Umulig pillespiser!!
Fra : Kristina

Dato : 25-02-04 10:42

Jeg håber der er nogen, som har nogle mirakuløse råd mht. hvordan jeg skal
få min hunkat til at spise ormekur!
Hun er ivrig jæger, så hun får desværre jævnligt orm. Problemet er så bare
at hun bestemt ikke mener at hun skal spise de klamme piller.
Jeg har før i tiden knust pillerne og blandet dem i al hendes yndlingsmad,
men hun tager lige en mundfuld af det, og så "graver" hun det ned (skraber),
som hun gør med al mad der ikke lige er et hit (men som ihvertfald skal
gemmes til dårlige tider).
Sidst blandede jeg det i makrel i tomat som er helt vild med, og som jo også
har en meget kraftig smag, men selv der kunne hun straks smage at der var
noget galt. Kæresten og jeg forsøgte så ved fælles hjælp at holde hende og
putte en pille ned i munden på hende, men det gik om muligt endnu værre. Og
pillen kom alle andre steder hen, end der den var tiltænkt! Bailey tog dog
heldigvis ingen skade. Hun synes bare vi var enormt underlige, og forlangte
straks at blive sagt undskyld til!!
Nu har hun så fået orm igen!! Og det er ikke ormene der genere mig mest
længere. Det er den daglange kamp vi skal ha´ for at få hende til at spise
de sk.... piller. Og billige kan man jo heller ikke påstå de er, så det er
begrænset hvor mange man har at forsøge sig med. Jeg er også nervøs for, at
der går så meget til spilde ved "opblandingsmetoden" at hun ikke får den
optimale dosis. Hun vejer omkring 5 kg, og hun får 1½ pille (4kg/pille).
Det er virkelig ved at være et problem, så jeg håber rigtig meget at der er
nogen der lige ved hvordan den skal klares...
Der udloddes en mus til bedste svar.... (Dem levere Bailey regelmæssigt)

Mvh. Kristina

Fra : Ida

Dato : 25-02-04 10:57

--
"Kristina" <andrea@jubiipostFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber der er nogen, som har nogle mirakuløse råd mht. hvordan jeg skal
> få min hunkat til at spise ormekur!
> Mvh. Kristina

Hej Kristina

Når jeg giver killinger og voksne ormekur, så bruger jeg Panacur, som kan
opløses i en theskefuld vand..suger det op i en engangssprøjte (uden kanyle
selvfølgelig) tager et godt tag i 'balladekatten' og sprøjter det ind i
munden af den. Ryger der for meget udenfor, så laver jeg en lille portion
mere.
Det er hurtigt overstået og virker upåklageligt her i hytten

Pillerne kan også gives et overtræk af smør og lægges i fryseren - de smager
bedre og ryger nemmere ned.

Der findes en 'pilletang', men den vil jeg ikke anbefale; den er svær at
styre og det er nemt at komme til at stikke forkert :-/

Du kan også låne min kæreste, som er verdens bedste pillegiver ;-p

Ida

CorkyCoon
www.corkycoon.dk
Killinger ventes denne uge

Fra : Kristina

Dato : 25-02-04 11:35

> Hej Kristina
>
> Når jeg giver killinger og voksne ormekur, så bruger jeg Panacur,

Jeg får altid udskrevet Drontal. Virker det så på de samme orm? Hun har de
der bændelorm, der kommer ud i hvide led.

> Pillerne kan også gives et overtræk af smør og lægges i fryseren - de
smager
> bedre og ryger nemmere ned.

Det lyder som en god ide, men jeg er overbevist om at hun fatter
mistanke..

> Der findes en 'pilletang', men den vil jeg ikke anbefale; den er svær at
> styre og det er nemt at komme til at stikke forkert :-/

Jeg kender den godt, men har i forvejen ikke lyst til at forsøge mig med
den, af netop den årsag du nævner.

> Du kan også låne min kæreste, som er verdens bedste pillegiver ;-p

Se det var jo et tilbud der vil noget... Det var sådan en "handyman" man
skulle ha´.

> Ida
>
> CorkyCoon
> www.corkycoon.dk
> Killinger ventes denne uge

Tak for svarene. Jeg tror jeg vil prøve at lokke en "smørpille" i hende i
aften.
Og så fører du jo så i kampen om en lækker friskfanget mus....

Kristina

Fra : Winther

Dato : 25-02-04 14:10

> Jeg får altid udskrevet Drontal. Virker det så på de samme orm? Hun har de
> der bændelorm, der kommer ud i hvide led.

Panacur virker ikke mod bændelorm, og det er bændelormeled de går og drysser
med. Der er kun Drontal og Droncit mod bændelorm. Drontal virker mod det
hele.
Jeg putter den hele pille på en teske med makrel i tomat. Tager et solidt
greb i nakkeskindet og bøjer hovedet bagud. Så åbner katten munden i
protest, ind med pillen og hovedet holdes op med en hånd under hagen til
pillen er væk.

Vh. Winther

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 25-02-04 12:35

"Kristina" <andrea@jubiipostFJERN.dk> writes:

> Jeg håber der er nogen, som har nogle mirakuløse råd mht. hvordan jeg skal
> få min hunkat til at spise ormekur!

Prøv at få fat i pillease som er en slags overtræk til piller, det er
et ret nyt produkt..

Men du skal nok lige bruge plastichandsker til at håndtere pillen,
ellers er erfaringen at de fatter mistanke..

Den med sprøjten har jeg selv brugt i mange år, du går bare ned på
apoteket og beder om en 5 ml pumpe.
Du skal/bør dog holde den fyldte pumpe i hånden/under varmt vand et
stykke tid fordi de kan være ret træge at skubbe i bund, når de er nye...

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Helle Madsen

Dato : 25-02-04 12:42

Hej Kristina

Her i huset giver vi jævnligt gærtabletter som godbider. Når der så en
sjælden gang skal luskes en pille ned, er det først nåe den er konsumeret at
de finder ud af at det ikke var det de håbede på. Så får man lige et par
gærtabletter og alt er godt

Mvh Helle Madsen

Fra : Jan Holm

Dato : 25-02-04 18:29

Kristina wrote:
> Jeg håber der er nogen, som har nogle mirakuløse råd mht. hvordan jeg
> skal få min hunkat til at spise ormekur!

Vi har også en kat der ikke er meget for piller, men da han om sommeren
døjer meget med noget astma er han, og vi trænet i manøvren.

Ned på knæ, katten mellem benene med rumpen mod dig. Med pegefinger
og tommel klemmer man stille mellem kæberne og så åbner katten munden.
Læg pillen på tungen og hold derefter munden lukket (på katten) indtil
tungen lige kigger frem. Så er pillen i hus.

Lyder måske lidt voldsomt, men det tager 5 sekunder og hvis det så
er efterfulgt af en godbid så er alt tilgivet.

Mvh
Jan Holm

Fra : Doris

Dato : 25-02-04 21:31

Du kan også prøve med pasta og blande det i leverpostej. Her spiser de det
uden problemer.
M.V.H. Doris.

Fra : Britta Sørensen

Dato : 26-02-04 13:29

> [...]
> nogen der lige ved hvordan den skal klares...
> Der udloddes en mus til bedste svar.... (Dem levere Bailey regelmæssigt)

Hej Kristina.

SÅDAN GiVER MAN EN KAT PILLER !

1: Tag katten op din favn. Læg den med hovedet i din arm, som om du skulle
give en baby flaske. Tal sødt til den. ''Sød lille kat'' osv. Stop pillen
ind i munden på katten.

2: Find pillen under sofaen og tag katten ned fra lampeskærmen.

3: Følg procedure 1, men hold kattens forpoter nede med venstre hånd og
bagpoterne med højre albue. Stop pillen ned i halsen på katten med højre
pegefinger.

4: Hent katten frem fra under sengen og tag en ny pille. (Modstå lysten til
at skifte katten ud.)

5: Følg igen procedure 1, men når du sidder med katten i armen som en baby,
læg overkroppen hen over katten. Åben kattens mund ved at skille kæberne og
smid pillen ind i munden. Problemet er, at da du sidder mod hovdedet nede
mellem benene, kan du ikke se, hvad du laver.

6: Lad katten hænge i gardinet og pillen blive siddende i dit hår.

7: Hvis du er en kvinde - så græd ud. Hvis du er en mand - tja, så græd ud.

8: Nu tager du dig sammen. Hvem er det, der er overkatten her? Tag katten
ned fra gardinerne og pillen ud af håret. Følg procedure 1, sig fast og
bestemt: ''Hvem er det, der er overkatten her ?'' tag pillen og ups ...

9: Hvordan synes du selv, det går ?? Bryd sammen og tænk. Aha, det er de
forbistrede kløer, der giver problemerne.

10: Kravl op i linnedskabet. Find det store badehåndklæde. Bred håndklædet
ud på gulvet.

11: Tag katten fra køkkenbordet og pillen fra potteplanten.

12: Læg katten på håndklædet i den den ende med hovedet ud over den brede
kant.

13: Fold kattens for- og bagben foran maven. (Modstå trangen til at mase
katten flad.)

14: Rul håndklædet rundt om katten. Skynd dig, hverken tid eller katten
venter på dig.

15: Følg procedure 1. Tryk fingerne mod kattens kæber, så den åbner munden.

16: Stop pillen ned i maven på katten - Voila ! Det var det.

17: Støvsug de løse hår op og læg bandager på dine sår.

18: Tag 2 aspiriner og gå ind og læg dig.

(Set i
kattemagasinet)

Håber du kan bruge de gode råd

Med venlig hilsen Britta

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 26-02-04 14:25

"Kristina" <andrea@jubiipostFJERN.dk> wrote in message news:<J8__b.2655$_c7.72@news.get2net.dk>...
> [...]
> nogen der lige ved hvordan den skal klares...
> Der udloddes en mus til bedste svar.... (Dem levere Bailey regelmæssigt)

Jeg plejer at knække pillerne i kvarte, skære nogle meget små og meget
tynde stykker råt kød ud og pakke pille-stykkerne ind i det. Den
samlede "pakke" må ikke være større end et stykke tørkost. Det bliver
sædvanligvis slugt inden der er nogen der får mistanke.
Det skal gives lige efter "pakkerne" er lavet, da saften fra kødet
ellers kan nå at opløse tilstrækkeligt af pillen til at katten kan
lugte det.

Fra : Annie

Dato : 26-02-04 15:57

"Kristina" <andrea@jubiipostFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber der er nogen, som har nogle mirakuløse råd mht. hvordan jeg skal
> få min hunkat til at spise ormekur!
>
> Mvh. Kristina

Hej Kristina,
Som den lykkelige ejer af 5 ude-/indegående katte, kender jeg særdeles godt
til dit problem.

Mit bedste råd - og virkelig velfungerende råd er et overraskelses"angreb":

1) Find pillen fem, uden at katten hører det, og tag endelig en godbid frem
til katten samtidig!
2) Sørg for at være rolig og afslappet, når du går hen til katten.
3) Nus katten med den hånd, som ikke har rørt pillen, og sørg samtidig for
at have kattenbagdelen op ad dig.
4) Stryg katten over hovedet, og pludselig tager du i et snuptag fat i
overkæben på katten og tving med langemand og tommelfinger gabet op.
5) - lynhurtigt presser du pillen helt ned i svælget på katten.
6) Præsenter katten for godbidden straks det er gjort samtidig med,at du
fortæller katten hvor dygtig og dejlig den er.

Mine katte når faktisk aldrig rigtigt at forstå, hvad det var der foregik -
førend godbidden ligger for snuden af dem

Hvis et forsøg kikser - så vent endelig 3-4 timer - eller til næste dag,
førend du forsøger igen. Gør aldrig et større nummer ud af at give din kat
piller - dvs. at I er to om katten - den lugter lunten og stikker af, førend
I overhovedet når i nærheden af den

Pilletangen er også god. Min dyrlæge siger, at katten ikke tager skade af at
få den ned i svælget. Man holder fast i kattens nakkeskind og trækker
hovedet bagover - katten åbner automatisk munden lidt (de mere pille-erfarne
katte holder dog munden lukket) - og hurtigt ned med tangen, skyd pillen af.

Min dyrlæge har smagt på ormepiller til dyr - og han siger, at de smager
meget bittert - derfor hader kattene at få dem i munden. Så ned i svælget
(på katten) med pillen med det samme!

Hilsen Annie