Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad fylder billeder
Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 18:13

Hej,

jeg er ved at købe et 5MP digital kamera. Hvilke opløsning tager man normalt
med? Hvor meget ram skal jeg bruge - hvor mange billedere kan der f.eks.
være på et 256 Mb kort? Findes der en oversigt et sted?

På forhånd tak

Venlig hilsen
Morten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-02-04 18:37

Hej

Morten Olesen wrote:
> jeg er ved at købe et 5MP digital kamera. Hvilke opløsning tager man normalt
> med? Hvor meget ram skal jeg bruge - hvor mange billedere kan der f.eks.
> være på et 256 Mb kort? Findes der en oversigt et sted?

Kig på http://www.steves-digicams.com

Find det kamera du har kig på og læs testen. Som en del af testen har
han som regel en tabel der viser antal billeder i en given opløsninger
pr størrelse kort.

Der er ikke nogen gylden regel for hvor meget et 5mp billede fylder. Du
vil jo nok vælge at bruge højeste opløsning hver gang, men nogle
producenter lader billederne komprimere i forskellige niveauer. Kodak er
slem til at grovkomprimere hvor Canon lader billedet fylde lidt mere.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : S.Børresen

Dato : 25-02-04 00:09

"Morten Olesen" <boy snabela boy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med? Hvor meget ram skal jeg bruge - hvor mange billedere kan der f.eks.
> være på et 256 Mb kort? Findes der en oversigt et sted?

Mine billeder i højeste opløsning fylder omkring 2 mb +/- 150 kb, med
kameraet sat til at tage billeder i et 3:4 forhold.
Det er lidt overkille at bruge højeste opløsning, så har til normale
billeder i 10x15 cm sat den til normal, og stadig 3:4 forhold, så fylder de
sådan knap 1,5 mb stykket, det gør at jeg har plads til ca. 170 - 180
billeder på et 256 mb ram kort

Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 25-02-04 07:59

HEJ

en gylden regel::
tag altid billeder i højeste opløsning!!!!, du kan altidgøre dem
mindre(beskærer dem)uden tab..MEN gøre dem større går ikke, de vil altid
blive forringet......
Derfor brug ALTID største opløsning...Man kan så sige at hvis de skal bruges
på nette så kan du godt tage mindre billeder,men får du så "pletskudet" har
du problemet...

Og hvor meget de fylder må du kunne læse dig til,eller få oplyst hos din
forhandler...

Men tage som hovedregel altid så store billeder som muligt..

torben

"S.Børresen" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> sådan knap 1,5 mb stykket, det gør at jeg har plads til ca. 170 - 180

---
T-man