Til Jane ang fading kittens
Fra : Ole Palmhøj

Dato : 06-03-04 16:51

Hej Jane

Jeg har fulgt dine trængsler med de små, og det gør mig ondt, at du skulle
miste 3. Jeg sender nogle links ang. et fænomen kaldet "fading kittens". Jeg
ved, at det ikke gavner de resterende killinger, men kan måske være med til
at forklare, hvad der er sket med de tre, der ikke klarede den.
Det går i korthed ud på, at katte har forskellige blodtyper, og i visse
tilfælde kan inkompatibilitet mellem moderens og faderens blodtype være
fatal for killingerne, fordi det første døgns modermælk, kaldet colostrum,
indeholder stærke antistoffer, der bl.a. vil angribe killingernes røde
blodceller.
Har denne kombination af fader og moder været brugt før ?

http://usf.cattery.net/bloodtype.html
http://home9.inet.tele.dk/birma/colose.htm
http://www.penmarric.ns.ca/Pedigree/4breeders/FKSynd.htm

Mvh
Ole Palmhøj

Fra : Jane …:€)

Dato : 06-03-04 17:04

[snip...]
> Har denne kombination af fader og moder været brugt før ?

> Mvh
> Ole Palmhøj

Hej Ole

Interessant læsning, men ville alle killingerne ikke dø så?

Det er første gang Niels og Nala har fået killinger sammen - og i det hele
taget.

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 06-03-04 17:19

"Jane .:?)" <virker@hotmail.NOSPAMcom> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Interessant læsning, men ville alle killingerne ikke dø så?
>
> Det er første gang Niels og Nala har fået killinger sammen - og i det hele

Ikke nødvendigvis, så vidt jeg har forstået, selv om det desværre oftest er
tilfældet. Det kommer muligvis an på, hvor meget colostrum de får i sig i
det første døgn. Som du vil kunne læse, er en af måderne at undgå problemt
på at adskille killingerne fra moderen det første døgn og give dem
modermælkserstatning. Ikke verdens bedste start for en killing, da
grundlaget for dens immunsysten netop afhænger af dette colostrum, men dog
en mulighed for at redde killinger i de tilfælde, hvor man kender
forældrekattenes inkompatible blodtyper. Det smarteste er selvfølgelig at
undlade parringer mellem inkompatible katte, så jeg vil anbefale dig at få
begge forældrekatte blodtypebestemt inden evt. ny parring. Desværre er det
så mange klinikker der råder over udstyr til denne test, men din egen
dyrlæge må kunne finde et laboratorium, der kan klare opgaven.
Jeg krydser fingre for de to sidste missebørn

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 06-03-04 17:44

"Ole Palmhøj" <opal@dr.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigvis, så vidt jeg har forstået, selv om det desværre oftest
er
> tilfældet.

Hvis det drejer sig om inkompatibilitet kattene imellem, kan det så ikke
have indflydelse, om killingerne arver mors eller fars blodtype? Man kunne
da forestille sig, at de killinger, der i så fald arver fars blodtype, vil
få problemer, mens de, der får samme blodtype som moderen, vil slippe.
Ja, jeg aner det ikke, men tanken slog mig, da jeg selv har et
"menneskekuld" (tvillinger), der har forskellige blodtyper, selvom de jo
altså har samme far og mor.

MVH Mette

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 06-03-04 19:07

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ja, jeg aner det ikke, men tanken slog mig, da jeg selv har et
> "menneskekuld" (tvillinger), der har forskellige blodtyper, selvom de jo

Hej Mette

Du har helt ret. Hvis killingerne har samme blodtype som moderen, vil de
være på den sikre side. Den værste situation er en type B hun, der parres
med en type A han. Type A er dominant, så killingerne vil oftest blive type
A eller AB, og B hunnen producerer meget stærke type A antistoffer. Type A
hunner producerer også Type B antistoffer, men slet ikke i samme grad som B
hunnerne producerer type A antistoffer.

Jane, har du lagt mærke til, om nogen af killingerne producerer/producerede
meget mørk eller brun urin ? Dette skulle være et sikkert tegn på, at de
lider af fading kitten syndrom. Killinger fra samme kuld kan, uvist af
hvilke grunde, reagere meget forskelligt på moderens antistoffer. De hårdest
ramte (brun urin) vil kun meget sjældent overleve mere end den første uge,
mens andre tilsyneladende er uberørte. Nogle kan tilsyneladende miste
halespidsen efter 1 til 2 uger.
Det kunne se ud til, at de to sidste nu er ved at være igennem den mest
kritiske periode, og da de synes at tage pænt på og trives, klarer de sig
nok .

Jeg har talt med flere dyrlæger om dette, og de fleste bliver lidt tomme i
øjnene, når de skal udtale sig. Andre disker op med snak om "uforklarlig
vuggedød". Det er åbenbart ikke noget, der er så kendt.

Mvh
Ole

Fra : Jane …:€)

Dato : 06-03-04 19:50

[snip...

> Jane, har du lagt mærke til, om nogen af killingerne producerer/producerede
> meget mørk eller brun urin ? Dette skulle være et sikkert tegn på, at de

Ja - det var IKKE mørkt. Da jeg prøvede at give den ene af de nu døde
killinger mælk, tog jeg også en fugtig vatpind og masserede omkring anus og
urinåbning, for at få den til evt. at tisse/komme af med afføring. Den
tissede klart lysegult tis.

> [...]
> Det kunne se ud til, at de to sidste nu er ved at være igennem den mest
> kritiske periode, og da de synes at tage pænt på og trives, klarer de sig

De sidste to har slet ikke været kritiske. De har været friske hele vejen
igennem.

> Jeg har talt med flere dyrlæger om dette, og de fleste bliver lidt tomme i
> øjnene, når de skal udtale sig. Andre disker op med snak om "uforklarlig
> vuggedød". Det er åbenbart ikke noget, der er så kendt.
Jeg dyrlægen nævnte noget med evt. vuggdød, dog en anden dyrlæge sagde det
med evt. virus/bakterie den kunne have fået igennem moderen.

> Mvh
> Ole

Mvh Jane