Bestemmelse af hankat
Fra : Ladycatwoman

Dato : 02-03-04 18:14

Mine forældres kat fik killinger i begyndelse af juni sidste år. De beholdte
en rød/hvid, som de mente måtte være en hankat.
Nu er han/hun så ved at være 9 mdr. men jeg synes ikke, der er tydelige tegn
på, at han er en han???
Jeg skulle mene, at der i denne alder burde være synlige testikler???
Lige meget hvad det er, skal den neutraliseres, men det vil da være rart at
vide, om man skal bestille tid til kastration eller sterillisation.

Kan nogen hjælpe??

Mvh T jakobsen

Fra : Camilla Baird

Dato : 03-03-04 12:03

> [...]
> Lige meget hvad det er, skal den neutraliseres, men det vil da være rart at
> vide, om man skal bestille tid til kastration eller sterillisation.

Det lyder, som om det er en hunkat, I har der Ellers kan I bede
dyrlægen om hjælp til kønsbestemmelse, når den skal neutraliseres.

Bestil roligt tid til kastration hos dyrlægen - på den måde er I sikre
på, at alt bliver fjernet.

Forskellen på kastration og sterilisation er ikke helt nem, bl.a. fordi
dyrlægerne insisterer på at misbruge de to ord... Det er to forskellige
operationer - begge sørger for, at kattene ikke kan reproducere, men kun
kastrationen medfører den ofte ønskede adfærdsændring også.
Kastration indebærer, at hhv livmoder/æggestokke & testikler bliver
fjernet (dvs de udviser ikke længere fertil adfærd og kan heller ikke
reproducere).
Sterilisation (udføres næsten aldrig) indebærer, at hhv æggestokke og
sædstrenge bliver "underbundet" (dvs kattene udviser stadig fertil
adfærd men kan ikke reproducere sig).

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar