Vores lille mis kaster op ... skal vi være~
Fra : Martin

Dato : 10-03-04 10:27

Hej alle sammen ...

Da vi vågnede i morges havde vores kat kastet op 4 steder i lejligheden, og
det er vi selvfølgelig en smule nervøse over. I går fik hun noget tun i
olie, og vi er lidt i tvivl om, om det er derfor hun har kastet op - fordi
hun måske ikke har kunnet tåle olien eller sådan noget. Ud over opkast i
morges virker hun glad og frisk.

--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Helle

Dato : 10-03-04 10:34

"Martin" <somebody@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> hun måske ikke har kunnet tåle olien eller sådan noget. Ud over opkast i

Uha, hvis I skal give tun så skal det altså være i vand - tvivler på
misserne kan tåle det olie. Det kan sagtens være derfor hun har kastet op -
hvis hun ellers virker glad, frisk og normal her idag synes jeg ikke I skal
være bekymrede.

Mvh Helle

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 10-03-04 11:55

Hejsa!!

Øhm hvorfor må de ikke få tun i olie??
Det gør de da herhjemme og der har aldrig været problemer.

--
Hilsen
Heidi B.

Ved mail fjern dekatten
Tjek min hjemmeside ud om mine katte og min
familie: http://www.mitzy.lir.dk

Fra : No Other Name

Dato : 10-03-04 12:44

On Wed, 10 Mar 2004 11:55:27 +0100, "Heidi Bojsen"
<Heidi.bojsende@kattentdcadsl.dk> wrote:

>Hejsa!!
>
>Øhm hvorfor må de ikke få tun i olie??
>Det gør de da herhjemme og der har aldrig været problemer.

Jeg har også tit givet mine katte tun i olie uden problemer. Der er dog
et problem med tun i olie, nemlig at kattene elsker det, så hvis det en
dag kun har været den ene der har fået snuden i det, forspiser den sig
og kaster op.

Ganske ufarligt men en smule irriterende.

Bare sørg for at kattene kun får en halv dåse hver, så har jeg aldrig
oplevet problemer.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-03-04 14:58

In article <772c48ccada505bb7d8564b3d7c140a8@peter.alfredsen.dq>, No
Other Name <me@privacy.net> wrote:

> [...]
> et problem med tun i olie, nemlig at kattene elsker det, så hvis det en
> dag kun har været den ene der har fået snuden i det, forspiser den sig

Hej alle .-)

Der er jo forskel på katte ligesom på os mennesker. Jeg kan godt
forestille mig at en kat med en "svag" mave ikke kan tåle det fedtede
stads, mens andre fint klarer det. Herhjemme har vi kun prøvet tun i
olie en enkelt gang (købt ved en fejltagelse) Det gled fint ned - men
ikke så hurtigt som tun i vand. Resultatet var en lidt for lind
afføring - og hvis de fik det ofte, nok lidt for runde misser

Tun i olie er for resten ernæringsmæssigt dårligere end tun i vand,
fordi de sunde fedtstoffer, der er i fisken, blander sig i olien - og
vi hælder jo det meste af olien ud i vasken. Hvis fisken ligger i vand
bliver fiskeolien inde i fisken (vand og olie blander sig ikke)

Noget andet er, at tun sådan i almindelighed er noget, man skal holde
lidt igen med som kattefoder. Dels indeholder det som bekendt en rædsom
masse tungmetaller, som ophober sig i kroppen og er ret giftige.
Og specielt for katte indeholder det et enzym der nedbryder b-vitaminet
thiamin, så for meget tun kan give katten thiaminmangel.

Fra : Helle

Dato : 10-03-04 23:06

"Heidi Bojsen" <Heidi.bojsende@kattentdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Heidi B.
>
> Ved mail fjern dekatten
> Tjek min hjemmeside ud om mine katte og min

Simpelthen fordi katte ofte ikke kan tåle denne fedtede olie - sådan kan vi
mennesker også have det. Alt for fed og olieholdigt mad giver også mig tynd
mave. Såmænd bare derfor. Men hvis dine katte kan tåle det er der jo ingen
ko på isen - man skal nok bare passe lidt på hvor meget de får af det. Og så
ser jeg ingen grund til at kattene skal have denne olie - derfor får mine
katte kun tun i vand

Mvh Helle

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-03-04 09:51

Helle wrote:
> [...]
> meget de får af det. Og så ser jeg ingen grund til at kattene skal
> have denne olie - derfor får mine katte kun tun i vand

Jeg kan kun sige at vi her i huset også har dårlige erfaringer med tun i
olie, måske også tun generelt. Man skal nok passe lidt på ikke at gi dem for
meget, ellers kommer det op igen. Selvom nydelsen ser ud til at være stor
når det fortæres

--
M.v.h. Peter Andersen.