Hunde og katte
Fra : Leyna

Dato : 06-03-04 12:15

Ved ikke lige om I kan huske at jeg havde et spørgsmål for nogen tid
siden om hvordan man bedst får hunde og katte sammenført, men jeg
lovede i hvert fald at komme med en opdatering, og det vil jeg så gøre
nu.

Vores 2 "gamle" (ca. 4 år) hunkatte er vokset op sammen med den ene
hund, og der har ikke været de store problemer, bortset fra at de ikke
gad hunden. Vores "nye" hund (en omplaceringshund, som vi overtog i
juli 2003) var ikke kattevant, og var for voldsom til at kattene ville
være i stuerne. De fortrak til baggangen og soveværelset, hvor hundene
igen adgang har.

Nytårsaften overtog vi Buster (en halvstor killing på ca. 5 mdr.) og
osse han foretrak baggangen og de andre kattes selskab. Ingen af
kattene kom nogensinde ind i stuerne.

For ca. 2 mdr. siden overtog vi så Bamse, faktisk gennem denne gruppe.
Bamse er en fuldvoksen hankat, som ikke er bange for noget som helst.
heller ikke for store hunde. Han kom i stuerne, og hundene fik nogen
over nakken, når de kom for tæt på. Bamse er IKKE neytraliseret
(endnu) og han blev ikke rigtigt indlemmet i "flokken" af katte, men
han var dog accepteret. Altså ingen slagsmål, men heller ingen go'
kontakt, så nu er Bamse kun hjemme en gang imellem, for lige at få
lidt mad og lidt kæleri, og så drager hen ellers afsted igen. Jeg tror
han har fundet sig nogle andre kattevenner!

Men efter at vi fik Bamse vendte situationen fra den ene dag til den
anden. Nu er de tre øvrige katte i hele huset, og hundene behandler
dem pænt og de bliver meget tit "vasket" over det hele!

Hansen (omplaceringshunden, som ikke var kattevant) er meget
interesseret i kattene, men han gør dem ikke noget, go nu kan han
sagtens ligge at slappe af selvom der ligger en kat i nærheden. Det
eneste han ikke kan tåle er hvis en af kattene nærmer sig hans madskål
eller vandskålen - så _skal_ den altså jages.

Så det var ikke fordi jeg gjorde noget dratisk, at de kunne enes, emn
tiden skulle bare have lov til at arbejde for os. De tre katte er
blevet meget tæt knyttet, og Buster har virkelig fået sat fut i de to
gamle damer. De fiser rundt i huset og leger - og de to gamle har
altid været så "rolige" at jeg nogle gange har måtte skubbe lidt til
dem, for at tjekke at de var levende endnu!

Det går altså rigtig godt, men vi mangler dog, at Bamse kommer hjem,
og bliver her længe nok til at vi kan få ham en tur til dyrlægen. Han
_skal_ neutraliseres og øremærkes, men nu må vi lige vente til det
passer "herren" at dukke op. Jeg skal da lige tilføje, at når han
kommer hjem, så ser han fin ud. Han har haft et par smårifter, men han
er stadig meget velnæret, har fin pels, og ser ud til at stortrives
med din frihed.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk