Kloge ord
Fra : Lene Hansen

Dato : 26-02-04 10:49

Har postet dette indlæg på dk.fritid.dyr.hund, men syntes også det skal ind
her, da det jo for så vidt gælder alle dyr.

Jeg har lyst til at referere et læserbrev, der var i vores lokale avis i
går. Håber at den, der har skrevet det, tilgiver jeg bringer det videre her,
for det er sgu kloge ord og kan ikke siges bedre, og her henviser jeg til
alle de mennesker, der mishandler vores dyr inkl.. norske soldater!

Læserbrevet lød:
En stor tak til (navn udelukkes her af mig) for dine gode og saglige
debatindlæg her i avisen, og for din betydningsfulde og utrættelige kamp for
dyrene.
Jeg ved, at du har rigtig mange meningsfæller. Det er en sej kamp. For nogle
mennesker er indrettet på en måde, så de nærmest opfatter dyr som maskiner,
råvarer eller skydeskiver.
I forbindelse med fugleinfluenzaen har vi set fjerkræ blive levende begravet
eller indebrændt. I Kosovo morer norske soldater sig med at skyde til måls
efter hunde, og i Danmark underholder jægerne sig på samme måde med feje
fjerndrab af naturens dyr, hvor dyrene ifølge DMU (Danmarks
Miljøundersøgelser), bliver anskudt i hundred-tusindvis.
Hvordan kan mennesker dog få sig selv til noget sådant? Endnu være er, at
det overhovedet er tilladt i et ellers oplyst samfund som vores!
Livet på Jorden er ved at miste balancen og mennesket, der for det meste kun
tænker på sig selv, gør sig overmægtig i en grad, så det nu truer alt
levende. Mange eksperter er enige i, at vores enorme forbrug af dyr og
elendige måder at behandle dem på, kan være med til at forårsage en
spredning af dødelige virussygdomme.
Vicedirektør i Zoo, Bengt Holst, har også gjort opmærksom på, at mennesket
er det eneste ondskabsfulde dyr, idet vi også dræber og lemlæster for
underholdningens skyld.

Med venlig hilsen

Lene

Fra : fam. Ager

Dato : 26-02-04 11:24

Jeg kan kun være enig, indimellem må man skamme sig over at tilhøre
menneskeracen
marie

---
T-man

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 26-02-04 15:56

On Thu, 26 Feb 2004 11:24:01 +0100, "fam. Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg kan kun være enig, indimellem må man skamme sig over at tilhøre
>menneskeracen

   _Det_ passer ikke. Katte fx. dræber også for deres morskabs
skyld. "Kattens leg med musen" er jo ikke et begreb der er opfundet
fordi en eller anden kunne =) Mætte katte dræber også mus.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Niels Peter

Dato : 26-02-04 16:54

On Thu, 26 Feb 2004 15:56:23 +0100, Trine Stubbe Teglbjærg
<snoe@nospam.dk> wrote:

> [...]
>skyld. "Kattens leg med musen" er jo ikke et begreb der er opfundet
>fordi en eller anden kunne =) Mætte katte dræber også mus.

Men det er der skam også en fornuftig adfærdsbiologisk forklaring på;
enhver adfærd, som der ikke p.t. er brug for, vil blive vedligeholdt
ved leg, så dyret ikke er ude af træning, når der igen er brug for
adfærden for alvor. Ganske som brandvæsenet holder øvelser, når der
ikke lige er rigtige ildebrande.
Så leg er altså en alvorlig sag ....
Men der, hvor der virkelig er forskel på mennesker og dyr, er nok mere
i spørgsmålet om vold overfor artsfæller.
Her er mennesket helt suverænt på førstepladsen, hvorimod de fleste
rovdyr har ganske kraftige aggressionshæmninger over for artsfæller.

Niels Peter

Fra : Jan R.2610

Dato : 26-02-04 17:05

> _Det_ passer ikke. Katte fx. dræber også for deres morskabs
> skyld. "Kattens leg med musen" er jo ikke et begreb der er opfundet
> fordi en eller anden kunne =) Mætte katte dræber også mus.

Øhmm - Trine...Der er en hulens bunke forskel på at være udstyret med et
veludviklet jagt_instinkt_ og så på bare at dræbe, fordi man synes det er
sjovt!
Katte, der leger deres bytte til døde, er desuden katte, som af en eller
anden grund desværre ikke har lært selve "dræberbiddet".. De gør det altså
ikke for morskabs skyld, men fordi de simpelthen ikke aner, hvordan de
hurtigt skal slå ihjel! Nogle dele af et dyrs adfærd er tillært, men hviler
i allerhøjeste grad også på nedarvede instinkter - uden hvilke dyrearten
aldrig ville have kunnet overleve i fri natur...
Et hvilket som helst dyr skal og må kunne bruge sine medfødte instinkter
for at kunne trives... det gælder uanset om det er kattes jagt eller grises
behov for at rulle sig i mudder...

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-02-04 19:20

On Thu, 26 Feb 2004 17:04:51 +0100, "Jan R.2610"
<tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote:

>Øhmm - Trine...Der er en hulens bunke forskel på at være udstyret med et
>veludviklet jagt_instinkt_ og så på bare at dræbe, fordi man synes det er
>sjovt!

   Uhm - Den store forskel er vel for så vidt at mennesker er i
stand til at dræbe hvad som helst - mens dyr kun dræber de byttedyr de
normalt holder sig til. Katte dræber ikke kun for fødens skyld - de
dræber - om ikke for sjov så fordi at de kan.

> [...]
>i allerhøjeste grad også på nedarvede instinkter - uden hvilke dyrearten
>aldrig ville have kunnet overleve i fri natur...

   Jeg har nu oplevet katte der sagtens kan slå både rotter og
mus ihjæl - men alligevel leger med især musene.

>Et hvilket som helst dyr skal og må kunne bruge sine medfødte instinkter
>for at kunne trives... det gælder uanset om det er kattes jagt eller grises
>behov for at rulle sig i mudder...

   Jada - og mennesker agerer også ud fra instinkter og det de
har lært. Hvad er forskellen? Jeg opponerer blot mod sætningen at
"Mennesker er de eneste der dræber for sjov" - for det mener jeg
simpelthen ikke er korrekt.

Fra : Jannie Ø. Rasmussen

Dato : 27-02-04 02:04

> Lene Hansen skrev:
I Kosovo morer norske soldater sig med at skyde til måls
> efter hunde, >
> Med venlig hilsen
>
> Lene

Hej.

Desværre er der nogen som morer sig over det, men i den danske lejr er
det blevet sådan at der kun er én som må skyde katte og hundene i Kosovo
(altså på den danske lejres område). Og den person skal have jagttegn.
Dette blev vedtaget da der var en på en af de tidligere hold som var
dyrhader med stort D. Han elskede at pine dem f.eks, smed han en masse
katte i en sæk, bandt den hvorefter begyndte at skyde til sækken med et
gevær uden at vide om de alle døde. Der blev selvfølgelig klaget over
ham og han blev smidt hjem!!!

Dette ved jeg da min kæreste har været dernede, dog ikke med det hold
hvor han var på -heldigvis ellers var min kæreste nok røget hjem for at
have slået ham til plukfisk..

Det er desværre nødvendigt at skyde hundenen og kattene dernede, ikke
fordi de bider, men enten er de syge eller underernæret og derved gør de
jo faktisk den en tjeneste. De har jo ikke ligesom råd til at forsørge
alle de hund og katte som er dernede..!

Med venlig hilsen
Jannie Ø. Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar