Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ilford multigrade til film?
Fra : Mic Holm

Dato : 22-02-04 13:10

Kan jeg fremkalde en SH film i Ilford Multigrade fremkalder, eller *skal*
jeg have fat i en særlig film-fremkalder?

--M

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-02-04 13:24

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse
> Kan jeg fremkalde en SH film i Ilford Multigrade fremkalder, eller *skal*
> jeg have fat i en særlig film-fremkalder?
>
> --M

Det er af flere grunde en _meget_ dårlig ide at benytte samme fremk. til
film og til papir ( omend det kan lade sig gøre) Lad være med at prøve - du
ødelægger filmen.
Mit bedste råd til dig, vurderet efter dine spørgsmål, er, at du bør igennem
en god grundbog først, hvis du ikke vil snuble allerede i starten. Og du kan
ikke erstatte en sådan med spørgsmål her. De svar du får er nødvendigvis alt
for summariske og du får ikke den store sammenhæng.
Så gak til biblioteket - er du klar over at du kan søge og bestille bøger
over nettet.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Mic Holm

Dato : 22-02-04 13:39

Tak for rådet, men jeg vil bare gerne fremkalde een film, så jeg kan prøve
mit mørkekammer af. Igår lavede jeg nogle kopier, men fra et farvenegativ,
for det var hvad jeg havde. Derfor har jeg hentet og exponeret en Ilford SH
film, ISO 125, som jeg gerne vil have fremkaldt. Desværre har jeg ikke noget
film-fremkalder, så jeg ville lige checke om det kunne lade sig gøre med
papir-fremkalder, omend det ikke er optimalt.

Kan man købe film-fremkalder om søndagen, i kbh?

--Michael

Fra : Soren Kuula

Dato : 22-02-04 15:59

Mic Holm wrote:

> *skal*

Hej Mic,

Analog foto kræver altså en vis omhu og tålmodighed . . . . ellers bli'r
det ikke godt.
Jeg har også vænnet mig for meget til at CTRL-Z oNg backspace (hm, det
er den mest blankslidte tast på mit tastatur - pinligt) men i sådan et
traditionelt håndværk er der ikke den slags :)

Så vent nu til i morgen, hvor du så går ned og køber en filmfremkalder.

I mellemtiden kan du jo finde en eller anden værdiløs farvefilm som har
stået ufremkaldt i bogreolen i 17 år, og øve dig på den :

- Når du lukker dig ind i mørkekammeret og bliver der i 5 min, kan du så
se nogetsomhelst lys overhovedet ? Eller skal det lappes ?
- Din film skal tørre et godt, roligt, støvfrit sted. Lav en tørresnor
med det samme.
- Har du negativalbum og alt det andet der skal til for at opbevare
negativerne ordentligt bagefter ?
- øv dig i at spore filmen ind i spiralen og vikl den op - - og find ud
af hvordan du vil anbringe alting i mørkekammeret så du ved hvor det er
i mørke - tanken HER saksen er DER låget er HER osv ....

MVH
Søren

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.