Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aftale om fotograferin
Fra : Christian Andersen

Dato : 24-02-04 19:19

Hej.

Jeg er ved at skulle indgå min første aftale om fotografering (yay!) og
jeg har skrevet et udkast til en aftale.

Jeg vil gerne have jeres input på om aftalen er for restriktiv (i forhold
til bandet) eller for løs (i forhold til mig) og også om der er nogle
juridiske "smuthuller" (ikke at jeg forventer at bandet vil snyde mig,
men det er jo bedst at være sikker) i aftalen eller om der er nogle ting
i den man simpelthen ikke "gør" i denne branche. Det er jo min første
gang. Er der også nogle ting jeg har glemt at tage højde for?

Udkast:

Aftale om fotosession

Dette er en aftale mellem Christian Andersen (fotografen) og bandet XXX
(bandet) omhandlende fotografering af bandet.

Honoraret for selve fotograferingen udgør nul (0) kroner. Bandet skal
altså udelukkende betale de direkte omkostninger vedrørende indkøb af
film, fremkaldelse af film og digitalisering af negativerne.

Billederne kan benyttes vederlagsfrit af bandet til brug på bandets egen
hjemmeside (digital udgivelse) i en periode på et (1) år efter aftalens
indgåelse. Dette tidsrum kan forlænges efter skriftlig aftale.

Enhver anden brug af billederne, herunder brug på andre hjemmesider og
brug i andre medier, herunder Cd-covers, e-mails og blade/magasiner, skal
aftales fra gang til gang eller som en samlet aftale. Vederlaget for
denne brug vil tage udgangspunkt i Dansk Journalistforbunds
standardtakster for freelance pressefotografering.

Negativerne forbliver fotografens ejendom, men de kan dog udlånes til
bandet eller dettes repræsentant efter nærmere aftale.

Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-02-04 23:43

<klip>
> [...]
>
> Negativerne forbliver fotografens ejendom, men de kan dog udlånes til
> bandet eller dettes repræsentant efter nærmere aftale.

Jeg tror at det ser fint ud, men du skal nok kigge mest efter brugbare svar
i Jura gruppen som du også har futtet til.

Mvh
Simon