Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flere MP?
Fra : Henrik

Dato : 21-02-04 15:35

Hej NG,

Hvad skal alle os alm. "dødelige" familiefotografer med mere end 2 eller 3
MP? Hvor mange af os har nogensinde fået billeder fremkaldt i mere end 9 x
13 eller 10 x 15? Umiddelbart kan jeg ikke engang se hvad jeg skal bruge mit
eget 4 MP kamera til, da jeg ikke har behov for de store billeder - og det
ærgrer mig jo lidt at jeg har gået og udskudt investeringen indtil jeg kunne
få et 4 MP kamera...!

Der er vel ikke særlig mange steder hvor man kan få fremkaldt digitale
billeder i mere end 300 DPI alligevel?

Eller er der også et skred i retning af flere DPI ifm fremkaldelse?

Mvh

Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-02-04 15:44

Henrik wrote:

> Hvad skal alle os alm. "dødelige" familiefotografer med mere end 2
> eller 3 MP?

Beskæring. Evt. som erstatning for zoom.

Men hvis man bare høvler billederne ud i 10x15cm uden videre
behandling, er de mange MP spildt.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 21-02-04 15:46

Hej Henrik.

"Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eget 4 MP kamera til, da jeg ikke har behov for de store billeder - og det
> ærgrer mig jo lidt at jeg har gået og udskudt investeringen indtil jeg

Jeg tror vi er "nogle stykker" der kan lide at beskære sine
billeder/snapshots så de præsenterer sig pænere.
Jeg printer da også ofte mine billeder ud i A4-størrelse.

Men du har da ret i at hvis man kun tager sine billeder fra kameraet og
derefter får lavet nogle 10X15 billeder i Bilka, så er det ikke nødvendigt
med så mange pixels.

Jeg tror da også at der er "gået lidt mode" i alle de Mpixels. En anden ting
er jo også at et f.eks. 8 Mpixel kamera jo skal have ganske store og hurtige
hukommelseskort og det koster.

Jeg har selv et 5 Mpixel kamera og det holder - indtil videre........

Mvh. Tommy

Fra : Morten Bested

Dato : 21-02-04 16:51

Mange megapixels kan være rart en gang imellem - men jeg vil under ingen
omstændigheder foretrække dét frem for billedkvalitet, som det er tilfældet
med de nyeste 8 megapixels kameraer (f.eks. sony F828).

Fra : Henrik

Dato : 21-02-04 17:10

> Der er vel ikke særlig mange steder hvor man kan få fremkaldt digitale
> billeder i mere end 300 DPI alligevel?

Min pointe er at "lægmand" (og kvinde) bliver "narret" af al den reklame om
netop MP - de tror jo at jo flere MP, des bedre billeder!
Der er vist ikke mig bekendt ret mange annoncer for digitalkameraer, der
sætter fokus på at jo flere MP, jo større billeder...??

Henrik

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-02-04 17:48

[...]
:
: Henrik

Jeg har flere gange givet udtryk for, at man bør fokusere
mere på optikken, end på pixlerne!
Jeg har bl.a. et gammelt Nikon Coolpix 950, på under 2MP,
Det tager udmærkede fotoalbumbilleder, og jeg bruger det
stadig med jævne mellemrum.
Hilsen Knud

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-02-04 10:13

Henrik wrote:
> [...]
> Der er vist ikke mig bekendt ret mange annoncer for digitalkameraer, der
> sætter fokus på at jo flere MP, jo større billeder...??

På hvilken måde er det forskelligt fra alle mulige andre reklamer
for teknikske ting .. ?

Angående megapixel .. har denne vist rekorden.

http://gallery.nathue.dk/arkivkat/Diverse/2003-09-23_2/PICT9337.JPG

// Hans -- nu med 300D
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-02-04 15:07

Hans Joergensen skrev i sit indlæg på usenet:
> Angående megapixel .. har denne vist rekorden.
> http://gallery.nathue.dk/arkivkat/Diverse/2003-09-23_2/PICT9337.JPG

Whau - 4 mio megapixel

> // Hans -- nu med 300D

Fedt - men der stadig lang til 4 mio megapixel

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-02-04 17:30

> [...]
> billeder i mere end 300 DPI alligevel?
>
> Eller er der også et skred i retning af flere DPI ifm fremkaldelse?

Dpi er dot per inch og så er det lige meget om det er 10x15 cm eller 2x3 m
og 300 Dpi anses af de fleste for tilstrækkeligt, uanset størrelse.
Men i A4 størrelse er det nemt at se om det er en 3 Mp eller et scannet
24x62mm dias når printet med 200-300 Dpi.
Ikke p gr a dots men p gr a den større informationsmængde i sidste.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/