Næsten ubærligt...
Fra : Jane …:€)>

Dato : 04-03-04 17:52

Nr. 3 kat er ved at miste livsmodet.

Den er stoppet med at ville sutte.

Jeg tog den derfor til dyrlæge her i dag, og han gav den noget mælk med en
sonde, men sagde at når den havde mistet sutterefleksen på den måde og var
så "slatten", så var det nu nok fordi den var syg - og så er der ikke noget
at gøre.

Det er nøjagtig samme "symtom" som den anden..

Han talte om, at det kunne være en eller anden form for virus. Men det var
ikke til at vide, hvis ikke man fik obduceret en død killing, hvilket vil
koste en bondegård, hvilket jeg bare ikke har.

Det er hårdt det her... puha... og det med sonde kan jeg ikke finde ud af,
og tør derfor ikke.

Nogen kattekompetente i viborg herinde? Det er der vi bor nemlig..

Mvh Jane

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 04-03-04 18:40

Kære Jane

Åh, nej, hvor er det dog forfærdeligt !!!! Jeg håber virkelig at du får lov
til at beholde de tre sidste killinger - alt andet vil være for
umenneskeligt

Der var desværre en episode her inde på et tidspunkt, hvor mor-missen havde
spist et eller andet giftigt ( var det blomsterløg ? ) og derfor
"forgiftede" killingerne igennem modermælken .. Kunne man måske finde en
amme til de sidste ? Hvis det kan være det, som sker ? Jeg ved det ikke -
jeg er ikke voldsom kattekyndig lige på det her område - men det er
skrækkeligt at læse at den tredie nu er ved at miste modet .. jeg håber
virkelig at der er nogle som kan hjælpe dig

Stort cyber-kram fra Pia

NB - Joan F - hvis du læser det her - kan du ikke være sød at kontakte mig
på pia@lihme.com ang. de der katte-bambus ?

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Photos: http://community.webshots.com/user/pia_denmark

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 04-03-04 18:48

Hejsa

Ja omtalte historie var desværre vores ;-( vi mistede jo hele kuldet inden
for ca 1½ døgn.

Desværre så er det ikke til at sige hvad der er i vejen med dine killinger,
men tror næppe på en virus hvis ikke der er noget synlige tegn på de voksne.

Jeg ville gerne have vist dig det med sonden men har ingen bil hjemme
desværre, håber de klare sig.

MVH
Gitte

Fra : Jane …:€)>

Dato : 04-03-04 18:36

> [...]
>
> Jeg ville gerne have vist dig det med sonden men har ingen bil hjemme

Hej

Næh - jeg forstod heller ikke helt, men da jeg spurgte om så det var alle
killingerne der så havde det, sagde han at det var det ikke nødvendigvis?

Han viste mig det med sonden, men jeg KAN bare ikke gøre det. Jeg tør
simpelthen ikke.

Jeg tror ikke den klarer sig. Den er allerede på det "stadie", hvor der kun
gik nogle timer, før den anden døde.

Jeg ved ikke hvad Nala skulle have spist. Vi har ikke sådan nogle giftige
planter, eller lignende og hun er generelt kun til foderet i hendes madskål.

Men det virker bare mystisk. At næsten fra den ene dag til den næste, mister
de sutterefleksen og bliver slatne.

Mvh Jane

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-03-04 19:27

> Næh - jeg forstod heller ikke helt, men da jeg spurgte om så det var alle
> killingerne der så havde det, sagde han at det var det ikke nødvendigvis?
Hvis de tager fint på, som de jo gør, så tror jeg ikke at det er maden der
er dit problem. Med mindre hun ligefrem giver giftig mælk af en eller anden
grund.

> Han viste mig det med sonden, men jeg KAN bare ikke gøre det. Jeg tør
> simpelthen ikke.
Du har ikke noget at miste..... prøv med lidt føling.

> Jeg tror ikke den klarer sig. Den er allerede på det "stadie", hvor der
kun
> gik nogle timer, før den anden døde.
Ja det går så hurtigt.

> [...]
madskål.

> Men det virker bare mystisk. At næsten fra den ene dag til den næste,

De mister modet og stopper med at kæmpe... det er meget svært at gøre noget,
når de først når dertil...

Forstår det ikk'

Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-03-04 19:21

> [...]
> og tør derfor ikke.
>
> Nogen kattekompetente i viborg herinde? Det er der vi bor nemlig..

AIJ FOR HULEN DA ! hvor er jeg ked af at høre det
Udover dyrlægens sikkert ganske kompetente bud, har jeg kun et par ideer
tilbage.
At de er født for tidligt og lungerne ikke er ordentligt udviklede. De
falder fra indenfor den første uges tid.
Så dyrlægen din killing? .. for så ville han have bemærket hvis den var
fladbrystet ...så vil de også falde fra indenfor den første uges tid.
..... og så melder jeg desværre pas. Jeg har ikke en ide. De tager jo fint på
som de skal.
Ingen af de to ting tror jeg at der er noget at gøre ved.

Fortalte dyrlægen hvad en obduktion koster af en nyfødt killing? ..... Jeg
kender den ikke, men måske det ikke er så meget som man tror...

Det må være så fusterenden at være i din situation. Ønsker jeg havde noget
mere at gi dig, men jeg er altså blank. Har aldrig oplevet det.
Pøj pøj med dem, håber inderligt at de sidste 2 klarer den. Jeg bor desværre
på Amager...

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Jane …:€)>

Dato : 04-03-04 21:12

> [...]
> At de er født for tidligt og lungerne ikke er ordentligt udviklede. De
> falder fra indenfor den første uges tid.

Ja - men Nala fødte jo på dagen - ikke for tidligt - og ikke senere - men på
selve dagen...

> [...]
>
> Fortalte dyrlægen hvad en obduktion koster af en nyfødt killing? ..... Jeg
> kender den ikke, men måske det ikke er så meget som man tror...

Han fortalte ikke prisen - men sagde bare at det var DYRT...

Han så killingen ja - men kunne ikke sådan SE noget synligt - andet end at
den virkede syg - specielt, når suttereflekserne var væk.

> [...]
> mere at gi dig, men jeg er altså blank. Har aldrig oplevet det.
> Pøj pøj med dem, håber inderligt at de sidste 2 klarer den. Jeg bor desværre

Ja - jeg ville ønske der var en her i viborg, der var mere kompetent end jeg
er, selvom det måske ikke vil hjælpe uanset hvad.

Mvh Jane

http://www.125.dk/cats

Fra : Jane …:€)>

Dato : 04-03-04 21:16

[snip.... en masse]

Iøvrigt har jeg prøvet med de sidste to at give lidt mælk, for at være lidt
på "forkant" og evt. supplere, men de vil heller ikke tage noget, trods de
stadig sutter hos moderen.

Mon mælken smager træls?

Det er mælkeerstatning fra dyrlægen - lavet på den rigtige måde - den
rigtige temperatur m.m. Lige efter bogen...

Hmmmm...

--
Mvh Jane
Http://www.125.dk/cats

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-03-04 21:20

> Mon mælken smager træls?

Nej, det tror jeg ikke. Det er sikkert KMR-mælk, ikk?

> Det er mælkeerstatning fra dyrlægen - lavet på den rigtige måde - den
> rigtige temperatur m.m. Lige efter bogen...
>
> Hmmmm...

Hvis de er mætte, så NÆGTER de mere mælk..... og sådan skal det også være.
Hvor meget har de taget på siden i aftes?

Hilsen Nina

Fra : Jane …:€)>

Dato : 04-03-04 21:31

> Nej, det tror jeg ikke. Det er sikkert KMR-mælk, ikk?

> Hvis de er mætte, så NÆGTER de mere mælk..... og sådan skal det også være.
> Hvor meget har de taget på siden i aftes?
>
> Hilsen Nina

Rotten har taget 20 gr. på??? i går: 134 gr - i dag 154 gr..

Den hvide vejer det samme...???

Hmmm.. måske min vægt ikke er den bedste. Eller kan den virkelig tage 20 gr.
på?

Jane

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-03-04 21:51

> Rotten har taget 20 gr. på??? i går: 134 gr - i dag 154 gr..

Ja det kan den godt.

> Den hvide vejer det samme...???
Hmm .... Prøv lige igen efter den næste suttetur ... den burde også tage
på...
Men den spiser, ellers havde den tabt sig gevaldigt. Dem jeg har haft, der
har vejet det samme, har jeg testvejet efter en suttetår. Og tager den
stadig ikke på, så har jeg givet dem hjælp. Lidt erstatning og holdt dem til
patten og en hånd imellem til de andre og sørget for at den fik et rigtig
godt måltid et par gange i træk. Bare lige for at holde den ovenvande....

> Hmmm.. måske min vægt ikke er den bedste. Eller kan den virkelig tage 20
gr.
> på?
Jep ! 5% vægtforøgelse.... og en tissetår
Hvis du vil tjekke din vægt, så læg den samme ting på ti gange og se om den
vejer det samme hver gang
En tændstikæske, gaffel ....what ever....

Nina

Fra : Jane …:€)>

Dato : 04-03-04 22:01

> Fra: "Nina, Tender Tribes" <ninaNOSPAM@knus.dk>
> Dato: Thu, 4 Mar 2004 21:51:00 +0100
> Emne: Re: Næsten ubærligt...

> Ja det kan den godt.

- og det var den mindste ved fødslen....

> [...]
> godt måltid et par gange i træk. Bare lige for at holde den ovenvande....

ok

> [...]
> vejer det samme hver gang
> En tændstikæske, gaffel ....what ever....

Vægten var fin..

Iøvrigt er det Royal Canin mælkeerstatning. Det ligger i en pose i en dåse
m/ sutteflaske m.m.

> Nina

Jane

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-03-04 22:12

> Vægten var fin..

Så ville jeg nok have et halvt øje på ham der ikke har taget på.....
Prøv lige at veje igen når du går i seng. Hvis det stadig er det samme, så
se om han vil sutte lidt i sig. Han skal nok spytte det ud hvis han ikke vil
ha det. Eller hold ham til, så han sutter til han falder i søvn og falder af
mælkekartonen.
Og så en hurtig tur på vægten i morgen tidlig, hvor han har haft
sutte-mulighed hele natten.
Så skal han have taget på....
Jeg har haft killinger der ikke har taget på par dage og så har de taget et
ordentligt ryk, så jeg tror ikke, der er grund til panik. Men de må ikke
tabe sig....

> Iøvrigt er det Royal Canin mælkeerstatning. Det ligger i en pose i en dåse
> m/ sutteflaske m.m.
Ok, kender det ikke. Jeg plejer at bruge KMR eller pulver erstatning fra
apoteket.

Held til
Nina

Fra : goofy

Dato : 04-03-04 23:52

Hejsa Jane

Det gør mig ondt at læse at du har problemer.
> Iøvrigt er det Royal Canin mælkeerstatning. Det ligger i en
pose i en dåse
> m/ sutteflaske m.m.
Vi har også prøvet Royal Canin Modermælkserstatning. Vores lille
mis ville heller ikke sutte af den flasker fulgte med.
Vi fandt en der hørte til en dukke og så hjalp det. Vi mener at
selve suttedelen en for stor, det virkede som om at den var så
stor at den forhindrede suttebevægelserne.

Nogle af vores killinge stod også " stille" i vægt 1-2 dage en
gang imellem, men de skal helst tage på.
Endelig syntes jeg du skulle spørge dyrlægen om en pris og ikke
nøjes med at det er dyrt, desuden ville det vel være rart at vide
hvad årsagen er, hvad hvis det nu er arveligt?

Al held og lykke herfra
Sonja & Steen Vinbæk
Ocicatejere

Fra : Tournesol

Dato : 05-03-04 07:12

Hejsa Jane

> Iøvrigt er det Royal Canin mælkeerstatning. Det ligger i en pose i en
> dåse m/ sutteflaske m.m.

Prøv at ræse ned på apoteket og køb kmr mælk i flydene form det vil de
fleste killinger gerne spise.
Jeg har hørt fra flere at killingerne ikke vil tage andet.

Jeg støttefodret mine killinger med kmr mælk den ene killing vill kun have
flasken fra RC og den anden ville kun have med sprøjte men begge fik kun kmr
flydene.

jeg har ladet mig fortælle at pulvermælk ikke er godt at bruge til helt
nyfødte killinger vist nogte med at det kan "skille" og lægge sig som beton
i tarmen på killingen.

Håber det bedte for de sidste killinger !!!!!

spin Henriette.

--
Dk Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Jane …:€)>

Dato : 05-03-04 08:48

> [...]
> i tarmen på killingen.
>
> Håber det bedte for de sidste killinger !!!!!

Er på vej...

Mvh Jane

Fra : Lene Hansen

Dato : 05-03-04 12:45

Hej Jane.

Hvor er det synd for dig. Helt ærligt, jeg tror ikke på at det har noget med
maden at gøre, jeg tror personligt dine katteunger er syge, at de har en
virus eller bakterie. Det kan jo også være noget moderen overføre til dem,
selvom hun ikke selv er syg. Var det mig, så ville jeg altså finde en udvej
til at få det dækket at få obduceret din killing - det er eneste måde at
finde ud af hvad som er galt og give dig fred i sjælen. Spørg hvad det
koster og se om du kan få en afdragsordning på det. Hvad din dyrlæge mener
med dyrt kan jo være individuelt. Jeg har personligt fået obduceret en
killing helt gratis - netop fordi dyrlægen var lige så forundret over
hvorfor den døde, så da jeg bad om obduktion blev det taget imod med
kyshånd - det lære jo også dyrlægerne noget og kan bruge det i deres lærdom.
En obduktion burde ikke koste mere en et par hundrede kroner.

Lene

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-03-04 15:13

Hej Lene

Jeg er enig med dig i, at jeg tror killingerne fejler "et eller
andet", men følgende passer altså ikke helt:

>En obduktion burde ikke koste mere en
>et par hundrede kroner.

Dette er kun hvis det er en obduktion durlægen selv laver, og den
viser altså ikke ret meget. Hvis den skal obduceres "rigtigt" kan
det altså nemt koste op mod 1000 kr.

Mvh. Trine
www.piltofts.dk
mailSLETDETTE@piltofts.dk

Fra : Jane …:€)>

Dato : 05-03-04 18:05

> [...]
>
> Dette er kun hvis det er en obduktion durlægen selv laver, og den
> viser altså ikke ret meget. Hvis den skal obduceres "rigtigt" kan

Hej Trine

Dyrlæge ville sende den "ud af huset". Ikke selv gøre det.

Så det var måske en god pris jeg fik på ca. 500 kr...?

Foresten nogle vildt smukke katte du har.

Mvh Jane

Fra : Britta Sørensen

Dato : 04-03-04 21:12

"Jane .:?)>" <virker@hotmail.NOSPAMcom> skrev i en meddelelse
> Nr. 3 kat er ved at miste livsmodet.
>
> Den er stoppet med at ville sutte.

Hej Jane.
Hvor er jeg ked af at høre det med din 3. killing, hvor er det synd for dig,
jeg har heller ingen kompertange inden for killinge området, men ville bare
lige sende et kæmpe kram

Prøv at holde modet oppe ! med venlig hilsen Britta

Fra : Bente Jepsen

Dato : 05-03-04 06:36

"Jane .:?)>" <virker@hotmail.NOSPAMcom> skrev i en meddelelse
> Nr. 3 kat er ved at miste livsmodet.
>
> Den er stoppet med at ville sutte.

Hej Jane.

Har indtil nu blot læst med på sidelinjen, da der er så mange kompetente
opdrættere der har givet dig gode råd, men vil dog lige spørge om ikke det
kunne være en ide af få dyrlægen til at give noget antibiotika, til de
tilbageværende, sådan for en sikkerheds skyld. Jeg synes jeg har læst om
nogen der har haft killigenproblemer, hvor der var et par der var døde, at
det var en maveinfektion og at de fik noget for det og fik lov at beholde de
sidste ?
Det kunne vel aldrig skade at forsøge.

Og så lige en megatrøstkram til dig i den ganske forfærdelige situation du
står i nu.

Mange hilsner
Bente

Fra : Jane …:€)>

Dato : 05-03-04 08:48

[snip...]

> [...]
> Det kunne vel aldrig skade at forsøge.
>
> Og så lige en megatrøstkram til dig i den ganske forfærdelige situation du

Vil straks ringe og tale med ham om det.

Mvh Jane

Fra : Jytte

Dato : 05-03-04 08:37

Hvordan går det med killingerne? Hvad med den der var sløj i går?

Hilsen
Jytte

Fra : Jane …:€)>

Dato : 05-03-04 09:09

> Fra: "Jytte" <vingekatten@mail.dk>
> Dato: Fri, 5 Mar 2004 08:37:09 +0100
> Emne: Re: Næsten ubærligt...
>
> Hvordan går det med killingerne? Hvad med den der var sløj i går?
>
> Hilsen
> Jytte

Den døde i nat

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 05-03-04 14:41

Jane =?ISO-8859-1?B?hTqA?=)> <virker@hotmail.NOSPAMcom> wrote:
>--
>Den døde i nat

((((((((( Miiiu(

Tröstkram från Långtbortistan

h. Kristina

--
There was no possibility of taking a walk that day.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-03-04 15:19

Hej Jane

Det er da en vældig trist historie. Jeg kender en opdrætter der
har været ude for noget lignende - dog var hendes killinger født
ved kejsersnit. 6 killinger og kun 1 der overlevede. De døde
simpelthen 1 efter 1, selv om de fleste af dem i starten tog på og
voksede pænt.
Hun fik en af killingerne obduceret (ca. 1000 kr. så vidt jeg
husker), og det viste sig at den havde en form for
blodforgiftning, det var formentligt det samme de andre killinger
døde af.

Det er muligt at dine kan fejle noget af det samme (selv om det jo
uden en obduktion kun kan blive et gæt). Hvis f.eks. moren har en
tandinfektion eller bare dårlig mundhygiejne, så kan hun godt
overføre bakterier til killingerne når hun gnaver navlestrengen
over.
Hvis jeg var dig, ville jeg INSISTERE på at give de sidste
killinger penicilin. hvis først en killing begynder at blive svag
er det tit allerede for sent, så jeg ville gøre det nu. Jeg ved
godt din dyrlæge siger noget andet, men jeg ville altså insistere
hvis det var mig.......
Selv om du får en killing obduceret går der jo iøvrigt et pænt
stykke tid inden du har et svar.

Held og lykke med de sidste - jeg krydser fingre

Mvh. Trine

Piltoft´s siamesere & orientalere
www.piltofts.dk
mailSLETDETTE@piltofts.dk

Fra : Jane …:€)>

Dato : 05-03-04 09:19

> Fra: "Jane …:€)>" <virker@hotmail.NOSPAMcom>
> Dato: Fri, 05 Mar 2004 08:47:51 +0100
> Emne: Re: Næsten ubærligt...
>
> [snip...]

> Vil straks ringe og tale med ham om det.
>
> Mvh Jane

Nu har jeg talt med dyrlægen.

Han sagde at en obduktion koster ca. 500 kr. (det er til at leve med). MEN
idet vi har fredag i dag, vil det ikke kunne blive færdig til før i start af
næste uge - mandag. Der ville det alligevel være for sent, hvis de andre to
har det samme.

Så det vi blev enige om, var at vi lader weekenden gå. Og falder de andre
bort, sender vi en af dem ind, så jeg ved til næste gang, hvad der var galt.

Og hvis de sidste to bliver svage, kan vi prøve med antibiotica - i
weekenden, men med de symptomer kunne det være ca. 14 forskellige ting,
derfor er var det svært.

Nu må jeg lade moder natur gå sin gang - krydse fingre - og så håbe på de
små pusser har lyst til at leve videre... Give en hjælpene hånd så godt jeg
nu kan.

Med venlige og håbefulde hilsner fra

Jane

Fra : Kristina R M Weimer

Dato : 05-03-04 14:49

Jane =?ISO-8859-1?B?hTqA?=)> <virker@hotmail.NOSPAMcom> wrote:
---
> [...]
>små pusser har lyst til at leve videre... Give en hjælpene hånd så godt jeg

Stackars Jane!

Jag är så ledsen att höra att det går så dåligt(
Har ingenting att tillägga, har inga idéer, håller bara tummarna. De är
så söta de små, och så orättvist att de inte får växa till sig

h. Kristina
--
There was no possibility of taking a walk that day.

Fra : lena thiesen

Dato : 06-03-04 13:34

Hvor ville jeg dog ønske at jeg havde et super godt råd!! For det er så
sørgeligt når det går sådan!! Jeg håber de hurtigt finder ud af hvad der
er med de små så de sidste kan reddes!! Det er super du kæmper bravt,
jeg krydser fingre for dig og dine misser!!

Med venlig hilsen
lena thiesen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nynne Hansen

Dato : 05-03-04 15:04

Kære Jane!

Jeg har læst trådene om dine killinger og dine problemer - og jeg vil bare
sige at jeg synes du er en vidunderlig kattemor. Hvor har du bare gjort alt
hvad du kunne!!!!

Og hvor er det sørgeligt at de små ikke kunne mere. Men dejligt at der er så
mange gode og vidende mennesker som kan hjælpe dig her

Trøstespin og meowr og knus
Nynne, Rikke og Ronja!!!

--

Namasté - I bow to the divine in you. fjerndet ved privat svar
This mail and any attachments originate from a system scanned by the