Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Papegøje fra Cuba
Fra : Søren Kongstad

Dato : 22-02-04 19:06

Hej

Jeg er lidt glad for det her billede fra Cuba.

Jeg har ændret lidt på kontrasten via ACDSee, men hvad kan jeg ellers gøre
ved det?

Original - 1704x2272:
http://www.kongstad.net/parrot.jpg

http://www.kongstad.net/parrot-1024.jpg

http://www.kongstad.net/parrot-800.jpg

/Søren

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-02-04 19:47

Søren Kongstad wrote:
> Jeg er lidt glad for det her billede fra Cuba.
>
> Jeg har ændret lidt på kontrasten via ACDSee, men hvad kan jeg ellers
> gøre ved det?

Hej Søren!

Tag tilbage og find papegøjen igen og tag et nyt billede. Husk at stille
skarpt denne gang. :) Du kan evt. prøve med lidt unsharp mask i Photo Shop,
det kunne måske rette lidt op på det - omend du naturligvis ikke får de
manglende detaljer frem ligegyldigt hvad du gør.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Søren Kongstad

Dato : 23-02-04 11:26

Godt råd!

Jeg må overtale konen til at tage med (ikke svært), firmaet til at give mig
fri (lidt sværere), og banken til at låne mig pengene (satans - nu var
planen lige så god).

Sjovt som man som amatør ikke kan se ordentligt. Først da jeg skalerede det
ned lagde jeg mærke til at der manglede nogen detaljer.

Øv

Er der for øvrigt nogen som kan anbefale en god bog / et kursus for fjolser
som mig?

Vi har et A80, men fatter ikke halvdelen af indstillingerne, og jeg laver
kontant dumme fejl (skærer personer over ved knæene, forkert komposition, og
tager uskarpe billeder)

Min erfaring er at man alt for let bliver snydt af skærmen på et Digikamera.
Papegøje billedet ser skarpt ud på skærmen, fordi den er så lille.
Kontrasten på skærmen er elendig. Jeg tog nogen nattebilleder i Havannas
gader, hvor jeg måtte sætte følsomheden og lukketiden op for at kunne se
andet end gadelygter på skærmen. Da vi kom hjem på PC'en, så var det første
billede - som blot brugte natindstillingen på kameraet næsten perfekt - med
god nattestemning, mens de sidste blev for lyse og dagagtige, med
overeksponering ved gadelygterne.

Ho hum - man må jo tage det som en udfordring at man stadig har meget at
lære

/Søren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-02-04 13:10

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> skrev >
> [...]
med
> god nattestemning, mens de sidste blev for lyse og dagagtige, med

Tillykke med Cuba Amazonen, som den hedder. Det passer ikke at den er
uskarp. Papegøjer er altid skarpe ved næbbet ligesom din.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-02-04 19:47

Et problem er at det er uskarpt og det kan der ikke rigtigt gøres noget ved.
Ikke andet end at tage tilbage og tage billedet igen under bedre lysforhold.
Mvh, Hans

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-02-04 13:26

"Søren Kongstad" <spamm-soremove-@kongstad.net> wrote in news:c1ar27$9v0$1
@news.cybercity.dk:

> Jeg har ændret lidt på kontrasten via ACDSee, men hvad kan jeg ellers gøre
> ved det?

Skal det printes eller bruges på web?

Web: Skalér ned og uskarpheden bliver mindre tydelig som du sikkert allerede
har lagt mærke til. Marker hovedet og næbbet og giv det område en smule
Unsharp mask, så det ser ud som om at uskarpheden skyldes manglende
dybdeskarphed

Print: Samme fremgangsmåde som web, men skaler ned inden du sender til print.
Fx 1200x1800 ved 10x15 cm/300 DPI

Jeg synes fuglen kunne bruge lidt mere kontrast og lidt mere mættede farver.
Jeg ville også beskære noget tættere på fuglen, så du undgår så meget hvid
himmel i toppen..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 24-02-04 00:30

Prøv iøvrigt at lægge mærke til baggrunden. Den er ude af fokus, hvilket er
godt, men den er lidt rodet i farverne. Jeg ved godt det ikke er nemt at
finde en ensfarvet baggrund på Cuba, men tænk på, hvordan den gøres mindst
rodet.
Mvh Ivan