omregistrering
Fra : Ove Pedersen

Dato : 12-03-04 23:07

Kan det virkelig passe at man ikke kan få omregistreret en bil der ikke er
kaldt til syn ?
Jeg har lige solgt min gamle bil, køberen siger at de ikke kan få den
omregistret fordi at der kører en synsag.
Ifølge registreringsattesten er den registreret første gang 26.01.88 sidste
godkendelse dato er 11.12.01
periodisk syn (anmeldt månedsdato) er 04.05
derfor vil jeg mene den først skal til syn 04.05.
Jeg har ikke fået nogen indkaldelse endnu ,de siger på motorkontoret at
den skulle havde været til syn d.26.01.04 og det er min egen pligt at
undersøge hvornår den skulle havde været til syn , men indrømmer også at det
er deres fejl at de ikke har sendt en indkaldelse,
så pladerne vil blive klippet meget snart.

Fra : alexbo

Dato : 13-03-04 00:14

"Ove Pedersen" > skrev

> Kan det virkelig passe at man ikke kan få omregistreret en bil der ikke
er
> kaldt til syn ?'
Ja, man kan ikke omreg. når synet er mere end to år gammelt.

> [...]
> godkendelse dato er 11.12.01
> periodisk syn (anmeldt månedsdato) er 04.05
> derfor vil jeg mene den først skal til syn 04.05.

Hvis månedsdatoen er 04.05 skulle den jo egentlig være synet 04.05.03

mvh
Alex Christensen

Fra : Simone

Dato : 13-03-04 10:22

"Ove Pedersen" <orp@dlgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godkendelse dato er 11.12.01
> periodisk syn (anmeldt månedsdato) er 04.05
> derfor vil jeg mene den først skal til syn 04.05.

Bilsyn.dk skriver:
Alle person- og varebiler skal til periodisk syn første gang, 4 år efter
datoen for bilens 1. indregistrering og derefter med 2 års mellemrum jf.
registreringsbekendtgørelsens § 99, stk. 3.
For at opnå bedst mulig planlægning af synsproduktionen indkalder Statens
Bilinspektion køretøjer til periodisk syn jf. registreringsbekendtgørelsens
§ 100, stk. 1 i perioden 2 måneder før og 3 måneder efter datoen for 1.
indregistrering, som også kaldes månedsdatoen.

Året bestemmer, om indkaldelsen sker i lige eller ulige år. Det er således
månedsdatoen og ikke seneste godkendelsesdato, der styrer
indkaldelsesterminerne.

Det kan betyde, at tidsrummet mellem 2 periodiske syn kan blive mindre end 2
år, når:
Statens Bilinspektion indkalder op til 3 måneder efter månedsdatoen, bilen
ikke godkendes ved 1. fremstilling til syn og får synsresultatet ikke
godkendt med mulighed for omsyn og/eller bilens ejer/bruger møder senere end
seneste fremstillingsfrist.

/Simone