Bombay katten
Fra : Jane …:€)

Dato : 06-03-04 18:20

Er der nogen herhjemme der opdrætter disse?

Mvh Jane

http://www.cfainc.org/breeds/profiles/bombay.html

Fra : Katrine Nederby

Dato : 06-03-04 19:13

"Jane .:?)" <virker@hotmail.NOSPAMcom> skrev i en meddelelse
> Er der nogen herhjemme der opdrætter disse?
>
> Mvh Jane
>
> http://www.cfainc.org/breeds/profiles/bombay.html

Hej Jane.

Jeg tror ikke der findes opdrættere af Bombay herhjemme. Racen anerkendes
ikke af FIFé, men jeg mener dog at have set svenske Bombay-opdræt på
nettet - ihvertfald findes den i England

Så vidt jeg ved er racen er ikke renavlet, så der kommer også andre farver
en sort i kuldene (blå og brun), men de anerkendes ikke som Bombay - går
vist under betegnelsen Asian.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Jane …:€)

Dato : 06-03-04 19:52

[snip...]
> [...]
> en sort i kuldene (blå og brun), men de anerkendes ikke som Bombay - går

Nogen grund til den ikke anerkendes, når den er anerkendt i andre lande?

Jeg overvejede ellers den race - altså at få den til landet.

Se link her: http://www.cfainc.org/breeds/profiles/bombay.html

Mvh Jane

Fra : Katrine Nederby

Dato : 07-03-04 12:29

> Nogen grund til den ikke anerkendes, når den er anerkendt i andre lande?

Jeg ved det ikke Måske er der bare ingen, der har forsøgt at få den
anerkendt. Jeg har ikke sat mig ind i FIFé's krav til nye racer, men ved der
er en bestemt procedurer, som skal følges. Bl.a skal man kunne mønstre et
vist antal katte.

Men det kan også skyldes det faktum, at den ikke er renavlet - altså at man
ikke nødvendigvis får Bombay-killinger ved at parre to Bombaykatte. Man
udparrer også stadig til både Burmeser og American Shorthair.

Sorte, blå og brune (*ikke* chokolade - det er en helt anden farve) katte er
alle genetisk sorte. Den sorte farve udtrykkes så bare forskelligt alt
afhænig af kattens andre genetiske egenskaber:

Blå er fortyndet sort. Fortyndingsgenet (d) nedarves recessivt - Dvs. begge
forældre skal bære det for at afkommet bliver blåt. Recessive gener kan
nedarves "skjult" over mange generationer uden nogensinde at komme til
udtryk, så de kan være svære at blive kvit.

Den brune farve hos burmeseren skyldes racens unikke maske gen (c - der
skulle stå et lille b nedenfor c'et for at indikere, at der er tale om
burmesergenet - der findes nemlig ialt 4 varianter af c). Det gør
pigmenteringen svagere, så sort fremtræder brun. Dette gen er recessivt i
forhold til genet for fuld farve (C). Derfor kan de sorte Bombays også være
bærere af dette gen, uden man umiddelbart kan se det på katten.

Dertil kommer så *farven* chokolade (b), der også er recessiv i forhold til
sort (B), så det er ikke et helt ukompliceret opdræt. -Fortyndet chokolade
giver iøvrigt lilla.

Flere racer er opstået som hybrider af allerede eksisterende racer og nogle
af dem er også blevet anerkendt af FIFé. Meen det er vigtigt at være
kritiske, så vi ikke pludselig har et misk-mask af halv-ens racer rendende.
Måske ligner Bombayen alligevel burmeseren for meget til at jeg synes, den
er "nødvendig", og hvad skal vi stille op med det afkom, der ikke opfylder
racestandarden (andre farver end sort)? Skal vi bare acceptere en hel ny
gruppe af "asiatisk katte" (som i mine øjne er et stort rodsammen af
allerede eksisterende racer)? For de vil unægteligt følge med.

Et andet eksempel på en hybridrace, der ikke anerkendes af FIFé er
Tonkaneseren - krydsningen af burmeser og siameser. I mine øjne er den ret
unødvendig og den *kan* desuden ikke renavles.
.....Men jeg vil give dig ret i at den sorte Bombay er smuk ......Men
det er den brune Burmeser nu altså også

Fra : Jane …:€)

Dato : 07-03-04 14:05

[snip]
> ....Men jeg vil give dig ret i at den sorte Bombay er smuk ......Men
> det er den brune Burmeser nu altså også

Ja - den brune Burmeser er smuk. Mange katte er.
Tanken var at få nogle katte der i forvejen ikke var her i landet.
Og der er bare noget ved den jeg syntes er facinerende.

> --
> Mange hilsner
> Katrine

Mvh jane

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 09-03-04 15:12

> Tanken var at få nogle katte der i forvejen ikke var her i landet.
> Og der er bare noget ved den jeg syntes er facinerende.

Hejsa Jane

Ja sådan har jeg det netop med american curl som jeg syntes i den
langhårde variation er utrolig smuk/fasinerende , samt scottish fold, men
dem er der da alligevel nogen stykker af her i landet *ss*

MVH
Gitte

Fra : Lene Vang

Dato : 28-03-04 15:45

> [...]
> Tanken var at få nogle katte der i forvejen ikke var her i landet.
> Og der er bare noget ved den jeg syntes er facinerende.

Hejsa
Du kan finde Bombya katte i sverige, her er et link til en enkelt opdrætter:
http://go.to/twintorp

--

Hilsen

Lene Vang