Nybagt CV ejer-Hvad nu?
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 07:29

Hej NG,

Købte igår et "vidunder af en Hobby Prestige fra 86 (håber der er nogle år
tilbage i den endnu) og nu melder sig spørgsmålet:

Hvad med hunden? På danske pladser er der ingen problemer. Vi nøjes bare med
de pladser hvor den er velkommen, men hvordan med at tage hunden med
tiludlandet. Jeg tænker på EU lande + Tjekkiet. Er der nogen der kender
reglerne?

Peter

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 13-03-04 09:15

Ved ikke om det er kommet nye regler for Tjekkiet, men det har været sådan,
at der skulle laves en eller anden attest.

Jeg mener det er synd for hunden, at den kommer med ud på de lange ture, jeg
foretrækker, at lade hunden passe, når vi tager afsted, jeg er af den
overbevisnin, at det er bedre for hunden og for os.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 12:56

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> foretrækker, at lade hunden passe, når vi tager afsted, jeg er af den
> overbevisnin, at det er bedre for hunden og for os.

ja men der er vi så uenige I vore dage med Aircon i bilerne, mener jeg at
en hund altid har bedst af at være sammen med sin familie. Den er jo et flok
dyr, og jeg mener at det er direkte skadeligt at sætte en hund i
hundepension i 3 uger, og så tage den hjem igen bagefter. Så hellere bruge
et døgn ekstra på at nå frem til målet, og så have hunden med. (Iøvrigt kan
min hund godt lide at køre bil)

Peter

Fra : Ped

Dato : 14-03-04 09:32

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> de pladser hvor den er velkommen, men hvordan med at tage hunden med
> tiludlandet. Jeg tænker på EU lande + Tjekkiet. Er der nogen der kender

Der er forskellige regler for de forskellige lande, selv indenfor EU.
Man plejer at kunne se reglerne for de enkelte lande på
Veterinærdirektoratets hjemmeside på http://www.vfd.dk/ , men den svarer
ikke lige nu. Er du medlem af FDM kan du finde oplysningerne på
http://www.fdm.dk

Den nemme løsning er blot at tage hen til dyrlægen, for han har en
oversigt (fra Veterinærdirektoratet) over hvad der er nødvendigt. Husk
også at nævne de lande som I blot kører igennem. Og hvis man ser bort
fra De britiske Øer og Norden, men kun kigger sydpå, så er der igen
problemer. Næsten alle lande kræver en rabiesvaccination (med tilhørende
attest) som er mindst 1 måned og højst 12 måneder gammel. Derudover kan
nogle lande kræve særskilt sundhedsattest eller andre vaccinationer, og
i nogle tilfælde skal papirerne en tur forbi Veterinærdirektoratet og
stemples der. Så sørg for at være i god tid. Men som sagt: Ingen
problemer sydpå, så planlæg blot turen og glæd Jer. Vi har haft hund med
næsten overalt i Europa de sidste 20 år. Vi er en eneste gang (ved en
schweizisk grænseovergang) blevet afkrævet hundens papirer, ellers har
ingen løftet en øjenbryn.

Tip: I ADAC's Camping Führer kan man se hvilke pladser der ikke modtager
hunde. Den har vi altid brugt, og vi har aldrig haft problemer.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 12:57

"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> wrote in message

Tak for et godt og brugbart svar

Peter

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-03-04 16:53

Peter K. Nielsen wrote:

> Tak for et godt og brugbart svar

Her den rette link til direktoratet - hvor de sidste kendte regler er. Vær
opmærksom på de nye regler der indføres til sommer - hundepas m.v. Der skal
åbenbart ventes lidt på de endelige regler.

http://www.foedevaredirektoratet.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/forside.htm

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-03-04 17:31

Carsten Stage wrote:

> [...]
hundepas
> m.v. Der skal åbenbart ventes lidt på de endelige regler.

Tak Carsten

Det var det link jeg ville have kommet med beklager. :)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-03-04 11:01

Peter K. Nielsen wrote:
> Hej NG,
>
> Købte igår et "vidunder af en Hobby Prestige fra 86 (håber der er
> nogle år tilbage i den endnu) og nu melder sig spørgsmålet:

Tillykke med købet, håber i vil få mange gode turer.

> Hvad med hunden? På danske pladser er der ingen problemer. Vi nøjes
> bare med de pladser hvor den er velkommen, men hvordan med at tage
> hunden med tiludlandet.

Du gør bare ligeså så er det ikke noget problem har altid hunden med,
også til Norge og Sverige.
Intet problem bare man kommer igang i god tid især nord på.

Jeg tænker på EU lande + Tjekkiet. Er der
> nogen der kender reglerne?

De opdaterede regler finder du her
http://www.vfd.dk/publikationer/publikationer/pjecer/rejse_hundogkat/kap4.html
(Virker ikke ligenu)

Held og lykke med det er der andre ting du er i tvivlom så spørg løs.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-03-04 12:59

"Steen Larsen" <steen-larsen@(fjern)tdcadsl.dk> wrote in message

> Tillykke med købet, håber i vil få mange gode turer.

det håber vi også

> Held og lykke med det er der andre ting du er i tvivlom så spørg løs.

Bare rolig (jeg har tegnet abbonnement på gruppen her

Peter

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-04 14:08

> [...]
>
> det håber vi også

> Bare rolig (jeg har tegnet abbonnement på gruppen her

- og så er abonnementet gratis

Selvfølgelig skal hunden med - hvis den kan li' det !
Det må da være det afgørende - ingen ku' vel drømme om at slæbe
en hund med på 3 ugers tur, hvis den konstant var køresyg !?
Vores hund er desværre ikke mere, men i hendes tid blev hun da
smuglet med ind stort set alle steder - uden vrøvl (altså her i DK).
Men hun ku' altså osse gemmes i en taske - mange syntes det var
llidt sært at min kone havde en tøjhund i tasken - indtil hun(den) bevægede
sig

--
Mvh

Fra : jens jørgensen