Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvekorrektion for fattigrøve
Fra : Per Kofod Hansen

Dato : 23-02-04 11:52

Hej Alle,

Hvis man gerne vil have nogenlunde overensstemmelse af farver på skærm,
printer, scanner samt digital kamera, hvad kan man så gøre uden at
skulle spendere tusindvis af kroner på det ?

Jeg scanner med "vuescan" der har support for at lave IT8 profilering af
printeren samt sig selv ud fra en reference. Kan man få disse IT8
referencer i almindelige fotoforretninger, eller er de noget helt specielt ?

Og hvordan så med digital kameraet ? Kan man tage et billede af en
reference og regne med at kunne kalibrere bagefter i Fotoshop, eller Gimp
? Eller er man for hæmmet af kameraets egen auto hvidbalance og
lysforhold ? Man kan jo sætte hvidbalancen til en af de
forudprogrammerede. Er det overhovedet vigtigt med balancen ? det er vel
sensorens ulinaritet man vil korrigere, mens hvidbalancen er linær, er
den ikke ?

Hvis man så forestiller sig man har korrigeret sit kamera. Kan man så
bruge det til sidst, til at finde den rigtige gamma værdi for skærmen ?
og dermed slutte løkken ?

Vil man overhovedet gøre sig alt dette besvær ? farver er jo alligevel
ret nogle mærkelige nogle og man sidder og ændrer på den til man syntes
man har et pænt billede. Derefter er det vel også forskelligt hvis ma
betragter et udskrevet billede i forskelligt lys ?

Det blev til en del spørgsmål ;) men hvis der er nogle der svarer på et
par af dem er jeg glad, så kan jeg nok regne de andre ud med tiden.

--

Mvh Per K. Hansen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-02-04 12:12

Per Kofod Hansen <per@nitro.dk> wrote in

> [...]
> printeren samt sig selv ud fra en reference. Kan man få disse IT8
> referencer i almindelige fotoforretninger, eller er de noget helt

http://www.jmt.dk/silverfast.asp?section=targets

Prøv evt. at søge i dk.edb.grafik eller spørg her eller dér om der er nogen
der har eet du kan låne..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Martin K. R.

Dato : 23-02-04 12:33

"Per Kofod Hansen" <per@nitro.dk> wrote in message
> [...]
> printeren samt sig selv ud fra en reference. Kan man få disse IT8
> referencer i almindelige fotoforretninger, eller er de noget helt specielt
?

Agfa laver nogle, men de er temmelig dyre. Jeg ved ikke hvor de købes hvis
man er privatperson.

> [...]
> forudprogrammerede. Er det overhovedet vigtigt med balancen ? det er vel
> sensorens ulinaritet man vil korrigere, mens hvidbalancen er linær, er

Hvis du tænker på at lave din egen ICC profil, så er det ikke nogen triviel
opgave. Med et IT8 ark følger en diskette med RGB (eller er det Lab?)
værdier som er målt for hver farve. Disse er målt med en vis specificeret
tolerance. IT8 standarden angiver hvilke og hvor mange farvefelter der skal
falde indenfor tolerancen. ICC profilens opgave er at transformere de
værdier som kameraet ser om til dem som står i filen, mao. at finde en 3 x 3
blandingsmatrix som konverterer fra det ene farverum til det andet, under
den betingelse at den samlede afvigelse skal være så lille som mulig.
Digitale kameraer har normalt indbygget en ICC profil.

> Hvis man så forestiller sig man har korrigeret sit kamera. Kan man så
> bruge det til sidst, til at finde den rigtige gamma værdi for skærmen ?
> og dermed slutte løkken ?

En gamma værdi er næppe nok. Skærmen skal ligeledes have en ICC profil.

> [...]
> man har et pænt billede. Derefter er det vel også forskelligt hvis ma
> betragter et udskrevet billede i forskelligt lys ?

Jo, men for det første vil man vel gerne have at farver skal gengives
korrekt på skærmen (det afhænger selvfølgelig af hvad man skal bruge det
til), men man vil også gerne have printet billederne ud korrekt uden at
skulle gentage hele processen. Og, ja professionelle printere har typisk en
ICC profil for hver printmedie og blæksammensætning. Billeder tager sig
forskelligt ud i forskelligt lys, men standarden siger en D65 (6500K)
belysning ved en 2 graders betragtningsvinkel.

MVH,
Martin

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 28-02-04 18:00

On Mon, 23 Feb 2004 11:52:25 +0100, Per Kofod Hansen <per@nitro.dk>
wrote:

> [...]
>printer, scanner samt digital kamera, hvad kan man så gøre uden at
>skulle spendere tusindvis af kroner på det ?
ja

>Jeg scanner med "vuescan" der har support for at lave IT8 profilering af
>printeren samt sig selv ud fra en reference. Kan man få disse IT8
>referencer i almindelige fotoforretninger, eller er de noget helt specielt ?
Jeg har netop købt hos Wolf Faust. Sendt 15 Euro i cash (forekommer
vanvittigt, men jeg løb risiokoen) og modtog et par dage senere et IT8
refereceark med tilhørende referencefil med luftpost. Se i øvrigt
http://www.targets.coloraid.de/ >

>Og hvordan så med digital kameraet ?

Mangler endnu at eksperimentere med mit camere, men har været kæden
scanner - monitor - printer igennem.
Kalibrering af printeren var mit primære mål, idet jeg gerne ville
opnå en bedre kvalitet med forskellige medier i printeren. Har nu en
profil til kodak-papir, og det ser overbevisende ud. Forsøgte
undervejs med VUEscan, men den kan ikke se min scanner. Fandt ud af,
at Corel farvestyring var svaret på mine bønner, man skal blot huske
at rename referencefilen fra extension *.txt til *.ref, før end Corel
vil godtage den. Herefter gik det som en leg.

Mvh
Ove