Par ? om min kat
Fra : Søren Christensen

Dato : 28-02-04 10:53

Hej

Jeg bor på 1 sat. Dvs der er ca 5 meter ned til jorden.
Kan en kat finde på at hoppe ud af vinduet fra den højde?
Jeg har haft hende siden dec men jeg tør kun at åbne vinduet en smule fordi
jeg er bange for at hun hopper ud.

Hva har i af erfaringer med at have kun en indekat?
Hun farer tit rundt og er helt tosset med sølvpapirs kugler.
Som hun iøvrigt henter til mig igen når jeg kaster dem. Ligesom en hund.
Men har hun meget bedre af jeg skaffer en kat mere?
Det er noget med Katte ikke er flokdyr...

Hun er Pt i løbetid. Har jeg noget liggende på gulvet. Tøj eller lign
eller f.eks mit tæppe, jeg har til sofaen strinter hun en smule i det.
Er det normalt adfærd?
Og hvor langt tid varer løbetid normalt?
Og hvor mange gange om året?
En veninde sagde hele livet, lige som hendes ejer Gg

Venligst

Søren Christensen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-02-04 11:06

> [...]
> Kan en kat finde på at hoppe ud af vinduet fra den højde?
> Jeg har haft hende siden dec men jeg tør kun at åbne vinduet en smule

Nej, hun vil sikket ikke hoppe ud. Men der er stor fare for at hun kan falde
ud i leg eller kådhed, og det går ikke. De kan komme slemt til skade. Man
kan lave en ekstra karm til vinduet, så du kan have åbent og stadig
kattesikret. Hvis du har en altan er der også muligheder for at lave en god
kattesikret altan. Der er helt sikkert nogle her i gruppen der har gode
ideer og billeder... Bare spørg løs.

> Hva har i af erfaringer med at have kun en indekat?
Det er i mange tilfælde synd for katten. Der er få katte der bedst trives
alene, men de fleste har brug for selskab og den udfordring det er at have
en artsfælle. En kammersjuk til hende vil være rigtig godt.

> Hun farer tit rundt og er helt tosset med sølvpapirs kugler.
> Som hun iøvrigt henter til mig igen når jeg kaster dem. Ligesom en hund.

> Men har hun meget bedre af jeg skaffer en kat mere?
Ja.

> Det er noget med Katte ikke er flokdyr...
Jo det er de. De har meget gavn af hinanden. Nogle kan bare li' at der er en
at kigge på, mange sover sammen og der er en masse de kan lege og få afløb
for en hel del energi. Da det er indekatte får de jo ikke afløb for så
meget, som hvis de rendte ude i naturen. Så en ekstra er jeg sikker på vil
glæde både dig og missen

> Hun er Pt i løbetid. Har jeg noget liggende på gulvet. Tøj eller lign
> eller f.eks mit tæppe, jeg har til sofaen strinter hun en smule i det.
> Er det normalt adfærd?
Jep! hun siger at hun vil have killinger. Er det en avlskat eller din
hygge-familie-kat? Hvis det er det sidste, så få hende neutraliseret. Det er
synd for både dig og katten at hun kommer i den ene løbetid efter den anden.
Der er størrer risiko for livmoderbetændelse, cyster osv. P-piller kan man
give, men det er efter min mening kun et nødvendigt onde når man opdrætter.
Alle katte vil have bedst af at blive neutraliseret og slippe for
fustrationerne og man får en mere harmonisk kat ud af det.

> Og hvor langt tid varer løbetid normalt?
Meget forskelligt. Alt fra fire til ti dage. Nogle kommer kun i løbetid en
gang om året. Andre hver anden uge. Det svinger.
En hunkat der kommer i løbetid gang på gang året ud, vil ikke trives. De har
store drifter som de jo ikke kan få afløb for.

> Og hvor mange gange om året?

> En veninde sagde hele livet, lige som hendes ejer Gg

*G* Ja og det er sandsynligvis det rigtige. Hun vil blive ved og ved med
mindre der opstår underlivs-problemer undervejs.
Så mit bedste råd er at få fat i dyrlægen (en god en selvfølgelig og få
aftalt en tid. Du vil blive overrasket over så hurtigt de kommer sig efter
operationen. Det er synd at lade hende gå i løbetid konstant.

held og lykke
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-02-04 11:39

"Nina, Tender Tribes" <ninaNOSPAM@knus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Alle katte vil have bedst af at blive neutraliseret og slippe for
> fustrationerne og man får en mere harmonisk kat ud af det.

Tak for de mange fine svar.
Jeg tror jeg vil prøve med P-piller indtil jeg lige får penge til den
operation.
Kan de købes på en alm apotek eller skal man til dyrlæge?

Venligst

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-04 11:45

On Sat, 28 Feb 2004 11:39:06 +0100, "Søren Christensen"
<Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>operation.
>Kan de købes på en alm apotek eller skal man til dyrlæge?

P-piller er på recept. Husk, at du først må starte hende på pillerne,
når den aktuelle løbetid er overstået, ellers kan du lave et værre rod
i hendes system ...

Niels Peter

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-02-04 11:54

> Tak for de mange fine svar.
> Jeg tror jeg vil prøve med P-piller indtil jeg lige får penge til den
> operation.
> Kan de købes på en alm apotek eller skal man til dyrlæge?

De er på recept. Der er sandsynlighed for at din dyrlæge ikke vil udskrive
uden at have set katten, så regn på om det kan betale sig eller lige vente
til du har råd til neutralisering. Inden du får konsultation, recept, indkøb
på apoteket så løber det jo også op.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Lene Vang

Dato : 28-02-04 12:03

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40406fb6$0$27449$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> operation.
> Kan de købes på en alm apotek eller skal man til dyrlæge?

Hejsa Søren

Hvis du skal have kattet neutraliseret er det værd at tjekke Inges
kattehjem, de gøre det for halvdelen af hvad dyrelægerne tager for det...
Og alle kan bruge Inges kattehjem.

--

Hilsen

Lene Vang
http://community.webshots.com/user/lene_vang
http://community.webshots.com/user/lenevang

---

Fra : Søren Christensen

Dato : 28-02-04 13:05

"Lene Vang" <lenevangSLET@MIIIIGwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du skal have kattet neutraliseret er det værd at tjekke Inges
> kattehjem, de gøre det for halvdelen af hvad dyrelægerne tager for det...

Tak for tippet. Kan se der ligger et afdeling i Næstved.
Og jeg bor i Slagelse så det er da værd lige at se nærmere på...

Venligst