Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C 720 UZ, hvorfor skal jeg ikke kø~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-02-04 18:38

Hej NG,

Jeg har set mig varm på et Oly C 720, som supplement til et par analoge
Oly SLR kameraer.

Jeg har endnu ikke haft C 720en i hånden, men spec. / pris forholdet ser
umiddelbart meget fornuftigt ud..

Jeg lurer lidt over at der ikke umiddelbart kan blændes længere ned end
f7,1?

Hvor lang tid går der fra man presser udløseren i bund, til fotoet er på
kortet?

I følge Steves, er der plads til 2 stk.1984 x 1488 TIFF, eller JPEG på
et
16MB kort, jeg troede at TIFF fyldte mere end JPEG?

Hvor hurtigt bliver man irriteret over at kameraet kun kan benytte SM
kort,
der SVJV ikke findes større end 128MB?

Kan godt lide den 8x optiske zoom ~ 40 - 320mm, men lurer på hvordan
en 320mm er håndholdt på et kamera med en vægt på under 400gram..

Helt det samme kan det vel i øvrigt ikke være? Jeg mener digital
kameraer
er 4:3 format hvor analog 35mm er 3:2 format så hvis jeg analogt får
24*36
bliver det med digital til 24*32 (og ja de fleste fotos vinder ved
beskæring)

At der på automatik siden er lukker, og blædeprioritet samt auto
bracketing
med 3 eller 5 skud, virker jo umiddelbart ret behageligt.

Det undrer mig lidt at kameraets temperatur arbejdsområde er sat til
0-40ºC
er det sådan for alle digital kameraer?

På ebay, så jeg kameraet solgt sammen med et sæt 46mm filtre men jeg ser
ikke umiddelbart gevind på optikken?

Jeg savner en flash sko, har læst at en slave kan moddes til digital
brug? Men
det forudsætter vel at kamera flashen brages af. Hvilket er min anke,
jeg
forventer at tage en del fotos, af mindre objekter, på max 0,5M afstand
og vil
derfor foretrække at sende lyset i loftet, fremfor direkte flash. Til
det brug, kunne
jeg self. slukke flashen, og enten klare mig med det forhåndenværende
lys, eller
bruge en 500W lampe. Ok, Steves skriver at flashen arbejder ned til 0,1
meter..

Det med flash sko, er vist sparet væk, i prisklassen?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : max

Dato : 23-02-04 11:02

"Petersen_Michael"

> Hej NG,
>
> Jeg har set mig varm på et Oly C 720, som supplement til et par analoge
> Oly SLR kameraer.

Jeg tog et kig på den, men brr jeg fryser stadig..

> Jeg har endnu ikke haft C 720en i hånden, men spec. / pris forholdet ser
> umiddelbart meget fornuftigt ud..

Hmm.

> Jeg lurer lidt over at der ikke umiddelbart kan blændes længere ned end
> f7,1?

Fordi det er der ikke brug for og fordi billedkvaliteten
sikkert ville blive for dårlig med en mindre blændeåbning.

> [...]
> et
> 16MB kort, jeg troede at TIFF fyldte mere end JPEG?

Han er vidst fuld af fis ham Steve, der vil nok være plads til 7-9 jpg.

> Hvor hurtigt bliver man irriteret over at kameraet kun kan benytte SM
> kort,
> der SVJV ikke findes større end 128MB?

Aldrig eller lige med det samme.

> Kan godt lide den 8x optiske zoom ~ 40 - 320mm, men lurer på hvordan
> en 320mm er håndholdt på et kamera med en vægt på under 400gram..

Bedre end et kamera og objektiv på 5 kg. Men fundamentalt
gælder de samme tommelfinger regler, lukkertid mindst det samme
som brændvidden. Jeg får tit lidt rystede billeder selv ved 1/1200s
på min 500mm håndholdt, derfor bruger jeg stativ.

> [...]
> bracketing
> med 3 eller 5 skud, virker jo umiddelbart ret behageligt.

Ja dejligt.

> Det undrer mig lidt at kameraets temperatur arbejdsområde er sat til
> 0-40ºC
> er det sådan for alle digital kameraer?

ja, sådan cirka.

> [...]
> lys, eller
> bruge en 500W lampe. Ok, Steves skriver at flashen arbejder ned til 0,1

En lampe er helt fint, den slags optagelser er det praktisk
at lave en opstilling og bruge stativ.

> Det med flash sko, er vist sparet væk, i prisklassen?
> --
> Med venlig hilsen Michael Petersen

Jeg ved ikke lige hvad det er du er blevet varm på,
jeg gætter den lange tele - Panasonic er kommet med
en ny model som har lang tele og billedstabilisator og
blitz sko - Leitz objektiv, selvom det nok ikke er nogen
garanti lyder det jo fint. Jeg tror det er et bedre kamera.
-max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-02-04 17:33

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Max

> Jeg tog et kig på den, men brr jeg fryser stadig..

Ja, det er jo ikke en Fuji S2..

> Fordi det er der ikke brug for og fordi billedkvaliteten
> sikkert ville blive for dårlig med en mindre blændeåbning.

Hmm.. er det noget digitalt?
Ved analog fotografering, generer det mig ikke at bruge f8 - f22
for større dybteskarphed.

> Jeg ved ikke lige hvad det er du er blevet varm på,
> jeg gætter den lange tele.

Ja, jeg syens det er lækkert at komme tættere på end med
en ~100 zoom.. ligesom jeg synes der var nogle smarte
finesser omkring program automatikken.

> [...]
> blitz sko - Leitz objektiv, selvom det nok ikke er nogen
> garanti lyder det jo fint. Jeg tror det er et bedre kamera.

Model Nr.? pris?

Jeg fandt i øvrigt en Olympus C5000 den er med blitz sko
(jeg forventer at den kan arbejde med en dedikeret flash)
ellers kan det være det samme..
C5000, koster ca. det samme som C720, er med større
LCD skærm, 5MP, og kortere zoom 38-114 (lige nærigt
nok med det zoom område) men der fås 0,5x vide og 2x
tele konvertere.

Fra : max

Dato : 23-02-04 22:33

"Petersen_Michael"
> "max"
>
> Hej Max

> analoge

> Ja, det er jo ikke en Fuji S2..

Den bruger jeg ikke så meget mere, D1X er hurtigere og kan
lagre mange flere billeder i bufferen, andefotografering er en
kostbar hobby

> end

> Hmm.. er det noget digitalt?
> Ved analog fotografering, generer det mig ikke at bruge f8 - f22
> for større dybteskarphed.

Næh det generer heller ikke mig, selvom kvaliteten falder når
du går over en vis blænde, oftest er objektivet skarpest
ca 2-3 blændetrin fra fuld åbning, derefter går det ned ad bakke.
Kan forestille mig de bitte små brændvidder der bruges på
digicam tit fra 8-9mm ikke kan tåle et mindre hul, et gæt..

> Ja, jeg syens det er lækkert at komme tættere på end med
> en ~100 zoom.. ligesom jeg synes der var nogle smarte
> [...]

Lumix FZ10 - ??600$.. Men der kommer så mange nye
kameraer i disse dage, måske skulle du undersøge lidt
mere.

> [...]
> LCD skærm, 5MP, og kortere zoom 38-114 (lige nærigt
> nok med det zoom område) men der fås 0,5x vide og 2x

Jeg vil ikke anbefale dig et digicam, men kender du
begrænsningerne og holder godt fast i dit analog udstyr
går det måske. Mit bedste råd, lån et i nogle dage og se
om du så syns du kan leve med den måde digicams
fungerer. Det er en meget anderledes verden end slr
og dslr. -max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-02-04 16:55

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Max

> Den bruger jeg ikke så meget mere, D1X er hurtigere og kan
> lagre mange flere billeder i bufferen, andefotografering er en
> kostbar hobby

Ok, har ikke fulgt gruppen nogen tid, og var ikke klar over at du
havde investeret i nyt

> Lumix FZ10 - ??600$.. Men der kommer så mange nye
> kameraer i disse dage, måske skulle du undersøge lidt
> mere.

pokkers til doller kurs man benytter her i DK,
kan ike finde den til uner 6.000,- Dkr.
hvilket er ca. dobbelt så meget som jeg havde
tænkt at smide efter et digital kamera.

> Jeg vil ikke anbefale dig et digicam, men kender du
> begrænsningerne og holder godt fast i dit analog udstyr
> går det måske.

Jeg holder fast i mine analoge SLR kameraer.

> Mit bedste råd, lån et i nogle dage og se
> om du så syns du kan leve med den måde digicams
> fungerer. Det er en meget anderledes verden end slr
> og dslr. -max-

Jeg må ud og have nogle stykker i hånden

tak for dine udmeldinger.