Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test af digital print på Forbrugernes Hus ~
Fra : Peter

Dato : 23-02-04 11:53

Hej,

I kan finde testen på Forbrugernes Hus www.fi.dk

Jeg er meget overrasket over at Pixum kommer ud med så dårligt et resultat.
Jeg er normalt godt tilfreds, sammenlignet med lokale fotohandleres
printkvalitet.

Nogen forklaring ? Eller er Photocare og andre bare blevet bedre ?

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-02-04 12:07

"Peter" <pollansa@hotmail.com> wrote in news:4039db93$0$266
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Nogen forklaring ? Eller er Photocare og andre bare blevet bedre ?

Forklaringen skal IMO nok findes i nedenstående citat:

"De fem digitale billeder blev bedømt af et panel bestående af forbrugere, der
skulle vurdere billedernes farver og kontrast."

Der skrives intet om hvilke forudsætninger disse forbrugere har for at lave
denne vurdering. Det kunne lige så godt have været min mor..

http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/19022004/2/

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-04 12:50

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote:

> [...]
>
> Der skrives intet om hvilke forudsætninger disse forbrugere har for at lave
> denne vurdering. Det kunne lige så godt have været min mor..

Jeg har stor respekt for Forbruger Information. Tag endelig ikke fejl af
det. De laver mange gode ting. Men de test, de laver, er nogle gange
noget mærkeligt noget. Netop, som du nævner, tvivler man nogle gange på,
hvor meget panelet egentlig har forstand på sagerne. I nogle test får
alle produkter noget nær topkarakter, i andre skraber de alle bunden.
Det tyder på, at man har valgt et forkert niveau. Når de tester noget,
jeg har forstand på, svarer resultatet ofte overhovedet ikke til det,
jeg selv har erfaring for eller kan læse i alle fagblade.
Deres kameratests har således altid været noget underligt noget
hvor en eller anden dårligt defineret "betjeningsvenlighed" altid har
været i højsædet. Forrige vinter testede de en del digitale kameraer.
Resultatet var, at det dyreste vandt, og det billigste tabte. Ud over
prisforskellen, var det dyrest enormt stort og klodset. Det billigste
var en meget kompakt model, hvor man naturligvis er gået på kompromis
med billedkvalitet, muligheder og betjeningsvenlighed for at skabe et
meget lille kamera. For nogle mennesker er størrelsen vigtig. De vil
gerne undvære nogle ting, mod at få et kamera, det er let at have med.
Det blev overhovedet ikke diskuteret.
Prisen blev heller ikke diskuteret. Men det er jo ikke alle, der
kan eller vil give kr. 13.000,- for et kamera (der var ingen dSLR med).
Jeg ville da synes, at vinderen, hvis der skal være en sådan, burde være
et kamera, der gav meget for pengene. Testen mindede alt i alt om en
test, hvor man tog tyve vidt forskellige biler og erklærede, at den
store Mercedes vandt, mens den lille FIAT var en dårlig bil. Og en
Porsche var helt elendig, for den har ikke noget bagsæde og kører fast
på enhver bare lidt ujævnt grusvej. "Vuaw! Lad os alle sammen gå ud at
købe en stor Mercedes, for det er den bedste bil, siger FI."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : max

Dato : 23-02-04 13:30

"Henrik Münster"
> [...]
> på enhver bare lidt ujævnt grusvej. "Vuaw! Lad os alle sammen gå ud at
> købe en stor Mercedes, for det er den bedste bil, siger FI."

Hmm er det ikke svært at bevare respekten når du kommer med
to så grelle exempler, der må være en standart i sådanne test ellers
er de stort set værdiløse. Og værre de kan buges i markedsføringen,
jeg tjekker aldrig når der står test vinner går jeg ud fra det ikke kan
være så dårligt, hmm den holder ikke altid. -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-02-04 13:44

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message

> Det tyder på, at man har valgt et forkert niveau. Når de tester noget,
> jeg har forstand på, svarer resultatet ofte overhovedet ikke til det,
> jeg selv har erfaring for eller kan læse i alle fagblade.

-og ikke helt sjældent fejlinformerer de ligefrem.

Et andet ex, der ikke er fotorelateret, er deres opskrift på hjemmeblandet
sprinklervæske til bilen. Først forklarer man, at det man køber
færdigblandet indeholder organiske opløsningsmidler, og nævner her ethanol.
I den hjemmeblandede, der påstås at være mere miljøvenlig, er der brugt
almindelig husholdningssprit.

Ethanol og "almindeig" sprit er det samme. Herefter advarer de om, at
salmiakspiritus er brandfarligt. Jeg har aldrig kunne få det til at brænde,
men derimod er sprit brandfarligt.

Jeg giver ikke meget for deres expertise, og heller ikke deres undersøgelser
af kameraer og fremkaldelser.

Bo //

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-02-04 16:12

Bo Bjerre wrote:

> Jeg giver ikke meget for deres expertise, og heller ikke deres
> undersøgelser af kameraer og fremkaldelser.

Heller ikke jeg, deres blad er lige til at lukke op og skide i ;-/
Har ikke kunne tage det seriøst efter de havde en artikkel om ADSL
forbindelser i bladet. Der var flere fejl end der var korrekte facts.. bl.a.
blev der sagt at man skulle teste sin ADSL forbindelse og "se om man fik
hvad man betalte for" ved en hastighedstest på en dansk hjemmeside (som
kørte på en 2mbit forbindelse.. dvs. 2 brugere med over 2mbit sammenlagt, og
testen er smadret).. Og så forstod de selvfølgelig ikke, at man kun er
sikret den fart man køber, på udbyderens eget net...

Gad vide hvor mange artikler der ellers er fejl i? Nu har jeg en lille smule
forstand på ADSL forbindelser og kunne derfor "se" alle fejlene, men hvad
med køkkenmaskiner, vhs maskiner, boremaskiner osv? Dem har jeg ikke en ski'
forstand på, og skal man så blot vælge at tro blindt på sådan et blad.... Ja
jeg har fravalgt det, læser heller ikke bladet længere.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Martin K. R.

Dato : 23-02-04 14:05

> [...]
> noget mærkeligt noget. Netop, som du nævner, tvivler man nogle gange på,
> hvor meget panelet egentlig har forstand på sagerne.

Jeg har ofte samme fornemmelse. Specielt når det drejer sig om tekniske ting
(foto, PC eller lign.), kan man også nogen gange undre sig over hvem
målgruppen er. I fagblade giver f.eks. ekstra eller forbedrede features
positive point i den samlede vurdering, men hos FI virker det ofte som om at
et TV skal bare kunne vise billeder, en radio skal bare kunne afspille musik
etc. og alt hvad der ligger ud over dette tæller som noget negativt i
pris/ydelse vurderingen (det gør jo ofte apparaterne dyrere).

Martin

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-02-04 16:56

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

>Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote:
[snip]
> [...]
>meget lille kamera. For nogle mennesker er størrelsen vigtig. De vil
>gerne undvære nogle ting, mod at få et kamera, det er let at have med.

Jeg husker en kamera-test, hvor de fandt ud af at en Canon indgangsmodel
(mener det var 300 måske 500), var bedre end Nikon F5. Årsagen var at F5
er meget tungt - hvilket er rigtigt - og, at det ikke kan bruge
Li-batterier!

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-04 21:13

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Der skrives intet om hvilke forudsætninger disse forbrugere har for at
lave
> denne vurdering. Det kunne lige så godt have været min mor..

Eller Hans Bjerg-Petersens bedstemor, der jo er i besidelse af mange
talenter

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Thomas

Dato : 23-02-04 18:30

"Peter" <pollansa@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> printkvalitet.
>
> Nogen forklaring ? Eller er Photocare og andre bare blevet bedre ?

Jeg er helt enig i deres test - vedr. kvaliteten af Pixum. Den har skuffet
ved tre fremkaldelser (ca. 100 billeder) indtil videre.... og nu har jeg
fundet et andet sted.

De fremkaldelser jeg har fået lavet, har alle været væsentlig dårligere end
min lokale fotoforretning og Føtex kan præstere. Generelt ser billederne fra
Pixum alt for kunstige ud, hvilket bl.a. ses på hudfarve, der bliver
pulveragtig - eller dukkeagtig at se på. Endvidere er billederne langt fra
så detaljerede som de tidligere nævnte leverandør.

Min lokale biks er Hadsten Foto, der benytte en fremkaldemaskine identisk
med udstyret hos Pixum... men fotobiksen er åbenbart langt bedre til at
benytte udstyret end Pixum.

Thomas

PS Jeg er desuden også træt af Pixums elendig indpakning, der betyder, at
billederne er skadet i hjørnerne. Specielt et problem med store kopier.