Alusvejser søges.. Hul i motorblok
Fra : Peder

Dato : 13-03-04 14:52

Hejsa

Det er godt nok vedr. min motorcykel, men alusvejsning er vel
alusvejsning..

Øv.
Min hullede motor er på trods af reparationsforsøg stadig hullet.
I forbindelse med at min kæde knækkede ved et løb i oktober, slog den
en tap af og dermed hul i motoren.
Min mekanikerven lappede den med noget "kemisk aluminium", der
tidligere har heft succes på bilmotorer, men ikke her.
Det startede ellers fint, idet vi lod den stå i høj tomgang (2-3 krpm)
i laaang tid, hvor den holdt fint.
Idag skulle jeg så have den ud på vejen for at teste ved højere
omdrejninger (og dermed højere olietryk). Jeg ville trods alt hellere
opdage at det ikke holdt nu - frem for i Frankrig til forårstræning på
førstedagen af 5 træningsdage...
Desværre viste det sig allerede efter 3km. at det ikke holdt. Øv igen
Så jeg har måtte skubbe den hjem i modvind, snevejr og op ad bakke
(Roskilde er temmelig kuperet skal jeg hilse og sige)

Jeg kan stadig nå at melde fra til Frankrigsturen, men det er noget
øv.

Jeg har så to optioner tilbage: Svejs skidtet ellet udskift skidtet.
Faktisk var det planen fra start at den skulle svejses, men de
potentielle kandidater til opgaven var ikke vilde med at prøve af
frygt for at ødelægge noget.
Men da sidste udvej efter svejseforsøg er en ny motor, er der ikke så
meget at være bange for.

Hvis nogen kender en der på kort varsel er frisk på at prøve at svejse
hullet, hører jeg gerne fra dem...

Sidste frist for framelding til Val de Vienne er 1/4, så det skal være
inden da. Jeg kan ikke nå at få fat i en ny brugt motor for rimelige
penge inden...
--
Peder
R6 (http://roadracing.netpartner.dk)

Fra : John Sahl

Dato : 13-03-04 16:05

Peder wrote:
> Hvis nogen kender en der på kort varsel er frisk på at prøve at svejse
> hullet, hører jeg gerne fra dem...

Jeg kender en fyr der måske vil prøve, men han vil gerne se
billeder af skaden.

Han bor dog i det jyske..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Peder

Dato : 13-03-04 17:38

On Sat, 13 Mar 2004 16:04:33 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Jeg kender en fyr der måske vil prøve, men han vil gerne se
>billeder af skaden.

De er her:
http://roadracing.netpartner.dk/Gallery/4_timer_2003/Gal_021.jpg
og tættere på:
http://roadracing.netpartner.dk/Gallery/4_timer_2003/Gal_022.jpg

Jeg har det stykke, der skal dække hullet...

>Han bor dog i det jyske..
Ok.
Jeg prøver så vidt muligt at finde en på Sjælland, men hvis det ikke
lader sig gøre, må jeg prøve andetsteds.

Fra : John Sahl

Dato : 13-03-04 18:42

Peder wrote:
> [...]
> og tættere på:
> http://roadracing.netpartner.dk/Gallery/4_timer_2003/Gal_022.jpg
>
> Jeg har det stykke, der skal dække hullet...

Han spørger om du adskiller den så det er til at svejse ordentligt?

> Jeg prøver så vidt muligt at finde en på Sjælland, men hvis det ikke
> lader sig gøre, må jeg prøve andetsteds.

Selvfølgelig..

Fra : John Sahl

Dato : 13-03-04 18:50

Peder wrote:
> Jeg prøver så vidt muligt at finde en på Sjælland, men hvis det ikke
> lader sig gøre, må jeg prøve andetsteds.

Han siger at hvis du adskiller det, kan han sagtens svejse det
for dig. No problemos, han har gjort det for flere andre.

Fra : Leon \(4220\)

Dato : 13-03-04 20:34

øøø det går sgu da galt med lejepasningen når du svejser så tæt på, Alu
arbejder helt vildt.

-L

Fra : Peder

Dato : 13-03-04 20:47

On Sat, 13 Mar 2004 20:34:12 +0100, "Leon \(4220\)"
<Leon@*NOSPAM*fourwinds.dk> wrote:

>øøø det går sgu da galt med lejepasningen når du svejser så tæt på, Alu
>arbejder helt vildt.

Vil det også ske, hvis svejsningen sker, mens lejet er monteret?
(Altså hvis jeg ikke adskiller motoren, men kun svejser udenpå (under
forudsætning af at det kan lade sig gøre..)

Fra : Peder

Dato : 13-03-04 20:46

On Sat, 13 Mar 2004 18:50:20 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Han siger at hvis du adskiller det, kan han sagtens svejse det
>for dig. No problemos, han har gjort det for flere andre.

Ok. tak.
Jeg må finde ud af, hvor meget jeg skal adskille for at komme til ved
hullet.

Fra : Møller

Dato : 13-03-04 16:09

"Peder" <peder_eskildsen@@@@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa
>
> Det er godt nok vedr. min motorcykel, men alusvejsning er vel
> alusvejsning..

Både og.
Legering har meget med hensyn til tilsatmateriale at sige.

> Øv.
> Min hullede motor er på trods af reparationsforsøg stadig hullet.
> I forbindelse med at min kæde knækkede ved et løb i oktober, slog den
> en tap af og dermed hul i motoren.

Motor er et vidt begreb, men hvor, omfang m.v.
Aluminium også.
Billede. dk. binaer.dk

Så er der måske hjælp at hente et sted, var det Roskilde du sagde.
--
Møller

Fra : Peder

Dato : 13-03-04 17:39

On Sat, 13 Mar 2004 16:08:42 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:

> [...]

Jeg har det stykke, der skal dække hullet.

>Så er der måske hjælp at hente et sted, var det Roskilde du sagde.

Jeps.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-03-04 18:16

Peder wrote:
> Jeg har så to optioner tilbage: Svejs skidtet ellet udskift skidtet.

Sidste er vel heller ikke så dyrt...

Vi har i hvert fald købt flere R1 motorer med under 3.000 km på tælleren for
omkring 8.000 kr./stk. inkl. kaburatorer, ledningsnet og instrumenter...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peder

Dato : 13-03-04 20:45

On Sat, 13 Mar 2004 18:15:36 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Sidste er vel heller ikke så dyrt...
>
>Vi har i hvert fald købt flere R1 motorer med under 3.000 km på tælleren for
>omkring 8.000 kr./stk. inkl. kaburatorer, ledningsnet og instrumenter...

Jeg har kunne finde 1 motor, da jeg kiggede efter det sidste år, da
det lige var sket. Den kostede også 8.000,-
Men der er ikke mange at vælge imellem, og jeg har ikke kunne finde
nogen p.t.. Det SKAL være en 2003 motor, da model og motor skiftede
dér.
Meeeen jeg ville da også gerne spare det 8.000,-
Og så er der lige det med at få fat i en inden for 14 dage..

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-03-04 21:25

Peder wrote:
> Men der er ikke mange at vælge imellem,

Skal du ikke kun bruge en?

> og jeg har ikke kunne finde
> nogen p.t.. Det SKAL være en 2003 motor, da model og motor skiftede
> dér.

OK.

> Meeeen jeg ville da også gerne spare det 8.000,-

Underligt...

> Og så er der lige det med at få fat i en inden for 14 dage..

Ja... 3 timer til Hamburg, 3 timer hjem... .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peder

Dato : 13-03-04 21:38

On Sat, 13 Mar 2004 21:25:19 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Skal du ikke kun bruge en?

>OK.

>Underligt...

>Ja... 3 timer til Hamburg, 3 timer hjem... .-)

Vis mig en R6 motor fra 2003 i Hamborg til 8.000,- og jeg skal vise
dig hvor hurtigt jeg komme til Hamburg - retur...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-03-04 21:46

Peder wrote:
> Vis mig en R6 motor fra 2003 i Hamborg til 8.000,- og jeg skal vise
> dig hvor hurtigt jeg komme til Hamburg - retur...

Det kan jeg ikke...

Men det var der vi fik vores 4 x R1...
Hvis det er kan jeg prøve at snakke med min far om han har et tlf. nr. til
ham, hvor vi købte vores...
Det kan jo være at han har en R6 også...

Ellers kan du da bare sætte en R1 på...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peder

Dato : 13-03-04 22:35

On Sat, 13 Mar 2004 21:45:31 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Det kan jeg ikke...

Nej det er jo det

>Men det var der vi fik vores 4 x R1...
>Hvis det er kan jeg prøve at snakke med min far om han har et tlf. nr. til
>ham, hvor vi købte vores...
Meget gerne. Jeg vil som sagt helt spare pengene, men slipper
formentlig ikke
>Det kan jo være at han har en R6 også...

>Ellers kan du da bare sætte en R1 på...
hehe. Det giver nok lidt bøvl i Seriensport, der kræver standardcykler

Bliver måske også lidt svært at mokke i

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-03-04 08:32

Peder wrote:
> Meget gerne. Jeg vil som sagt helt spare pengene, men slipper
> formentlig ikke

Undersøger det lige...

> hehe. Det giver nok lidt bøvl i Seriensport, der kræver standardcykler

Pjay. Du siger bare ingenting... .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-03-04 08:37

Peder wrote:
> Nej det er jo det

Synd du ikke kan bruge en 2002....
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2465844545&category=49891

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peder

Dato : 14-03-04 12:21

On Sun, 14 Mar 2004 08:36:57 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Synd du ikke kan bruge en 2002....
>http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2465844545&category=49891

Jep. Og det på trods af at han tilsyneladende bor i Østrig...

Fra : Q

Dato : 13-03-04 18:35

"Peder" <peder_eskildsen@@@@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Det er godt nok vedr. min motorcykel, men alusvejsning er vel
> alusvejsning..

Prøv at kigge i telefonbogen og se om du kan finde smedefirma, der arbejder
i alu.. Jeg har en TIGsvejser og kunne godt gøre det for dig, men jeg holder
til i det nordjyske og har møgtravlt den næste måneds tid..

Problemet ved at svejse i alu er at du helst skal bruge samme legering til
"fyldmetal" som resten af emnet er lavet af, og det kan blive besværligt /
dyrt medmindre du ved præcist hvilken legering blokken er lavet i.. Hvis du
ikke "rammer" den rigtige legering revner det ofte lige ved siden af
svejsningen..

Der er flere metoder til at svejse i alu.. Den mest egnede til dit formål er
nok TIG, men en god TIG svejser ( vekselspænding ) er nok dyrere end en ny
motorblok , så det er næppe noget du skal investere i ..

Kunne du ikke "bare" købe en ny motorblok og flytte "resten" ?

/peter

Fra : Peder

Dato : 13-03-04 20:43

On Sat, 13 Mar 2004 18:35:22 +0100, "Q" <Q@Q.Q> wrote:

snippet en masse

>Kunne du ikke "bare" købe en ny motorblok og flytte "resten" ?

Det kunne jeg, men en ny blok koster ligeså meget som en brugt hel
motor, så det er ikke arbejdet værd

Fra : Unlimited

Dato : 15-03-04 17:35

PLR tuning i Søborg, har en alusvejser

Og jeg kunne forestille mig at peter er frisk på at prøve...

www.plr-tuning.dk

/F

Fra : Peder

Dato : 15-03-04 22:04

On Mon, 15 Mar 2004 17:34:59 +0100, "Unlimited"
<-unlimited-@get2net.dk> wrote:

>PLR tuning i Søborg, har en alusvejser
>
>Og jeg kunne forestille mig at peter er frisk på at prøve...
>
>www.plr-tuning.dk

Tak - det var dejligt tæt på.
Det er iøvrigt uden bindestreg: www.plrtuning.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-03-04 06:40

Peder wrote:
> Hejsa

Hej Peder...

Jeg har netop sendt dig en mail med oplysninger på ham i Hambrug, hvor vi
har kørt flere R1'ere...

--
Mvh. Morten Fruergaard