Grøn svingpil
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-03-04 22:56

Er her nogen der ved hvorfor man i Danmark, har den lidt underlige svingpil.

1. Der er rødt, men grøn svingpil
2. Svingpilen forsvinder
3. Der er fuld rødt i få sekunder
4. Fuld grønt

Hvorfor egenlig ikke 1,4,2 ?

Jesper

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-04 23:02

Jesper Nielsen wrote:
> Er her nogen der ved hvorfor man i Danmark, har den lidt underlige
> [...]

Hvis der er grøn pil, betyder det jo at du har forkørselsret.
Når pilen slukker og det almindelige grøne lys tænder, så skal du jo netop
holde tilbage for f.eks cyklister og fodgængere der skal ligeud i krydset,
det "skal du ikke" hvis pilen er tændt.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 14-03-04 00:03

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> Hvis der er grøn pil, betyder det jo at du har forkørselsret.

Nej, det har man ALDRIG i Danmark......

Thore
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=56

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-03-04 00:13

Hej!

SmaRTrxxv wrote:

> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> Nej, det har man ALDRIG i Danmark......

Måske forkert ord at bruge, men der kan skisme ikke komme nogen "i vejen" hvis
man svinger pga. en grøn svingepil.

Pånær når folk lige skal lave et eller andet kreativt

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 14-03-04 00:15

Kim Voss Schrader skrev:

> Måske forkert ord at bruge, men der kan skisme ikke komme nogen "i
> vejen" hvis man svinger pga. en grøn svingepil.

Det er faktisk ikke helt sandt. Man kan fx ikke altid lave en uvending, da
forgængere kan have grønt. Og det er en meget farlig situation, som mange
ikke tænker over.

Vh

Morten

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-03-04 00:19

Hej!

"Morten Højgaard Roth" wrote:

> Det er faktisk ikke helt sandt. Man kan fx ikke altid lave en uvending, da
> forgængere kan have grønt. Og det er en meget farlig situation, som mange
> ikke tænker over.

Hmm, men er dét lovligt? Jeg kan ikke mindes at have lavet en uvending for grøn
svingepil da jeg faktisk ikke troede man måtte (selvom der ikke direkte er et
uvending-forbudt skilt).

Nogen med en teoribog ved hånden? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 14-03-04 00:37

Kim Voss Schrader skrev:

> Hmm, men er dét lovligt? Jeg kan ikke mindes at have lavet en
> uvending for grøn svingepil da jeg faktisk ikke troede man måtte
> (selvom der ikke direkte er et uvending-forbudt skilt).

Skræmmende nok ved jeg det heller ikke. Jeg har heller ikke foretaget
manøvren som bilist (fik først bil for relativt kort tid siden). Men jeg har
oplevet som fodgænger et par gange, at jeg var ved at blive kørt ned, fordi
bilister automatisk tager den grønne pil som signal om, at de må svinge hele
vejen rundt.

Morten

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-03-04 00:46

Hej!

"Morten Højgaard Roth" wrote:

> [...]
> bilister automatisk tager den grønne pil som signal om, at de må svinge hele

Okay, så må vi vente på eksperterne. Hvor f*nden er de henne?

Sørgeligt nok, som fodgænger skal man skisme passe godt på...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-03-04 00:51

On Sun, 14 Mar 2004 00:18:43 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>svingepil da jeg faktisk ikke troede man måtte (selvom der ikke direkte er et

Jæps

[Klip]
Lyssignaler i vejkryds

"Hovesignaler" er den almindeligt kendte form for lyssignal.
*Rødt Lys* betyder, at man skal standse ved en stoplinie eller i sikker
afstand til krydset, hvis der ingen stoplinie er.

*Rødt* *Gult* lys samtidigt betyder også at man skal standse, men
desuden at signalet snart skifter til grønt.

*Grønt lys* betyder kør, hvis vejen ellers er fri. Man må ikke kører
frem for grønt lys, hvis der er så tæt færdsel i krydset, at man ikke
kan nå at helt over, inden signalet skifter, og dermed kommer til at
spærre for den krydsende færdsel

*Gult lys* betyder stop, og at signalet snart skifter til rødt. Man
behøver dog ikke standse for gult, hvis man er så tæt på, at man ikke
kan nå at standse før stoplinie, eller hvis en bremsning medføre fare fx
for bagved kørende.

"Pilsignaler" med rød, gul eller grøn gælder for kørende, der vil i den
retning som pilen viser."
[/Klip]

Så hvis man vil lave en uvending, så skal man jo principelt set, heller
ikke samme vej som at pilen lyser, og derfor må man vel ikke lave en
Uvending. Men tror da lige at jeg går en tur forbi det lokale
færdselspoloti og snakker med dem på mandag, for at få deres svar på
sagen
Flemming Jacobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-03-04 08:04

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Lyssignaler i vejkryds

<snip forklaring på hovedsignaler>

Står der noget om repetionssignaler?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-03-04 11:56

On Sun, 14 Mar 2004 08:03:49 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

><snip forklaring på hovedsignaler>
>
>Står der noget om repetionssignaler?

Er det ikke det signal som også kaldes -grønt?
Flemming Jacobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-03-04 20:10

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> Er det ikke det signal som også kaldes -grønt?

Ikke forstået.
Mener du minus grønt, eller hvad.
Den grønne lanterne har et kryds over, så du kan ikke se om der er grønt
eller ej.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Verner Olsen

Dato : 14-03-04 12:45

On Sun, 14 Mar 2004 00:51:22 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> [...]
>Uvending. Men tror da lige at jeg går en tur forbi det lokale
>færdselspoloti og snakker med dem på mandag, for at få deres svar på

Så derfor er man nødt til (når man nu er der i svingbanen og gerne vil
lave en u-vending) at holde for den grønne pil, vente til der bliver
"almindeligt grønt" og blive "dyttet ned" og truet af etc. etc. af
alle de der holder bag mig - for de skal jo i pilens retning.....
Narh - Et eller andet sted lyder det forkert )

Hvis man et øjeblik tænker "situationen igennem", vil man nok opdage
at det vil være meget uhensigtsmæssigt at det skulle være forbudt,
samt at der skulle være grønt for fodgængere (de kan jo alligevel kun
komme til midten, for der er grønt for tværgående (den svingende)
trafik. De steder jeg lige kan komme i tanke om (i Aalborg) er der
ofte grøn højrepil og grøn venstrepil samtidig (for trafik hhv. i den
ene og den anden tværgående retning (lidt pludret skrevet men... )
Men selvfølgelig - man skal ikke tage noget for givet =

Verner

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-03-04 08:02

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej og godmorgen

> [...]
grøn
> svingepil da jeg faktisk ikke troede man måtte (selvom der ikke direkte er

Desværre uden teoribog, men jeg tror vi er uden i noget der kun gælder for
større veje.
Altså hvor der er midterhelle, hvor fodgængerne kan nå ud til før pilen
skifter for bilisterne.
Jeg tror ikke på at det er tilladt med en uvending på de steder.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-03-04 09:44

SmaRTrxxv wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> Nej, det har man ALDRIG i Danmark......

Jeg er godt klar over at vi ikke har forkørselsret i DK, men jeg kunne bare
ikke lige finde anden måde at beskrive det på, sådan lige uden at rode mig
ud i en meget længere forklaring.
Og samtidigt smuttede anførselstegnene rundt om ordet, så det nemt kunne
misforståes
Men det korte af det lange er at hvis der er grøn pil, så burde der ikke
kunne komme andet trafik i vejen for dig, simple as that.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-03-04 16:01

> [...]
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

God forklaring. Har idag observeret at rækkefølgen er 1,4,2 hvor er ingen
bløde trafikater er.

Jesper

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-03-04 23:04

Hej!

Jesper Nielsen wrote:

> Er her nogen der ved hvorfor man i Danmark, har den lidt underlige svingpil.

> [...]

Ellers overser bilisterne vel nemmere de cyklister der skal lige ud?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : tokin

Dato : 15-03-04 08:01

Hej Jesper

Jeg kender godt kombinationen, men de steder hvor jeg har set den, giver det dog
mening. Det er (så vidt min logiske sans kan resonere) for at få sendt en stak
bilister gennem krydset, inden man "lukker op" for cyklisthelvedet. Derfor er der
rødt et kort stykke tid efter den grønne pil slukker. For når signalet så skifter
til grønt, kan cyklisterne køre, og bilerne holder tilbage. Havde det ikke været
for den grønne pil, havde der jo (p.g.a. cyklisterne) kun kunne komme et begrænset
antal biler over.

Jeg har dog set en snedig udgave i det gamle DDR. Der brugte man et malet skilt
med en grøn pil på, som (i sagens natur) altid var "grøn". Så her havde du altså
kombinationen 1, 3+1, 4+1

Men det er jo en helt anden historie.

Håber mit svar kan give dig nattesøvnen tilbage

MVH

Tokin

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.164.86.167)