Fie og Cleo - der er gået 7 dage
Fra : Katja Gøbel

Dato : 05-03-04 11:52

Nu er der gået 7 dage siden Cleo kom hertil. Han er meget legesyg og spæner
gennem hele lejligheden. Virker meget livsglad osv. og det er virkelig skønt
at se. Han er tilmed ekstremt kælen og vækker mig gerne midt om natten fordi
han vil kæle. Hygge

Men Fie virker stadig ikke til at være helt tilfreds. Og jeg vil bare lige
sikre mig at det er helt normalt, og det kan i måske bekræfte??

Fie foretager sig ikke så meget, leger ikke som hun plejer, er slet ikke
kælen hvilket hun var en smule før og hun sover ikke hvor hun plejer.
Men det som gør mig mest nervøs er, at det virker som om han er efter hende.
Måske fordi han vil lege, men det virker ikke til hun siger fra. Hun spæner
bare alt hvad tøj og livrem kan holde. Det er sjældent hun siger fra eller
det er hende der er efter ham.
Hun virker til at ville undgå ham, og måske lidt bange for ham. Men han
presser meget på, vil lege osv.

Er det normalt? skal jeg bare give det tid? Kan jeg gøre noget for at hun
ikke virker bange eller hun måske får mere mod på at sige fra?

Det er ingen hemmelighed at min nye mis Cleo er meget kælen og det har Fie
aldrig været. Kan det have betydning at jeg kæler en del med ham? Jeg prøver
også tit at kæle med hende (bare lidt kløen under hagen som hun godt kan li)
men hun er ikke så vild med det, for hun skal holde øje med ham, og når han
ikke er der har hun stadig ikke rigtig lyst. Hun går hovedsageligt for sig
selv i lejligheden, hvor Cleo opholder sig hvor jeg gør. Det har Fie jo også
gjort.

Måske det bare skal have mere tid?

hilsen katja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-03-04 12:39

Katja Gøbel wrote:
> Men Fie virker stadig ikke til at være helt tilfreds. Og jeg vil bare
> lige sikre mig at det er helt normalt, og det kan i måske bekræfte??

det er HELT normalt.... det er meget forskelligt fra kat til kat..... jeg
har tre katte, og har oplevet forskellige reaktionsmønstre fra dem alle
tre.....
min ene hunkat især er ret påvirkelig overfor nye katte.... hun ændrer
adfærd i laaaaang tid..... i starten helt op til 6 mdr.... det er dog blevet
bedre nu ;)
min hankat er somregel lidt anderledes i 14-17 dage...... tilbageholdende og
på vagt.....
og min sidste hunkat forsvinder bare i en uges tid, så er det
overstået......

> [...]
> sjældent hun siger fra eller det er hende der er efter ham.
> Hun virker til at ville undgå ham, og måske lidt bange for ham. Men

nu kan du nok godt se det vi talte om i starten da du snakkede om at få en 8
uger gammel killing..... det er tydeligt at Fie ikke har lyst til at skulle
opdrage på det lille krapyl.... og ikke så underligt jo.... hun har været
alene i al den tid du har haft hende, og slet ikke kommunikeret på "Katsk",
så det kan være det er lidt svært for hende at huske det...... hvor Cleo jo
kommer lige fra mor og søskende og taler flydende "Katsk" (omend på
babysprog)......

> Er det normalt? skal jeg bare give det tid? Kan jeg gøre noget for at
> hun ikke virker bange eller hun måske får mere mod på at sige fra?

ja det er normalt.... og ja du skal bare give tid....
hvis hun virkelig var bange ville hun krybe sammen, brumme dybt med ørerne
lagt helt tilbage.... at hun bare løber er mere tegn på at hun reelt ikke
gider ham.....
du kan give hende nogle muligheder for at komme væk.... nogle høje steder
hvor Cleo ikke kan følge efter hende.... vis hende stederne og se om hun vil
bruge dem.... på den måde kan hun få den fred hun vil have, og så skal alt
nok flaske sig....

> Måske det bare skal have mere tid?

ja.... man kan ikke forudse hvordan Fie vil reagere...... hun kan være
tilbage til normalen om 2 dage.... hun kan også være det om 3 mdr..... der
er ikke andet for end at give tid.....

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Katja Gøbel

Dato : 05-03-04 13:00

Så må jeg give det mere tid. Vil bare lige sige at Cleo ikke kommer direkte
fra moderen, da han blev taget fra hende som knap 8 uger gammel da hun
skulle aflives. Derefter har han boet hos en 11 år gammel hankan, hvor han
kunne gøre hvad han ville, da den gamle kat var så god af sig. Og cleo er så
16 uger i dag.

Derudover har Fie aldrig været alene kat. Da jeg fik hende som 1 år gammel
boede hun sammen med en stor norsk skovkat, og så fik jeg hende og her har
hun boet med min kat Tjalfe der desværre døde den 1. januar af en pludseligt
opstået hjertesygdom. Så hun er faktisk vant til andre katte, men hun er
meget sig selv og reserveret så hun skal nok bare lige have sin tid.

Jeg undrede mig bare over at hun flygter fra ham. Hun skal vel vise det er
hendes hjem og hun er øverst i hiarkiet?? Trode jeg. Det virker ikke sådan
på Jer alle sammen. Hun løfter også en pote af og til, men ikke tit. Hun
søger netop de høje steder, men han kan altid komme der hvor hun kan. Han er
trods alt en stor killing efterhånden. Men alligevel ligger oppe de steder
(vindueskarme mm) og passer sig selv. Og engang imellem bliver det nede på
gulvet, men ikke sovende.

Det er nok som det skal, og tak for svaret.

hilsen katja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-03-04 13:29

Katja Gøbel wrote:
> [...]
> Så hun er faktisk vant
> til andre katte, men hun er meget sig selv og reserveret så hun skal

beklager ;) det er nok bare mig der huskede forkert ;)

> Jeg undrede mig bare over at hun flygter fra ham. Hun skal vel vise
> det er hendes hjem og hun er øverst i hiarkiet?? Trode jeg.

at være øverst i hirakiet er ikke ensbetydende med at være den der banker
alle de andre.....
at være øverst i hirakiet er langt oftere ensbetydede med at man ikke gider
"nedværdige" sig til at lege, eller kun leger med dem der er lige under ens
nivau.... det er ensbetydende med at "man" har det store overblik... det er
"mig" der bestemmer hvornår hvem spiser, det er mig der sætter
dagsordenen.... men det er ikke det samme som at være hårdhændet og
aggressiv......
det kan være at Fies måde at vise hun er "overkat" på, bare er at lade ham
være, og se hvor meget han dummer sig ;)

> Det virker ikke sådan på Jer alle sammen. Hun løfter også en pote af og
> til, men ikke tit.

katte hiraki er lidt underligt..... man har måske en tendens til at tro at
den største og stærkeste skal sætte sig i respekt... men fordelen ved katte
og kattesprog er at det oftere faktisk er den med det største overblik der
er lederen...... ikke den der spiller dumsmart ;)
vel at mærke hvis vi taler om neutraliserede katte..... er der en fertil kat
i hirakiet vil den generelt rangere højere end en neutraliseret, ud fra et
rent overlevelsesmæssig synspunkt....
jeg kan sammenligne med mine egne katte... min "lederkat" er faktisk min
lille feminine fertile hunperser.... hun vejer under 2½ kg, og er generelt
set en meget stille kat..... hun bestemmer suverænt hvad hun vil og hvornår
hun vil det....
min store kluntede neutraliserede hankat på 5½-6 kg ligger midt i hirakiet,
udelukkende fordi han er et stort legebarn.... men det er Linda der
bestemmer.....
min sidste kat, er ikke rigtigt med i hirakiet... hun er den der spiser
sidst, hun er den der er mest kælen overfor os.... det er ret tydeligt at
hun er mere menneske-kat, end de to andre.... vores hankat er dog mere
"fremmede-kat".... han ææælsker gæster*G*

> [...]
> Men alligevel ligger oppe de steder (vindueskarme mm) og passer sig
> selv. Og engang imellem bliver det nede på gulvet, men ikke sovende.

jeg har lige "konsulteret" min bibel..... der klart fortæller at i små
kattehold vil der sjældent være deciderede "rangorden".... der er mere end
"generel tolerance".... at kattene indbyrdes "skiftes" til at ligge på de
gode steder, spise på forskellige tidspunkter...
først i store kattehold (eller små lejligheder) vil der opstå en rangorden,
som dikterer hirakiet.....
og nu kommer jeg lige med mit bedste råd ever :)
skynd dig ned i din lokale boghandel og køb "politikens kattebog"...... det
er den ultimative bibel der fortæller dig om mange af de små finurligheder
der er vores elskede katte ;)

> Det er nok som det skal, og tak for svaret.

your welcome....
kan jeg evt lokke dig til at svare under det du direkte svarer på, og så
slette de ting der er irelevante?? det vil gøre meget for læsevenligheden og
båndbredden..... tag evt eksembel i den måde jeg citerer på ;)

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-03-04 14:06

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> writes:

> [...]
> er den ultimative bibel der fortæller dig om mange af de små finurligheder

Ikke for at være lyseslukker...
Men det er faktisk svært at finde den mere, for den er så vidt vides
udgået fra forlaget og hende som skrev den er død for nogle år
siden...

For nylig er dog kommet en mulig værdig afløser nemlig ascheaughs
(stavet forkert..) kattebog som ved første øjekast viser at indeholde
nogenlunde det samme. Men jeg har endnu ikke læst den, den står dog på
listen over bøger jeg må have *SS*

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-03-04 20:25

Henrik Pedersen wrote:

> Ikke for at være lyseslukker...
> Men det er faktisk svært at finde den mere, for den er så vidt vides
> udgået fra forlaget og hende som skrev den er død for nogle år
> siden...

øøøv :((( så må man jo prøve den lokale brugtbogshandel.....

hehe, det må undersøges....

Fra : lena thiesen

Dato : 06-03-04 13:27

> [...]
> Men det er faktisk svært at finde den mere, for den er så vidt vides
> udgået fra forlaget og hende som skrev den er død for nogle år

Øh... Man kan altså godt købe den stadig!! F.eks hos bog og ide! Den nye
udgave som udkom i 2003!! Jeg har også set den hos b og o- bøger!!
Se evt min søgning her:
http://www.pensum.dk/robot.php?searchstring=kattebog&searchtype=1

Med venlig hilsen
lena thiesen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-03-04 15:15

lena thiesen <lenaogpeterKATTE@BAKKEamagerkollegiet.dk> writes:

> Øh... Man kan altså godt købe den stadig!! F.eks hos bog og ide! Den nye
> udgave som udkom i 2003!! Jeg har også set den hos b og o- bøger!!
> [...]

Jae jeg så din søgning og seneste udgave var fra 1999 såe...
Og da jeg i forvejen har den udgave, vil jeg nu nok købe den anden i
stedet og så se om den er egnet til kattebibel. Jeg så den til 249 hos
min lokale bogpusher og det skulle jeg da kunne skrabe sammen i nær
fremtid håber jeg.

men måske vi er gået galt af hinanden. Jeg betragter i lighed med
mange andre politikens kattebog som den ultimative bibel for os
almindelige katteslaver. Om den nye fra aschehough kan gøre sig
fortjent til den ære vides jo stadig ikke...

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-03-04 16:06

Henrik skrev
<Om den nye fra aschehough kan gøre sig
fortjent til den ære vides jo stadig ikke... >

*GG* igen noget der har undgået min opmærksomhed,
en ny kattebog, jeg var lige inde på Ashehoug's side og
læse lidt om den, den er skrevet af Bruce Fogel som bl.a
også har skrevet "Den sunde kat" fra Politikens Forlag
og han virker da som en der ved hvad han har med
at gøre.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 11-03-04 13:38

Henrik Pedersen wrote:

> Ikke for at være lyseslukker...
> Men det er faktisk svært at finde den mere, for den er så vidt vides
> udgået fra forlaget og hende som skrev den er død for nogle år
> siden...

Jeg har nu lige fået den i julegave af min mor - det var 2. oplag fra 2003.
Jeg har set den i 2 boghandlere - så mon ikke den kan bestilles hvis de ikke
lige har den?

Mvh.
Danielle

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 05-03-04 13:47

Hun
> [...]
> (vindueskarme mm) og passer sig selv. Og engang imellem bliver det nede på

Det at hun ligger højt er nok ikke det du tror... Jeg tror ikke hun søger
derop for at være i fred hvor han ikke kan nå, men for at opnå en høj
position.
Det gør mine når der er nyankomne. De ligger sig op hvor de har overblik og
status

I mine ører lyder den sammenføring helt okay.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk