jeg vil gerne fede min killing op, men..
Fra : Katja Gøbel

Dato : 28-02-04 13:52

hvad for noget mad må jeg give ham???

Kaffefløde??
tun med olie?? elller kun vand??
andet man kan fede op med?

hilsen katja

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-02-04 14:05

"Katja Gøbel" <katja@goebelconsult.dk> skrev i en meddelelse
news:c1q2qq$1g9p$1@news.cybercity.dk...
> hvad for noget mad må jeg give ham???
>
> Kaffefløde??
> tun med olie?? elller kun vand??
> andet man kan fede op med?

Jeg ville give noget sundt fedt, istedet for mættet fedt som der er i
kaffefløde. Olien fra Tun er heller ikke den bedste.
Prøv om du kan blande noget "ekstra jomfru olivenolie"
i dens mad.
Evt Tun i vand og så komme den ovenstående olie i.

Venligst

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-04 15:58

On Sat, 28 Feb 2004 14:05:09 +0100, "Søren Christensen"
<Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>Prøv om du kan blande noget "ekstra jomfru olivenolie"
>i dens mad.
>Evt Tun i vand og så komme den ovenstående olie i.

Pas lidt på med at overføre sundhedsforskrifter fra mennesket, som
tilhører de altædende arter, til en art, der er decideret kødæder.
Animalsk fedt er uundværligt for en kat. Planteolier har de ikke megen
gavn af bortset fra, at det for nogle kan give en lidt pænere pels.
Hvis man vil fede sin kat op, er produkter med meget fedt og protein
helt fint, og det gælder jo i den grad sådan noget som fløde.
Men hvorfor skal den egentlig fedes op?

Niels Peter

Fra : Katja Gøbel

Dato : 28-02-04 16:30

Fordi den er enormt tynd synes jeg. Min anden kat skal også fedes op, men
hun gider ikke rigtig spise andet end hendes tørkost. Min killing er ikke
meget andet end skind og ben.

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-04 16:36

On Sat, 28 Feb 2004 16:29:55 +0100, "Katja Gøbel"
<katja@goebelconsult.dk> wrote:

>Fordi den er enormt tynd synes jeg. Min anden kat skal også fedes op, men
>hun gider ikke rigtig spise andet end hendes tørkost. Min killing er ikke
>meget andet end skind og ben.

Normalt ville et godt tørfoder beregnet til killinger være nok, men
når killinger vokser, foregår det "i spring", og hvis den er midt i
sådan et vækstspring, kan det være derfor, foderet ikke rigtig kan
følge med.
Har den fået ormekur?

Niels Peter

Fra : Katja Gøbel

Dato : 29-02-04 14:03

Jeg har lige fået den og den har ikke fået ormekur endnu men er udelukkende
indekat. Den har, så vidt jeg ved, kun levet af whiskas og kittekat kattemad
indtil nu, men nu giver jeg den prescription, så måske det løser sig selv.

Fra : Ann K

Dato : 28-02-04 16:49

> Fordi den er enormt tynd synes jeg. Min anden kat skal også fedes op, men
> hun gider ikke rigtig spise andet end hendes tørkost. Min killing er ikke
> meget andet end skind og ben.

Hej Katja.
Pas nu på... jeg regner med at din killing får et ordentligt
killingefoder - og det er fedtholdigt så det basker! Hvis der er fri
adgang til foderet så skal det nok komme med vægten - og helt sikkert også
til Fie, der nok vil elske killingefoderet (det gør de fleste voksne katte
faktisk)...
Men pas på! Det feder som sagt helt utroligt!
Og en meget tynd killing kan sagtens "komme efter det"... Min Ranje var, da
vi fandt ham, halvdød af sult Dyrlægen nægtede faktisk at vaccinere
ham, før han havde fået lidt mere sul på kroppen... efter 2 uger med et
godt killingefoder, var hans vægt steget så meget at han kunne blive
vaccineret... Og da Ranje endelig blev voksen var der ikke meget tilbage af
den der udsultede killing!
Ranje blev aflivet i december :`-(... da vejde han ca 10.5 kilo - og havde
været på skrap kur i ca 4 år!!!!
Så lad være med direkte at fede killingen eller Fie op... sørg i stedet for
at der er noget godt foder til dem... og giv så lidt gufmamse et par gange
om ugen

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Katja Gøbel

Dato : 29-02-04 14:06

Med fede op mener jeg jo også lidt guf engang imellem, men Fie spiser ikke
andet end tørkosten og en sjælden gang imellem lidt tun, og det er af god
kvalitet. Hun får specific og i øjeblikket får den lille nye prescription.

Men det er ikke kommet af sig selv med Fie selvom hun får noget med godt med
fedtstof i. Iøvrigt har jeg prøvet at give hende killingefoder, men hun
kaster det op og jeg kan se hun ikke tygger det, da det kommer op i hele
bidder.
Deruodver siger nogle at de kan få forgiftning af det???

Fra : Ann K

Dato : 29-02-04 22:50

Hej Katja.
Fie lyder fuldstændig som min Aske... mad er tørkost og guf er enten tun
eller lidt varm kyllingekød!!!
Når der en sjælden gang serveres killingetørkost (hele min Bande er ovre
killingestadiet!) så grovæder han i den grad... og kaster det hele op igen!
Ingen af mine katte er nogen sinde blevet forgiftet af killingefoder... men
jeg er ret sikker på at de ville blive ualmindeligt blævrede, hvis de fik
det regelmæssigt - og det er mindst lige så usundt!
Lev dog med at Fie er en tynd mis... vi har samme "problem" med vores
Tjalfe... i 8 år har dyrlægen sagt at han er i fantastisk fin kondition,
har en lækker pels og er smækfuld af muskler - men at han da meget gerne
måtte tage ca ½ kilo på! Noget der har vist sig at være platumuligt for
Tjalfe! Han er bare en meget slank kat

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-02-04 20:51

Katja Gøbel wrote:
> Fordi den er enormt tynd synes jeg. Min anden kat skal også fedes op,
> men hun gider ikke rigtig spise andet end hendes tørkost. Min killing
> er ikke meget andet end skind og ben.

er det ikke noget med at din killing har været vant til at få kitekat og
whiskas?

jeg tror det vil være helt fint bare at fodre ham med almindeligt
killingefoder af et lødigt mærke, som feks Royal canin..... han skal nok
komme efter det.....
og når nu din anden kat også er lidt slank i det, så gør det jo ikke så
meget hvis hun kommer til at snuppe lidt af det...

hvordan går det iøvrigt med dem nu? (læste lige i tråden nedenunder)...
jeg mener iøvrigt som de andre at du bare skal give tid.... hun skal nok tø
op ;)
--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has