Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder af snelandskaber
Fra : Peter Christensen

Dato : 21-02-04 15:22

Hej!

Jeg skal en tur til Canada om tre uger, hvor jeg får lejlighed til at
fotografere den smukke, snedækkede natur. Er der noget, jeg bør være
opmærksom på mht. indstilling af mit Canon Powershot A60? Jeg tænker fx.
på at den hvide sne jo gerne skal se hvid ud :) Jeg har hørt, der kan
være problemer netop med dette pga. det skarpe lys.

På forhånd tak
Peter

Fra : HCS [4000]

Dato : 21-02-04 16:02

Brug histogram funktionen til ar skyde dig ind på om du eksponerer
billederne rigtig.
Meget sne sammen med sol har tendens til at snyde automatikken ret meget.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-02-04 17:19

> [...]
> på at den hvide sne jo gerne skal se hvid ud :) Jeg har hørt, der kan
> være problemer netop med dette pga. det skarpe lys.

Tænk denne vej rundt:
Lysmålere er kalibreret i forhold til et 18% gråkort (næsten samme farve som
cigaraske).
Måler den på lyse ting (sne), troer den det er gråkortet, der får meget lys
hvorfor den lukker ned for lysmængden.
Omvendt, måler du på mørke
ting...........................................lidt
lys....................op...........................
Det sikreste er at du prøver at overeksponere 1/2 til 21/2 lysværdi
(eksponeringskompensation i manualen)for at se hvor det bliver bedst og så
benytte denne justering indtil forholdene ændrer sig. God tur (og hav
reservebaytterier i en varm inderlomme)

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-04 18:11

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Det sikreste er at du prøver at overeksponere 1/2 til 21/2 lysværdi
> (eksponeringskompensation i manualen)for at se hvor det bliver bedst

....men vær samtidig opmærksom på at det er meget svært (IMHO umuligt) at
redde overeksponerede skud i et fotoredigeringsprogram, hvorimod det er
meget lettere at hive en lidt undereksponeret optagelse på plads.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-02-04 20:21

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> redde overeksponerede skud i et fotoredigeringsprogram, hvorimod det er
> meget lettere at hive en lidt undereksponeret optagelse på plads.

Ideen med prøveekspon. er netop at undgå fejlekspon

Fra : Knud Bonke

Dato : 21-02-04 17:51

:
[...]

Min tommelfingerregel er op til 1,5 blændes overbelysning
Hilsen Knud

Fra : Erik Aalund

Dato : 22-02-04 11:30

Kameraets låsmåling vil prøve at lave alt om til gråtoner og med for meget
hvidt bliver billedet dermed som regel for mørkt.
"Snyd" kameraet ved at overeksponerer med +1.

Vh
Erik

Fra : Anders Trolle

Dato : 22-02-04 14:53

Hej Peter,

Rådene omkring eksponeringen er gode. Men min erfaring siger mig, at det er
mindst lige så vigtigt at tvinge hvidbalancen til dagslys. Har du masser af
sne og høj himmel, kan hvidbalancen godt blive snydt og levere billeder med
et blåligt skær. På din A60 sker det i 'WB' menuen, ikonet for dagslys er en
sol. God tur

/Med venlig hilsen,
Anders Trolle

Fra : Peter Christensen

Dato : 22-02-04 19:43

Jeg siger tak til jer alle for de gode råd :) spændt på at se mine
billeder når jeg kommer tilbage!

mvh Peter

Fra : Gert Medom

Dato : 22-02-04 22:18

Hej Peter.

I magasinet Digital foto nr 2/2004 er der en artikel omkring det at
fotografere snelandskaber, og hvad man kan gøre for at få gode billeder.
hvis du kvier dig ved at købe bladet, ligger det sandsynligvis tilgængeligt
på biblioteket.

Mvh

Gert Medom
Aarhus

Fra : Peter Christensen

Dato : 23-02-04 17:15

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
billeder.
> hvis du kvier dig ved at købe bladet, ligger det sandsynligvis

Mange tak for tippet! Det vil jeg undersøge med det samme!

Hilsen Peter