Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixum vs A-Photo
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-02-04 18:41

Hej

Jeg må hellers starte en ny trå, så alle får set den. På baggrund af
testen på FI.dk hvor Pixum fik høvl og alle de store i DK fik
topkarakter fik jeg lavet et sæt billeder hos A-photo som sammen med en
række andre indtog førstepladsen med karakteren 2,5 (Pixum fik 1,8).

Udgangspunkter er et Canon A70. Billederne var følgende (linket er
originalen):

3mp, udendørs med mange detaljer
http://www.feddersen.dk/images/BostonudeforanPrudentialCenter.jpg

3mp, udendørs med masser af lys
http://www.feddersen.dk/images/Bostonbroenvedsidenafhotellet.jpg

3mp, indendørs nærbillede af kalender med blitz
http://www.feddersen.dk/images/kalendertest.jpg

1½mp, klippet makrooptagelse
http://www.feddersen.dk/images/malaysiskspidssnegl.jpg

5mp, sammensat billede af to indendørs portrætter.
http://www.feddersen.dk/images/BenjaminogJacob.jpg

Alle billeder var skåret i 3:2 formatet, men der var ikke justeret på
farver overhovedet.

Alle billederne er hos både Pixum og A-Photo fremkaldt med deres
"Picture Optimization" eftersom det er det, der anbefales, hvis
billederne ikke er blevet farveoptimeret inden de blev afleveret.

For mig er der slet, slet ingen tvivl. Pixum vinder stort. Farverne er
meget mere naturlige hos Pixum. Hos A-Photo har billedet alt for meget
kontrast og farverne rammer helt ved siden af. Den blå himmel på en klar
frostdag med -10 grader har et tydelig grønligt skær. Havde jeg ikke
noget at sammenligne med, så ville jeg måske med udendørs billederne
ikke have opdaget noget, men specielt 5mp portrætbilledet er skævt i
farvene. Det er faktisk direkte grimt.

Jeg har prøvet at scanne dette billede fra både Pixum og A-Photo og så
kan i selv se. Desværre er min scanner elendig og er hverken præcis
eller særlig nøjagtig med hensyn til farver, men eksemplet giver
alligevel et godt bud på forskellem mellem de to fremkaldelser.

http://www.feddersen.dk/images/pixumvsaphoto1.jpg

Der er i øvrigt anvendt det samme papir hos begge producenter.

Så konklusionen for mig er meget klar. Det hedder Pixum fremover. Slår
man Picture Optimiztion fra hos Pixum synes jeg endda at farvene rammer
endnu bedre. Det er i hvert fald meget tæt på den kulør som mine børn nu
engang har.

En anden ting er at A-photo's upload system var elendigt og specielt da
når det sammenlignes med Pixums.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk