Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
X-ray foto??
Fra : GreatDane

Dato : 19-02-04 20:46

Er der nogen der ved hvordan man tager x-ray fotos? Skal der et bestemt
kamera til, eller er det en linse man sætter foran?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-02-04 20:54

GreatDane wrote:

> Er der nogen der ved hvordan man tager x-ray fotos? Skal der et bestemt
> kamera til, eller er det en linse man sætter foran?

Det kan Henrik Münster med garanti svare på, men han læser og
skriver vist ikke fast i denne gruppe, men jeg skal nok gi'
ham en besked ovre i news:dk.edb.mac

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-04 21:27

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det kan Henrik Münster med garanti svare på, men han læser og
> skriver vist ikke fast i denne gruppe, men jeg skal nok gi'
> ham en besked ovre i news:dk.edb.mac

Jeg plejer nu lige at løbe gruppen her igennem. Jeg begyndte på det, da
jeg så på digitalt kamera sidste sommer.
Den store forskel på almindelig fotografering og røntgenbilleder
er, at røntgenbilleder er gennemlysningsbilleder. Man har et røntgenrør,
der udsender røntgenstråler. De har den egenskab, at de er gode til at
trænge gennem ting. Til gengæld kan de få arveanlæg i celler til at
mutere, og dermed er de kræftfremkaldende.
Man sender altså røntgenstråler gennem en person, og filmen er
anbragt bag personen. Det er sådanset et skyggebillede af personen, der
ses på filmen. Da strålerne spredes meget, når de passerer en person og
rammer f.eks. knogle, anbringer man ofte et raster foran filmen. Det er
et gitter omtrent som en skraberist til skoene, men meget mindre, så kun
stråler, der går vinkelret på filmen, får lov at passere. Det hindrer
sløring af filmen.
Røntgenfilm har ofte emulsion på begge sider for at øge
følsomheden og dermed nedsætte behovet for stråler. Det øger til gengæld
mængden af korn. Det gælder for røntgenfilm som alle andre film, at jo
mere følsomme de er, des mere grovkornede er de. Til mammografi og små
knogler som fingre, anvendes finkornet film. Til maven, tarmsystemet og
den slags, mere følsom og grovkornet film.
Der er det sjove, at røntgenfilm faktisk ikke er særligt følsom
overfor røngtenstråler. I stedet ligger der en flourscerende folie op ad
filmen på begge sider. Disse tre lag og nogle gange rasteren er anbragt
i en kassette. Røntgengstrålerne får så folien til at lyse op, og folien
sværter så filmen.
Endelig fremkaldes det typisk i en dagslysfremkalder. Så undgår
man mørkekammeret, der var almindeligt før i tiden. Man skubber
kassetten ind i et apparat på størrelse med et par vaskemaskiner. I
apparatet åbnes kassetten, og filmen sendes til fremkaldelse ved at køre
gennem et system af valser ned gennem fremkalder, stoppebad, fikser og
tørring. Samtidig lægges en ny film i kassetten, der spyttes ud klar til
brug. Det tager kun halvandet minut at fremkalde en film i de nyere
systemer. I gamle dage havde man mørkekammer med åbne bade og en
fotograf eller fotomedhjælper, og det tog meget længere tid.
Endelig er det meste af det ovenstående ved at være obsolet, da
de fleste billeder efterhånden gemmes digitalt. Hos os er kun
mammografierne på film, da det hidtil har haft bedre opløsning. Vi har
stadig fremkaldemaskiner, men filmene printes ud fra digitale
røntgenbilleder og sværtes en laserprinter, før de fremkaldes. Vi har
dog også en tørprinter, der virker som en laserprinter/fotokopimaskine,
men som producerer røntgenlignende, transparente film. Det er nok
fremtiden, når den slags film kun skal bruges undtagelsesvis. Ellers
ligger alle billeder digitalt og betragtes på skærme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-02-04 23:03

Henrik Münster wrote:

> [...]
> trænge gennem ting. Til gengæld kan de få arveanlæg i celler til at
> mutere, og dermed er de kræftfremkaldende.

Tak Henrik, nu kan der blot tilføjes, at de teknisk/historisk
interesserede kan ta' et kik på http://www.roentgen-museum.de

Og s.v.j.v. så er Wilhelm Conrad Röntgen den eneste opfinder
af en fotografisk teknik/metode, som har fået en Nobelpris.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Aalund

Dato : 20-02-04 09:07

> [...]
>
> Og s.v.j.v. så er Wilhelm Conrad Röntgen den eneste opfinder
> af en fotografisk teknik/metode, som har fået en Nobelpris.

- ja og hvilket han selv var meget modstander af - da han ikke selv mente
han opfandt strålerne - han opdagede dem blot.
vh
Erik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-02-04 09:35

Erik Aalund wrote:

> - ja og hvilket han selv var meget modstander af - da han ikke selv mente
> han opfandt strålerne - han opdagede dem blot.

Men han undlod da ikke at modtage prisen, og det er jo egenlig
forbavsende få, der gennem årene har nægtet at modtage dynamit-
prisen, og alle de rare penge der følger med...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BSJ

Dato : 20-02-04 09:55

............ger alle billeder digitalt og betragtes på skærme.
> --
> Henrik Münster
> Esbjerg
> Danmark

Fabelagtig, kortfattet, udførlig forklaring. Tak

Bjarne

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-02-04 20:58

"GreatDane" <mikkel@thrane.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved hvordan man tager x-ray fotos? Skal der et bestemt
> kamera til, eller er det en linse man sætter foran?

xray er det vi andre kalder Röntgen og det er ikke almindeligt lys. Det er
det der bruges til brækkede ben og lignende.

Bo //

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-02-04 21:10

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev:

>xray er det vi andre kalder Röntgen

Nå, jeg kalder det røntgen.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 19-02-04 21:03

> Er der nogen der ved hvordan man tager x-ray fotos? Skal der et bestemt
> kamera til, eller er det en linse man sætter foran?

Hej

Du skal starte med at smide noget højspænding over et katode rør, så er det
som regel en meget god idé at afskærme din stråling lidt, så du kan bestemme
hvor hen du vil have den. Så smider du bare en fotografisk plade under det
objekt du vil x-ray fotografere, og du har klaret det...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-02-04 21:22

On 2004-02-19, René Ernst Nielsen <virkerikke@nospam.nej> wrote:

> [...]
> hvor hen du vil have den. Så smider du bare en fotografisk plade under det
> objekt du vil x-ray fotografere, og du har klaret det...

Man kan også placere objektet mellem en prøvesprængning og pladen.
Skulle også virke :)

Røntgen er farlig stråling.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-02-04 21:32

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> wrote in message

> [...]
> hvor hen du vil have den. Så smider du bare en fotografisk plade under det
> objekt du vil x-ray fotografere, og du har klaret det...

Og ja, det er en meget speciel linse, der skal bruges til at fokusere
billedet
http://members.ozemail.com.au/~loomberah/45cm.htm

Der er osse nogen, der forsøger at sælge et eller andet stykke "helt
specielt" glas, der skrues foran et almindeligt kamera. Så påstås det at man
kan se gennem tøj på (unge) damer. Jeg anser det for at være plat
http://www.kaya-optics.com/products/experiments.shtml

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-02-04 21:54

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> wrote in message

> [...]
man
> kan se gennem tøj på (unge) damer. Jeg anser det for at være plat

Det er bare et IR-filter.

mvh Frank

Fra : Jens Christensen

Dato : 19-02-04 22:50

> [...]
man
> kan se gennem tøj på (unge) damer. Jeg anser det for at være plat

Jeg tror også det gælder ældre damer, men jeg er ikke sikker
Det er vist bare et IR filter...Visse Sony-kameraer har faktisk den
"funktion" indbygget... Hvis man slår over i night-mode, sættes et IR-filter
foran lisen og kameraet udsender IR-lys. IR-lyset skulle vist kunne lyse en
smule gennem tøjet og reflekteres på huden...derfor får man et billede, der
ser ud som om man ser igennem tøjet...Og nej, det er ikke noget jeg
praktiserer, men da jeg søgte efter information om mit V1 på google, og
søgte efter dets IR-funktion kom der en hel del sider frem med
see-through-billeder. Man bliver gang på gang overrasket over hvor mange
mærkelige mennesker, der findes rundt omkring

Nok om det.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-04 09:49

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote in message

> IR-lyset skulle vist kunne lyse en
> smule gennem tøjet og reflekteres på huden...derfor får man et billede,
der
> ser ud som om man ser igennem tøjet...

Ikke bare "ser ud som om". Hvis lyset reflekteres fra huden, så ser du rent
faktisk igennem tøjet.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Jens Christensen

Dato : 20-02-04 10:24

> [...]
> der
>
> Ikke bare "ser ud som om". Hvis lyset reflekteres fra huden, så ser du

Jaja, små slag...Det er jo ikke som at se billedet af personen helt uden tøj
på, du ser et billede, hvor tøjet stadig er dominerende, men hvor du kan se
et svagt billede af kroppen bag. IR-lys kan jo ikke bare lyse gennem tøj,
kun en smule kommer gennem. Derfor skal tøjet være ganske tyndt før det
virker...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-04 09:47

> [...]

man
> kan se gennem tøj på (unge) damer. Jeg anser det for at være plat

Muligvis er det plat at rende rundt og forsøge at se gennem andre menneskers
tøj, men den teoretiske baggrund og funktion af omtalte filter er nu ikke
plat.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-02-04 21:26

GreatDane wrote:

> Er der nogen der ved hvordan man tager x-ray fotos? Skal der et bestemt
> kamera til, eller er det en linse man sætter foran?

Læs dette: Message-ID:<news:1g9f9fi.14chc5y13br83dN%henrik@muenster.dk>
det er Henrik Münster's svar i Mac-gruppen

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Aalund

Dato : 20-02-04 09:04

Det gør man primært med et røntgenudstyr og rtg. stråler.
Vh
Erik