Vedr. udekatte
Fra : Lene C. Petersen

Dato : 09-03-04 16:48

Hejsa

Jeg har længe gerne ville have en kat og besluttede i den forbindelse at
gøre noget godt. Jeg ville ikke bare have en killing fra " hvilken som helst
gård "- hvis I forstår. Jeg tog ned på dyreinternattet her i Århus og der
faldt jeg for den dejligste kat på 1 år. Den blev neutraliseret og et par
dage efter kunne jeg hente den. Vi prøvede virkelig at få den til at falde
til men den var meget sky i starten. Da der var gået lidt over 14 dage
åbnede jeg terassedøren som jeg havde gjort et par aftener forinden også.
Denne her gang ville den gerne ud men blev dog bare på terassen - den var
lidt bange.
Nå, men jeg gentog så det med åbne terassedøren aftenen efter og lige siden
har jeg ikke set den. Den har nu være væk siden torsdag i sidste uge. Og der
er bare intet spor af den og naboerne har heller ikke set noget til den.

Så nu er mit spørgsmål, hvornår er det rigtig at prøve at lade katten komme
udenfor ?? Har jeg været alt for hurtig med at prøve det ? Personalet på
internattet sagde en små 10 dage og så kunne jeg afprøve det.

Jeg håber da meget at den dukker op igen - den var den skønneste helt sorte
kat med lidt main coon i sig - og derfor den dejligste pels. Men hvis den
ikke skulle dukke op, jamen så vil jeg benytte mig af internattet igen. Det
er en god ide at gøre det på den måde.

Med venlige hilsener

Lene

Fra : Vibeke

Dato : 09-03-04 18:18

> Så nu er mit spørgsmål, hvornår er det rigtig at prøve at lade katten
komme
> udenfor ??

Umiddelbart ville jeg ikke lukke katten ud før den er helt tryg ved at være
ved jer. Ellers har den jo ikke nogen grund til at komme tilbage til jer.
Jeg mener der gik 3-4 mrd fra vi fik vores til de første gang fik lov til at
komme lidt ud.
Normalt plejer man at sige 14 dage, men det er ved flytning, hvor katten
bliver hos den samme familie.
Jeg ville sige at du har lukket katten ud alt for tidligt, men det afhænger
jo af katten.
Har du været ude og sætte efterlysninger mv op?

/Vibeke

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 09-03-04 18:29

"Vibeke"

> Jeg ville sige at du har lukket katten ud alt for tidligt, men det
afhænger
> jo af katten.

Hvis det afhænger af katten, hvad du nok har ret i, kan man jo ikke bruge
tommelfingeregler til noget.
Min Siameser har jeg haft mange steder med rundt, og der ville jeg fx ikke
være bange for at have en dør åben allerede første dag.

Vh

Morten

Fra : Kate

Dato : 12-03-04 16:48

"Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> wrote in

> Min Siameser har jeg haft mange steder med rundt, og der ville jeg
> fx ikke være bange for at have en dør åben allerede første dag.

Som du påpeger så er katte forskellige, men Lene tale om en kat som
ikke er tryg ved hende. Sådan en kat ville jeg bestemt ikke lukke ud
før den var _helt_ tryg og vidste at det var her den hørte til.
Jeg har 4 katte og af dem ville jeg faktisk kun turde lukke den ældste
ud hvis jeg skulle få muligheden, for ham kan jeg kalde til mig, det
kan jeg ikke med de tre andre, så der er stor forskel.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : maz

Dato : 09-03-04 23:56

Lene C. Petersen wrote:

> [...]
> komme udenfor ?? Har jeg været alt for hurtig med at prøve det ?
> Personalet på internattet sagde en små 10 dage og så kunne jeg
Forkert - hvad de har sagt på internatet!!. Minimum 3-4 uger indenfor -
ligegyldigt hvor meget den plager! Den skal lære huset og dig at kende først
og alle dufte, så den er *helt* tryg. Herefter min 1 uge i snor (H-sele),
til den har lært haven at kende.
Herefter kun ud lidt ad gangen, hvor du går med ud i haven i en uges tid.
Og specielt med en internatkat, der har en fortid. Det tager tid for en kat
at opbygge et godt tillidsforhold til et nyt menneske. Indtil da kan du ikke
være sikker på at den vil komme hjem igen. Også fordi den skal kende huset
og området udenfor.
Disse råd vil det være en rigtig god idé at følge en anden gang, hvis den
arme kat ikke dukker op igen.
Køb evt. Politikens Kattebog. Der står mange nyttige oplysninger. En
uundværlig bog for katteejere - garvede som nye

Maria

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 10-03-04 00:05

maz skrev:

> [...]
først
> og alle dufte, så den er *helt* tryg. Herefter min 1 uge i snor (H-sele),

Du har måske også den perfekte formel på, hvordan man skal opdrage børn?

Vh

Morten

Fra : Leyna

Dato : 10-03-04 05:02

On Tue, 9 Mar 2004 23:55:30 +0100, "maz" <mackiavelli@nospam.dk>
wrote:

>Forkert - hvad de har sagt på internatet!!. Minimum 3-4 uger indenfor -
>ligegyldigt hvor meget den plager!

Er det ikke lidt for kategorisk stillet op?
Jeg har også altid fået besked på at 10 -14 dage skulle være nok, men
der er aldrig nogle af mine der har overholdt den tidsgrænse.
De er stukket ud og har tjekket området ud efter en lille uges tid, og
de er da allesammen kommet hjem igen.

Selv Bamse, som er det nyeste skud på stammen, og som er en fuldvoksen
fertil hankat, kommer hjem, og han nåede kun lige at være indekat i 5
dage, før han skulle ud at se sig om.

>Disse råd vil det være en rigtig god idé at følge en anden gang, hvis den
>arme kat ikke dukker op igen.

Og der er forkskel på katte som der er forskel på mennesker. Nogle
katte daffer af og bliver væk i laaaaang tid, mens andre bliver
hjemme, og aldrig kunne drømme om ikke at komme hjem til madskålen og
kæl hver eneste dag. Der er i hvert fald ingen grund til at tale
nedsættede (her hentyder jeg til "arme kat"), fordi nogen gør det
anderledes end en selv.

>Køb evt. Politikens Kattebog. Der står mange nyttige oplysninger. En
>uundværlig bog for katteejere - garvede som nye

Og det er fint nok, at man kan få nogle oplysninger, men man kan ikke
bare putte kattene ind i en bestemt kategori og sige, at sådan er det.
Det kan under alle omstændigheder kun være vejledninger i hvordan
normen er, og jeg er enig med internatet i at normen er 10-14 dage,
men der vil altid være afvigelser til den ene eller den anden side.

Til Lene vil jeg sige, at du sagtens kan komme ud for at katten
flytter hjemmefra, og du aldrig ser den mere, men det kan ligeså godt
være at den "bare" er ude at nyde friheden, og den så kommer retur på
et eller andet tidspunkt. Jeg har hørt om katte der er emigreret og
blevet væk i flere måneder, hvor ejerne har været overbevist om, at de
nok var enten døde eller i hvert fald var flytte. Og så lige pludselig
er katten dukket op igen. Det er risikoen man løber, hvis man tilbyder
sin kat et ude/inde liv, hvor den kan bevæge sig helt frit.

Skal du være sikker på at katten ikke løber væk, så skal du til at
bygge en udendørs løbegård til den. Der er ingen anden måde, hvor
katten kan være ude i frisk luft og samtidig slippe for risikoen for
at den løber væk, bliver kørt over etc.
Jeg ville dog ikke afskrive katten endnu. Hav lidt tålmodighed.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-03-04 06:50

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse news:eu3t40h3bdigct9hp9jamm49b5quijlnj7@4ax.com...
> fertil hankat, kommer hjem, og han nåede kun lige at være indekat i 5
> dage, før han skulle ud at se sig om.

Vil det sige, at du har en fertil hankat til at gå frit omkring??

Man må så håbe, at de killinger han evt. bliver ophav til
har nogle gode, ansvarlige ejere
- men kan man være sikker på det?

Det lyder nok barskt, men efter min mening er det totalt
uansvarligt at lade sin ukastrerede hankat løbe frit
- også selvom det måske kun er i en kort periode.

mvh Eva

Fra : taina

Dato : 10-03-04 14:10

"Eva Schmidt" <safeni@paradis.dk> skrev i en meddelelse news:404eac35$0

[...]

Med alle de hankatte, der fræser rundt i forvejen, så gør det nok ikke den
store forskel med en fra eller til Det er nok med katte som med
mennesker - kvinderne må tage slæbet med prævention...

mvh. tina

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-03-04 15:59

"taina" <tinachristoffersenFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:404f13a8$0$1610$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> store forskel med en fra eller til Det er nok med katte som med
> mennesker - kvinderne må tage slæbet med prævention...
>
> mvh. tina

Ja, hvis hunkattene selv kunne bestemme om de ville have killinger, så....

Men der findes altså uansvarlige ejere af hunkatte,
som giver pokker i at neutralisere katten og enten lader killingerne
leve uden at bekymre sig om hvordan, eller som afliver
dem på mere eller mindre human vis.
Som ansvarlig katteejer burde man ikke bidrage
til problemet med uønskede killinger!
Og at andre også lader deres fertile hankatte strejfe rundt
og producere killinger undskylder altså ikke, at man selv gør det samme!

Eva

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-03-04 20:06

> [...]
> store forskel med en fra eller til Det er nok med katte som med
> mennesker - kvinderne må tage slæbet med prævention...

En fertil hankat kan virkelig når at lave mange kuld, det kan en hunkat
ikke, da der jo er en naturlig begrænsning i drægtigheden. Men det er total
ligegyldigt, for der skal to til at lave et kuld, og derfor er ejer af både
hankatten og hunkatten er uansvarlige, hvis de lader dem løbe rundt som
fertile i det fri. At sige den ene er mere ansvarlig end den anden er bare
simpel mudderkast

Hilsen Nina

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 10-03-04 20:12

Nina, Tender Tribes skrev:

> [...]
> fertile i det fri. At sige den ene er mere ansvarlig end den anden er bare

Det kommer da an på, om man har en hunkat, som man ønsker skal få killinger.
Jeg kan slet ikke se, at hunkattejeren pr. automatik er uansvarlig.

Vh

Morten

Fra : taina

Dato : 11-03-04 00:09

"Nina, Tender Tribes" <ninaNOSPAM@knus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fertile i det fri. At sige den ene er mere ansvarlig end den anden er bare

Nu var det ikke for at kaste med noget som helst og heller ikke for at sige
at der er nogen, der er mere ansvarlige end andre.

Men uanset hvor man bor i landet vil jeg vove at påstå,, at der er mindst en
vild hankat eller hankat med en ejer, der er fuldstændigt og totalt
uimodtagelig mod både fornuftige argumenter og rocker-trusler. Derfor gør
det, som jeg ser det, ikke den store forskel om der er en fertil hankat mere
eller mindre - hvis hunmissen ikke er beskyttet med p-piller eller
stirilisation, får hun killinger før eller senere.

mvh. tina

Fra : Kate

Dato : 12-03-04 16:45

"taina" <tinachristoffersenFJERNES@hotmail.com> wrote in

> [...]
> hankat mere eller mindre - hvis hunmissen ikke er beskyttet med
> p-piller eller stirilisation, får hun killinger før eller senere.

Tjoe, men hvis vi alle havde den holdning så km vi jo aldrig problemet
bare tilnærmelsesvis til livs. Man er nødt til at starte med sig selv,
for det er altså den eneste man kan ændre. At en kat ikke gør fra eller
til er en noget slatten holdning for det gør den jo. Den bidrager. Jeg
har aldrig hørt om en hankat der lige har ledt efter et kondom eller en
hunkat som lige har tjekket om hun har fået sin p-pille. Næ, det går
bare til makronerne og det er os mennesker som har ansvaret for vores
egne katte.

Fra : Leyna

Dato : 10-03-04 17:19

On Wed, 10 Mar 2004 06:49:30 +0100, "Eva Schmidt" <safeni@paradis.dk>
wrote:

>Vil det sige, at du har en fertil hankat til at gå frit omkring??

Indtil vi får ham kastreret, ja.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-03-04 17:40

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse news:hufu40905rilj5m0e0kpqrahg87oqueq0s@4ax.com...

> Indtil vi får ham kastreret, ja.
> --
> Leyna

Havde det ikke været bedre at få ham kastreret, inden du lukkede ham ud?
Hvis jeg ikke husker helt fejl, så har du haft Bamse i et par måneder,
så jeg må nok indrømme, at jeg er temmelig forundret over,
at han endnu ikke er neutraliseret!
Især da, når han løber frit omkring!
Eller bekymrer det dig slet ikke, at du bidrager til,
at der fødes uønskede killinger?

Eva

Fra : Leyna

Dato : 11-03-04 20:13

On Wed, 10 Mar 2004 17:40:28 +0100, "Eva Schmidt" <safeni@paradis.dk>
wrote:

>Havde det ikke været bedre at få ham kastreret, inden du lukkede ham ud?

Nu lukkede jeg ham faktisk slet ikke ud. Han smuttede skam selv

>Hvis jeg ikke husker helt fejl, så har du haft Bamse i et par måneder,
>så jeg må nok indrømme, at jeg er temmelig forundret over,
>at han endnu ikke er neutraliseret!

Det var lidt vigtigere for mig, at han først lige faldt til. Han var
inde i under en uge. Ville du kastrere en kat efter så kort tid?

>Eller bekymrer det dig slet ikke, at du bidrager til,
>at der fødes uønskede killinger?

Ikke kun at der fødes uønskede killinger, men også at han har lidt
skrammer ind imellem.
Nu er jeg altså også ejer af to hunkatte, og for at undgå uønskede
killinger så er de begge neutraliserede, og jeg er i hvert fald helt
sikker på, at Bamse ikke kommer med killinger uanset om han er fertil
eller ej... sådan bare lige for at sætte sagen lige så meget på
spidsen som du selv gør.

Men alt andet lige, så handler denne tråd jo ikke om fertile udekatte,
men om hvornår det er rimeligt at lukke dem ud, ikk'?

Fra : Eva Schmidt

Dato : 11-03-04 21:31

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse news:l9e1505t9m7pfvhf2n20439kkap64hvu2r@4ax.com..

..
> inde i under en uge. Ville du kastrere en kat efter så kort tid?

JA!!!

> [...]
> sikker på, at Bamse ikke kommer med killinger uanset om han er fertil
> eller ej... sådan bare lige for at sætte sagen lige så meget på

Nå, ja, så er det jo ikke dit ansvar,
at han måske bliver far til flere kuld killinger!
Hvad man ikke ser af elendigheder, har
man jo som bekendt ikke ondt af!

> Men alt andet lige, så handler denne tråd jo ikke om fertile udekatte,
> men om hvornår det er rimeligt at lukke dem ud, ikk'?

Tja, nu synes jeg overhovdet ikke at katte skal lukkes ud!
Med mindre det er i indhegnet have eller løbegård.
Mange katteliv kunne spares og mange nabostridigheder undgås,
hvis man ikke bare lukkede sine katte ud og lod dem rende, hvor de lyster!

Eva

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 11-03-04 22:06

Eva Schmidt skrev:

> [...]
> Mange katteliv kunne spares og mange nabostridigheder undgås,
> hvis man ikke bare lukkede sine katte ud og lod dem rende, hvor de

Det er jo det, der er så herligt ved et diskussionsforum, at man har
forskellige meninger om tingene. At ingen kan tage patent på sandheden.
Fx synes jeg, det er dybt tåbeligt og halvvejs mishandling af katte at tage
dem med på udstilling, mens jeg omvendt er tryg ved at lade min Siameserkat
løbe rundt i kvarteret. Og ingen skal fortælle mig, at det er "forkert".

Vh

Morten

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-03-04 01:11

In article <c2qkg2$15m$1@sunsite.dk>, Morten Højgaard Roth
<mhroth@ruc.dk> wrote:

> Fx synes jeg, det er dybt tåbeligt og halvvejs mishandling af katte at tage
> dem med på udstilling, mens jeg omvendt er tryg ved at lade min Siameserkat
> løbe rundt i kvarteret.

Hi - det tænkte jeg også - *før* jeg så en udstilling. Men man skal jo
ikke dømme, før man selv har set det, så...
Og hvad så jeg? Katte der lå og så afslappede ud, katte der snorksov,
katte der ville hilse på og lege med publikum Ikke en, der så ud
til at være den mindste smule utryg...
Jeg har fået den klare opfattelse, at katte, der ikke kan lide at være
på udstilling kun kommer med to gange - første og sidste. Og at dem der
udstilles, er dem, der kan lide det.
Mine siamesere kommer ikke ud - men det har ikke noget med racen at
gøre, jeg ville gøre det samme med en hvilken som helst kat jeg havde.
En indhegnet have ville være pragtfuldt, men det har vi ikke. Til
gengæld har vi ikke ret langt til Amagerbrogades trafikhelvede, så...

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 12-03-04 01:19

Ann Rudbeck skrev:

> Hi - det tænkte jeg også - *før* jeg så en udstilling. Men man skal jo
> ikke dømme, før man selv har set det, så...

Netop ikke, og min pointe var jo netop at komme fordommene herinde lidt til
livs. Altså, at det ikke altid er det, vi selv gør eller mener, der er
"sandheden". Der er jo også nogle, der fx mener, at Zoologisk have er synd
for dyrene, selv om de ligger og hygger sig i solen. Og den holdning
respekterer jeg egentlig.

> [...]
> En indhegnet have ville være pragtfuldt, men det har vi ikke. Til
> gengæld har vi ikke ret langt til Amagerbrogades trafikhelvede, så...

Jeg ville også kun sende min siameser ud, hvis jeg var tryg ved
omgivelserne. Altså i dette tilfælde et villakvarter, hvor naboerne kender
den etc. Og den bevæger sig af sig selv ikke ret langt væk, og den gider i
regelen sjældent ud, der kan gå 14 dage imellem. Men tilbuddet har den.
Men igen - selvfølgelig er det mest sikkert med en indhegnet gård. Det er
også farligt at køre bil eller gå i byen en lørdag aften osv.

Vh

Morten

Fra : Jytte

Dato : 12-03-04 07:47

> [...]
> tilbuddet har den. Men igen - selvfølgelig er det mest sikkert med en
> indhegnet gård. Det er også farligt at køre bil eller gå i byen en

Vi bor langt ude på landet tæt ved en skov og meget lidt trafik. Det burde
være et ideelt sted for katte. Men vi har mistet 4 katte formodentlig skudt
af jægere. Så det kan godt være farligt for katte selv om der ikke er
trafik.
Vi har nu valgt en race der ikke har behov for de store aktiviteter nemlig
birmaer. De har så en kattegård og ser meget tilfredse ud.

Hilsen
Jytte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-03-04 18:15

In article <c2qvmo$8vn$1@sunsite.dk>, Morten Højgaard Roth
<mhroth@ruc.dk> wrote:

> Det er
> også farligt at køre bil eller gå i byen en lørdag aften osv.

Jah
Men jeg synes nu alligevel der er en forskel på, at et voksent menneske
bruger sin viden og erfaring og dermed er bevidst om at vurdere en evt.
risiko, og så tager den risiko med åbne øjne. Eller om vi taler om en
kat, der ikke kan forestille sig, hvad der kan ske. Vi tillader heller
ikke børn til at køre den føromtalte bil eller gå på værtshus om
lørdagen
Ikke for at sammenligne katte med børn som sådan, men kattens evne til
at overskue farer og forudse dem, er vel nok som et lille barns?

Hvis jeg nu sku' være rigtig trekantet kunne jeg jo også nævne lov om
mark og vejfred, der faktisk påbyder folk at holde deres husdyr på
deres egne enemærker..

http://makeashorterlink.com/?W44212AC5

Fra : Leyna

Dato : 12-03-04 05:31

On Fri, 12 Mar 2004 01:10:38 +0100, Ann Rudbeck
<webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

> [...]
>En indhegnet have ville være pragtfuldt, men det har vi ikke. Til
>gengæld har vi ikke ret langt til Amagerbrogades trafikhelvede, så...

Og netop dér har vi så forskellige baggrunde. Her er der f.eks. ikke
den store risiko for at kattene bliver kørt ned, da trafikken her er
begrænset til 2-3 køretøjer om dagen.

Jeg tror heller ikke, at jeg ville lukke en kat ud inde midt i byen.

Fra : Leyna

Dato : 12-03-04 05:28

On Thu, 11 Mar 2004 22:05:45 +0100, "Morten Højgaard Roth"
<mhroth@ruc.dk> wrote:

> [...]
>løbe rundt i kvarteret. Og ingen skal fortælle mig, at det er "forkert".

Man løber jo en noget større risiko ved at lade sine katte (eller dyr
i det hele taget) rende frit, men til gengæld mener jeg, at man giver
dyret et liv der er noget mere i overensstemmelse med dets natur. Dyr
er jo ikke skabt til at sidde i bure eller være på udstillinger. At
mange katte så trives fint med at leve på den måde er da helt ok med
mig, men mine ville i hvert fald ikke trives med det. Der er alt for
meget natur i dem, og de vil hellere ud at jage mus og andre smådyr
end de vil sidde pænt og se yndige ud.

Fra : Leyna

Dato : 12-03-04 05:24

On Thu, 11 Mar 2004 21:30:32 +0100, "Eva Schmidt" <safeni@paradis.dk>
wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse news:l9e1505t9m7pfvhf2n20439kkap64hvu2r@4ax.com..
>
>.
>
>JA!!!

Okay, sådan er vi jo så forskellige. Jeg lægger mere vægt på at dyret
er trygt før jeg lader dem gennemgå operative indgreb.

>Nå, ja, så er det jo ikke dit ansvar,
>at han måske bliver far til flere kuld killinger!
>Hvad man ikke ser af elendigheder, har
>man jo som bekendt ikke ondt af!

Når du nu har sat mig i den rolle med at være en frygtelig katte-ejer
der bare er fuldstændig ligeglad med alt og alle, så forklar mig lige
hvordan min "uansvarlighed" kan føre til elendigheder, når nu alle
andre katte-ejere er meget mere ansvarlige end jeg er, og selvfølgelig
holder deres neutraliserede hunkatte indendørs...?

> [...]
>Mange katteliv kunne spares og mange nabostridigheder undgås,
>hvis man ikke bare lukkede sine katte ud og lod dem rende, hvor de lyster!

Og jeg er så af en anden mening end dig. Jeg kan sagtens respektere,
at du har en anden holdning, og det ville være rigtig rart, hvis det
kunne gå begge veje!

Fra : Eva Schmidt

Dato : 12-03-04 07:00

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse news:0de250hana1lubobsqfg0p5b0l2cblla73@4ax.com...
> [...]
> andre katte-ejere er meget mere ansvarlige end jeg er, og selvfølgelig
> holder deres neutraliserede hunkatte indendørs...?

Nu sker der vel ikke så meget ved at neutraliserede hunkatte render frit
- med hensyn til at blive med killinger!
Men ansvaret for at der ikke fødes uønskede killinger går altså begge veje
Selvom det da er rigtigt, at det er ejeren af hunkatten, der står med problemet

> Og jeg er så af en anden mening end dig. Jeg kan sagtens respektere,
> at du har en anden holdning, og det ville være rigtig rart, hvis det
> kunne gå begge veje!

Få Bamse kastreret, så kan jeg acceptere, at han løber frit!

Kan i øvrigt lige fortælle, at min katte ikke kommer på udstilling
og sidder og "ser søde ud", men de bliver altså heller ikke lukket ud
- selvom der er flere fritløbende katte i kvarteret, hvor jeg bor.
Havde jeg mulighed, så blev det en løbegård, det mener jeg må være den bedste løsning.
Kattene kan komme ud, men er samtidig sikret mod trafik og skøre kattehadere!

Eva

Fra : Leyna

Dato : 12-03-04 18:10

On Fri, 12 Mar 2004 06:59:33 +0100, "Eva Schmidt" <safeni@paradis.dk>
wrote:

>Få Bamse kastreret, så kan jeg acceptere, at han løber frit!

Det bliver han lige så snart der kommer lidt penge i kassen. Det er
faktisk grunden til at han stadig er fertil.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-03-04 06:57

Leyna skrev
<Og der er forkskel på katte som der er forskel på mennesker. Nogle katte
daffer af og bliver væk i laaaaang tid, mens andre bliver hjemme, >

Selvfølgelig er katte lige så forskellige som os mennesker,
men jeg ville _aldrig_ lukke en kat ud før den har vist at
den er helt tryg ved sit nye hjem og mig, så er det ligegyldigt om det tager
2 dage eller 6 uger. Hvis katten
når den kommer ud ikke har "accepteret" sit nye hjem /
madmor hvorfor skulle den så komme tilbage selvom den godt kunne finde
vejen.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Leyna

Dato : 10-03-04 17:20

On Wed, 10 Mar 2004 06:57:20 +0100, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som2@mail.dk> wrote:

> [...]
>når den kommer ud ikke har "accepteret" sit nye hjem /
>madmor hvorfor skulle den så komme tilbage selvom den godt kunne finde

Det var egentlig også det jeg forsøgte at sige.
Mine er dog smuttet ud temmelig hurtigt, men de kommer allesammen
hjem.

Fra : David Bjergsø

Dato : 11-03-04 13:14

"maz" <mackiavelli@nospam.dk> wrote in message
> Forkert - hvad de har sagt på internatet!!. Minimum 3-4 uger indenfor -
> ligegyldigt hvor meget den plager!

Tiden er ikke vigtig, det er trygheden der er vigtig....

>Den skal lære huset og dig at kende først
> og alle dufte, så den er *helt* tryg.

Nemlig, helt enig

>Herefter min 1 uge i snor (H-sele),
> til den har lært haven at kende.

Du laver da sjov, ikke ?.... Det er sq da synd, det arme dyr bliver da
skræmt fra vid og sans, fremfor at føle sig tryg.....

> Herefter kun ud lidt ad gangen, hvor du går med ud i haven i en uges tid.
> Og specielt med en internatkat, der har en fortid.

Vrøvl

> [...]
ikke
> være sikker på at den vil komme hjem igen. Også fordi den skal kende huset

Så er vi enige igen

> Disse råd vil det være en rigtig god idé at følge en anden gang, hvis den
> arme kat ikke dukker op igen.

Trygheden er vi enige om ....

> Køb evt. Politikens Kattebog. Der står mange nyttige oplysninger. En
> uundværlig bog for katteejere - garvede som nye

Så afgjort rigtigt........

Det bedste er at lukke en kat ud (efter den er 100% tryg ved dig) om
foråret/sommer hvor døren kan stå åben, og katten har en mulighed for at
fise ind og ud, især når den bliver forskrækket, så den kan søge tilflugt et
kendt sted... efter noget tid vil katten føle sig tryg nok til at blive ude
i længer tid ad gangen.... det er når katte bliver bange, at de løber væk -
så hvis de ikke kan komme i "sikkerhed" finder de andre tilflugtssteder, og
kan meget vel sidde der i 10-14 ddage uden vådt eller tørt....

/David ... som har haft katte hele livet, og ALDRIG har brugt H-seler eller
andre vandremidler eller gåture med sine katte..... tryghed frem for alt

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 13:21

> Du laver da sjov, ikke ?.... Det er sq da synd, det arme dyr bliver da
> skræmt fra vid og sans, fremfor at føle sig tryg.....

Vi bor i midten af en stor by - og har gået tur i vores grønne gård med
katten i H-sele i flere år.

Den nyder det i fulde drag - og bliver helt pjattet, når man tager selen ud
af skabet.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Jane …:€)

Dato : 11-03-04 18:48

[snip..]
> /David ... som har haft katte hele livet, og ALDRIG har brugt H-seler eller
> andre vandremidler eller gåture med sine katte..... tryghed frem for alt

Enig.. det gælder vel også med at respektere det naturlige, hvis man vælger
at holde dyr - uanset hvilket det så end måtte være.

Tryghed/tillid/frihed er det grundliggende.

Vi kan f.eks. gå tur med vores NIels - vel og mærke uden sele - han følger
bare pænt efter os..

Iøvrigt fik vores de 2 katte fri adgang til naturen fra første dag vi fik
dem (var også ment som gårdkatte) og de første 2-3 uger holdt de sig
udelukkende på matriklen... først senere bevægede de sig mere rundt end det.
(der boede vi godt nok på en gård med stort areal udenom og ingen store
trafikerede veje. Gør ikke det samme med ny kat nu, hvor vi bor ved
trafikeret vej - tør ikke p.g.a. trafikken)

Hvad mon der egentlig ville der ske med den kat der er vandt til at gå i
sele, hvis den blev "sluppet løs"...?

Mvh Jane

http://www.125.dk/cats

Fra : Britta Sørensen

Dato : 10-03-04 13:25

"Lene C. Petersen" <Lene_skal_ikke_bruges@petersen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:404de714$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> udenfor ?? Har jeg været alt for hurtig med at prøve det ? Personalet på
> internattet sagde en små 10 dage og så kunne jeg afprøve det.

Hej Lene.

Jeg arbejer på Inges Kattehjem, når vi "sender" katte hjem til deres nye
fodreværter plejer vi at forklare dem at det vil være en god idè at lade
deres nye mis blive indendøre i ca. 3 ugers tid, ind til den er blevet tryg
ved dem og deres hjem. Det er en stor omvæltning for katten at komme ud i
et nyt hjem, men som de andre skrev, det er jo lidt forskelligt hvad katte
har brug for. Men som pegepind siger vi 3 uger, og hvis det er killinger de
køber råder vi dem til at lade dem blive inde til de er blevet neutraliseret
så der ikke sker nogen uheldige ting med dem udenfor.
Jeg håber virklig for dig din nye misser kommer hjem til jer igen , hvor er
det da uheldig for jer. Jeg krydser finger for jer !!

De venligste hilsner Britta

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 10-03-04 18:00

> [...]
> Hejsa
>
> Så nu er mit spørgsmål, hvornår er det rigtig at prøve at lade katten

Hejsa

Jeg har tre ret enkle retningslinjer (som jeg dog ikke længere behøver skele
til, efter vi har bygget løbegård).

1. Katten _skal_ være kastreret.
2. Katten skal være vaccineret.
3. Katten skal være fuldstændig tryg ved det nye hjem + mennesker.

De to først er jo lette at tidsfæste, mens det tredje punkt må være en
vurderingssag.

MVH Mette