Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital SLR - betjening
Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-04 14:11

Jeg ved at emnet har været behandlet i mange tråde, men
synes dog alligevel at jeg mangler noget.

Jeg har i en fjern fortid fotograferet en hel del med min
gamle Nikon SLR og havde det rigtigt godt med den 'feeling'
det gav. Mulighed for at blænde ned til kontrol af dybdeskarphed,
god kontrol i søgeren, så det var let at styre tid/blænde
uden at skulle fjerne øjet fra søgeren (manuel fokus ikke
at forglemme).
Siden har jeg brugt et Nikon Coolpix 990, og det tager (IMHO)
tilfredsstillende billeder, men I guder, hvor betjeningen
bøvlet, hvis man ikke vil bruge automatikken.
Derfor lander man meget let i stort set kun at tage
stilling til beskæring og brændvidde og så overlade resten til
kameraet.
Endvidere irriterer det mig voldsomt, at man ikke kan fyre optagelsen
af, når man vil, men må leve med en forsinkelse, der gør det svært
at optage billeder af objekter i bevægelse.

Jeg går derfor nu med tanker om at anskaffe noget, der mere minder
om min gamle Nikon.

Jeg kan se at Cannon 300D og 10D ligner kandidater - ligesom Nikons
kommende D70 ser fristende ud.

Spørgsmålene som /jeg/ ikke kan finde svar på i specifikationerne er,
om jeg kan forvente at få den samme oplevelse, som jeg
havde med mit gamle kamera.
Er der den irriterende forsinkelse?
Får jeg igen en let styring af blænde/tid?
Kan jeg let få kontrol over dybdeskarphed ved nedblænding ved tryk
på en enkelt knap?

vh
Jan

Fra : Mic Holm

Dato : 22-02-04 14:11

Ja, ja og ja, med alle de tre kameraer du nævner.

--Michael, ejer af Canon EOS 10D.

Fra : Mic Holm

Dato : 22-02-04 14:12

> Spørgsmålene som /jeg/ ikke kan finde svar på i specifikationerne er,
> om jeg kan forvente at få den samme oplevelse, som jeg
> havde med mit gamle kamera.

Ja.

> Er der den irriterende forsinkelse?

Nix.

> Får jeg igen en let styring af blænde/tid?

Jeps.

> Kan jeg let få kontrol over dybdeskarphed ved nedblænding ved tryk på en
enkelt knap?

På 10D, ja. Vist nok ikke på 300D (ikke helt sikker), og jeg kender ikke
D70.

Kom evt. til Vanløse og prøv.

--Michael

Fra : Knud Bonke

Dato : 22-02-04 14:32

:
: På 10D, ja. Vist nok ikke på 300D (ikke helt sikker), og jeg kender ikke
: D70.
:
: Kom evt. til Vanløse og prøv.

Også på 300d
Hilsen Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-04 14:33

On 2004-02-22, Mic Holm <-Mic-@-Holm-.org> wrote:
> enkelt knap?
>
> På 10D, ja. Vist nok ikke på 300D (ikke helt sikker), og jeg kender ikke
> D70.

Jo. 300D har en knap til dette nedenunder den der låser objektivet fast.

Og lige en sidebemærkning: Hjulet på Nikon CP 4500 gjorde det da
let at rette på Blænde eller lukketid. Så der er lavet forbedrede
kameraer i digicam klassen.

Men det kan ikke sammenlignes med 300D.

Fra : Alex W

Dato : 22-02-04 14:29

> Jeg har i en fjern fortid fotograferet en hel del med min
> gamle Nikon SLR og havde det rigtigt godt med den 'feeling'
> det gav.

Hej Jan

Jeg skiftede fra Nikon systemet (SLR) til Canon (DSLR)

Det har samme følelse at fotografere digitalt SLR som DSLR.
Men ....
Man kan ikke bare trykke på knappen og forvente at kameraet er skudklar hele
tiden, som et analogt SLR, hvis man fotografere i serier, det er bufferen
ikke stor nok til på de små DSLR kamera. Når man tænder kameraet går der
lige 2-3 sek før dyret er klart. Med analogt SLR er kameraet klar 'her og
nu'.

Der er ingen mærkbar forsinkelse ved eksponeringen, billedet bliver taget i
det du trykker på udløseren! Jeg vil ikke bytte, kvaliteten er steget
mærkbart. Jeg bruger ikke længere Flashmeter, det kan kameraet med det
indbyggede spektrometer.

Alt i alt .. Canon eller Nikon DSLR .. Du kan roligt hoppe på vognen.

/Alex W

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 22-02-04 14:56

> [...]
> lige 2-3 sek før dyret er klart. Med analogt SLR er kameraet klar 'her og

Det har jeg da aldrig oplevet på min Nikon D1, hvis jeg vælger C mode -
Continious, så er der da rigeligt med bufferplads til de første 21 skud i
rap. Men jeg ved ikke hvordan det er på canons 300D og 10D.

Claus Smith

Fra : TL

Dato : 22-02-04 15:12

Hej Jan

Jeg har et Nikon D1 som Claus og du kan styre det helt som dit gamle
SLR..og mht buffer "skød " jeg en serie billeder af bettaer i leg og der
var ingen problemer..og kameraet er klar når du tænder det.

"Claus Smith - Pigefotografen.dk" <pigefotografen@pigefotografen.dk> skrev i
en meddelelse news:4038b5a1$0$18969$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Alex W

Dato : 22-02-04 15:32

> [...]
> Continious, så er der da rigeligt med bufferplads til de første 21 skud i
> rap. Men jeg ved ikke hvordan det er på canons 300D og 10D.

Hej Claus

Jeg skrev de små DSLR.
De kan skyde op til 10 billeder før bufferen er fyldt op. Så går der lige
lidt tid 10 sek. så kan det igen ...
På Canon D1 kan man skyde 40 RAW i rap.... På Canon 10D, 9 RAW
/Alex

Fra : Thomas Kjær

Dato : 23-02-04 08:28

On 2004-02-22, Alex W <alex@skriverstuen.dk> wrote:
> På Canon D1 kan man skyde 40 RAW i rap.... På Canon 10D, 9 RAW

Jeg antager du hermed mener EOS 1D Mk II. Og der er det 40 JPEG
billeder, eller 20 RAW.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 22-02-04 16:22

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse
> Når man tænder kameraet går der
> lige 2-3 sek før dyret er klart. Med analogt SLR er kameraet klar 'her og
> nu'.

Ikke på D70 - det er klart øjeblikkeligt. Fremgår af Nikons pressemedelelse.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-04 19:04

On 2004-02-22, Kim@naturfotografi dot dk <kim@naturfotografi.dk> wrote:
> "Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ikke på D70 - det er klart øjeblikkeligt. Fremgår af Nikons pressemedelelse.

Jeg troede der gik 3-6 måneder inden D70 var klart :)

Fra : Peter Hansen

Dato : 23-02-04 22:00

Efter sigende skulle det kunne leveres primo marts... men lad os nu se

Mvh
Peter

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 22-02-04 15:07

> [...]
> Er der den irriterende forsinkelse?
> Får jeg igen en let styring af blænde/tid?
> Kan jeg let få kontrol over dybdeskarphed ved nedblænding ved tryk

Du kan nøjagtigt det samme med hele Nikon´s D serie som jeg varmt kan
anbefale

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : Jan F.

Dato : 22-02-04 15:27

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> Siden har jeg brugt et Nikon Coolpix 990, og det tager (IMHO)
> tilfredsstillende billeder, men I guder, hvor betjeningen
> bøvlet, hvis man ikke vil bruge automatikken.
Nikon er ikke kendt for at være brugervenligt, kræver næsten man står med
manualen i hånden for at kunne betjene den manuelt (CP995)

> Er der den irriterende forsinkelse?
Nej, især ved manuel fokus og manuel mode er forsinkelsen lig 0.
Ved autofokus vil der altid være en lille forsinkelse.

> Får jeg igen en let styring af blænde/tid?
Ja

> Kan jeg let få kontrol over dybdeskarphed ved nedblænding ved tryk
> på en enkelt knap?
Ja.

Du kan roligt springe på vognen nu, selv akvariefotografering kan de nye
DSLR klare (ved du holder akvarium):
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=60564

Jan F.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-04 18:47

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message

> Du kan roligt springe på vognen nu, selv akvariefotografering kan de
> nye DSLR klare (ved du holder akvarium):
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=60564

Flot billede - og ja, akvariefotografering indgår klart som en del af de
aktiviteter, jeg gerne vil dyrke, og hvor CoolPix'en kommer til kort (pga.
den lange forsinkelse).

vh

Jan

Fra : HCS [4000]

Dato : 22-02-04 15:39

Du vil få alle dine ønsker opfyldt. Jeg oplevede det på samme måde som dig.
Først da jeg købte et Canon EOS D60 følte jeg, at jeg fotograferede igen.
Det køb har jeg aldrig fortrudt.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : fam. Ager

Dato : 22-02-04 15:45

hej

jeg må tilslutte mig, jeg savnede også mange af de ting du nævner
her...specielt det med forsinkelsen,var et problem...
men efter jeg fik 300d så kører det på skiner igen.....Savner dog et bedre
objektiv,end det medfølgende..
torben

---
T-man

Fra : rosenauer.dk

Dato : 22-02-04 17:01

> [...]
> her...specielt det med forsinkelsen,var et problem...
> men efter jeg fik 300d så kører det på skiner igen.....Savner dog et bedre

Overvej et 28-135mm IS. Rigtig glad for mit sammen med 300D - bruger stort
set ikke andet nutildags.

/Martin - http://rosenauer.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-04 18:52

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> wrote in message

Tak til alle.

Der er nok ingen vej uden om indkøb af et DSLR. I virkeligheden er priserne
i denne klasse jo egentligt ikke ret meget større end CP990 (da den kom
frem).

Nu vil jeg lige vente og se Nikons D70, men ellers står min hu nok mest til
Cannon 10D med 300D på en lidt billigere andenplads. Men halvdelen af glæden
er jo også forventningens

vh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-04 19:37

On 2004-02-22, Jan Bøgh <janboegh@vucnet.spamblok.dk> wrote:
> [...]
> Cannon 10D med 300D på en lidt billigere andenplads. Men halvdelen af glæden

Så kan du glæde dig over at du ikke kan købe nogen af dem, og
der er ventetid. Vil der nok også være fremover :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-02-04 16:03

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Så kan du glæde dig over at du ikke kan købe nogen af dem, og
> der er ventetid. Vil der nok også være fremover :)

Så bliver der endnu mere af forventningens glæde

vh
Jan