Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med Flash-anlæg sammen med EOS 3~
Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-02-04 00:06

Hej,

Jeg har lige et spørgsmål fra min far, som har et problem med hans nye Canon
EOS 300D kamera. Den skulle gerne virke sammen med et flash-anlæg ved navn
'Professional Line 250', siger det navn noget? Det er det eneste, der står
skrevet på det. Flash-anlægget er købt for ca. 1½ år siden og er hidtil
blevet brugt sammen med hans gamle analoge Nikon kamera.
Flash-anlægget består af 2 lamper, en slave og en der agerer master vha. et
kabel mellem kamera og flash.

Problemet opstår så, da skoen på Canon-kameraet ikke er det samme som på
Nikon-kameraet. Han har så købt en adapter, så han skulle kunne udløse
Nikon-kompatible flash med hans Canon kamera. Stikkene ser rigtige ud og
passer sammen, men flash-anlægget udløses ikke som det skal (nemlig aldrig).

Han har snakket en del med forskellige fotohandlere, som ikke helt er klar
over hvad der går galt. En enkelt havde oplevet at ældre flash-systemer ikke
virkede på de nye Canon kameraer med adapteren, men at en ombytning af to
ledere i adapteren skulle kunne løse problemet. Lyder dette sandsynligt?

Det er ikke noget problem for mig at klippe i kablet og bytte to ledere, men
jeg vil jo også nødig brænde noget af.

Er det evt. muligt at finde specifikationer for skoene på hhv. Nikon og
Canon kameraer så jeg evt. selv kan vurdere hvordan det skal være forbundet
og om det umiddelbart kan virke sammen? Jeg ved ikke om det er offentligt?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : den glade dreng

Dato : 25-02-04 00:38

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
forbundet
> og om det umiddelbart kan virke sammen? Jeg ved ikke om det er offentligt?

Funker det som slave, når han fyrer flashen på kameraet af? Hvis ellers
flashfoden på canon eos 300D er den samme på et rigtigt kamera fra Canon,
så burde han kunne klare sig med en almindelig hotshoe.

VH

Per

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-02-04 16:55

> Funker det som slave, når han fyrer flashen på kameraet af?

Muligvis, men det ved jeg ikke. Jeg tror faktisk også han helst vil undvære
flashen på kameraet og 'nøjes' med de to store. En flash tæt på kameraet er
ikke ret optimalt til f.eks. portrætfotos.

> Hvis ellers flashfoden på canon eos 300D er den samme på et rigtigt
> kamera fra Canon, så burde han kunne klare sig med en almindelig hotshoe.

Rigtigt kamera?

Flash-anlægget benytter en PC-socket til at trigge, men dette stik findes
ikke på 300D. Han har derfor købt en adapter fra Hotshoe->PC-socket, men det
er netop den der ikke virker. Han han har prøvet to forskellige, og ingen af
dem virker. Det er derfor usandsynligt at adapteren er defekt, og derfor
håbede jeg på at der var andre der havde oplevet noget tilsvarende og måske
havde en løsning.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-02-04 17:14

"Martin Sørensen" wrote:

> Flash-anlægget benytter en PC-socket til at trigge, men dette stik findes
> ikke på 300D. Han har derfor købt en adapter fra Hotshoe->PC-socket, men det
> er netop den der ikke virker.

Har din far tjekket opsætningen, nogle digitale kameraer har et
menupunkt, hvor man skal vælge at slå extern blitz til, når man
vil tilslutte blitz til hotshoen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-02-04 17:37

> Har din far tjekket opsætningen, nogle digitale kameraer har et
> menupunkt, hvor man skal vælge at slå extern blitz til, når man
> vil tilslutte blitz til hotshoen.

Jeg skal ned til ham i weekenden, og så vil jeg kontrollere opsætningen.

Hvis jeg så havde lidt råd fra folk her fra gruppen, så havde jeg nogle ting
at forsøge mig frem med, men tak for ovenstående kommentar. Jeg håber næsten
ikke det er så simpelt, og så alligevel.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Børge Larsen

Dato : 25-02-04 18:11

Pas på med tilslutning af extern flash m. kabel. Mange gamle flash har en
høj tændspænding på 50 - 200 Volt. De moderne kameraer er fyldt med
elektronik som sjældent tåler dette. Derfor bør der på kablet ved disse
indsættes en galv. adskiller. Evt. køb en ny flash med lav tændspænding. Du
kan læse mere her: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-02-04 20:30

> [...]
> kablet ved disse indsættes en galv. adskiller. Evt. køb en ny flash
> med lav tændspænding. Du kan læse mere her:

Mange tak for linket, det ser ud til at den indeholdt den information jeg
manglede. Nu skal det bare læses lidt nærmere.

Umiddelbart ser der ud til at være flere løsninger på problemet. Jeg skal
nok lige have målt på stikket fra hans flash-anlæg, om den holder sig inde
for de 6V som EOS 300D foretrækker. Polariteten er heller ikke helt
ligegyldig, så det må jeg nok også hellere kontrollere.

--
signing off.. Martin Sørensen