Ræve
Fra : Jokerman

Dato : 29-02-04 19:39

Hej alle

Her er et lidt usædvanligt spørgsmål. Vi bor ude på landet, og vi har lige
set 3 ræve nærmest i vores forhave. Ude over at det var en spændende
oplevelse gav den dog anledning til bekymring. Nu er spørgsmålet - kan ræve
tage katte eller på anden måde skade dem?
Har I nogen viden eller erfaringer med det?

Hilsen
Jokerman

Fra : Lene Hansen

Dato : 29-02-04 20:21

Ja, en ræv kan - desværre - sagtens tage en kat, men det er dog hovedsagelig
killinger, eller i forvejen svage, syge katte. Jeg har selv mistet et par
killinger, som jeg er næsten sikker på er ræven der har taget dem. Man har
desværre også kendskab til en ældre dame, der fik taget sin meget lille
hund, af en ræv, da hun var ude at lufte den. Hunden løb løs i et
parklignende område.

Med venlig hilsen

Lene

Fra : anja rasmussen

Dato : 29-02-04 21:12

> [...]
> desværre også kendskab til en ældre dame, der fik taget sin meget lille
> hund, af en ræv, da hun var ude at lufte den. Hunden løb løs i et

Hej...
Ræven kan også smitte med sygdomme....
Spørg evt. din dyrlæge til råds...

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 29-02-04 21:27

Jeg har boet i parcelhus i flere år, og der er rigtig mange ræve der. De har
taget vores hønsebesætning to gange, trods sikkerhedsforestaltninger. I
samme perioder har vi haft udegående katte, og jeg har aldrig oplevet, at
ræve var et problem, selv om de krydser hinandens spor nærmest hver nat.

(Sakset fra Skov og naturstyrelsen):

Vil ræve angribe katte?
Det er meget sjældent. Ræve altid tager det nemmeste bytte, så hvis de tager
katte, vil det fortrinsvis dreje sig om syge katte eller svagelige
killinger.

Desuden er ræve kun en lille smule større end katte, og katten har meget
skarpe kløer, som den effektivt forsvarer sig med.

Hver nat vil en enkelt ræv møde mange katte, og de fleste møder resulterer
ikke i kamp, da dyrene normalt blot ignorerer hinanden.

Nogle katte er dog aggressive og vil angribe en ræv. Normalt vil ræven
flygte, men hvis ikke dette er praktisk muligt, og hvis den er trængt op i
en krog, vil den forsvare sig mod katten. I sådanne tilfælde kan begge dyr
blive såret.

Det er altså uhyre sjældent, at en ræv er i stand til at tage en rask og
velfungerende kat.

Endelig æder ræven også ådsler. Rester af katte, der bliver fundet ved en
rævegrav, kan derfor ligeså godt dreje sig om rester fra f.eks. trafikdræbte
katte.

Vh

Morten

Fra : Jan Holm

Dato : 01-03-04 13:04

"Jokerman" <h.soerensen@DELETETHISthiemer.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er spørgsmålet - kan ræve
> tage katte eller på anden måde skade dem?
> Har I nogen viden eller erfaringer med det?

Vi bor langt ude på landet og har næsten dagligt besøg af ræve. De har
en grav ca 1 km fra hvor vi bor. Vi har nu boet her i 2 år og har ikke
haft problemer. Tager man halen af en ræv så er den altså ikke ret meget
størrer end en kat.

Jeg var selv meget i tvivl i starten, men som et andet billede på at
katte er respekteret.. Mine forældre har en Labrador som er en
super jæger hund, han tager alt. Den er ofte med ude hos os og
selv killinger tør han ikke komme i nærheden af. Han står og gør
men tør ikke komme i nærheden.

En sur kat er ikke noget man spøger med, det tror jeg langt de fleste
andre dyr ved, og dem der ikke ved det lærer det hurtigt efter et møde
med sømposen.

Mvh
Jan Holm

Fra : Jokerman

Dato : 01-03-04 13:28

"Jan Holm" <no@spam.tia> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En sur kat er ikke noget man spøger med, det tror jeg langt de fleste
> andre dyr ved, og dem der ikke ved det lærer det hurtigt efter et møde

Tak for alle de gode oplysninger. Nu er jeg mere beroliget.
Hilsen Jokerman

Fra : Helle Madsen

Dato : 02-03-04 11:42

I debatten om ræve, så check lige dette link. Mener også den er dødelige for
katte og hunde.

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=257524/

/Helle Madsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-03-04 17:13

In article <c21vje$ofq$1@sunsite.dk>, Helle Madsen
<gizmotrold(nospam)@hotmail.com> wrote:

> I debatten om ræve, så check lige dette link. Mener også den er dødelige for
> katte og hunde.
>
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=257524/

Har lige læst hvad netdyredoktor har at sige om rævebændelorm

http://makeashorterlink.com/?Q66123697

Det lyder ikke som om den er dødelig for hverken ræve, katte eller
hunde - men derimod for mennesker, fordi vi "opfattes" som mellemvært
af parasitten, hvor ræven osv er den endelige vært. Dvs at vi ikke får
bændelorm, men cyster indeholdende larver i leveren (hyggeligt!), og
det ødelægger leveren efter nogle år.
Bestemt noget at tænke på, hvis man har fritløbende katte, hund - eller
køkkenhave

Fra : Denise

Dato : 02-03-04 18:22

Ann Rudbeck wrote:
> Dvs at vi ikke får
> bændelorm, men cyster indeholdende larver i leveren (hyggeligt!), og
> det ødelægger leveren efter nogle år.

Hej
Hørte lige i tv-avisen at det vil tage 20 år, før man får symptomerne.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 02-03-04 19:51

Denise wrote:

> Hej
> Hørte lige i tv-avisen at det vil tage 20 år, før man får symptomerne.

Nå ja, og den næste tv-avis var det altså 15 år
Denise