Ny her!
Fra : Ann Nielsen

Dato : 21-02-04 18:23

Hej alle sammen.

Jeg er ny her, og ønsker at snuse lidt til campingslivet. Vi er 2 voksne og
en bette hund, og jeg tænkte lidt på at høre lidt om campingsvogne. Den
behøver ikke være så stor, da vi ikke behøver så meget plads. Har I nogle
gode ideér eller links til mig, så "skyd" løs ;)

Med venlig hilsen

Ann

Fra : Jørgen L

Dato : 21-02-04 19:01

> [...]
> behøver ikke være så stor, da vi ikke behøver så meget plads. Har I nogle
> gode ideér eller links til mig, så "skyd" løs ;)

Hej Ann.

Der er
http://www.campister-imellem.dk/campisterimellem/forumlist.asp?menuid=2314
som har rigtigt mange forskellige emner.
bare prøv at søge efter dem.
så er der www.Campingferie.dk

Det ville hjælpe os en smule hvis du skrev lidt om hvad jeres bil må trække
og hvilken prisklasse i vil i gang med.

En helt anden ting, langt de fleste der køber en vognen under 4,5 m
fortryder da de er for små, men det er igen hvad vil i bruge den til.

For vores vedkommende, vi er også 2 og en lidt større hund har en LMC 545 en
såkaldt 5,5 m vogn, vi bruger vores i sæsonen 1/1 til og med d. 31/12 altså
hele året, vi har eks også vandbåren varme system også kaldet central varme.

Varmen kan deles op i 3 grupper
1. punktvarme (gasovn ca. i midten af vognen uden blæser fordeling)
Dårligst.
2. Blæservarme (gasovn med fordeling af varmen ved hjælp af en blæser og
slanger) rimelig ok til hele året i dk
3. Central varme gas og el ovn ( som varmer vand op og løber rundt i
radiatorer ligesom i et hus.) det bedste opvarmnings system, men det er
dyrere og vejer mest.

Hilsen Jørgen
ps. min kone har et rigtigt dejligt navn nemlig Ann Nielsen

---

Fra : Ann Nielsen

Dato : 21-02-04 19:11

Hej Jørgen.

Pænt navn din kone har ;)

Vi skal snart ud og kigge på en ny bil, og derfor kunne man jo købe bilen
efter hvad den kan trække osv. Men indtil videre er vi bare ude og ose! Min
kæreste er ikke for vild med ideén, meeen jeg er god til at overtale ;) Han
ville heller ikke have hund i starten... meeeen overtalelse ;)

Hvor meget koster det at have en campingvogn hele året?

Mvh.

Ann

Fra : Sten bo

Dato : 22-02-04 10:55

Ann Nielsen wrote:

ville heller ikke have hund i starten... meeeen
> overtalelse ;)
>
> Hvor meget koster det at have en campingvogn hele året?
>
> Mvh.
>
> Ann

Godt spørgsmål. Tiderne med campinghabit er forbi. Regn med at det er meget
værre Man spør ikke om prisen, men ser det som en livsstil, ofte med
streg under _stil_. - Den kasse kan rumme hvad som helst.

jeg så et uhyggeligt regnestykke fra campist, der med investeringer,
afskrivninger, alligevel større bil, plads og vinterkvarter, ekstraudstyr,
kørte kilometer, diesel, overnatningsafgifter,osv. - kom til - hvad?
XXXXX
om året for deres udstyr og XXX kr. i døgnet for 2 personer - pr. udedag,
fordelt på investeringens størellse og hvor meget man har tid til at
camperer - med faldende døgnpriser jo mere man er ude.

Har søgt indlægget men andre har måske tråden lige ved hånden.. Der må være
nogen tal-elskere i gruppen der ser realistisk på tingene

Budskabet er selvfølgelig , at det over årene vil komme til at koste en hel
del penge, og at man meget gerne skal være enige.

Når nu der er lidt modstand er det nok klogt at begynde at leje - hvad med
en tur til Bornholm? der var lige et opslag i markedsgr. Masser af tilbud
rundt omkring. Campister er selvfølge lige så tossede økonomisk som andre
med en interesse og du risikerer at dit livs udkårne bliver bidt af det.
Du ved - prøve først og regningen bagefter. Som så meget andet her i livet

Velkommen i campinglivet.

mvh sten bo

ps. hyggede mig ved, at moderato på Mellem campister var nød til at
henstille i en tråd om samme emne, da den syntes at ta en kedelig drejning..

Fra : Søren Kring

Dato : 26-02-04 09:24

Hej Ann,

Det hjælper at I vil vælge bil efter vognen. Hvis det er en ny bil i kigger
efter så kan de vist som regel trække en del (ex: Peugeot 307 max. 1300 kg,
egenv.: 1225 kg dvs. 1275 uden hængerkort). Ved ældre biler må i lige passe
på, dengang var CV også lettere og nye biler er generelt tungere (X stk.
airbag, ABS, kollisionsbeskyttelse osv.)
En ting der er godt at kigge efter er udhæng over bagakslen, for jo kortere
der er fra bagakslen til trækket, jo bedre plejer vogntoget at køre (jeg
skriver plejer, da der er andre ting der spiller ind også.

Mht. CV så er der allerede mange gode svar. Jeg er enig i at vognen ikke kan
blive for stor, med mindre man vil på langfart med den. Personlig synes jeg
at, når man nu har noget 'dinglende' på krogen, så er det næsten ligemeget
hvor stor en vogn det er. Bortset fra at store vogne er vanskelige at
manøvrere på pladserne. På vejen synes jeg ikke det er noget problem. På
pladsen vil en stor = tung vogn være svært at få på plads. Har vognen bugie
(2 aksler) skal man faktisk være indstillet på at køre den på plads med
bilen, og det betyder som regel at bakke med vogntoget. (Jeg kører selv med
en 1700 kg bugie-vogn efter en Volvo 940, så jeg ved det

Er i nye campister (der er din kæreste jo) så gå efter en vogn med fast
opredning (soveværelse) og toilet. Er vognen lidt større kunne man måske på
langfarter med korte ophold droppe at sætte fortelt på, mens man ved en
lille vogn ikke vil undvære den plads.

Start med en brugt vogn; fortryder I er værditabet på en ny for stor. Køb
ikke en for gammel vogn. For det første har de tit ikke toilet og for det
ande3t har jeg erfaret at de holder prisen for godt de sidste år. En vogn
fra ca. 1980 kan godt koste 20.000 kr., men det mener jeg ikke at de er
værd. en vogn fra 1990 plejer at kunne fås for omkring 30.000 kr. og de
sidste 10.000 er godt givet ud til en 10 år yngre vogn, der er mindre slidt
og har et mere up-to-date udstyr.

Så kan du også ca. se hvad det koster at have en CV. vægtafgift er ikke så
slem (afhængig af vægten . Forsikring er frivillig, da vognen er
ansvarsdækket over bilens forsikring (som derfor kan stige, når man monterer
et træk), så kommer det værste: overnatninger på campingpladser: Her synes
jeg at det efterhånden ikke mere er en billig ferieform, meeen man er
uafhængig og som andre har nævnt: Camping er en livsstil Jeg siger ikke
at overnatningspriserne er uberettiget, da der de sidste år er sket en stor
kvalitetsforbedreing på campuingpladserne, men spørgsmålet er om vi alle
skal bruge de fine tilbud. Har man ikke børn er man ligglad med puslerum.
Har man en CV kan man være ligeglad om der er køkken på pladsen osv.

typisk koster det 60,- kr pr. person og 10-20 for hunden plus evt. et
pladsgebyr (mest i højsæsonen) pr. nat.

hilsen
Søren

---

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-04 23:18

>og jeg tænkte lidt på at høre lidt om campingsvogne. Den
> behøver ikke være så stor, da vi ikke behøver så meget plads. Har I nogle
> gode ideér eller links til mig, så "skyd" løs ;)

Du kan få rigtig mange forskellige meninger om den slags, de fleste mener jo
at deres vogn er den allerbedste.
Jeg tror I vil have mere fornøjelse ud af at finde en forhandler og ose lidt
rundt i udstillingen med både nye og brugte vogne. Så får I et bedre indtryk
af størrelserne, pladsen og indretningen. Bare husk at lade dankortet blive
hjemme, så I ikke risikerer at blive lokket i unåde af en ivrig sælger....

Mvh. Per Olsen.

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 22-02-04 01:58

Vi er også 2 voksne og 2 små hunde, vi startede med en 4.60 vogn, det blev
meget hurtig et "fejlkøb". vi havde den ikke 2 år før vi købte en større
vogn.
Nu har vi en 5.35 med enkeltsenge. Vi nyder den gode plads, og at vi ikke
skal rede senge op fra bunden hver aften, vi tager bare sengetæppet af.
Vores vogn koster i forsikring lige omkring 1700 kr. pr år, med en
selvrisiko på 900, og vægtafgiften er 454 kr.
Køb endelig stort nok fra starten.
Min mand var bestemt heller ikke "vild" med ideen om campingvogn, så købte
jeg bare en selv, og nu er han en glad campist der nyder alle ture og ferier
100%, det eneste han beklager sig over er, at en weekend på camping går alt
for hurtig.

Venlig hilsen
Bente Jørgensen

Fra : Harry

Dato : 22-02-04 15:06

> [...]
> hjemme, så I ikke risikerer at blive lokket i unåde af en ivrig sælger....

Jeg synes Per her skriver noget virkeligt fornuftig. I den sidste ende
er det jo et spørgsmål om hvad man vil med campingvognen. Skal den
være mere eller mindre stationær? Eller er man ril rejser? Vil man
nyde naturen mere end fjernsynet? Kan man nøjes med meget eller lidt?
Hvor ofte skal campingvognen bruges?
F.eks: Skal vognen kun bruges i nogle uger i sommerferien, er det
rigeligt med en 4,5 m´s vogn og behøver hverken guldvarme eller
satelitantenner. En rejsevogn skal ikke være for stor - mens en
stationær vogn hhv. en der ikke kører for meget, må gerne være stor.
Alt andet er et spørgsmål om temperament og personlige behov. Og
skulle dette vokse til vintercamping hhv. lavsæson camping kan man for
billige penge få gulvvarme og andet ekstra udstyr efterhånden.
Jeg vil godt udbygge Pers råd lidt: kig på en vogn, som I synes er
stor nok og køb så en, der er et nummer større. Det viser sig nemlig
altid, at man kort tid efter købet godt kunne bruge mere plads
alligevel. Og køb en bil, der må trække en totalvægt på 1300 kg eller
lidt mere. Medmindre I satser på en varevogn, hvor noget af lasten kan
lægges istedet for i campingvognen, så kan man nøjes med mindre
totalvægt på campingvognen. Vil I køre langt, er en dieselbil det mest
økonomiske - men mange køber dieselbil på grund af den bedre
trækkraft.Og vælger at betale mere. Kort sagt: der bygges ikke dårlige
campingvogne, men der bygges til forskellige behov. Og til forskellige
pengepunge og lige nu er vi i en periode, hvor mange forandrer
livsstil med campingvogne "der har det hele", medens andre vender
tilbage til naturen med en vogn "der har nok".
Må jeg til slut henvise til 2 private campister, der gør noget ud af
deres hjemmesider:
http://www.campingstuff.dk (primært med teknik)
http://www.hanses-campingsider.dk (primært med rejser og
campingpladser etc)
Håber i får et godt campingliv.
Et godt campingliv ønskes af Harry.

Fra : Ann Nielsen

Dato : 26-02-04 21:33

Hejsa alle sammen.

Tak for alle de gode råd. Mht. til ny bil til en evt. campingvogn, så gør
det ikke noget at den vejer over 3,5 tons eller at der kræves
hængerkørekort. Jeg har heldigvis det hele ;) Nu sidder jeg så og tænker;
Findes der SÅ store campingvogns-træk i Danmark? Kører mange med det? Jeg må
indrømme at jeg ikke syntes at have set en.

Med venlig hilsen

Ann R. Nielsen

Fra : Jørgen L

Dato : 27-02-04 00:33

> [...]
> Findes der SÅ store campingvogns-træk i Danmark? Kører mange med det? Jeg

> indrømme at jeg ikke syntes at have set en.

Ja da, min cv har total vægt på 1600 kg. + bil totalvægt 2025 kg = 3625 kg.
så jeg har BE kort, at så også er nød til det henhold 50 kg reglen er så en
anden ting

Min CV er en LMC 545RD og bilen er Toyota Sportvan

men ja det er nu meget normalt.

Hilsen Jørgen

---

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 15:14

> men ja det er nu meget normalt.

Vi kan nu sagtens nøjes med en Adria Prima 400 fra 1991. Totalvægten er på
800 kg.
Vi er 2 voksne og 2 børn og jeg syntes vi har rigeligt med plads (det er jo
stadig et mobilt feriefartøj...) Men vi her heller ingen faste senge,
parabol eller 28 tommers TV, vi holder jo ferie og helst et sted hvor vejret
er til at sidde ude så længe som muligt.

Mvh. Per

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-04 16:05

> tænker; Findes der SÅ store campingvogns-træk i Danmark? Kører mange
> med det? Jeg må indrømme at jeg ikke syntes at have set en.

Ak jo - VW Caravelle (2650 kg total) + Dethlef Beduin 540 TQM (1600 Kg). Og
jeg kan love dig at den vejer hvert eneste gram, når vi vender hjem fra
Frankrig eller Italien med mellem 300 og 500 fl. vin

vh
Jan

Fra : Steen Larsen

Dato : 29-02-04 10:04

Ann Nielsen wrote:
> [...]

> tænker; Findes der SÅ store campingvogns-træk i Danmark? Kører mange
> med det? Jeg må indrømme at jeg ikke syntes at have set en.

Jo,jo det er vi mange der gør kører selv ca. 5000-10000 km om året,
Campingvognstræk Hyundai Santa Fe van Total 2525 Campingvogn Cabby 58
f3 Total 1600
Alså total vægt på 4125 kg.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen