Forbud mod husdyr kontra indekatte
Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 05-03-04 08:18

Der er faldet dom over disse indekatte:

http://www.jv.dk/article.asp?id=G43AFC61.1&u1=Kolding

Lisbeth

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 05-03-04 09:34

Det får de bare ikke noget ud af.

Hvis der findes et reglement for at de ikke må have kæledyr/husdyr, og dette
eksisterede inden de flyttede ind, så har de overtrådt reglementet og dermed
skal de enten fjerne kattene eller flytte.

Sådan er det jo mange steder i boligforeninger.

Så egentlig er de selv ude om det, selv om det selvf. sætter kattene og
deres mennesker i en vanskelig situation.

Det gode er, at tjekke inden man flytter noget sted hen, om man må have dyr.

Mvh

Jakob

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 05-03-04 13:45

"Jakob Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres mennesker i en vanskelig situation.
>
> Det gode er, at tjekke inden man flytter noget sted hen, om man må have

Juridisk set vil jeg give dig ret. De har overtrådt reglementet.

Men alligevel; indekatte generer ikke andre beboere. Det kan i mine øjne kun
være nogle emsige naboer, der har klaget over kattene.

Reglementerne er formentlig lavet i en tid før det blev normalt med
indekatte. Men da deres boligforening er gået i retten for at få kattene ud,
ja så er de nok ikke villige til at lave reglerne om.

Jeg kan kun tilslutte mig at man undersøger regler om husdyrhold inden man
flytter ind.

Lisbeth

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 05-03-04 13:48

> Men alligevel; indekatte generer ikke andre beboere. Det kan i mine øjne
kun
> være nogle emsige naboer, der har klaget over kattene.

Jeg er enig i, at indekatte meget sjældent kan tænkes at genere naboer; det
skulle da lige være en Siameser i løbetid.
Men jeg ved til gengæld af erfaring, at et trægulv kan tage uoprettelig
skade af kattepis, og det kan jo også udlejers argument.

Vh

Morten

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 05-03-04 20:26

Problemet er i boligforeninger, at man enten er nødt til det ene eller
andet - så enten må man have kæledyr eller ej.

En mellemting giver for mange komplikationer og er svær at overholde
juridisk.

Fra : Niels Peter

Dato : 05-03-04 14:42

> [...]
dermed
> skal de enten fjerne kattene eller flytte.
>
> Sådan er det jo mange steder i boligforeninger.

Det er jo nok noget, man burde tage op politisk, om det overhovedet er
rimeligt.
Der bliver færre og færre ejendomme, både på det almennyttige og det
private område, hvor der er tilladelse til dyrehold.
Det kan vel ikke passe, at man er henvist til at skaffe sig en
ejerbolig, hvis man gerne vil have dyr - og det skal nok endda være et
parcelhus, for også på ejerlejlighedsområdet er dyreforbud ved at være
reglen ...

Niels Peter

Fra : Mathilde

Dato : 05-03-04 15:54

Umiddelbart må det vel komme an på om der er fuldstændigt dyreforbud i
ejendommen, eller det er tilladt med dyr som kaniner og lignende....

I en sådan situation vil jeg sige at de er det samme, om man har en inde kat
eller en frit løbende kanin i sin lejlighed....

Vi har selv 2 indekatte, men har fået lov af udlejr inden vi er flyttet
ind - heldigvis

://Mathilde

Fra : Helle

Dato : 05-03-04 17:16

"Mathilde" <tilde@DELETEfaril.dk> wrote in message
> [...]
> eller en frit løbende kanin i sin lejlighed....
>
> Vi har selv 2 indekatte, men har fået lov af udlejr inden vi er flyttet

Ja det er virkelig svært at finde et sted hvor man må have sine katte med.
Heldigvis står der i vores lejekontrakt (privat udlejer) at der må holde en
LILLE hund eller en kat....*g* og nu har vi to katte og måske en 3. på vej!
Man skal simpelthen bare vise sin udlejer de skønneste killingebilleder *g*.
Men det er svært når det er boligselskaber mm - dem kan man ikke rokke med
som man kan med de private udlejere.
Det er også kun fordi hun kan se vores lejlighed bliver holdt meget pænt og
rent at vi har fået lov til at have mere end den ene kat.

Mvh Helle

Fra : jobe

Dato : 05-03-04 17:56

uha hvor kan jeg mærke jeg er heldig. jeg bor til lej i en almen bolig jeg
må i følge kontrakten have 2 husdyr. det er dejligt.
men det med at det er emsige naboer der klager, er ikke altid helt rigtig
for katte kan virkelig larme. og når en kattebakke skal tømmes, så kommer
der nogen forfærdelige lugte fra sådan en container på en varm sommerdag.
og det er ikke alle der elsker de kære små så meget som vi.
Jeg elsker mine katte og vil ikke skilde mig af med dem men jeg må ox godt
have dem. men jeg forstår godt dem der bor i blokke og hvor naboen ulovligt
har kat.

kærlige spin og misse mysser fra Bettina, Tarzan & Herkules

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 05-03-04 20:29

Et kæledyr / husdyr gælder for alle dyr - noget af det eneste, som ikke er
husdyr/kæledyr og akvariefisk, så det er med at tjekke inden man flytter
ind.

Måske udlejer kan presses til 3 katte ?

Mvh

Jakob

Fra : Mathilde

Dato : 05-03-04 22:39

Svar til Jakob Thuesen...
3 katte ved jeg ikke om er et godt tal.
Kommer 2 af dem ikke til at holde den sidste udenfor og sådan..
Umiddelbart vil jeg holde mig til 2.

://Mathilde

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 05-03-04 19:00

Niels Peter skrev
<Der bliver færre og færre ejendomme, både på det almennyttige og det
private område, hvor der er tilladelse til dyrehold >

Som meget "aktiv" på leje-boligmarkedet de sidste 3-4
år er det mit indtryk at der bliver flere steder med dyre-
tilladelse, det går langsomt men sikkert den rigtige vej også selv om man
har mere end 1-2 katte. Jeg har da
erfaret at der er langt flere muligheder i storkbh's området
de sidste år end for 8-10 år siden.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Niels Peter

Dato : 05-03-04 23:55

"Marianne Hellemose" <hellemose.som2@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> har mere end 1-2 katte. Jeg har da
> erfaret at der er langt flere muligheder i storkbh's området

Det var da rart at få at vide, at min pessimisme var uden hold i
virkeligheden

Niels Peter

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-03-04 08:42

Niels Peter skrev
<Det var da rart at få at vide, at min pessimisme var uden hold i
virkeligheden >

Ja det er dejligt når tingene går den rigtige vej, selv om det går langsomt.
At ventelisterne så kan være dræbende lange, er en anden snak. Jeg var da
forberedt på at nogle
af mine (4 stks) skulle være ulovlige, men det blev heldigvis ikke
nødvendigt, de var alle velkomne.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-03-04 14:58

In article <404980d8$0$29396$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Marianne
Hellemose <hellemose.som2@mail.dk> wrote:

> [...]
> forberedt på at nogle
> af mine (4 stks) skulle være ulovlige, men det blev heldigvis ikke

Jeg tror du har ret... dejligt!
Vi har i flere år tænkt at ville skrives op i et boligselskab - til
hvis vi engang ikke orker / magter pligterne, der følger med at ha' sit
eget. Og vi opdagede jo at man skulle være tidligt ude, for
ventelisterne kunne snildt være på 12-15 år
For nogle år siden undersøgte jeg så mulighederne - og endte faktisk
med at opgive, for "ingen dyrehold" eller "højst 1 hund eller kat" stod
der på alle dem jeg kiggede på. De få undtagelser var så eftertragtede,
at man slet ikke kunne blive skrevet op..
Men - for et par måneder siden dumpede jeg ind på Lejerbos side igen -
og søreme! Jeg fandt uden det store besvær adskillige steder der kunne
passe os, hvor dyrehold var tilladt uden begrænsninger - og ventetiden
var nede på 4-6 år..

Fra : Ljakobse

Dato : 30-03-04 12:57

"Jan & Lisbeth" skrev d. 05-03-04 08:18 dette indlæg :
> Der er faldet dom over disse indekatte:
>
> http://www.jv.dk/article.asp?id=G43AFC61.1&u1=Kolding
>
> Lisbeth

Jeg kunne ikke finde artiklen, men har fulgt den med interesse, da jeg
kender advokaten. Sidst jeg hørte om det, vidste de ikke om de vil anke
dommen eller ej.

Og jeg vil lige tilføje at nogen af boligorganisationerne i Kolding er
kendt for at sige til lejerne "hvad vi ikke ved har vi ikke ondt af",
det er selvfølgelig en fejl at man accepterer dette, men nogen må jo tro
at de indgår en aftale om at man gerne må, men det er altid besværligt
at bevise dette. En mundtlig aftale er bindende.... HVIS du kan bevise
dette, og det er ikke nemt i retten!

Mvh Linda

http://www.kandu.dk/

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 30-03-04 14:56

En mundtlig aftale er ikke altid bindende sådan rent juridisk.

Og udsagnet "Hvad vi ikke ved, har vi ikke ondt af" er ikke en aftale.

Det er som at sige - det er på egen risiko. Klages der over dyret eller
bliver det taget op på den ene eller anden måde, så skal dyret fjernes.
Ellers gør de ikke noget ved det.

I en boligorganisation vil man altid falde tilbage på husorden
(ordensreglementet) og evt. kæledyrsreglementer.

Man kan så glæde sig over, at flere og flere boligorganisationer gerne
tillader dyr

Mvh

Jakob