Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Alles Klar! Brillepudseklud til rensning ~
Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 25-02-04 01:12

Hej

Jeg vil lige høre, om der er nogen der har erfaringer gode/dårlige, med at
bruge disse "klar-til-brug-engangs-papir-pudseklude", til at rense
fedtfingre af objektiv og polfilter, og "næse"fedt af LCD skærmen ?

Det oplyses at pudsekludene er egnet til briller, kameraobjektiver og
hjelmvisire (styrthjelm) af glas og kunststof.

Jeg mener dog at jeg har : hørt, set, læst, ladet mig binde på ærmet, at man
ikke må bruge disse klude på coated glas/kunststof.
Linserne i objektivet på mit kamera er coated, men ved dog ikke om det kun
indvendig i objektivet, eller det også gælder den udvendige del af
frontlinsen.
Polfiltret er også coatet, og det samme er LCD skærmen bag på kameraet, en
antireflektions coating vistnok. Øøøhh mon ikke det egentlig er derfor at
man coater, for at undgå reflektioner alså )

Jeg har selv brugt kludene til bl.a. solbriller i glas/kunststof og
polaroid/alm. uden at deres "coating" har taget skade. Hvis jeg nu ikke lige
havde hørt, at man ikke måtte bruge disse klude til noget der er coated, så
havde jeg bare brugt dem på kameraet også, og måske så stået med en ødelagt
frontlinse eller et polfilter. Er det en and, at disse
klar-til-brug-engangs-papir-pudseklude ødelægger coated glas ?

Udover at undgå at sætte fedtfingre, hvad gør I andre så, når I lige skal
have "hul" igennem ?

Med venlig hilsen
Lars

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-02-04 06:47

Hej

Jeg blev overbevist af min optiker, der selv bruger dem til sine
objektiver...

Udover den hårde behandling med Alles klar, bruger jeg ofte en
microfiberklud til at fjerne støv...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 25-02-04 12:53

Jeg bruger dem og er godt tilfreds.

De kan bl.a. købes i REMA 1000 butikkerne.

Claus Smith

Fra : Simon Nielsen

Dato : 25-02-04 14:23

> Udover at undgå at sætte fedtfingre, hvad gør I andre så, når I lige skal
> have "hul" igennem ?

Jeg bruger sådan en lille Lenspen som den hedder, den kan købes i Photocare
for 100,- den har en børste i den ene side som man kan børste støv o-lign.
væk med og i den anden side er den en lille ting man kan rense både skærmen
og den foreste linse med. Den er ikke særlig hård ved linsen og den virker
perfekt og holder i mange år, det er i længden billigere end at bruge en
alles klar hver gang der lige er lidt der skal væk.

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-02-04 15:56

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message

> [...]
> perfekt og holder i mange år, det er i længden billigere end at bruge en
> alles klar hver gang der lige er lidt der skal væk.

Under alle omstændigheder skal man fjerne alt støv FØR man bruger AllesKlar,
ellers ricikerer man at ridse...

Bo //

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 25-02-04 17:13

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> perfekt og holder i mange år, det er i længden billigere end at bruge en
> alles klar hver gang der lige er lidt der skal væk.

Hej Simon

Det lyder som en smart ting til fototasken, den "lille ting" man kan rense
linse og skærm med, skal der bruges vædske til den ?
Har været inde og kigge på Photocare´s hjemmeside, men en søgning på Lenspen
gav ikke resultat. Måske de kun sælger den i butikkerne ?

M.v.h.
Lars

Fra : Børge Larsen

Dato : 26-02-04 22:13

En Lenspen hedder også en mårhårspensel (til at fjerne støv med) og hvis du
vil bruge papir? husk så endelig at det skal være papir beregnet til at
rense linser med. Køkkenrulle, toiletpapir og hvad man ellers kan finde på,
bør være bandlyst. I alt industripapir kan der findes rester af sten og
metal, som selvfølgelig ridser.

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 28-02-04 20:33

Hej

Tak til alle for info, det har gjort at jeg har "ture tørre", prøve disse
pudseklude, og det med godt resultat, så nu har jeg lagt en håndfuld i
fototasken. Jeg vil så spørge efter en lenspen, næste gang vejen går forbi
en fotopusher, det med en pensel er sikkert ingen dårlig idè.

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Peter Holm

Dato : 25-02-04 14:46

Lars B. Nielsen wrote:
> [...]
> med at bruge disse "klar-til-brug-engangs-papir-pudseklude", til at
> rense fedtfingre af objektiv og polfilter, og "næse"fedt af LCD

en sidebemærkning....
Brug ikke papir/køkkenrulle ol. Det ridser!

Mvh
Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-02-04 21:59

On 2004-02-25, Peter Holm <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

> en sidebemærkning....
> Brug ikke papir/køkkenrulle ol. Det ridser!

Canons autoriserede fra deres rensekit er netop lavet i papir,
så papir må da være det rigtige ?

Fra : Peter Holm

Dato : 26-02-04 13:14

Povl H. Pedersen wrote:

> Canons autoriserede fra deres rensekit er netop lavet i papir,
> så papir må da være det rigtige ?

okok, så nøjes jeg med at sige, brug ikke køkkenrulle eller toiletpapir -
det KAN ridse.

Mvh
Peter

Fra : Emil

Dato : 26-02-04 10:08

Peter Holm skrev:

>okok, så nøjes jeg med at sige, brug ikke køkkenrulle eller toiletpapir -
>det KAN ridse.

Det lyder fornuftigt.
Men jeg mindes nogle ark papir (ca. 10 x 10 cm) som jeg brugte
til rensning af optik i microscoper og fotoudstyr.

Desværre kan jeg ikke huske hvad de hed (rispapir, japanpapir?)
Sidstnævnte var vidst nok til svæveflymodeller.

m.v.h. Emil

Fra : Christian

Dato : 02-03-04 00:47

On Thu, 26 Feb 2004 10:07:41 +0100, Emil <emilsen@oestbirk.invalid>
wrote:

>Men jeg mindes nogle ark papir (ca. 10 x 10 cm) som jeg brugte
>til rensning af optik i microscoper og fotoudstyr.
>
>Desværre kan jeg ikke huske hvad de hed (rispapir, japanpapir?)

Du taler om Josefspapir.
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)