Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Linser til Nikon vs. Canon
Fra : Anders Trolle

Dato : 24-02-04 16:43

Hej med jer,

Jeg er på vej til at købe et DSLR kamera, og vakler i øjeblikket mellem
Canon 300D og Nikon D70. Jeg er ikke i tvivl om at begge kameraer er gode,
men udvalget af optik og priserne derpå spiller også en væsentlig rolle.

Jeg kender en smule til Canons optik, og har derfor forsøgt at sætte mig ind
i Nikons tilsvarende produkter - hvilket har voldt mig en hel del besvær.
Derfor spørger jeg nu: Er der nogen af jer, som har det gyldne overblik over
hvad alle Nikkors betegnelser står for? På siden:

http://www.nikon-image.com/eng/Nikkor_Lenses/autofocus.htm

er der masser af betegnelser på objektiverne, men jeg har ikke kunnet finde
en forklaring noget steds. Jeg går ud fra at AF i starten af navnet
indikerer en AutoFokus linse. Men hvad er AF-S?. Og hvad betyder IF eller
IF-ED efter linsens navn? Eller et G?

Det er mit indtryk at Nikkor optikken er mere kostbar i anskaffelse, end
tilsvarende for Canon. Er dette rigtigt opfattet?

Hvad vil være et godt bud på en pakke med 2 eller 3 linser til all-round
brug. De skal optimalt set kunne bruges til indendørs fotografering
(relativt vigtigt), over portrætter (meget vigtigt) til så meget rækkevide i
naturen som det nu kan blive til (sekundært)

På forhånd tak for hjælpen,
/Anders Trolle

Fra : max

Dato : 24-02-04 17:19

"Anders Trolle"
> [...]
> (relativt vigtigt), over portrætter (meget vigtigt) til så meget rækkevide i
> naturen som det nu kan blive til (sekundært)

Ja det har du ret i det kan være lidt uoverskueligt. For at objektiverne
skal kunne fungere optimalt (3D matrix etc etc) Skal du bruge følgende;

AFD - standart AF med lidt (meget) larmende motor, AFS en nyere version
med silent motor og mulighed for manuel justering i AF mode. AFS-G samme
som AFS men uden blændering, AFS-G VR samme men med vibrations
dæmpende teknologi ala Canons IS (Image Stabilisator). Og de nyeste
AFS GX tror jeg de kaldes, specielt udviklet til digital kameraer med det mindre
billedfeldt så de kan ikke bruges på analog huse.

Ældre AF ai-s objektiver fungerer men uden 3D matrix og de manuelle også
noget ai kan bruges men uden lysmåling gennem objektivet, nogle af disse kan
chippes i sverige og usa, for 80$ plus porto. Så kan de også lysmåle på de
nyere kameraer.

IF - Internal Focus, ED - Extra Dispertion (specielt glas der formindsker lille kanter)

Canon er meget længere fremme med teknologien i objektiver, de har brugt
IS i årevis, Nikon er kun lige begyndt på enkelte objektiver. Canon har en helt
ny teknologi DO, tjek deres nue 400mm ud, i den dyrere ende, men det er
en optisk revolution.

D70 leveres i et kit med en ny zoom, den ser på papiret ud til at være
alle pengene værd. En 50mm 1,8 eller 1,4 de er begge fremragende
selvom de er D objektiver (lidt larmende), men de er meget billige
og super skarpe.

Men Canon laver fremragende objektiver og meget billigere end
Nikon.. 400/5,6 L Usm fantastisk, 100-400 L IS Usm en fantastisk
handy, fleksibel og skarp og relativ billig sag med billedstabilisering.

Jeg ville vælge Canon, hvis jeg skulle starte forfra idag, men det skal
jeg ikke så jeg må lægge de 20-30% mere hvergang jeg køber objektiver. -max-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-02-04 23:49

Og de nyeste
> AFS GX tror jeg de kaldes, specielt udviklet til digital kameraer med det
mindre
> billedfeldt så de kan ikke bruges på analog huse.

AFS DX mener jeg de hedder, jeg har selv et DX 24-75 som jeg bruger på mit
Nikon F90X Pro og det siger faktisk ingenting i forhold til min gamle AF
70-210, det larmer men det virker.

Mvh
Simon

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 26-02-04 13:25

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> AFD - standart AF med lidt (meget) larmende motor, .....

Nu ved jeg ikke hvilken motor du mener, for der er netop ikke motor i AF
objektiverne - motoren sidder i kameraet - så støjen er kamera-afhængig.

AFD har heller ingen motor, men til gengæld indbygget CPU, så oplysninger om
afstand til skarphedsplanet kan overføres til kameraet og får indflydelse på
eksponeringen - særlig ved flashfotografering.

> [...]
mindre
> billedfeldt så de kan ikke bruges på analog huse.

De nye objektiver hedder DX - opkaldt efter Nikons DX CCD format.

> Ældre AF ai-s objektiver fungerer men uden 3D matrix og de manuelle også
> noget ai kan bruges men uden lysmåling gennem objektivet, ....

Lysmåling gennem objektivet er der også på alle AI objektiver - problemet er
"bare", at de nye ikke-prof Nikon kameraer ikke kan finde ud af korrigere
for den anvendte blænde - man skal derfor i nogle kombinationer blænde ned
for at måle lyset - men det foregår altsammen via TTL - altså Through The
Lens.

> [...]
> nyere kameraer.
>
> IF - Internal Focus, ED - Extra Dispertion (specielt glas der formindsker

ED glas giver ekstra lav lysspredning, hvilket betyder, at skarphedsplanet
tilnærmelsesvis er det samme for alle farver. Nikons optikker med ED
elementer er imponerende - jeg har selv Nikon AFS 80-200 med hele 5 ED
elementer.

> Canon er meget længere fremme med teknologien i objektiver, de har brugt
> IS i årevis, Nikon er kun lige begyndt på enkelte objektiver.

Bortset fra, at Nikon var før ude med teknologien end Canon, har du ret ;) I
midten af halvfemserne kom Nikon med et PS kamera - mener det hed VR600
eller 700. Nikon har dog altid været mere konservative end Canon - og derfor
har man også set en del mærkelige, idérige, produkter fra Canon. F.eks. brug
af gennemsigtigt spejl i et SLR, så man kunne se gennem søgeren mens
billedet blev eksponeret - fullframe sensor i et DSLR (samtidig med de laver
specielle optikker til små sensorer).

> Canon har en helt
> ny teknologi DO, tjek deres nue 400mm ud, i den dyrere ende, men det er
> en optisk revolution.

Optisk revolution ligefrem....hmmm....ja, de har brugt magnesium og fået
vægten ned på ca. 5,3 kg mens Nikons vejer 4,8 kg. Til gengæld har Canons
IS.

> Men Canon laver fremragende objektiver og meget billigere end
> Nikon.. 400/5,6 L Usm fantastisk, 100-400 L IS Usm en fantastisk
> handy, fleksibel og skarp og relativ billig sag med billedstabilisering.

Ja, Canon er lidt billigere - og tilbyder nogle objektiver hvor man som
Nikon ejer godt kunne tænke sig samme muligheder - men det samme gør sig
formentlig også gældende den anden vej - Nikon tilbyder ihvertfald også
objektiver, som Canon ikke gør.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : max

Dato : 26-02-04 13:52

"Kim@naturfotografi dot dk

> Nu ved jeg ikke hvilken motor du mener, for der er netop ikke motor i AF
> objektiverne - motoren sidder i kameraet - så støjen er kamera-afhængig.

Ja den larmer

> AFD har heller ingen motor, men til gengæld indbygget CPU, så oplysninger om
> afstand til skarphedsplanet kan overføres til kameraet og får indflydelse på
> eksponeringen - særlig ved flashfotografering.

Lige præcis derfor kan de ttl'e på de nye huse.

> [...]
> for at måle lyset - men det foregår altsammen via TTL - altså Through The

Han søger objektiver til D70 så ttl på andre kameraer er irrelevant.

> [...]
> af gennemsigtigt spejl i et SLR, så man kunne se gennem søgeren mens
> billedet blev eksponeret - fullframe sensor i et DSLR (samtidig med de laver

Canon havde optisk stabilisator på sine videocams.

> Optisk revolution ligefrem....hmmm....ja, de har brugt magnesium og fået
> vægten ned på ca. 5,3 kg mens Nikons vejer 4,8 kg. Til gengæld har Canons
> IS.

Nah det må være prisen i euro du henviser til vægten er under 2kg med IS:
http://www.ac-foto.com/ger/info/info.php?id=653&tabelle=PREISLISTEN&hersteller=Canon&kategorie1=AF_Objektive
Den havde du måske ikke set ) -max-

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 27-02-04 19:54

> Ja den larmer

Ikke på F100.

> Lige præcis derfor kan de ttl'e på de nye huse.

Cpu´en har ikke en bjælde med TTL at gøre - Cpu`en giver bare afstandsinfo
til brug for lysmålingen - en feature man også kan opnå med de manuelle P
objektiver.

The

> Han søger objektiver til D70 så ttl på andre kameraer er irrelevant.

Du skriver om et 400/4 IS USM - til en mand som skal bruge 3 objektiver til
all-round brug - så tal du ikke om relevans :) Det lyder nu bare som om du
ikke har fattet hvad TTL er - hvis det er tilfældet kan du jo bare spørge.

> Nah det må være prisen i euro du henviser til vægten er under 2kg med IS:

> [...]

Koster den da kun 5,3 Euro? )))) ::::::(()) )))

Jeg antog selvfølgelig du talte om deres 2,8´er (du skrev jo pro) - men du
har ret i at det er noget af en letvægter. Jeg er nu mere interesseret i
kvalitet end vægtbesparelse - det gælder sikkert også for mange pro.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Anders

Dato : 02-03-04 21:57

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message news:2_l%b.97702
[mindre billedfelt]
> [...]

Katastrofe! Dermed kan vi så vinke farvel til et full-frame kamera fra Nikon
(øv!)...
Når det er sagt kan man jo sige at det selvfølgelig også er dumt at fylde
ekstra glas (plastic) i, der ikke bruges alligevel!

Mvh.
Anders

Fra : Kenneth K.

Dato : 24-02-04 17:32

On Tue, 24 Feb 2004 16:42:33 +0100, Anders Trolle <news1@trolle.dk> wrote:

> [...]
> (relativt vigtigt), over portrætter (meget vigtigt) til så meget
> rækkevide i
> naturen som det nu kan blive til (sekundært)

Mht. de forskellige betegnelser ta' et kig på denne her side:
http://www.digitaldingus.com/d100lounge/lensnomenclature.html

Omkring hvilke objektiver du skal anskaffe dig afhænger meget af ens
pengepung, da man hurtig kan bruge rigtig mange penge. Jeg venter selv på
et Nikon D70 Lens Kit med en 18-70mm zoom plus en 50mm 1.8. Senere når
pengene er til det, vil jeg gerne have en 70-200mm 2.8 ED. Omregnet til
35mm brændvidder dækker de objektiver sammenlagt 28-300mm hvilket jeg tror
er nok til de fleste. 50mm'eren er til portræt (som jo bliver til 75mm
pga. 1.5 cropfaktoren) og indendørs/lavt lys.

Mvh,
Kenneth

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-02-04 19:49

"Anders Trolle" <news1@trolle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (relativt vigtigt), over portrætter (meget vigtigt) til så meget rækkevide
> naturen som det nu kan blive til (sekundært)

Hej Anders.

Jeg har fundet et link hos www.nikonians.com, der er en fanside for Nikon.
Den indeholder alverdens ting men også Nikons forkortelser på deres
objektiver.

http://www.nikonians.com/html/resources/photography-glossary.html

Denne her side indeholder en mere specifik gennemgang af forkortelserne på
objektiverne, desuden kan du læse reviews af de forskellige optikker, men
det er en subjektiv vurdering.

http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

Håber det kan bruges.

MVH

Thomas

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 25-02-04 08:55

Hej,

>det er en subjektiv vurdering.
>
>http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm

Der er dem der mener at hr. Rockwell er lidt for meget under tøflen
hos Nikon (læs: det er svært at finde et dårligt review hos ham).
Krydscheck evt. med Bjørn Rørsletts site

http://www.naturfotograf.com/

(Han er ovenikøbet tosset på den fede måde, der er timers spændende
underholdning i hans projekter!)

Mvh Anders

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-02-04 15:29

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:70lo301e5vgap8goilrr99gapl3sd8l5uv@4ax.com...
> [...]
> Krydscheck evt. med Bjørn Rørsletts site
>
> http://www.naturfotograf.com/
>
> (Han er ovenikøbet tosset på den fede måde, der er timers spændende

Hej Anders.

Jeg er da fuldstændig enig i, at han roser mange af deres produkter, men som
sagt, det er en subjektiv vurdering, og han nævner da Canon A70 som det
fornuftigste P&S kamera, så jeg ved ikke helt. En anden forklaring kan jo
også være, at han primært har Nikon udstyr, og derfor bliver det jo ret så
selektivt bruger og derfor også anmelder.
Men selvfølgelig tjekker jeg da med andre reviews før jeg køber et Nikkor
objektiv. Jeg vil dog sige, at det der får mig til at læse og tænke over
hans reviews er, at han mener at den gamle Nikkor AF 75-300 mm f/4,5-5,6 er
bedre end den nye Nikkor AF 70-300 mm f/4-5,6, hvilket jeg jo kan stille mig
undrende overfor. Men nu har jeg selv den gamle, og jeg er da fuldt ud
tilfreds med den, og den er billig at få fat i (rart når man er studerende
).

MVH

Thomas

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 25-02-04 17:23

www.goecker.dk har idag annonceret et spændende prisfald på Nikon
Objektiver, godt for os der er Nikon'o'maner :)

Claus Smith - Nikon D1