete, så gik det op i skæg og blå
briller, om hvad den ene slags batterier kunne og ikke kunne, om indre
modstand og alt andet godt.
Håber bare de informationer der så kom frem, bliver langt væk fra mine
batterier, for de ved det åbenbart ikke, og jeg føler ingen lyst til at
fortælle dem det. Om den mindre indre modstand skulle kunne hente 1,2 volt,
tja, jeg har aldrig hørt om det, og jeg tror heller ikke jeg kommer til det.
At NiMh skulle være bedre end Alkaline, jeg tror det ikke, men kapacitets
mæssigt, tror jeg på, at genopladelige har ikke bare indhentet de ikke
genopladelige, men også overhalet dem.

M.V.H.....Benny..

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-04 23:01

> [...]

> siger 6 volt. Men når det kører på genopladelige, melder min batterimåler
> også strømmangel. Får det 6 volt, så gør det ikke.

Det er bare lidt pudsigt, at alle, der anmelder Olympus E-10, anbefaler
almindelige, genopladelige AA-batterier. Det tyder jo på, at de normalt
virker fint i kameraet:

<http://www.dcresource.com/reviews/olympus/e10-review/>

Men det er vel ret nemt at efterprøve.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-03-04 01:57

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er bare lidt pudsigt, at alle, der anmelder Olympus E-10, anbefaler
> almindelige, genopladelige AA-batterier. Det tyder jo på, at de normalt

Hej Henrik

Ja det skulle man da mene

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 02-03-04 07:59

Benny Mortensen wrote:

> jeg

> Ja det skulle man da mene

Som jeg skrev oprindeligt:
-cut-
Jeg bruger selv et E-20 og selv med mine "små" (1700mAh) batterier, tager
jeg uden problemer 250-300 foto's før der mangler strøm.
-cut-

E-20 er på nær opløsningen på CCD'en det samme kamera. Så det
efterprøver jeg dagligt. D.o. "små" NiMh er i øvrigt Uniross'er.

Det stemmer i også overens med dpreview testresultat for E-20, hvor de
tager 285 billeder med "4 x AA NiMH 1600 mAh (GP)".

--
Don't waste space

Fra : Thomas Corell

Dato : 02-03-04 08:16

Benny Mortensen wrote:

> det

> Jeg ved ikke hvem der afledte diskussionen, og det er vel i grove træk også
> ligegyldigt.

Velkommen til usenet, tråde kan tage alle mulige afstikkere, der kan
være langt fra det oprindelige emne/spørgsmål. Sådan er det nu en gang.

Og jeg føler bestemt ikke den afledte deiskussion er "ligegyldig", jeg
syntes det har været en sund debat. Dog lidt ensidig m.h.t.
underbyggende fakta.

> At NiMh skulle være bedre end Alkaline, jeg tror det ikke, men kapacitets
> mæssigt, tror jeg på, at genopladelige har ikke bare indhentet de ikke
> genopladelige, men også overhalet dem.

Hvis du vil overbevise verdenen om det, så har du strid modvind. NiMh er
langt bedre til udstyr der trækker meget strøm, og det gælder
størsteparten af dagens digitalkamera'er. Det er den erfaring de fleste
her i gruppen har gjort sig. Men du kan jo starte med at overbevise
dpreview om at de tager fejl:

http://www.dpreview.com/learn/?/key=batteries :
"Most second generation (1999-2000) digital cameras take AA batteries,
but if you intend on using normal off-the-shelf alkaline, you'd better
think again, you'll be lucky to half fill your CompactFlash / SmartMedia
card with a set of those. If your camera takes AA batteries then you're
better off with a good set (or three) of NiMH rechargeables ..."

"...NiMH batteries also lose about 5% of their charge a day, even when
being stored..."

5% pr. dag betyder at batteriet er nede på ~4,6% af deres oprindelige
kapacitet efter 60 dage.

Men jeg fornemmer at du ikke respekterer faktiske målinger og datablade,
så indtil der kommer nye boller på suppen, vil det være EOD her fra.

--
Don't waste space

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-03-04 20:06

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

Hej Thomas

Eftersom jeg skrev, at jeg troede på, at NiMh batterier kapacitetsmæssigt
har overhalet Alkaline, så gør det dem vel automatisk bedre egnet til ting
som bruger meget strøm. Men ikke som det er udlagt, fordi de er NiMh
batterier, men af den årsag, at der er mere strøm i dem. Så i grove træk
kan man sige, vi når til samme sted, vi er bare ikke gået den samme vej.

Jeg har masser af batterier her, og af stort set alle slags. Jeg stoler
mere på mine egne batterier, end på et eller andet test resultat. Jeg skal
ikke ud og skaffe beviser, skrevet på et fremmed sprog, mine beviser, har
jeg her, og er ikke bange for at konfrontere udenlandske undersøgelser.
Mine batterier, har JEG købt, og JEG har betalt dem, og de er MINE. De har
givet mig mine erfaringer, og når jeg påstår de kan noget, så kan de også
gentage det, og derfor er jeg ikke bange for, at lade dem få lov til, selv
at bevise, at de kan, hvad jeg har påstået. Jeg tjener intet ved at påstå
andet, end hvad der er tilfældet.

Som du kan se i den liste, som jeg vist sendte, så er jeg ikke pokkers tro
mod et bestemt mærke, men alle, lige med undtagelse af Uniross har klaret
sig glimrende.

Den sidste ting, hvor jeg var rygende uenig, var at de ikke egner sig til
apparater med lavt strømforbrug. Disse apparater har man også en ganske
udmærket evne til at glemme, og har man glemt sådan en længe nok, med et
almindeligt batteri i, er det indvendige, sådan en halvt flydende,
ildelugtende klæbrig alt ødelæggende masse, af noget som engang var et
batteri. Så om de egner sig, tja, det vil jeg overlade til den enkelte
bruger at afgøre. Jeg ved godt hvad mit eget svar ville blive. Hvad ville
dit blive...???

Det gør, at stort set overalt anvender jeg genopladelige batterier, undtagen
de enkelte steder hvor det ikke kan lade sig gøre. Som F.eks i mine ure,
uanset om de er elektroniske, eller bare elektriske, ( og der er nogle af
hver ) så kræver de 1,5 volts batterier. Det bliver både jeg, og for den
sags skyld, alle andre, bare nødt til at acceptere.

Om jeg så dermed bliver fakta resistent, ja det kan andre så gøre op med sig
selv. For jeg tror ikke, jeg finder nogen som gider at komme her, og vente
på at min nummerlogger løber tør for strøm.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-04 13:14

Fra : Denn!s H

Dato : 26-02-04 18:01

> [...]
> batterier.

> De 4 små batterier på 1,5 V giver tilsammen 6 V og på indgangen til

.... er det genopladelige batterier?
og er du sikker på de er på 1,5 V og ikke 1,2 V?
Jeg er ikke stødt på AA genopladelige batterier der er på 1,5 V.

--
Denn!s