/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Kørsel med CV
Fra : HansT


Dato : 10-03-04 22:26

Hej i gruppen

Jeg er ny i gruppen og osse med hensyn til at køre med cv.
Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med ovennævnte
vogntog. Fart, antal omdr., gearvalg mm.

Venli hilsen
Hans T.



 
 
T. Hartung (10-03-2004)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 10-03-04 22:38


"HansT" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:sEL3c.108164$jf4.6483255@news000.worldonline.dk...

> Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
> Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
> Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med
ovennævnte
> vogntog.

Læs cv korrekt dvs. tunge ting i bunden, og over akslen. kugletryk ca. 65-75
kg.

Er vognen uden stabilisator anbefales en sådan.

> Fart

max gældende lovgivning og efter forholdende (hehe) men sund fornuft må også
anbefales her.

>antal omdr., gearvalg mm.
>
ja det kan man jo næsten mærke på bilen og de aktuelle bl.a topografiske
forhold - men din bil trækker bedst omkring de 3.500 - 4.500 omdr/min. og
vil antagelig være "død" under de 3.000 omdr./min. lad ikke bilen sejtrække
brug gearkassen flittigt
>
>
--
mvh

T. Hartung
VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung



HansT (10-03-2004)
Kommentar
Fra : HansT


Dato : 10-03-04 23:04

Tak for det.
Cv'en er fra 2003 og monteret med stabilisator.
Jeg spørger mest fordi jeg nok her i starten har meget svært ved at være så
hård ved motoren. Bilen kører omkring 145 km/t ved 3500 o/min og det er
meget sjældent at jeg har været højere oppe i registeret.
Men jeg kan forstå at det bare er begynderpjat fra min side.
Hilsen Hans T.

"T. Hartung" <T.Hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:404f8a8b$0$1563$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "HansT" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:sEL3c.108164$jf4.6483255@news000.worldonline.dk...
>
> > Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
> > Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
> > Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med
> ovennævnte
> > vogntog.
>
> Læs cv korrekt dvs. tunge ting i bunden, og over akslen. kugletryk ca.
65-75
> kg.
>
> Er vognen uden stabilisator anbefales en sådan.
>
> > Fart
>
> max gældende lovgivning og efter forholdende (hehe) men sund fornuft må
også
> anbefales her.
>
> >antal omdr., gearvalg mm.
> >
> ja det kan man jo næsten mærke på bilen og de aktuelle bl.a topografiske
> forhold - men din bil trækker bedst omkring de 3.500 - 4.500 omdr/min. og
> vil antagelig være "død" under de 3.000 omdr./min. lad ikke bilen
sejtrække
> brug gearkassen flittigt
> >
> >
> --
> mvh
>
> T. Hartung
> VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
> www.sitecenter.dk/hartung
>
>



T. Hartung (10-03-2004)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 10-03-04 23:32


"HansT" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:lcM3c.108180$jf4.6485704@news000.worldonline.dk...
> Tak for det.

Velbekomme

> Jeg spørger mest fordi jeg nok her i starten har meget svært ved at være

> hård ved motoren.

Ved at lade den sejtrækker er du hård ved motoren - 16 V motorer er skabt
til flere omdrejninger - modsat de ældre 8V'er - så ned i gear ))

Bilen kører omkring 145 km/t ved 3500 o/min og det er
> meget sjældent at jeg har været højere oppe i registeret.

Opel er noget højgearet - 4 gear vil nok være der du mest skal kører ved alm
marchhastighed.

Skal bilen trække noget så er det ned i gear og op med omdrejningerne -
bilen vil elske det da den er skabt hertil.

Før jeg fik Turbo smækkede jeg omdrejningerne på min Mondeo op på ca.
4.000 - 4.500 i Kasselbakkerne for at holde trækkraften opad. Til tider
nåede den da også 5.500 omdr. et kort øjeblik, men så fik konen ondt af
den - men det er ikke noget problem - bare bliv ude af det det røde felt !!!

--
mvh

T. Hartung
VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung



Arne Keller (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 11-03-04 09:49

HansT wrote:

> Hej i gruppen
>
> Jeg er ny i gruppen og osse med hensyn til at køre med cv.

Velkommen.

> Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
> Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.

Jeg startede med en Astra 1.6 med 90HK så vidt jeg husker og en Adria
vogn på 1200Kg. Det gik ikke stærkt men fungerede.

> Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med ovennævnte
> vogntog. Fart, antal omdr., gearvalg mm.
>
Start med forholdsvis korte ture og lær hvordan dit køretøj opfører sig.
Kør ikke hurtigere end lastbilerne, du er jo på ferie

Skab en rutine omkring pakning og klargøring så vogn og bil er belastet
ens hver gang du kører.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
www.kabling.dk | www.net-faq.dk

Kjeld Krogh (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Kjeld Krogh


Dato : 11-03-04 10:08


"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
news:c2p96o$hc8$1@sunsite.dk...
> HansT wrote:
>
> > Hej i gruppen
> >
> > Jeg er ny i gruppen og osse med hensyn til at køre med cv.
>
> Velkommen.
>
> > Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700 o/min.
> > Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.

> Jeg køre også i en Opel Vectra magen til din, med en HomeCar som har en
totalvægt på 1300 kg
et godt råd til dig vil være brug ikke gear 5 da din bil vil sejtrække. Pas
også på i vådt føre, da der ikke
skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter selv med
gode dæk. Håber I får mage
gode ture
mvh
Kjeld Krogh
> Jeg startede med en Astra 1.6 med 90HK så vidt jeg husker og en Adria
> vogn på 1200Kg. Det gik ikke stærkt men fungerede.
>
> > Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med
ovennævnte
> > vogntog. Fart, antal omdr., gearvalg mm.
> >
> Start med forholdsvis korte ture og lær hvordan dit køretøj opfører sig.
> Kør ikke hurtigere end lastbilerne, du er jo på ferie
>
> Skab en rutine omkring pakning og klargøring så vogn og bil er belastet
> ens hver gang du kører.
>
> --
> Arne Keller
> Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
> www.kabling.dk | www.net-faq.dk



HansT (11-03-2004)
Kommentar
Fra : HansT


Dato : 11-03-04 15:26

Jeg siger tak for bemærkningerne. Og ja, vi glæder os utroligt til at komme
ud at køre. Vi var på et par småture i efteråret og det var bare sagen.
Efter mange år med luftmadresser og soveposer er det ren luksus med cv'en.

Hilsen Hans T

"Kjeld Krogh" <kbkrogh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40502c9b$0$1628$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
> news:c2p96o$hc8$1@sunsite.dk...
> > HansT wrote:
> >
> > > Hej i gruppen
> > >
> > > Jeg er ny i gruppen og osse med hensyn til at køre med cv.
> >
> > Velkommen.
> >
> > > Jeg kører i en Opel Vectra 1.8 16V med 115 HK og 170 N/m ved 3700
o/min.
> > > Cv'en er en Hobby 400 totalvægt på 1100 kg.
>
> > Jeg køre også i en Opel Vectra magen til din, med en HomeCar som har en
> totalvægt på 1300 kg
> et godt råd til dig vil være brug ikke gear 5 da din bil vil sejtrække.
Pas
> også på i vådt føre, da der ikke
> skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter selv
med
> gode dæk. Håber I får mage
> gode ture
> mvh
> Kjeld Krogh
> > Jeg startede med en Astra 1.6 med 90HK så vidt jeg husker og en Adria
> > vogn på 1200Kg. Det gik ikke stærkt men fungerede.
> >
> > > Er der nogen der kan anbefale en sikker, for bilen, køremåde med
> ovennævnte
> > > vogntog. Fart, antal omdr., gearvalg mm.
> > >
> > Start med forholdsvis korte ture og lær hvordan dit køretøj opfører sig.
> > Kør ikke hurtigere end lastbilerne, du er jo på ferie
> >
> > Skab en rutine omkring pakning og klargøring så vogn og bil er belastet
> > ens hver gang du kører.
> >
> > --
> > Arne Keller
> > Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
> > www.kabling.dk | www.net-faq.dk
>
>



Gismo (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 11-03-04 22:52

Kjeld Krogh wrote:

> et godt råd til dig vil være brug ikke gear 5 da din bil vil
> sejtrække. Pas også på i vådt føre, da der ikke
> skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter
> selv med gode dæk. Håber I får mage
> gode ture
> mvh
> Kjeld Krogh

Hvis dette er tilfældet vil jeg vove den påstand at, dit kugletryk er for
højt eller
støddæmperne bagi er for dårlige.

Gismo.



Kjeld Krogh (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Kjeld Krogh


Dato : 12-03-04 09:58


"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4050df4e$0$18665$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Kjeld Krogh wrote:
>
> > et godt råd til dig vil være brug ikke gear 5 da din bil vil
> > sejtrække. Pas også på i vådt føre, da der ikke
> > skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter
> > selv med gode dæk. Håber I får mage
> > gode ture
> > mvh
> > Kjeld Krogh
>
> Hvis dette er tilfældet vil jeg vove den påstand at, dit kugletryk er for
> højt eller
> støddæmperne bagi er for dårlige.
>
> Gismo.
>
> Hej Gismo.
Det er lidt svært at måle det rigtige kugletryk, da det er en boggi vogn vi
har, men vi har prøvet forskellige
læssemuligheder og vi har prøvet at måle kugletrykket og det ligger mellem
50 og 60 kg
Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp
Prøvet så at trække vognen med den samme lastemåde, bare efter en Skoda
Oktavia, uden problemer
mvh
Kjeld K



Carsten Stage (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 12-03-04 11:29

Kjeld Krogh wrote:

> Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp

Det er godt med kraftige dæmpere, når man kører med campingvogn - men husk
at hele bilens undervogn er vigtig, ikke bare bag og dæmpere menogså foran
skal det være i orden. Kraftige gasdæmpere hele vejen rundt, suppleret med
kraftigere fjedre bag må være løsningen. Husk på at det ikke så meget er
dæmperne men fjedrene, der bærer bilen.

Firmaet MAD laver ekstra- og udskiftningsfjedre til mange biler, dit lokale
værksted kender dem sikkert. Se mere her:

http://www.mad-tooling.com/


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Arne Keller (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 13-03-04 14:16

Carsten Stage wrote:
> Kjeld Krogh wrote:
>
>
>>Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp
>
>
> Det er godt med kraftige dæmpere, når man kører med campingvogn - men husk
> at hele bilens undervogn er vigtig, ikke bare bag og dæmpere menogså foran
> skal det være i orden. Kraftige gasdæmpere hele vejen rundt, suppleret med
> kraftigere fjedre bag må være løsningen. Husk på at det ikke så meget er
> dæmperne men fjedrene, der bærer bilen.
>
Jeg har nu i 3 år haft glæden af at have en bil med automatisk niveau
regulering, det fungerer glimrende. Når jeg fylder bilen med bagage og
familien og så kobler min CV på bliver bagvognen straks væsentlig
hårdere og køreegenskaberne er meget gode, hele vogntoget er stift og
kører meget stabilt.

Den samme CV var tidligere bag på min Astra ret livlig.

Jeg har aldrig undersøgt hvordan det virker, men jeg tror at det er
noget elektrisk opstraming som sker.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
www.kabling.dk | www.net-faq.dk

HansT (13-03-2004)
Kommentar
Fra : HansT


Dato : 13-03-04 16:58

Her kan jeg faktisk også berette at min Vectra har noget let til at slippe
ved igangsætning. Indtil nu har jeg troet at det var mine manglende
evner/erfaring der var årsagen, men godt at høre at det ikke kun forholder
sig sådan.
Min mekaniker fortæller at det også kunne ha noget med vægtfordelingen på
bilen at gøre. Altså før man pakker og sætter cv'en på krogen.
Faktisk påstår han at Vectra'en solo har let til hjulspind ved kraftig
acceleration.
Vectra'en har noget længere akselafstand end Oktavia'en, måske spiller det
osse ind.
Hilsen Hans
"Kjeld Krogh" <kbkrogh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40517c0d$0$815$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4050df4e$0$18665$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > Kjeld Krogh wrote:
> >
> > > et godt råd til dig vil være brug ikke gear 5 da din bil vil
> > > sejtrække. Pas også på i vådt føre, da der ikke
> > > skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter
> > > selv med gode dæk. Håber I får mage
> > > gode ture
> > > mvh
> > > Kjeld Krogh
> >
> > Hvis dette er tilfældet vil jeg vove den påstand at, dit kugletryk er
for
> > højt eller
> > støddæmperne bagi er for dårlige.
> >
> > Gismo.
> >
> > Hej Gismo.
> Det er lidt svært at måle det rigtige kugletryk, da det er en boggi vogn
vi
> har, men vi har prøvet forskellige
> læssemuligheder og vi har prøvet at måle kugletrykket og det ligger mellem
> 50 og 60 kg
> Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp
> Prøvet så at trække vognen med den samme lastemåde, bare efter en Skoda
> Oktavia, uden problemer
> mvh
> Kjeld K
>
>



Kjeld Krogh (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Kjeld Krogh


Dato : 13-03-04 18:38

Hej Hans
Tak for dit indlæg jeg kan tilføje at ved kraftig acceleration fedter min
Vectra også, så der er noget om snakken som din mekanikker fortæller
Kjeld K
"HansT" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:87G4c.110587$jf4.6595188@news000.worldonline.dk...
> Her kan jeg faktisk også berette at min Vectra har noget let til at slippe
> ved igangsætning. Indtil nu har jeg troet at det var mine manglende
> evner/erfaring der var årsagen, men godt at høre at det ikke kun forholder
> sig sådan.
> Min mekaniker fortæller at det også kunne ha noget med vægtfordelingen på
> bilen at gøre. Altså før man pakker og sætter cv'en på krogen.
> Faktisk påstår han at Vectra'en solo har let til hjulspind ved kraftig
> acceleration.
> Vectra'en har noget længere akselafstand end Oktavia'en, måske spiller det
> osse ind.
> Hilsen Hans
> "Kjeld Krogh" <kbkrogh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:40517c0d$0$815$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:4050df4e$0$18665$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > > Kjeld Krogh wrote:
> > >
> > > > et godt råd til dig vil være brug ikke gear 5 da din bil vil
> > > > sejtrække. Pas også på i vådt føre, da der ikke
> > > > skal trædes meget på gaspedalen, ved igangsætning før bilen fedter
> > > > selv med gode dæk. Håber I får mage
> > > > gode ture
> > > > mvh
> > > > Kjeld Krogh
> > >
> > > Hvis dette er tilfældet vil jeg vove den påstand at, dit kugletryk er
> for
> > > højt eller
> > > støddæmperne bagi er for dårlige.
> > >
> > > Gismo.
> > >
> > > Hej Gismo.
> > Det er lidt svært at måle det rigtige kugletryk, da det er en boggi vogn
> vi
> > har, men vi har prøvet forskellige
> > læssemuligheder og vi har prøvet at måle kugletrykket og det ligger
mellem
> > 50 og 60 kg
> > Der er også monteret kraftigere støddæmper uden det hjalp
> > Prøvet så at trække vognen med den samme lastemåde, bare efter en Skoda
> > Oktavia, uden problemer
> > mvh
> > Kjeld K
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste