DCU og campingbranchen
Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 20-02-04 09:18

DCU Formand Bjarne Jensen, har gjort det igen, nemlig at understrege, at DCU
er til for campingbranchen og ikke for campisterne.

Principielt er jeg ikke uenig med ham, men det er tydeligt at den kritik han
fremsætter af moms og afgiftsystemet herhjemme, er mere for branchen end for
campisternes skyld.

I Jydske Vestkysten er en srtikel der omhandler dette problem, hvor han er
sur over, at danske campister har fundet ud af fidusen, at handle der hvor
det er billigst, til skade for de danske campingforhandlere.

Jeg mener, at skulle han være til gavn for campingfolket, så skulle han
kritisere branchens ublu priser, for det er jo ikke kun momsforskellen der
gør, at campingforhandlerne mister kunder til nabolandet, hvis for eks. er
billigere i Sverig, hvad jeg ikke ved om det er, men har da hørt at det
skulle være penge, at spare i Sverig også, og de har den samme høje momssats
som i Danmark, så det holder ikke hans kritik.

Når man sælger en vogn til forhandleren, får man så godt som ingentig, men
sælger de den, så skulle man tro, at den i det mindste havde fået udskiftet
mange slidte ting, dette sker heller ikke, de tager vogne ind til spotpriser
og sælger dem til tårnhøje priser, vi har nogle bekendte, der solgte deres
meget velholdte vogn, samtidig med de købte en anden, nogle andre bekendte
købte så vognen fordi de havde hørt af os, at den var i meget fin stand, da
de købte den, fortalte sælgeren alt hvad de havde lavet ved vognen, da vi
fik den undersøgt, viste det sig, at de end ikke havde rengjort vognen, men
prisen var steget med over 100%, på nogle få dage. Og de har simpelt hen
ikke nået at lave en pind ved den.

Den dag DCU finder ud af, at være kritisk over for forhandlerne og føre
retssager over for forhandlerne, når de kan se medlemmer der direkte er
blevet snydt, eller har betalt for noget de ikke har fået, eller
forhandleren nægter, at overholde indgåede aftaler, så viser DCU sig som
medlemmernes organisation, og ikke som campingforhandlernes organisation,
hvor medlemmerne betaler kontigentet, for at få nogle rabatter der fås uden
DCU giver dem.

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 21-02-04 21:54

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> wrote in message news:<403713ec$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> I Jydske Vestkysten er en srtikel der omhandler dette problem, hvor han er
> sur over, at danske campister har fundet ud af fidusen, at handle der hvor
> det er billigst, til skade for de danske campingforhandlere.

Hej Karl-Heinz
Ved du hvilken dato denne artikel blev bragt i Jydske Vestkysten?

PS! Jeg er helt enig i dine betragtninger om DCUs formand Bjarne
Jensen, han taler direkte BRANCEFORENINGENS sag og ikke medlemmernes
sag i "FORBRUGERFORENINGEN" DCU.
Efter min mening er han fuldstændig uduelig som formand i
"forbrugerforeningen" DCU, der har med camping at gøre.
Nu kan ALLE DCU elskere, af nuværende ledelse, IGEN se hvad de
støtter! vor herre bevare os, de kan ikke engang selv se, at de er til
grin.
Der er flere jubelartikler og billeder af BRANCEFORENINGENS folk i
vores fagblad end nogen ande personer!

Venlig hilsen
verner

Fra : Tommy Hansen

Dato : 21-02-04 22:08

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> DCU Formand Bjarne Jensen, har gjort det igen, nemlig at understrege, at
DCU
> er til for campingbranchen og ikke for campisterne.

Jeg meldte mig ud da jeg opdagede at DCU - Dansk Campinghandler Union ikke
var til gavn for mig, men kun for campingbranchen.
Det er sørgeligt at se DCU, som kalder sig en forbrugerforening, sådan gå
forhandlernes ærinde.

Mvh. Tommy

P.S. - Til nuværende medlemmer: Prøv at kigge Jeres medlemsblad grundigt
igennem, så tror jeg at de fleste vil se hvad det handler om - nemlig
campingbranchen ve og vel.

Fra : Harry

Dato : 22-02-04 14:40

> [...]
> var til gavn for mig, men kun for campingbranchen.
> Det er sørgeligt at se DCU, som kalder sig en forbrugerforening, sådan gå

Den sag har flere sider - ikke fordi jeg er meget uenig med d´herrer
foroven. Men DCU er i sine bestræbelser på at tjene flest mulig penge
blevet til en forretning. Derfor er den naturlige årsag blevet at man
beskytter sine annoncører. Jeg ved fra pålidelig kilde, at
campingbranchen ikke er indforstået med denne linie og derfor nu
støtter et uafhængigt campingblad. Fordi branchen også er interesseret
i såkaldt negativ feed-back f.eks. ved testning af udstyr. Dette kunne
DCU ikke leve op til fordi test´s skal og kan best gennemføres af
rigtige campister og hvis der kan påvises svage led i et produkt er
det også til gavn for campingbranchen, fordi der derved udvikles bedre
produkter.
Så jeg mener ikke at DCU går forhandlernes ærinde, men forstår bare
ikke at sige fra af angst for at miste annoncører. Havde man været
mere konstruktiv, havde et nyt blad i branchen aldrig fået den
opbakning, som det nu har fået.

Jeg vil da også lige sige, at det langtfra er skidt alt hvad DCU
laver. F.eks. er campingpladserne og deres børnevenlighed drevet godt
med den ganske bevidste politik, der ligger bag.
Det er på organisationssiden og bladsiden, det er gået galt. Og det
kan ikke være anderledes når man har en chefredaktør, der har en
fortid hos BT og som end ikke camperer selv. Jeg mener ikke, at Bjarne
Jensen er så slem, som man vil gøre ham til - hans fejl er, at han
ikke skriver ordene selv, men underskriver hans chefredaktøres
ordflom.
Jeg har meldt mig ud for et par år siden, fordi DCU udviklede sig til
en forretning mere end til en forbrugernes forening, fordi
organisationen i bund og grund var udemokratisk opbygget og fordi
bladet var dårligt skrevet med det evindelige tuderi om hvor gode man
var. (Hvis man var gode, var der ingen grund til at skrive spalte op
og ned med artikler, hvor man fremhæver sig selv som de eneste ene.)
og tilsidst i den grad var paranoiisk for initiativer fra medlemmerne,
at man skubbede dem tilside. Jeg valgte altså ganske bevidst at betale
de 20% mere for at benytte de gode campingpladser, derude på pladserne
har man fødderne på jorden og jeg har kun mødt flinke og
servicebetonede mennesker.

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-02-04 15:30

Harry wrote:

> Den sag har flere sider - ikke fordi jeg er meget uenig med d´herrer
> foroven. Men DCU er i sine bestræbelser på at tjene flest mulig penge
> blevet til en forretning.

Og det er præcist det, der er et problem.

> Jeg vil da også lige sige, at det langtfra er skidt alt hvad DCU
> laver. F.eks. er campingpladserne og deres børnevenlighed drevet godt
> med den ganske bevidste politik, der ligger bag.

Enig.

> [...]
> og ned med artikler, hvor man fremhæver sig selv som de eneste ene.)
> og tilsidst i den grad var paranoiisk for initiativer fra medlemmerne,

Enig igen.

> Jeg valgte altså ganske bevidst at betale
> de 20% mere for at benytte de gode campingpladser, derude på pladserne
> har man fødderne på jorden og jeg har kun mødt flinke og
> servicebetonede mennesker.

Og så skulle man måske nævne at der også uden DCU er mulighed for at campere
med rabat. Blandt andet giver medlemskab af DCK - http://www.dck.dk/ - også
rabat på nogle pladser. Desuden er der jo også mulighed for at benytte sig
af Camping Cheques på en del pladser i både Danmark og i særdeleshed i
udlandet - http://www.campingcheque.dk/dk/

Endelig er det heller ikke nødvendigt med DCU medlemskab for at få et
campingpas. Det kan man læse mere om her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=51
og

http://www.hanses-campingsider.dk/campinglivet/campingpas.htm

http://www.dk-camp.dk/default.aspx?pageID=68&lang=da

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : jens jørgensen

Dato : 22-02-04 17:32

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er præcist det, der er et problem.

Så er spørgsmålet om det overhovedet er lovligt at drive det som en
forening, når det faktisk er 100% forretning, jeg har netop været til
kredsgeneralforsamling der fremgik det af kredsregnskabet at kredstilskuddet
var ca 17000kr for 16000 medlemmer et medlemskab er ca=3medl. så jeg kan
regne ud at det er ca 1% af kontigentet der går til at kredsen kan lave
arrangementer for campister, dette beløb kunne jo heller ikke engang dække
kredsbestyrelsens faste udgifter til porto og tlf og div andet.
jeg kunne så forstå på dem der har været medlemmer i mange år at det har
været en meget større del af kontigentet der gik til kredsene, det tolker
jeg som at forretningsdelen fattes penge.
Men prøv lige at læse DCU´s formålsparagraf, der står jo faktisk at den
primære funktion er at drive forretning.

> [...]
>
> Endelig er det heller ikke nødvendigt med DCU medlemskab for at få et
> campingpas. Det kan man læse mere om her:

Og så kan jeg desuden fortælle at jeg på samme generalforsamling havde
fremsat forslag om indstilning til vedtægtsændringer om at regnskaberne
skulle være tilgængeligt for medlemmerne, dette blev så stemt ned ved en
demokratisk afstemning jeg må nok sige at det undrer mig en del at dem der
interreserer sig så meget for foreningen at de møder op til
generalforsamlingen hver gang (jeg vil tro at gennemsnitsalderen af de
fremmødte var et godt stykke op i 60erne) ikke intereserer sig for
foreningens økonomi.
jeg begrundede så mit forslag i en foregående debat med
hemmelighedskræmmeriet omkring regnskaberne, til dette svarede
kredsformanden at der var ikke noget hemmeligt ved DCU´s regnskaber. da jeg
så forespurgte under evt hvad de to foregående regnskabsår var endt med.
Blev svaret efter lange og mange søforklaringer fra kredsformanden at der
vistnok havde været overskud i 2002, mere konkret blev det ikke jeg synes
godtnok at det er sløjt at en kredsformand der sidder i repræsentantskabet
tilsyneladende ikke ved om der har været over eller underskud i DCU.
Men konklusionen på det hele må jo blive at 99% af DCU´s medlemmer betragter
det der faktisk er en campistforening som en rabatklub hvor de får et
medlemsblad og pas og nogle rabatter, det er de sikkert også tilfredse med.
Men man må jo nok sige at hvis den nuværende udvikling fortsætter så tror
jeg ikke at kredsene eksisterer om 10 år, så vil DCU bare være en ren
forretning.

Fra : Harry

Dato : 23-02-04 18:47

> Og så skulle man måske nævne at der også uden DCU er mulighed for at campere
> med rabat.

Så skulle jeg måske også sige at http://www.backtonature.dk for tiden
er inde i et vældigt opsving med stor tilgang af pladser, hvor man kan
få rabat. Vel at mærke på pladser, hvor prisniveauet for de flestes
vedkommende er lavt i forvejen.
Harry.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 22-02-04 15:56

"Harry" <hansduggen@direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtige campister og hvis der kan påvises svage led i et produkt er
> det også til gavn for campingbranchen, fordi der derved udvikles bedre

Jamen, det er jeg enig i, men DCU har endnu ikke fundet ud af det.

> [...]
> ikke at sige fra af angst for at miste annoncører. Havde man været
> mere konstruktiv, havde et nyt blad i branchen aldrig fået den

Måske er problemet som du skriver, men som campist forventer man at DCU er
en slags "campisternes FDM".

> [...]
> Jensen er så slem, som man vil gøre ham til - hans fejl er, at han
> ikke skriver ordene selv, men underskriver hans chefredaktøres

Igen er jeg helt enig.

> [...]
> de 20% mere for at benytte de gode campingpladser, derude på pladserne
> har man fødderne på jorden og jeg har kun mødt flinke og

Jeg meldte mig også ud, men føler ikke at jeg har dyrere overnatninger af
den grund. Vi meldte os ind i DK-Campingklub og der er der også fine
rabat-ordninger, desuden er vi medlem af FDM og får også den vej mulighed
for rabat.
Tilsidst er der jo også - Campingckecks.

--
Kjeld Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth - mest om camping

Fra : Per H

Dato : 22-02-04 16:53

On Sun, 22 Feb 2004 15:56:12 +0100, "Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk>
skrev:

>rabat-ordninger, desuden er vi medlem af FDM og får også den vej mulighed
>for rabat.
>Tilsidst er der jo også - Campingckecks.

og der er kommet det nye guldkort. så man slipper for at udfylde alle
oplysninger på cheken, men bare et nummer.

Vh Per

icq 8212837

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 22-02-04 22:30

hansduggen@direkte.org (Harry) wrote in message news:<b1c280f2.0402220540.2c1e5a57@posting.google.com>...

Hej Harry!

Jeg er meget enig i de fleste af dine bemærkninger, de beskriver
præcis DCUs problem, sårbarheden i økonomien. Derfor har bestyrelsen
prioriteret branceforeningen = annoncørerne frem for medlemmerne,
DERFOR er og kan DCU IKKE blive en demokratisk FORBRUGERFORENING med
medlemmerne i centrum, MED ALLE NUVÆRENDE "chefer" i DCU-huset.

Hvis det er rigtigt som der er skrevet på Campingguiden, at en anden
forening lancerer gratis camping for børn under 12 år er DCU færdig i
løbet af kort tid. DCU er MEGET økonomisk sårbar for selv små udsving
i indtægterne. Her skal jeg vise hvorfor i runde tal.

DCU indtægter.
Kontigent (26%) 55.000 medlemmer a gennemsnitlig 325 kr = ca. 18
mill kr.
Annoncer (9%) = ca. 6.4
mill kr.
CV-pladser(48%) = ca. 33.3
mill kr.
Medlemsservice (18%) = ca. 12.5
mill kr.

Indtægter ialt ca. i runde tal 70 MILL
KR.

DCU udgifter.
Personale (26%) æder MERE end ALLE kontigentpenge idet = ca. 18
mill kr.
afskrivninger (4.3 mill kr.)korrekt indgår på
udgiftsiden, er de øvrige
udgifter %-vis større når de tages fra indkomsten.

Plads/blad (48%) = ca. 34.5
mill kr.
Medl.service (16%) = ca. 11.5
mill kr.
Renter forestil jer en gæld hvor renteudgiften ALLENE er ca. 3
mill kr.

Udgifter ialt ca. i runde tal 70 MILL
KR.

DCU har to problemråder, annoncørerne og medlemskontigent, hvis een
af disse to områder har bare lidt tilbagegang smuldrer hele DCUs
økonomiske grundlag.
DERFOR har branceforeningen prioritet fremfor medlemmerne,
branceforeningen LEVERER annoncepenge og DCU leverer "DCUs
testcentre", men det er et tveægget svær der er DCUs NUVÆRENDE
problem.

Hvis rygterne taler sandt, at en anden forening gør børn under 12 år
gratis på 110 campingpladser så vil jeg fraråde folk at stille sig op
i nærheden af DCU-huset, så bliver de trampet ihjel af medlemmer som
vil melde sig ud.

Prøv at forestille jer hvad der sker med INDTÆGTEN hvis en procentdel
medlemmer flygter til en anden forening ?? (hvorfor tror i at
DCU-huset i øjeblikket annoncerer efter medlemmer som gale?) ?
samtidig med at kontigentindtægterne daler vil annonceindtægterne dale
i samme kurve.
Hvorfor tror I at DCUs formand Bjarne Jensen taler branceforeningens
sag, at vi UARTIGE medlemmer køber BILLIGE CVer i Tyskland? Hvorfor
tror I at DCUs formand Bjarne Jensen ikke vil have at branceforeningen
får konkurrence fra Tyskland? tror I at han er bekymret for
statskassen hahahahhaahhah, næe han taler branceforeningens formands
sag HVER gang han har mulighed for det.

VEL BEKOMME JER GLADE TILHÆNGERE AF DCUS NUVÆRENDE BESTYRELSE.I FÅR
PRÆCIS HVAD I FORTJENER.

Hvis en anden forening iværksætter gratis børn under 12 år overlever
DCU ikke.

Venlig hilsen
verner

PS! Procenttal er taget fra DCU-bladet af 06/07-2003.

Fra : Flemming Udbj?rg

Dato : 23-02-04 08:59

Jeg tror man skal slå lidt koldt vand i blodet mht rygterne om gratis
børn på en række campingpladser efter aftale med DK Campingclub.

Jeg har sendt en mail til formanden for DK Campingclub, og modtaget
følgende svar fra deres kasserer:

Kære Flemming Udbjørg.

Tak for din mail til os.
Vi må desværre sige, at vi ikke har en sådan aftale.
Vores aftale med 184 campingpladser, er følgende:

Man får et stempel pr. overnatning, det 8. stempel er en
friovernatning (for alle i campingvognen). Dette gælder dog ikke i
juli måned.
Derudover kan man opnå 15% i samlerabat hos forsikringsselskabet TOP
DANMARK, ved medlemsskab hos os.

Med venlig hilsen
DKCC
kasserer
Kirsten Persson

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 23-02-04 17:34

"Flemming Udbj?rg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> juli måned.
> Derudover kan man opnå 15% i samlerabat hos forsikringsselskabet TOP

Jeg er osse medlem af DKCC og har været det i 5 år nu, jeg er meget
tilfreds med det.
Dcu ved jeg ikke så meget om, er osse medlem der, men overvejer kraftigt
at melde mig ud igen efter i år. Jeg har osse fundet ud af at de ikke er til
for mig - nærmest omvendt - og det GIDER jeg IKKE !!!

Hvor imod man i DKCC -føler sig som et kært familiemedlem- når man er på
tur, eller henvender sig til dem (I hvert fald i kreds 1 og 2)

Venlig hilsen
Jette-Kirsten Larsen