/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Slid på kobling
Fra : Casper Bang


Dato : 12-03-04 19:51

Jeg har haft nogle koblingsproblemer med min gamle bil, så har et par
generelle spørgsmål til slid på dem....

Bliver koblingen slidt specielt meget af en "frisk start", ved hjulspind
o.l. - er der det egentligt værre for koblingen af starte langsomt, og bruge
koblingen meget til at give en langsom, glidende start?

Bare lidt nysgerrig... :)



 
 
Kim Voss Schrader (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 12-03-04 20:28

Hej!

Casper Bang wrote:
>
> Bliver koblingen slidt specielt meget af en "frisk start", ved hjulspind
> o.l. - er der det egentligt værre for koblingen af starte langsomt, og bruge
> koblingen meget til at give en langsom, glidende start?

Koblingen slides mere hvis du laver glidende/friske starter. Jo hurtigere du
kobler ind, desto mindre slides den. Men ok, hvem gider have "digital" (on/off)
kobling? :)

Min har indtil videre holdt 214.000km og virker stadig. Dog tror jeg ikke den
har 100kkm igen... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 30kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Thunderbird [7100] (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 12-03-04 20:29

On Fri, 12 Mar 2004 20:27:42 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Hej!
>
>Casper Bang wrote:
>>
>> Bliver koblingen slidt specielt meget af en "frisk start", ved hjulspind
>> o.l. - er der det egentligt værre for koblingen af starte langsomt, og bruge
>> koblingen meget til at give en langsom, glidende start?
>
>Koblingen slides mere hvis du laver glidende/friske starter. Jo hurtigere du
>kobler ind, desto mindre slides den. Men ok, hvem gider have "digital" (on/off)
>kobling? :)

Du skal da lige entop koble hurtigt og kontant ind for at få hjulspind
AFAIK. Og så selvfølgelig give gas imens.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Kim Voss Schrader (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 12-03-04 21:13

Hej!

"Thunderbird [7100]" wrote:
>
> Du skal da lige entop koble hurtigt og kontant ind for at få hjulspind
> AFAIK. Og så selvfølgelig give gas imens.

Man kan da umuligt undgå en del slid på koblingen ved den manøvre? Især hvis man
ikke er så trænet i det...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 30kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Casper Bang (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 12-03-04 22:32

> > Du skal da lige entop koble hurtigt og kontant ind for at få hjulspind
> > AFAIK. Og så selvfølgelig give gas imens.
>
> Man kan da umuligt undgå en del slid på koblingen ved den manøvre? Især
hvis man
> ikke er så trænet i det...

Det kræver da ikke den store træning... 3K omdrejninger, slip koblingen i ét
ryk. Det er da nok den nemmeste måde for enhver at starte på hvis man ikke
er god til koblinger ;)



alexbo (12-03-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-03-04 21:34


"Casper Bang" skrev

> Bliver koblingen slidt specielt meget af en "frisk start", ved hjulspind

Nej, slidt bliver den ikke, men den kan blive flået i stykker.

Det er ligesom bremserne,
hvis man blokerer hjulene, når man bremser, bliver bremserne ikke slidt.

mvh
Alex Christensen





Casper Bang (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 12-03-04 22:33

> Nej, slidt bliver den ikke, men den kan blive flået i stykker.

Er det noget der er en realistisk risiko for - og hvis det sker, hvad er
symptomerne? Vil det være en ødelagt belægning, eller...?



alexbo (13-03-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-03-04 00:14


"Casper Bang" skrev

> Er det noget der er en realistisk risiko for -
Ja, men naturligvis afhængig af hvor voldsomt man kobler til.

>og hvis det sker, hvad er symptomerne?
At bilen ikke kan køre, koblingen kan ikke danne forbindelse, evt. startende
med grimme lyde, når man kobler ud.

>Vil det være en ødelagt belægning, eller...?
Ja, belægningen er revet af i små stykker,
eller fjedrene i koblingsnavet er mast i stykker og rasler rundt.

Koblingen skal jo danne forbindelse mellem nogle hjul der holder stille, og
en motor der kører.
Så med 4.000 omdr. på motoren, slippe koblingen i et hug, og fuld gas,
betyder at centret i koblingen står stille, og yderdelen bliver tvunget
rundt med 4.000 omdr., det gør ondt.

Koblingen har jo kun tre muligheder, tvinge hjulene rundt, men da bilen ikke
kan flytte sig så hurtigt, får man hjulspind.
Eller tvinge motoren ned i omdr. men med fuld gas vil den jo hellere op i
omdr.
Eller den kan give efter, glide i belægningene og brænde dem af, eller bare
bryde sammen, og ende i små stykker.

mvh
Alex Christensen







Casper Bang (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 13-03-04 12:20

> Koblingen har jo kun tre muligheder, tvinge hjulene rundt, men da bilen
ikke
> kan flytte sig så hurtigt, får man hjulspind.
> Eller tvinge motoren ned i omdr. men med fuld gas vil den jo hellere op i
> omdr.
> Eller den kan give efter, glide i belægningene og brænde dem af, eller
bare
> bryde sammen, og ende i små stykker.

:) Kan godt være jeg skal behandle min nye bmw bare lidt pænt så ;)


Min gamle Citroén BX havde et problem med koblingen... det startede meda t
koblingskablet knækkede. Dette kan som bekendt mærkes ved at koblingspadalen
"forsvinder". En måneds tid efter skete det igen - jeg holdt i tomgang, og
manglede lige pludselig en pedal.
Denne gang sagde værkstedet at det var koblingen der skulle skiftes!?
Det ville koste 4K+ at reperere, så jeg valgte at sælge bilen i stedet... de
lavede den midlertidigt, men selve koblingspedalen sidder 10 cm. højere oppe
end normalt, for at sikre at kablet ikke hopper af igen.

Kan i forstå hvad der gik galt der? Hvad kan forårsage det?



alexbo (13-03-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-03-04 13:02


"Casper Bang" skrev

> :) Kan godt være jeg skal behandle min nye bmw bare lidt pænt så ;)
Ja, det er altid klogt.
Det er forøvrigt mit indtryk, at en af de almindeligste fejl ved
gaderæsbilerne, er at koblingen giver op.
Jeg har ikke været der men jeg har hørt, at der tit lugter af brændt kobling
på striben.

> Kan i forstå hvad der gik galt der? Hvad kan forårsage det?

Et gæt kan være at udrykkerarmen er knækket, så har værkstedet svejset en
stump på, og det har forhindret en alm. justering af kablet.

Hvis du i øvrigt interesserer dig for autoteknik, så prøv dk.teknik.bil

mvh
Alex Christensen





Casper Bang (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 13-03-04 15:57

> Et gæt kan være at udrykkerarmen er knækket, så har værkstedet svejset en
> stump på, og det har forhindret en alm. justering af kablet.

Og det kræver at hele koblingen skiftes ud så? Hvad kan forårsage dette?
Normalt slid m.m.? Den er trods alt fra 91...


> Hvis du i øvrigt interesserer dig for autoteknik, så prøv dk.teknik.bil

Jeg vil kigge lidt i den gruppe :) Kendte ikke til dén.



AA (13-03-2004)
Kommentar
Fra : AA


Dato : 13-03-04 13:01

> Kan i forstå hvad der gik galt der? Hvad kan forårsage det?


Citroen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408681
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste