Dyrefigurer og brug af hhv. hunde- og katt~
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 14-03-04 04:15

Hej allesammen.

Jeg sad og kikkede på Nettos hjemmeside, (www.netto.dk) hvor jeg lurede
deres nye katalog.
Der viser det sig så at de sælger de der dyrefigurer med pels på, (- side 12
i kataloget) og det slog mig at det netop kunne være sådanne figurer, man
bl.a. brugte hunde- , katte-, gede- og kaninpels til.
Jeg slog så op på nettet, og ganske rigtigt:
<http://www.hsus.org/ace/12014>

Derfor vil jeg gerne opfordre folk til at lade være med at købe disse
figurer i håb om at begrænse disse dyrs lidelser bare en lille smule - jeg
ved godt at det er begrænset hvor mange der læser med herinde, men et eller
andet sted skal man jo starte.

Mange venlige hilsener

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-03-04 10:35

"Aragorn Elessar" <aragorn@welles.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> figurer i håb om at begrænse disse dyrs lidelser bare en lille smule - jeg
> ved godt at det er begrænset hvor mange der læser med herinde, men et

Hej Aragorn
Jeg sad netop og tænkte det samme, da jeg så figurene på Nettos side. Måske
skulle man kontakte Netto?
Hilsen Vibeke

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 14-03-04 10:56

Aragorn Elessar wrote:
> [...]
> - jeg ved godt at det er begrænset hvor mange der læser med herinde,
> men et eller andet sted skal man jo starte.

Ja, jeg køber heller aldrig disse figurer - eller noget andet med andet end
plyspels på, for den sags skyld.
Som jeg forstod det på den side du linkede til, så er det ca. 20% af disse
figurer der er lavet af hunde/katte pels - resten er ged/kanin. Jeg kunne
godt tænke mig at vide om gederne/kaninerne bliver slagtet på samme grusomme
måde som hundene/kattene - er der nogen herinde som ved det??
Jeg var selv med til at samle underskrifter den gang det skulle forbydes at
importere/sælge hunde og kattepels - hvilket det jo så blev Men hvordan
i alverden stopper man det så - jeg ser lige så mange af disse figurer rundt
omkring som jeg altid har gjort. Jeg sagde på et tidspunkt til ejeren af en
isenkramforretning, at det var forbudt at sælge figurerne - han sagde "ikke
når det er kaninpels". Det er jo svært at anmelde det til politiet (og gør
de overhovedet noget ved det?), når man ikke kan bevise at det rent faktisk
er hund/kat - det havde været nemmere hvis det også var forbudt at sælge
ged/kaninpels.
Jeg vil skrive en mail til Netto og opfordre dem til at lade være med at
sælge figurerne - evt. vedhæftet en kopi af artiklen få den tidligere
omtalte hjemmeside. Hvis vi nu alle sendte dem en mail, så kunne det jo være
at vi kunne stoppe dem - de sælger dem jo først fra på torsdag.

Mvh.
Danielle

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-03-04 11:04

On Sun, 14 Mar 2004 10:55:35 +0100, "Danielle Nielsen"
<suzieSLET@FJERNwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>omtalte hjemmeside. Hvis vi nu alle sendte dem en mail, så kunne det jo være
>at vi kunne stoppe dem - de sælger dem jo først fra på torsdag.

   Ikke for det - problemet er vel ikke at der er
kanin/gede/hunde/kattepels på de her plysdyr? Men vel nærmere den måde
dyrene bliver slagtet på? (Nej - jeg kan ikke se noget galt i at have
fx. en pelsmus til mine katte der er lavet af katteskind - hvis ellers
dyret er blevet aflivet forsvarligt inden pelsen er blevet trukket af)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Brian Olesen

Dato : 14-03-04 11:13

Hej Trine
> [...]
> fx. en pelsmus til mine katte der er lavet af katteskind - hvis ellers
> dyret er blevet aflivet forsvarligt inden pelsen er blevet trukket af)

Ja selvom det for nogen nok lyder hjerteløst, så er jeg i princippet af
samme opfattelse som du. For at være lidt sort i humoren, så gør det vel
ikke noget, at katte leger med katte? *ggg*

Mvh. Brian

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-03-04 16:43

On Sun, 14 Mar 2004 11:12:54 +0100, "Brian Olesen" <tester@tdcadsl.dk>
wrote:

>Ja selvom det for nogen nok lyder hjerteløst, så er jeg i princippet af
>samme opfattelse som du. For at være lidt sort i humoren, så gør det vel
>ikke noget, at katte leger med katte? *ggg*

   Heh - jeg er nu mest ude i noget "Jamen for pokker - jeg
spiser jo kød - og hvordan er det lige de fleste slagtedyr har det??"
=) Om man spiser ko eller gir sin kat en pelsmus med katteskind på er
det samme for mig. Det er et dyr der har måttet lade livet - og det
vigtige for mig i den sammenhæng er sgu hvordan de er kommet herfra.

=)

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 14-03-04 11:39

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> [...]
> fx. en pelsmus til mine katte der er lavet af katteskind - hvis ellers
> dyret er blevet aflivet forsvarligt inden pelsen er blevet trukket af)

Jo, det værste ved det er måden dyrene har levet på, og måden de bliver
slagtet på, men derudover har jeg svært ved at se hvorfor mennesker skal
gøre sig til herre over alle andre levende væsner blot for at rende rundt i
deres pels, eller for at have en sød lille figur stående på reolen.

Mvh.
Danielle

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-03-04 16:45

On Sun, 14 Mar 2004 11:38:38 +0100, "Danielle Nielsen"
> [...]

>gøre sig til herre over alle andre levende væsner blot for at rende rundt i
>deres pels, eller for at have en sød lille figur stående på reolen.

   Mit evige spørgsmål er så: Er du vegetar? Ellers synes jeg
nemlig det er lidt dobbeltmoralsk at synes det er synd at slagten en
kanin for skindets skyld men ikke at det er synd at slagte en ko for
at man kan få bøffer på bordet.
   Er man vegetar så har man jo selv valgt det at spise kød fra
og så forstår jeg bedre holdningen.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-03-04 16:49

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

> [...]
> at man kan få bøffer på bordet.
>    Er man vegetar så har man jo selv valgt det at spise kød fra

Mit evige spørgsmål i den forbindelse er gerne om de så går i
gummistøvler altid, for også sko er lavet af læder, selv kondisko har
et stykke læder...

I øvrigt kan jeg fortælle at det musene og langt de fleste af
figurerne er lavet af er kaninskind. Og det har jeg fra en buntmager
som jo er uddannet i den slags ting.

> /Trine.
> What We Do in Life Echoes in Eternity.

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-03-04 17:10

In article <4dv850tq6ab8fo4vmmf88inpbs3v7t7fok@4ax.com>, Trine Stubbe
Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

> [...]
> nemlig det er lidt dobbeltmoralsk at synes det er synd at slagten en
> kanin for skindets skyld men ikke at det er synd at slagte en ko for

Njah... min personlige holdning er:

1) Jeg er ikke vegetar, så jeg *er* skyld i at dyr dør. Men! Dyret
skal behandles ordentligt og slagtes ordentligt (humant) Og når dyret
nu har mistet livet, er det OK, ja det ville være griseri med
ressourser *ikke* at bruge, alt hvad man nu kan bruge fra dyret - her
medregnet skindet.
3) Det er derimod ikke OK at slå dyret ihjel alene for skindet.

Jeg ved ikke om det er dobbeltmoralsk, men for mig er der en klar
forskel på at dræbe for at få mad og så også bruge "biprodukterne".
Eller dræbe bare for at få "overfrakken".

Der er ikke mange, der spiser mink...

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 15-03-04 16:33

Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

> [...]
>forskel på at dræbe for at få mad og så også bruge "biprodukterne".
>Eller dræbe bare for at få "overfrakken".

Jag håller med Ann här. Man kan naturligtvis försöka leva helt&hållet
utan att förorsaka djurs död- bara äta veganmat, använda tygskor osv,
men det är ganska svårt. Och katterna äter ju kött, att sätta dem på
vegemat vore ju direkt djurplågeri.

Men att kräva att de djur vi utnyttjar ska ha haft ett drägligt liv och
en human död är inte orimligt. Eller att vi inte ska döda djur "i
onödan" (el ännu mer i onödan om ni så vill), jag kategoriserar t.ex.
mink-&rävpäls som lyx. (För att inte tala om att testa kosmetika på
djur... brrr.)

Konsumenternas makt är stor - om konsumenterna vägrar köpa burhönsägg,
vägrar köpa kött från djur som transporterats långa vägar,
inte köper päls el kläder med pälsdetaljer från sådana djur som
suttit inspärrade i bur osv. så är det inte heller lönsamt att producera
sådant Som exemplet oblekt toapapper - pappersfabrikerna trodde inte
att det skulle gå att sälja - "för folk vill nog ha sitt papper vitt".
Attitydförändringar tar tid, men är inte omöjliga

h. Kristina (som visst tog en tur på sin käpphäst igen

--
There was no possibility of taking a walk that day.

Fra : Kate

Dato : 15-03-04 22:34

Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote in

> Jeg ved ikke om det er dobbeltmoralsk, men for mig er der en klar
> forskel på at dræbe for at få mad og så også bruge "biprodukterne".
> Eller dræbe bare for at få "overfrakken".

Ja, jeg kan jo kun være enig. Jeg har intet imod at man spiser hunde og
katte, jeg ønsker bare ikke smage, men jeg spiser da glad og gerne
kanin som jeg jo også har som kæledyr.
Hvis man bruger hele dyret ser jeg intet problem i at slagte dem, men
de skal ha' det godt mens de er her og skal slagtes ordentligt. Det er
nok desværre langt fra virkeligheden
Faktisk sad vi på arbejdet og talte om kaniner fordi en kollega er i
færd med at købe en og jeg kommer jo med alle mine gode råd som den
kaninvidende person jeg er. Samtalen kommer ind på at jeg en gang
avlede en smule og da jeg nævner at jeg da også har spist min egen avl
får jeg at vide at jeg er syg. Den holdning forstod jeg godt nok ikke.
Jeg vidste hvordan kaninerne havde haft det mens de levede og da jeg
var tilstede da de blev slagtede vidste jeg også at de var gjort
forsvarligt og ordentligt. Så kan det da næsten ikke gøres mere humant,
synes jeg. Og kaninerne smagte faktisk godt og min samvittighed var da
god.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Leyna

Dato : 16-03-04 05:04

On 15 Mar 2004 21:33:33 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>avlede en smule og da jeg nævner at jeg da også har spist min egen avl
>får jeg at vide at jeg er syg. Den holdning forstod jeg godt nok ikke.

Ak ja. Jeg tror det har noget at gøre med vores holdning overfor de
dyr vi har et personligt forhold til, kontra det kød vi kan købe i
supermarkedet. Selv har jeg aldrig sat tænderne i kanin, fordi jeg
også har det svært med at skulle spise dette dyr, men hestekød kan jeg
da godt lide. Heste har jeg så heller ikke det samme forhold til. Jeg
har aldrig været en af de "hestetossede" piger.

Holdningen er dobbeltmoralsk så det basker, og jeg vil godt komme med
et eksempel fra mig selv. Jeg er flyttet fra København og langt ud på
landet, og nu vil min mand gerne ha' høns. Jeg nægtede at spise egne
dyr (altså egen avl) indtil han kom med argumentet om, at de dyr jeg
selv havde været med til at opdrætte, de havde haft det væsentligt
bedre end dem jeg køber nede i Brugsen. Vi ved jo godt at fjerkræ
bliver behandlet rigtig skidt, men alligevel så ønsker vi ikke selv at
slå ihjel. Dyret har haft et godt liv, og det bliver slagtet på en
ordentlig måde, og indgår derefter i fødekæden. Det _er_ da bedre end
at spise de mishandlede dyr.

Vi har endnu ikke fået høns, men argumenterne kan jeg altså ikke sige
imod. Dog er det min mand der kommer til at slagte, for det _kan_ jeg
bare ikke.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kate

Dato : 16-03-04 23:14

Leyna <leyna@leyna.dk> wrote in

> [...]
> det bliver slagtet på en ordentlig måde, og indgår derefter i
> fødekæden. Det _er_ da bedre end at spise de mishandlede dyr.

Ja, det var netop den konklusion jeg også kom frem til da jeg avlede
kaniner. Jeg vidste hvordan de havde haft det i de 6-9 mdr. de levede.
Hellere så spise dem end at de skulle ud til nogle børn som blev træt
af dem efter 3 mdr. og hvad så..... Det blev specielt tydeligt for mig
jeg havde ret da jeg fik den kanin jeg har nu. Ham havde politiet
fundet ude på Avedøre Holme siddende i sit bur. Hans skæbne kunne jo
lige så godt være at han var blevet taget af ræven eller værre endnu
have froset og sultet ihjel, han blev nemlig fundet i November måned.
Så bliver jeg sgu godt nok gal på unavngivne mennsker.

> Vi har endnu ikke fået høns, men argumenterne kan jeg altså ikke
> sige imod. Dog er det min mand der kommer til at slagte, for det
> _kan_ jeg bare ikke.

Nej, jeg kunne faktisk heller ikke selv slå dem ihjel. Jeg kunne pelse
dem og rense dem, men selve aflivningen havde jeg en god ven til at
udføre. Jeg har så heller ikke fået kaninsteg i mange år.
Desuden ville jeg dengang da aldrig spise mine kæledyr, dem som havde
navn var jo en del af familien, nøjagtigt som Joey og kattene er de
idag.

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 14-03-04 11:17

Aragorn Elessar skrev:

> [...]
> - jeg ved godt at det er begrænset hvor mange der læser med herinde,
> men et eller andet sted skal man jo starte.

Inden du opforderer til boycut, var det så ikke en idé at kontakte Netto og
finde ud af, hvad disse pelse rent faktisk består af? Fordi de kalder det et
"pelsdyr", behøver det jo ikke være naturpels.

Vh

Morten

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 14-03-04 11:35

Morten Højgaard Roth wrote:

> Inden du opforderer til boycut, var det så ikke en idé at kontakte
> Netto og finde ud af, hvad disse pelse rent faktisk består af? Fordi
> de kalder det et "pelsdyr", behøver det jo ikke være naturpels.

Det hjælper jo ikke hvis Netto er blevet informeret om, at det er kaninpels
de sælger.

Mvh.
Danielle

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 14-03-04 11:40

Danielle Nielsen skrev:

> Det hjælper jo ikke hvis Netto er blevet informeret om, at det er
> kaninpels de sælger.

Jeg kan ikke blive forarget over noget, som jeg ikke ved, om der er grund
til at forarges over.

Vh

Morten

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 14-03-04 11:50

Morten Højgaard Roth wrote:

> Jeg kan ikke blive forarget over noget, som jeg ikke ved, om der er
> grund til at forarges over.

Jeg synes bestemt der er grund til at blive forarget. Efter hvad jeg lige
har læst, er slagtningen af ræve/kaniner/mink ikke meget bedre end
slagtningen af hunde/katte. Så jeg synes bestemt det er en god ide at
opfordre til at stoppe salget af disse unødvendige ting.

Mvh.
Danielle

Fra : Di

Dato : 14-03-04 14:18

Jeg kom, her tidligere, inden jeg læste alt det her, til at tænke på, hvad
er kattenes mus osv. egentlig lavet af?

Hilsen Di

Fra : fam. Ager

Dato : 14-03-04 14:40

"Di" <Di@FJERNe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kom, her tidligere, inden jeg læste alt det her, til at tænke på, hvad
> er kattenes mus osv. egentlig lavet af?
>
> Hilsen Di

Kattens mus er såmænd lavet af kanin pels..., ligesom alt andet pelsbesat
kattelegetøj. Danmark opdrætter da både kaniner og chinchillaer,de bliver da
holdt på samme måde som de stakkels mink og ræve. Jeg tror dog at kaninen
også bliver opdrættet pga. kødet. gederne på samme måde.
Men jeg MENER, at pels, der bliver brugt i enhver henseende, skal mærkes
med, hvilket dyr det stammer fra, det har man som forbruger krav på.
Men skal man stoppe salg af sådanne ting, må folk lade være med at købe
det!!
Marie.

Fra : zasha

Dato : 14-03-04 22:06

<klip>
> [...]
> i kataloget) og det slog mig at det netop kunne være sådanne figurer, man
> bl.a. brugte hunde- , katte-, gede- og kaninpels til.
</klip>

Jeg har ihvertfald sendt en mail via Netto's hjemmeside, for det skader jo
ikke at spørge dem :)

De fleste dyr der på en eller anden måde leverer pels til menneskets
fornøjelse, lever et usselt liv - i stil med mink eller værre og aflives tit
ikke før de pelses. Mink aflives dog først:
· Ræven aflives med elektrisk strøm: en elektrode i endetarmen og en i
munden

[læs mere på http://www.dyrenesvenner.dk]

.. Men så får man også en fiiiiin pels, som en og anden stupid person synes
er vældig fin at klæde sig i....*kaster lige op*

Nå, og så til det med "er du så vetetar" ? nej, det er jeg ikke, men jeg er
en af de alt for få personer, der spiser økologisk, fordi aflivnigen af
disse dyr foregår på en rimelig måde, samt at dyrene har haft en bedre liv,
eller skal jeg sige...et liv..
Jeg spiser man iøvrigt ikke totalt store mængder og ikke kød hver dag :)
*ordentlig kød koster ca. det dobbelte af tremmedyrskød* men det har jeg så
valgt ..

Nu venter jeg så bare spændt på svar fra Netto....hvis jeg altså får ét :o

Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk
og
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636

Fra : Winther

Dato : 16-03-04 09:18

> [...]
> figurer i håb om at begrænse disse dyrs lidelser bare en lille smule - jeg
> ved godt at det er begrænset hvor mange der læser med herinde, men et

Mødte lige dette på min vej,
http://www.schaeferhund.dk/schaefer/artikler.htm

Læs rapporten forneden, det er ubehagelig læsning og billeder, få nu ikke
aftenkaffen galt i halsen.

Vh. Winther