115 hk TDi VS 115 hk Benzin
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-04 19:49

Hejsa

Jeg lavede i dag nogle accelerations-målinger i en Golf Variant TDi (115
hk/310 Nm) med seks gear, hvoraf sjette er et overgear.

Her følger målingerne i de forskellige gear:

6. gear: 80-120 km/t: 13,3 sek. (overgear)
6. gear: 120-160 km/t: 18,2 sek. (overgear)

5. gear: 80-120 km/t: 8,2 sek.
5. gear: 120-160 km/t: 13,1 sek.

Gennem gearene: 80-120 km/t: 7,8 sek.
Gennem gearene: 120-160 km/t: 10,8 sek.

Specielt accelerationen 80-120 km/t i femte gear er imponerende, hvis man
sammenligner med andre 115 hk biler. Jeg har endnu ikke målingerne for
Bora´en, da jeg endnu ikke har kørt på strækninger, hvor målinger kunne lade
sig gøre. Her følger de officielle målinger, men jeg vil naturligvis
kontrol-måle en dag i den kommende tid. Det KAN jo være, mine målinger
adskiller sig fra de officielle, hvorfor der naturligvis skal måles på samme
måde ved begge biler for en seriøs sammenligning.

Bora 2.0 benzin (opgivet 115 hk/170 Nm) med fem gear - uden overgear:

5. gear: 80-120 km/t: 13,8 sekund
4. gear: 80-120 km/t: 11,6 sekund

Hvis disse officielle målinger reelt kan sammenlignes med mine ærlige
målinger, så er TDi´eren hurtigere end benzineren selv i overgear, og hvis
TDi´eren smides ned i femte gear, skal benzineren helt ned i tredje gear,
hvis den skal have en chance for at følge med. I Tdi´eren opdager ingen, at
du næsten accelererer så hurtigt som bilen kan, mens man i benzineren sidder
med hjertet oppe i halsen, fordi motoren bliver kastet op mod det røde felt.
Hvis man holder dem begge i normalt topgear (TDi´eren fås også med en
femtrins gearkasse), så er TDi´eren faktisk næsten 50 procent hurtigere i
dén disciplin.

Billedet svarer meget godt til for eksempel Peugeot 406, hvor den 110 hk HDi
er 50 procent hurtigere i mellemaccelerationen (i femte gear) end dens
effekttilsvarende modstykke - den 117 hk 1,8 16V.

Som sagt ved jeg ikke, om værdierne med mine målinger er direkte
sammenlignelige med de officielle. (-jeg brugte et digitalt stop-ur og
trykkede mellemtid idet nålen passerer den givne hastighed), og derfor vil
jeg lave en kontrolmåling med samme stopur og samme målemetode i
benzin-bora´en ved lejlighed. Jeg vil desuden lave en måling med min egen
Vectra, der også har overgear og er sat til 115 hk. Mit gæt er, at min egen
Vectra er den hurtigste gennem gearene, men den langsomste i topgear.

Fortsættelse følger.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-04 20:10

Jeg har forøvrigt fundet følgende officielle målinger på en lidt svagere 115
HK TDi med en alm 5-trins gearkasse og kikket mellemaccelerationer i forhold
til den effektmæssigt helt tilsvarende 115 hk benzin-Bora:

80 til 120 km/t i hhv 4. og 5. gear ser således ud:

TDi 115 hk:
4. gear: 7,3 sekund
5. gear: 9,3 sekund

Benzin 115 hk:
4. gear: 11,6 sekund
5. gear: 13,8 sekund

Tdi´eren er endda hurtigere end en Passat 2,8 benzin med 193 hk, sålænge
ingen af dem gearer ned. TDi´eren er dermed LANGT hurtigere end mange
benzinerne, hvis benzineren ikke begynder at hive i gearstangen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 12-03-04 20:28

Hejsa

Jan W Nielsen skrev:
> [...]
> sålænge ingen af dem gearer ned. TDi´eren er dermed LANGT hurtigere
> end mange benzinerne, hvis benzineren ikke begynder at hive i

Til gengæld lyder en diesel stadig som en traktor, hvis den får lidt at
leve af.... det er da træls at høre på

Hellere skifte gear indimellem, end at komme brølende i en traktor :)

/Brian

Fra : Henry

Dato : 12-03-04 20:52

> Til gengæld lyder en diesel stadig som en traktor, hvis den får lidt at
> leve af.... det er da træls at høre på
>
> Hellere skifte gear indimellem, end at komme brølende i en traktor :)

Min traktor siger da ikke meget mere end de fleste benziner når kommer bare
5 meter væk fra det og når den er varm. Den banker en del når den er kold,
men det klarer fyret jo for mig

Jeg ville ikke bytte, når man så samtidigt kan kører Kbh - Århus - Kbh for
250kr, så er jeg ikke i tvivl. Det eneste problem jeg egentligt kan komme på
er at de lugter desværre ikke så godt. Ikke at Benzin ligter af roser men
Diesel er belastende, specielt ældre diesler.

mvh
Henry

Fra : Brian

Dato : 12-03-04 21:05

Hejsa

Henry skrev:

> Min traktor siger da ikke meget mere end de fleste benziner når
> kommer bare 5 meter væk fra det og når den er varm. Den banker en del
> når den er kold, men det klarer fyret jo for mig

Ved godt at det ikke er så slemt igen, det var også ment som en lille
"provokation" :)
Mit kørselsmønster skulle ændres drastisk, før jeg ville overveje en diesel.
Sådan er vi heldigvis så forskellige.

> Jeg ville ikke bytte, når man så samtidigt kan kører Kbh - Århus -
> Kbh for 250kr, så er jeg ikke i tvivl.

Som sagt, er det også det bedste argument for en mini-traktor i mine øjne.

> Det eneste problem jeg
> egentligt kan komme på er at de lugter desværre ikke så godt. Ikke at
> Benzin ligter af roser men Diesel er belastende, specielt ældre
> diesler.

Jaa... sådan en oliebrænder lugter ikke ligefrem af blomstereng.
Det gør en benziner heller ikke, men til gengæld er der nogen benzin motorer
som lyder forfærdelig lækkert
En diesel står bare og siger traktor lyde....

/Brian

Fra : Henry

Dato : 12-03-04 21:51

> [...]
motorer
> som lyder forfærdelig lækkert
> En diesel står bare og siger traktor lyde....

Jeg var iøvrigt lige nede på værkstedet idag, der stod så en MB S400CDI V8 -
lad os bare sige der bestemt ikke var meget traktor eller forkammer diesel
lyde over den..... standard 260hk/560mn, det er jo nok ikke så ringe

mvh
Henry

Fra : Olesen

Dato : 12-03-04 23:33

"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse
> MB S400CDI V8 -
> lad os bare sige der bestemt ikke var meget traktor eller forkammer diesel
> lyde over den..... standard 260hk/560mn, det er jo nok ikke så ringe

mener en V10 TDI smider små 950 NM hvis ikke den blir' droslet ned.

Fra : Olesen

Dato : 12-03-04 23:32

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse

> En diesel står bare og siger traktor lyde....

Min teenage drømmebil var nu en Datsun 280C (c for Cedric).
6 Cyl. og en frygtelig masse kubik..automatgear..lød simpelthen
herre-himmelskt....

Fra : Jonas R.

Dato : 13-03-04 09:51

Brian wrote:
SNIP
> Jaa... sådan en oliebrænder lugter ikke ligefrem af blomstereng.
> Det gør en benziner heller ikke, men til gengæld er der nogen benzin
> motorer som lyder forfærdelig lækkert
> En diesel står bare og siger traktor lyde....

Ahh den gamles touareg V10 lyder nu ikke så meget af traktor efter min
mening :) Den har faktisk en rimelig nice lyd.

/jonas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-03-04 23:06

> [...]

> er at de lugter desværre ikke så godt. Ikke at Benzin ligter af roser men
> Diesel er belastende, specielt ældre diesler.

Næ det kan jeg godt forstå, men det vil jeg nu heller ikke for den tur ville
så koste mig ca. 20 kroner mere i benzin. Men bevares så skal jeg lægge alt
hvad der minder om racergener fra mig inden jeg køre hjemmefra, så køre den
også ca. 17 km/l. Nå man så samtidig kommer forbi OK i Herlev hver dag kan
det lade sig gøre på 92 oktan til (den 11/03) 6,87 hvilket er et fast
mandagsindslag, og også kan dukke op i løbet af ugen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-04 13:13

> [...]
> det lade sig gøre på 92 oktan til (den 11/03) 6,87 hvilket er et fast
> mandagsindslag, og også kan dukke op i løbet af ugen.

Racergener og 92 oktan, hvordan hænger det sammen ?

Den eneste bil jeg lige kan komme i tanke om der kører på 92 er Opel Corsa
1,2 Eco med 33KW motor :)

/Claus

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-03-04 15:27

> Racergener og 92 oktan, hvordan hænger det sammen ?
>
> Den eneste bil jeg lige kan komme i tanke om der kører på 92 er Opel Corsa
> 1,2 Eco med 33KW motor :)
>
> /Claus

Nu er det mine gener, ikke bilens. Men nå vi nu har den fremme så kræver
sådan en 1,4 motor med 66KW og 1,5 med 84KW faktisk kun oktan 91 ifølge
instruktionsbogen, det er først nå vi når til 1,6 med 118KW at der kræves
mindst 95 oktan.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henry

Dato : 12-03-04 20:38

> Tdi´eren er endda hurtigere end en Passat 2,8 benzin med 193 hk, sålænge
> ingen af dem gearer ned. TDi´eren er dermed LANGT hurtigere end mange
> benzinerne, hvis benzineren ikke begynder at hive i gearstangen.

Men det er vel ingen overraskelse er det, du skriver jo selv tallene det
drejer sig om, det er jo NM der det vigtige i denne sammenhængen og der er
jo næsten dobbelt op af dem i en TD.

Jeg kom fra en 116hk benzin til en 143hk TD, jeg er vild med min TD'er af
netop samme grund, det er noget der rykker - uanset gear

Men tallene er jo sjove nok alligevel.

mvh
Henry

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-04 20:45

> Jeg kom fra en 116hk benzin til en 143hk TD, jeg er vild med min TD'er af
> netop samme grund, det er noget der rykker - uanset gear

Jeg har til gengæld selv kørt lidt om kap med en 320D med 150 hk i min lille
Vectra med blot 115-125 hk på JyllandsRingen - og det er jo rigtigt, at der
savnes et større spænd på omdrejningerne, når der skal køres sportsligt.
Blandt andet derfor kunne BMW´en ikke stikke af fra Vectra´en - tværtimod.

En TDi´er mister jo en fandens masse omdrejninger, når der skiftes op og
ned, og det er ikke så godt for sporten, for den smider en del effekt ved
hele tiden at skulle skiftes.

Med TDi passer fint til cruising, synes jeg - hvis man sammenligner med en
tilsvarende benzin-bil.

Måske var det mere rimeligt at sammenligne dem efter omkostninger - men ofte
snakkes der jo om, at et bestemt antal hk er for lidt til en given bil
(fordi den så konstant skal piskes). DETTE synes jeg, den moderne
dieselteknologi har en betydning.

Pludselig er en Passat med kun 100 hk (TDi) ikke længere helt umuligt - det
var den jo med en 100 hk (benzin).

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henry

Dato : 12-03-04 21:00

> [...]
> Blandt andet derfor kunne BMW´en ikke stikke af fra Vectra´en - tværtimod.
Nå ja, du kunne da helt sikkert også banke min traktor på ringen

> Pludselig er en Passat med kun 100 hk (TDi) ikke længere helt umuligt -
det
> var den jo med en 100 hk (benzin).
Nemlig, man kan jo sige at kombinationen Turbo og Diesel er en rimeligt
vellykket

mvh
Henry

Fra : Low_

Dato : 12-03-04 21:09

"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Nemlig, man kan jo sige at kombinationen Turbo og Diesel er en rimeligt
> [...]
Så er kombinationen af turbo og benzin da heller ikke slået helt gal,
turbo´en giver jo Nm´erne til benzineren i bunden (alt efter turbo,
selvfølgelig) + den har hk i toppen

/Low_ @ Kristian

Fra : Henry

Dato : 12-03-04 21:20

> Så er kombinationen af turbo og benzin da heller ikke slået helt gal,
> turbo´en giver jo Nm´erne til benzineren i bunden (alt efter turbo,
> selvfølgelig) + den har hk i toppen

Helt enig, der er lavet rigtig mange gode lavtryks turbo benziner.
ftp://danish.carftp.com/pub/MC_stuff/
prøv at se "Honda GSXR 600 Turbo.mpa"
Benzin & Turbo jow jow

Det er bare stadigt sjovere at hælde for 250kr dielsel på efter man er komme
hjem fra Oslo eller Stockholm

mvh
Henry

Fra : Kim

Dato : 13-03-04 06:54

"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Helt enig, der er lavet rigtig mange gode lavtryks turbo benziner.
> [...]
Har de krydset en Honda med en Suzuki ?
(GSXR er den modelbetegnelse Suzuki bruger, Hondas er CBR på de sportslige
maskiner)

Kim

Fra : Henry

Dato : 13-03-04 22:22

> Har de krydset en Honda med en Suzuki ?
> (GSXR er den modelbetegnelse Suzuki bruger, Hondas er CBR på de sportslige
> maskiner)
Nå ja det er jo et site for biler

Men klart nok, det er en suzuki

mvh
Henry

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-03-04 23:35

"Low_" <LowFJERN@calibra.dk> skrev i en meddelelse

> Så er kombinationen af turbo og benzin da heller ikke slået helt gal,
> turbo´en giver jo Nm´erne til benzineren i bunden (alt efter turbo,
> selvfølgelig) + den har hk i toppen
>

> /Low_ @ Kristian

Ingen regler uden undtagelse, jeg stødte tilfældigt på www.bilnorge.no i dag
som har en del tests liggende (i kan roligt registrere jer, jeg har ikke
modtaget noget spam fra dem).

På den side var der blandt en gruppetest af nogle spænende biler, og hvis
nogle havde spurgt mig på forhånd om resultatet i mellem acclerationer for
SAAB 9-3 Vigen, Subaru Impreza GT Turbo og Honda Accord Type-R. Ja så så
havde jeg ikke været i tvivl om at Accord'en uden Turbo ville have en chance
i de lave gear, men absolut ikke i de høje.

SAAB 230 hk ved 5500 omd. og 350 Nm ved 2500 omd.
Subaru 218 hk ved 5600 omd. og 290 Nm ved 4000 omd.
Honda 212 hk ved 7200 omd. og 215 Nm ved 6700 omd.

40-100 3 gear i sekunder:
SAAB 6,2
Subaru 6,7
Honda 8,0

70-100 3 gear:
SA 2,9
Su 3,0
Ho 4,2

70-100 4 gear:
SA 4,1
Su 4,5
Ho 6,0

70-100 5 gear:
SA 7,5
Su 8,3
Ho 7,6

Alle bilerne har 5 gear men jeg er ikke i tvivl om at Accord'en har den
laveste gearing, SAAB'en er den tungeste og Subaru'en den letteste.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-04 23:41

> 70-100 5 gear:
> SA 7,5
> Su 8,3
> Ho 7,6

Meget interessant.

Jeg har en ide om, at der ikke kommer tilstrækkeligt ladetryk, hvis man
sender turbo-bilen FOR langt ned i omdrejninger, og der så slet ikke sker
noget.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jonas R.

Dato : 13-03-04 09:55

Jan W Nielsen wrote:

> Meget interessant.
>
> Jeg har en ide om, at der ikke kommer tilstrækkeligt ladetryk, hvis
> man sender turbo-bilen FOR langt ned i omdrejninger, og der så slet
> ikke sker noget.

Hej Jan W.

Det kan jeg så kun give dig ret i.
Min egen øse er ikke ligefrem glad, hvis man ikke er over 3000 nok nærmere
3500. Så skal den altså lige tænke sig om, men efter 3500 ja så er fanden
løs i laksegade :)

Men kommer jo an på turboen. Hvis man kører med en lille turbo der laver
hurtig ladetryk eller evt. en supercharger ja så har man jo hurtig tryk på!

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-04 13:20

> Meget interessant.
>
> Jeg har en ide om, at der ikke kommer tilstrækkeligt ladetryk, hvis man
> sender turbo-bilen FOR langt ned i omdrejninger, og der så slet ikke sker
> noget.

Det var vist i "gamle dage", min tidligere 1,8T led på ingen måde af det
problem, kræfterne var der prompte selv under 2000 omdr.
Måske en lille smule tøven, ved start fra stilstand, men ikke nok til at man
nåede at registrere det som irriterende.
Max momentet var svjh. ved 1750 omdr. med en næsten flad kurve til omkring
5000 omdr. hvilket gjorde den fantastisk til cruising i femte gear.
Jeg savner sq* lidt den bil.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-03-04 15:40

> [...]
> Max momentet var svjh. ved 1750 omdr. med en næsten flad kurve til omkring
> 5000 omdr. hvilket gjorde den fantastisk til cruising i femte gear.

Da de blev testet var Passat og Golf 1,8T på markedet, men om det var gamle
dage er vist et spørgsmål om definition.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-03-04 15:33

> [...]
>
> Jeg har en ide om, at der ikke kommer tilstrækkeligt ladetryk, hvis man
> sender turbo-bilen FOR langt ned i omdrejninger, og der så slet ikke sker

Ja det er sikkert fordi der på det tidspunkt ikke er tryk nok på endnu, fra
motorvejshastighed kan det selvfølgelig godt ændre sig. Med mit behov og
kørselsmønster er det nu på landevejen behovet er for en hurtig overhaling,
sjældent på motorvejen hvor der (forhåbentlig) ikke er modkørende.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-04 22:38

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> (115 hk/310 Nm) med seks gear, hvoraf sjette er et overgear.
>
> Bora 2.0 benzin (opgivet 115 hk/170 Nm) med fem gear - uden overgear:

Nu vil jeg ikke blande mig i TDi/benzin krigen
Jeg vil bare høre om du har udvekslingsforholdet på 5. gear på Bora'en sådan
lige ved hånden ?
Du skriver at det ikke er et overgear, men det plejer det højeste gear
(såfremt at bilen har mere end 4 gear) at være, derfor undrede det mig lidt,
hvis det ikke skulle være tilfældet på en Bora.

BTW så er et overgear jo oprindeligt en slags ekstra "gearkasse" (meget
brugt på f.eks Volvo), som monteredes efter den normale gearkasse, for at
geare udvekslingen op.
I dag bruges udtrykket dog for det meste om f.eks 5 gear, hvis det har en
højere udveksling end 1:1.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-04 23:06

> Du skriver at det ikke er et overgear, men det plejer det højeste gear
> (såfremt at bilen har mere end 4 gear) at være

Nej, det gør det sørme ikke. Det er efterhånden længe siden, de fleste
fabrikanter af benzibiler gik væk fra det. I 80´erne var det meget
almindeligt.

> BTW så er et overgear jo oprindeligt en slags ekstra "gearkasse" (meget
> brugt på f.eks Volvo), som monteredes efter den normale gearkasse, for at
> geare udvekslingen op.

Det er rigtigt, og jeg husker også den lille knap, der aktivererede det
elektriske overgear.

Et overgear er et gear, der er så højt, at bilen skal opnå sin tophastighed
i et lavere gear. Bora´en kører ifølge nybilsbasen ved Bilmagsinet kun 32
km/t ved 1.000 o/min i topgear.

Min vectra kører over 42 km/t - og dét er et overgear.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-04 23:32

Jan W Nielsen wrote:

> Nej, det gør det sørme ikke. Det er efterhånden længe siden, de fleste
> fabrikanter af benzibiler gik væk fra det. I 80´erne var det meget
> almindeligt.

OK, jeg er sq nok bare blevet for gammel så, og har glemt at følge med i
udviklingen
Jeg forstår bare ikke hvorfor man er begyndt at ændre den vej på
gearingerne, med nutidens kraftige maskiner burde det jo være omvendt ?
Kender du et sted på nettet, hvor man kan slå gearingerne op på forskellige
biler ?

> Det er rigtigt, og jeg husker også den lille knap, der aktivererede
> det elektriske overgear.
>
> Et overgear er et gear, der er så højt, at bilen skal opnå sin
> tophastighed i et lavere gear.

I know
Pointen var bare at det oprindeligt blev anvendt om en ekstra
overdrive-gearkasse, som sad i forlængelse af den alm. gearkasse.
At udtrykket så anvendes på en mere moderne måde i dag, er jo så en anden
sag

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-04 23:37

> Kender du et sted på nettet, hvor man kan slå gearingerne op på
forskellige
> biler..?

Kun hastigheden ved 1.000 o/min i højeste gear.

www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen - desværre kun de nyeste modeller. De øvrige
data henter jeg fra mine bøger.

I øvrigt helt enig i, at det er synd, man er gået væk fra ideen. På
motorvejen er det fedt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-04 23:57

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> øvrige data henter jeg fra mine bøger.
>
> I øvrigt helt enig i, at det er synd, man er gået væk fra ideen. På

Jeg slog lige en Escort Mk5 (til og med 1998) op i min Haynes samling (jeg
har desværre ingen Haynes over nyere biler end den), og de har alle
overgear.
Nogle af dem har endda både fjerde og femte gear som deciderede overgear,
men mystisk nok kun de små motorvarianter.
1,8'eren (som er den største i min bog) blev leveret med begge typer
gearkasser, men altså alle Escort Mk5 (med manuelt gear) har overgear, så
nogen 90'er biler har det da

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-03-04 02:08

> [...]
> 1,8'eren (som er den største i min bog) blev leveret med begge typer
> gearkasser, men altså alle Escort Mk5 (med manuelt gear) har overgear, så

Jeg har en Escort 1,8 fra 94 og jeg skal i 5 for at nå tophast.
Men for at holde tråden, mener jeg også at man skal da kende gearingen
på de forskellige biler nå man laver sådan en test, man kunne jo sagtens
lave en bil med en gearing som kunne løbe fra 0-100km/t på 5 sek med kun
70hk.

--
Hilsen Martin.

Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-04 09:29

Martin Vollert wrote:

> Jeg har en Escort 1,8 fra 94 og jeg skal i 5 for at nå tophast.
> Men for at holde tråden, mener jeg også at man skal da kende gearingen
> på de forskellige biler nå man laver sådan en test,

Et overgear er en gearing/udveksling der får udgangs akslen fra gearkassen
til at løbe med et højere omdrejningstal end motoren. Som regel betyder det
at bilens topfart skal opnåes i et lavere gear, som typisk er det gear med
udvekslingen tættest på 1:1.
Jeg tror også (indtil det modsatte er bevist at de nævnte VW'er har et
decideret overgear, de har så bare power nok til at trække topfarten i
overgearet.
Jeg har lige fundet et eksempel (godt nok en anelse ekstremt) med en Audi
RS4 fra 2002, den har 6 gear og både 5. og 6. gear er overgear.
Mercedes E-klasse kører også med overgear (det er den eneste jeg sådan lige
har kunnet finde oplysninger om på nettet) men det er jo godt nok med
automatgear:
http://www.mercedes-benz.dk/personbiler/sedan/e-klasse/per_sed_ekl_tek.htm

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-04 09:38

Per Beer Hansen wrote:
> Jeg har lige fundet et eksempel (godt nok en anelse ekstremt) med en
> Audi RS4

Og der var jeg lige lidt hurtig, det er "kun" en S4 - altså uden R'et

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Carsten Petersen

Dato : 13-03-04 11:54

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lige
> har kunnet finde oplysninger om på nettet) men det er jo godt nok med

Det er vist et normalt fænomen på momentstærke dieseler, se nedenstående
link der viser at Seat Toledo TDI 130 hk med 6 gear faktisk har 3
overgear, idet både 4., 5. og 6. gear har en udveksling højere end 1:1.

Som det ses i samme skema har en 110 hk TDI med 5 gear i både 4. og 5. gear
en udveksling højere end 1:1.

http://www.seat.dk/pdf/pdf/toledostandardudstyr.pdf

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-03-04 15:48

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overgear, idet både 4., 5. og 6. gear har en udveksling højere end 1:1.
>
> Som det ses i samme skema har en 110 hk TDI med 5 gear i både 4. og 5.

Øv så har jeg kun to overgear i min 1,4 benzin, men det må jeg jo lære at
leve med.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Torben E

Dato : 13-03-04 13:51

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message
> [...]
> på de forskellige biler nå man laver sådan en test, man kunne jo sagtens
> lave en bil med en gearing som kunne løbe fra 0-100km/t på 5 sek med kun

Så vil jeg gerne bestille sådan en.

Torben E

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-03-04 21:28

> Så vil jeg gerne bestille sådan en.

Det vil jeg også gerne - man kan jo lave forsøget med en el-motor.

70 hk vil på ingen måde kunne nå 100 km/t på under fem sekunder i en bil af
normal tyngde.

Når jeg lægger min Vectra hurtigst muligt fra land, er den aldrig under 100
hk. Det vil sige, at omdrejningsnålen aldrig er under 4.000 o/min, hvor den
yder 102 hk. Dermed vil den altid være en 70 hk-version med milliongearing
overlegen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 13-03-04 23:42

> [...]
den
> yder 102 hk. Dermed vil den altid være en 70 hk-version med milliongearing

Det var da godt nok en fæl masse omdrejninger du der praler med. Så vil jeg
da slet ikke nævne at min TDI´er har 130HK+ fra 3.100 rpm og op til ikke
meget over 4.400 rpm ;)

Så ville man jo bare blive beskyldt for at prale da jeg bare har 1.150 kg
vægt bag.

Hvad sagde du så´en en tung Vectra vejer? ;)

PS: Bemærk venligst at jeg på intet tidspunkt har spurgt om hvor meget din
Vectra yder ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 00:09

> Så ville man jo bare blive beskyldt for at prale da jeg bare har 1.150 kg
> vægt bag.

> Hvad sagde du så´en en tung Vectra vejer? ;)

1025 kg - du kan jo se, om du kan lave en hurtigere 80-120 end mig - for det
kan du ikke.

Men derfor er det alligevel en møglækker kværn, sådan en TDi 130.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-03-04 09:22

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> km/t ved 1.000 o/min i topgear.
>
> Min vectra kører over 42 km/t - og dét er et overgear.

Ud fra en betragtning om at bilen ikke kan løbe det ud?
Det tror jeg der er rigtigt mange selv rimeligt potente biler der ikke
kan.

Et overgear er trods alt en måde at sænke motoromdrejningerne så der
ikke bruges mere brændsel er der er brug for, ikke at køre så hurtigt
som muligt. Det er jo trods alt ikke så tit man har brug for at køre
220km/t :)

Kommer der ikke snart en ordentlig cvt på markedet?
Een der kan holde til mere en 100hk.

Punto kommer med en lille een, enten '7'-gear 'manuel' eller cvt.

<http://www.fiat.co.nz/showroom/punto/punto.htm>

Istedet for at variere motoromdrejningerne ift hastigheden variere
gearingen ift hastigheden og motoromdrejninger ift krævet moment.

Men det lyder nok ikke så inspirerende ;)

Mvh
Roberto

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-04 20:10

Roberto Saldo wrote:

> Kommer der ikke snart en ordentlig cvt på markedet?
> Een der kan holde til mere en 100hk.

Williams Formel 1 teamet lavede tilbage i 1993 en F1 bil med CVT gear,
Williams Renault FW15C, de valgte dog selv at "skrotte" ideen, da de var
helt sikre på at FIA ville forbyde den i løbene.
Bilen var så vidt jeg husker ca. 1,5 sekunder hurtigere på en omgang, end
den tilsvarende model blot med alm. manuelt gear (FW15).
At den så lød forfærdeligt når den kørte, er en helt anden snak.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-03-04 10:43

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> den tilsvarende model blot med alm. manuelt gear (FW15).
> At den så lød forfærdeligt når den kørte, er en helt anden snak.

Det er dieseldrengene nok komplet ligeglade med :)

Mvh
Roberto

Fra : Torben E

Dato : 13-03-04 13:50

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Min vectra kører over 42 km/t - og dét er et overgear.

He he, min kører 45 - og det er ikke et overgear

Torben E

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-03-04 15:45

> [...]
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

En af de gutter jeg var i lære med kørte nogle gange i en Volvo 164 med
elektrisk overgear (forældrenes), så vidt jeg husker en lille knap på
gearknoppen. Nå overgearet blev aktiveret forsvandt lyden fra motoren, meget
behagelig bil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-03-04 22:53

> [...]
egen
> Vectra er den hurtigste gennem gearene, men den langsomste i topgear.

Tallene taler jo deres tydelige sprog, og selv om målingerne "skal" tages på
en anden vil ufaldet vinder/taber sikkert blive det samme. Jeg prøvede for
sjovt min egen bil som var ca. 2 sekunder langsommere end Autoweeks måling,
med fuld tank. De har også målt en 3d hvor min som sedan vejer lidt mere
samt slæber rundt på en A/C som ikke var originalt udstyr og så de brede
sommerhjul så det er måske forklaringen på forskellen. Målingen foretog jeg
modsat din ved at holde den på 80 på speedometeret og så aktivere stopuret
(Nokia 6100) samtidig med speederen, på uret siger den 110 nå GPS'en siger
ca. 105 så reelt er det fra lige under 80 til lige under 120. Jeg er ikke i
tvivl om at jeg kan få en bedre tid ved at bruge den metode du har brugt ved
at måle en igangværende acceleration frem for at "lægge ud" fra 80, men jeg
ved sgu' ikke hvad der er mest rigtigt. Jeg vil tro at man med 36,7 km/t ved
1000 omdrejninger i 5 gear på en 1,4 benzin også her er oppe i noget
overgear, men er ikke sikker på hvor grænsen går.

Hvis du læser mit svar fra 11-03-04 19:00 til Carsten i den gamle tråd
hvordan reagere Golf'en så? Så vidt jeg kan se er den højere gearet end
Passaten i 6 gear.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-03-04 23:13

> Hvis du læser mit svar fra 11-03-04 19:00 til Carsten i den gamle tråd
> hvordan reagere Golf'en så?

Ved 80 km/t på speedo ligger omdrejningsnålen på 1190 o/min, så der kvæler
man den næsten. Den kan da godt køre, men det virker noget unaturligt.

Det gør det derimod ikke med 175 km/t og rolige 3.000 o/min en sen nattetime
på vej gennem Danmark.

> Så vidt jeg kan se er den højere gearet end
> Passaten i 6 gear.

Ja, det ser det ud til.

Jeg mener, at Passaten har haft samme gearing, men måske har man lyttet til
meningerne om, at det ultra-lange gear kun kan bruges ved høj hastighed og
derfor sjældent er anvendeligt for mange bilister. Man skulle selv kunne
vælge sine udvekslinger som ved købet af en ny lastbil.

Personligt synes jeg, det er rigtig behageligt med det lange sjette gear -
men hvis ejerens kørsel ikke spænder over et stort hastigheds-register, så
bør gearkassen jo heller ikke gøre det.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 13-03-04 12:38

> [...]
> men hvis ejerens kørsel ikke spænder over et stort hastigheds-register, så

kom til at tænke på den VW LT 35 6 cyl diesel ladvogn jeg kørte rundt i på
arbejdet

4 gear havde den hvor 1 gear var et slæbe gear eller hvad det nu hedder.
den kunne rende 125km/t indtil topstykket røg sig en tur og værkstedet sagde
at den var så lavgearet at den ramte det røde felt ved 80km/t =

ja der var ingen omdrejningstæller i og mester havde selv ligget og kørt alt
hvad den kunne trække....
sjovt nok havde den ingen problemer med at nå der op ingen tøven af nogen
art...

det kunne være sjovt at regne ud hvor mange omdrejninger den egentlig har
taget ved den hastighed når det røde felt var ved ca 80 km/t ?

--
Allan
polo 1,6 *solgt

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-04 13:33

"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> skrev i
en meddelelse news:_nC4c.109995$jf4.6590752@news000.worldonline.dk...

> [...]

sagde
> at den var så lavgearet at den ramte det røde felt ved 80km/t =

Mon ikke det er lidt en and, så havde han overdrejet den med over 56 pct.

Det røde felt ligger svjh fra min morfars LT ved omkring 4000, ingen diesel
kan gå 6200 omdrejninger.

/Claus

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 13-03-04 15:32

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
> Mon ikke det er lidt en and, så havde han overdrejet den med over 56 pct.
>
> Det røde felt ligger svjh fra min morfars LT ved omkring 4000, ingen
diesel
> kan gå 6200 omdrejninger.

hvorfor kan en diesel ikke det ? bare træd sømmet i bund når der ikke er
omdrejningsbegrænser

spøg til side....
nu var det mig selv der kørte den så en and er det ikke, men så er der jo
spedo fejlvisning at tage hensyn til og spørgsmålet om det var ved 80 km/t
eller deromkring det røde felt var. Værkstedet sagde bare at man ikke skulle
køre over 80 km/t så ville den brække sig igen. Det røde felt kunne
selvfølgelig godt ligge ved 90-100km/t og de 4000omd.. lidt svært at vide
når der ikke var en omd. tæller

udover det så kørte den squ godt og havde en god motorlyd, savnede den da
jeg så fik en transit at køre i, men da vi så skiftede til en T3 tdi så var
den glemt godt og grundig
--
Allan
lånebil hyundai pony skodbil

Fra : Torben E

Dato : 13-03-04 13:48

> Ved 80 km/t på speedo ligger omdrejningsnålen på 1190 o/min, så der kvæler
> man den næsten. Den kan da godt køre, men det virker noget unaturligt.

Så har den da enten en ultra lang gearing (over 74 km/t v. 1000 rpm) eller
et noget optimistiskt speedo (eller pessimistisk rpm tæller)

Torben E

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-03-04 15:56

> [...]
> men hvis ejerens kørsel ikke spænder over et stort hastigheds-register, så

Som Torben skriver skulle den da gerne gå lidt flere omdrejninger ved 80
km/t, eller en lidt lavere hastighed ved 1190 omdrejninger i topgear.

Jeg har selv forsøgt mig fornyelig med min egen, hvis man undlader bare at
trampe speederen ned fra 1500 omdrejninger i topgear kan den trække sig selv
op uden at ryste/sejtrække. Konen og junior på 12 var også med så det er vel
ok fra ægte 55 km/t, såfremt omdrejningstælleren er præcis naturligvis.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-03-04 09:11

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> hk/310 Nm) med seks gear, hvoraf sjette er et overgear.

> Bora 2.0 benzin (opgivet 115 hk/170 Nm) med fem gear - uden overgear:

Det giver omtrent så meget mening at sammenligne er trykladet diesel
med en n-a benzin som at sammenligne hk på imellem en n-a diesel på 2L
med en na wankel benzin på 2L så hold dog op med det nonsens!!
(venligt men naturligvis).

Mvh
Roberto

Fra : Olesen

Dato : 13-03-04 09:17

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med en n-a benzin som at sammenligne hk på imellem en n-a diesel på 2L
> med en na wankel benzin på 2L så hold dog op med det nonsens!!

Lidt OT, en Golf 2 GTD, oftest set i rød imho,
er vel ikke en værdig repræsentant for kvikke dieselvogne ?
Selv en ældre dame som Sierra'en har ingen problemer
i rødtlys-ræs samt topfart på motorvej med 2 stk.
af racen.

Hvor stor ydelsesforskel skete der, fra vi gik
fra alm. diesel til pumpedyse samt hdi-teknikken ????

En verden til forskel..?
Har i nogle NM/HK tal til sammenligning,
på eks. 1.8 diesler, før og nu ?

Fra : Frederik

Dato : 13-03-04 11:04

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
> fra alm. diesel til pumpedyse samt hdi-teknikken ????
>
> En verden til forskel..?
> Har i nogle NM/HK tal til sammenligning,

3,0 liter turbodieseler

Mercedes-Benz E 300 TD aut. 1999 Ikke commonrail eller pumpedüse

Konstruktionsland :

Oprindelig nypris :
812.612 kr.

Karrosseritype :
Sedan

Antal døre :
4

Brændstoftype :

Geartype :
Aut.

Bagagevolumen bag bagsæde :
520 liter

Længde :
480 cm

Bredde :
180 cm

Højde :
144 cm

Vendediameter :
11,2 m

Egenvægt :
1475 kg

Påhængsvægt uden påløbsbremse :
750 kg

Påhængsvægt med påløbsbremse :
1900 kg

Acceleration 0-100 km/t :
8,9 s

Tophastighed :
220 km/t

Antal cylindre :
6

Slagvolumen :
2.995 ccm

Effekt :
177 HK

Drejningsmoment :
330 NM

Brændstofforbrug (gns.) :
12,7 km/l

Overfor

Oprindelig nypris :
750.998 kr.

Karrosseritype :
Sedan

Antal døre :
4

Brændstoftype :

Geartype :
Man.

Længde :
484 cm

Bredde :
185 cm

Højde :
147 cm

Egenvægt :
1525 kg

Påhængsvægt uden påløbsbremse :
750 kg

Påhængsvægt med påløbsbremse :
2000 kg

Tophastighed :
245 km/t

Antal cylindre :
6

Slagvolumen :
2.993 ccm

Effekt :
218 HK

Brændstofforbrug (gns.) :
14,5 km/l

acc 0-100 7,1
4 gear 80-120 5,4

Eller

VW Vento CLX Turbodiesel 1996

Konstruktionsland :

Oprindelig nypris :
225.300 kr.

Karrosseritype :
Sedan

Antal døre :
4

Brændstoftype :

Geartype :
Man.

Bagagevolumen bag bagsæde :
550 liter

Længde :
438 cm

Bredde :
170 cm

Højde :
142 cm

Vendediameter :
10,5 m

Egenvægt :
1125 kg

Påhængsvægt uden påløbsbremse :
500 kg

Påhængsvægt med påløbsbremse :
1200 kg

Acceleration 0-100 km/t :
15,7 s

Tophastighed :
165 km/t

Antal cylindre :
4

Slagvolumen :
1.895 ccm

Effekt :
75 HK

Drejningsmoment :
150 NM

Brændstofforbrug (gns.) :
16,0 km/l

Overfor

VW Bora 1,9 TDI Highline 150HK 6g 2001

Oprindelig nypris :
376.023 kr.

Karrosseritype :
Sedan

Antal døre :
4

Brændstoftype :

Geartype :
Man.

Længde :
437 cm

Bredde :
174 cm

Egenvægt :
1325 kg

Påhængsvægt uden påløbsbremse :
600 kg

Påhængsvægt med påløbsbremse :
1400 kg

Tophastighed :
216 km/t

Antal cylindre :
4

Slagvolumen :
1.896 ccm

Effekt :
150 HK

Drejningsmoment :
320 NM

Brændstofforbrug (gns.) :
18,5 km/l

Så lidt er der da sket.

Mvh.

Frederik Carøe

Fra : Frederik

Dato : 13-03-04 11:10

Snip en masse data

Endvidere kommer BMW med en 3-liters 272 hk 560 nm, men der er også lavet
lidt sjov med Turboen, så sammenligningen er vel ikke fair.

Men hedder standard ydelsen for en S80 T6 ikke 272 hk 380 nm. for en 2,8
liters biturbo benziner. I det lys er BMW dieselen jo skræmmende. Realistisk
set må den vel hamre 80-120 af som en 4,9 M5'er og vel være hurtigere i 5 og
6.

Kommentarer?

Mvh.

Frederik

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-03-04 16:02

> [...]
> fra alm. diesel til pumpedyse samt hdi-teknikken ????
>
> En verden til forskel..?
> Har i nogle NM/HK tal til sammenligning,

Ifølge BIL REVYEN 1990 er en Golf II GTD kun en 1,6 som yder 80 hk ved 4500
omdrejninger og 155 Nm ved 2300 omdrejninger. Den har i øvrigt 5 gear som
jeg ikke kan se udvekslingen på nogle steder, så hvis fru Sierra er en af de
modeller med 4 gear er den nok hurtigere på alle måder.

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 13-03-04 17:53

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omdrejninger og 155 Nm ved 2300 omdrejninger. Den har i øvrigt 5 gear som
> jeg ikke kan se udvekslingen på nogle steder,

Kunne også fås som 70 Hestes uden intercooler. Kørte 2200 omdrejninger ved
ægte 80. Ingen garanti for at omdrejningstæller viste rigtigt.

--
Per, Esbjerg

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-03-04 12:10

On Fri, 12 Mar 2004 19:49:14 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Hejsa

Er det kun mig, der synes, at det ikke er helt fair at sammenligne en
115 hk turbomotor med en 115 hk sugemotor?
Find en 115 hk turbo-diesel og en 115 hk turbo-bensin og sammenlign dem.
Så begynder det IMHO at være interessant.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Frederik

Dato : 13-03-04 13:18

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

> [...]
>
> Fly
>
> --
> Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

En volvo s80 T6 overfor en BMW 535D, eller?

Mvh.

Frederik

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-03-04 15:31

On Sat, 13 Mar 2004 13:17:30 +0100, "Frederik"
<tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> wrote:

[snip]
>En volvo s80 T6 overfor en BMW 535D, eller?

Aner ikke hvilken effekt de to køretøjer har.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Frederik

Dato : 13-03-04 17:08

> [...]
>
> Fly
>
> --
> Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Stod i indlægget ovenover.

Begge har 272 heste benzineren 380 nm og dieselen 560.

Mvh.

Frederik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-03-04 21:33

> [...]
> Find en 115 hk turbo-diesel og en 115 hk turbo-bensin og sammenlign dem.
> Så begynder det IMHO at være interessant.

Selv en benzin-motor med turbo og 150 hk får slemme klø - i DEN her
disciplin.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-03-04 22:01

Hej igen

Jeg har i dag målt min Opel Vectras accelerationsevne i de tidligere nævnte
discipliner - i bunden er andre data til sammenligning:

5. gear (overgear): 80-120 km/t: 15,8 sek.
5. gear (overgear): 120-160 km/t: 28,2 sek.

4. gear (gear til topfart): 80-120 km/t: 12,3 sekund
4. gear (gear til topfart): 120-160 km/t: 13,6 sekund

Gennem gearene: 80-120 km/t: 5,6 sek.
Gennem gearene: 120-160 km/t: 10,1 sek.

Ergo - ret hurtig i de små gear - ekstremt sløv i de ekstremt lange gear.

Til sammenligning de officielle tal for Bora 2.0 (virkelige målinger følger:

5. gear: 80-120 km/t: 13,8 sekund
4. gear: 80-120 km/t: 11,6 sekund

Her er de virkelige målinger for Golf Variant TDi (115 hk/310 Nm) med seks
[...]

Her følger målinger for min egen Vectra:

Fortsættelse følger.

/Jan W Nielsen

Fra : Carsten Petersen

Dato : 14-03-04 02:59

> [...]
> gear, hvoraf sjette er et overgear.
>
> 6. gear: 80-120 km/t: 13,3 sek. (overgear)
> 6. gear: 120-160 km/t: 18,2 sek. (overgear)

Okay, fandt lige nogle målinger frem jeg har foretaget på min tidligere
Toledo TDI 110 med og uden boks (142 hk), samt min nuværende Toledo TDI 130
hk.

TDI 110 hk TDI 142 hk TDI
130 PD TDI PD m. boks
4. gear 80-120 km/t: 8,3 sek 8,0 sek
6,3 sek -
5. gear 80-120 km/t: 10,4 sek 9,5 sek
7,9 sek -
6. gear 80-120 km/t:
10,6 sek -

4. gear 120-160 km/t: 12,5 sek 10,4 sek
9,3 sek -
5. gear 120-160 km/t: 15,6 sek 11,6 sek
11,5 sek -
6. gear 120-160 km/t:
12,9 sek -

Jeg kan s** ikke finde målingerne for TDI PD'er med boks, men jeg siger jer
at den træder igennem ift. standardtrimmet. Jeg har ikke opgivet effekten,
da jeg har 2 målinger på hhv. 167 hk og 172 hk, må prøve igen. Hvis det har
nogen interesse skal jeg nok smide acc.tallene når jeg finder dem, ellers må
jeg foretage en ny måling.
BTW, alle målinger er foretaget med håndstopur på et fladt stykke motorvej,
gennemsnitsværdien af 2 målinger i hver retning.
Jeg kan da se at den Golf bliver godt og grundigt sat, hva' Jan?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 08:43

> [...]
> at den træder igennem ift. standardtrimmet. Jeg har ikke opgivet effekten,
> da jeg har 2 målinger på hhv. 167 hk og 172 hk, må prøve igen.

Ja, det er sikkert nogle voldsomme målinger.

> BTW, alle målinger er foretaget med håndstopur på et fladt stykke
motorvej,
> gennemsnitsværdien af 2 målinger i hver retning.

Jeg har kæmpet hårdt med at finde et fladt stykke motorvej - det findes
ganske enkelt ikke over en tilpas lang strækning mellem Århus og Horsen, der
er een lang bakke. (op eller ned) Derfor er mine værdier taget der hvor
motorvejen er fladest mulig.

> Jeg kan da se at den Golf bliver godt og grundigt sat, hva' Jan?

Af hvad - de tunede TDi´ere...?

Hvis det er dét du mener, så kan det vel ikke komme bag på nogen, at en TDi
med boks kører fra en TDi uden boks.

/Jan W Nielsen

--
/Jan W Nielsen

Fra : Carsten Petersen

Dato : 14-03-04 14:08

> [...]
der
> er een lang bakke. (op eller ned) Derfor er mine værdier taget der hvor

OK, og kun i en retning? Nu er dette jo ikke absolutte præcisionsmålinger,
men jeg blev selv lidt overrasket over den forskel der kan være i målinger i
2 forskellige retninger, selv om man fornemmer at vejen er rimeligt flad, at
der ikke er nogen videre vind, at jordrotationen for pokker vel ikke spiller
meget ind osv., men det kan sagtens betyde et sekund til den ene eller
anden side.

> Af hvad - de tunede TDi´ere...?
>
> Hvis det er dét du mener, så kan det vel ikke komme bag på nogen, at en
TDi
> med boks kører fra en TDi uden boks.

Nej, både af 130'eren standard, og også af 110'eren i dens topgear, 5. gear
imod 6. gear i Golfen. Det understreger hvad vi tidligere har haft oppe i
denne eller en anden tråd, at 6. gear er meeget langt.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 14:35

> OK, og kun i en retning?

Ja, det er korrekt. Jeg har derfor et problem med at sige, at der er tale om
absolutte målinger, for på et tidspunkt prøvede jeg også, hvor det gik lidt
opad, men det blev droppet, for der gik det urimeligt langsomt.

Jeg er blevet lidt forbløffet over, hvor svært det er at lave den helt
præcise måling. Det skal sgu nok ske i Sønderjylland, hvor der er fladt og
lange lige stykker uden alvorlig trafik.

> [...]
> imod 6. gear i Golfen. Det understreger hvad vi tidligere har haft oppe i
> denne eller en anden tråd, at 6. gear er meeget langt.

Helt rigtigt - men deeejligt efter min mening, når man cruiser på motorvejen
med måske 140/150 km/t. Med en chip måde det være endnu dejligere.

Min kammerat er 1 mm fra at købe en ny Toledo 130 TDi med chip fra butikken.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Carsten Petersen

Dato : 14-03-04 15:21

> [...]
> præcise måling. Det skal sgu nok ske i Sønderjylland, hvor der er fladt og
> lange lige stykker uden alvorlig trafik.

Mine målinger er foretaget på motorvejen Esbjerg-Kolding, næsten ingen
trafik, og fornuftigt udsyn over broer og tilkørsler
Oplevede under en sådan måling, hvor hastigheden havde været et stykke over
200 en stille aftenstund på vej hjem fra kbh. da jeg lod farten løbe helt af
for at foretage en måling fra 60 km/t at en æggeskal kom blæsende op til
mig. Jeg havde ikke set hvor han var kommet til, men han havde åbenbart ikke
fået målt min hastighed, for han kørte op på siden af mig og kiggede olmt på
mig da jeg lå og tullede med 60 km/t, men han fortsatte med uforrettet sag.
Pyh!

> gear
>

> Helt rigtigt - men deeejligt efter min mening, når man cruiser på
motorvejen
> med måske 140/150 km/t. Med en chip måde det være endnu dejligere.

Er det også.

> Min kammerat er 1 mm fra at købe en ny Toledo 130 TDi med chip fra
butikken.

Kan kun anbefales.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 11:49

> TDI 110 hk TDI 142 hk
TDI
> [...]

> gennemsnitsværdien af 2 målinger i hver retning.
> Jeg kan da se at den Golf bliver godt og grundigt sat, hva' Jan?

Har du så taget højde for evt. speedometer fejlvisining ?

Det er jo langt fra uvæsentligt om tiderne er 75-115 og 115-155, det
flyttet nok en del til den positive side.

/Claus

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 12:06

On Sun, 14 Mar 2004 11:49:28 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Har du så taget højde for evt. speedometer fejlvisining ?
>Det er jo langt fra uvæsentligt om tiderne er 75-115 og 115-155

Og hvad med "startmetoden" ?
Er den "flyvende", eller er det med "stående" start, hvis man forstår.

/Mogens

Fra : Carsten Petersen

Dato : 14-03-04 14:13

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad med "startmetoden" ?
> Er den "flyvende", eller er det med "stående" start, hvis man forstår.

Startmetoden er den samme som Jan beskrev, fartpiloten indstillet på
udgangshastigheden og så direkte forbindelse imellem højre tommeltot og
højre fod, fuld rabalder og næste klik når nålen rammer stregen ved
sluthastigheden.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 14:44

> [...]
> udgangshastigheden og så direkte forbindelse imellem højre tommeltot og
> højre fod, fuld rabalder og næste klik når nålen rammer stregen ved

*LOOL*

Tænk at andre har siddet på samme latterlige måde som mig selv.. Det er
fedt..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 18:06

Altså vha. fartpiloten ?
(accelerationen)
Duede ikke i min Galant...

/Mogens

Fra : Carsten Petersen

Dato : 15-03-04 00:18

> Altså vha. fartpiloten ?
> (accelerationen)
> Duede ikke i min Galant...

Heller ikke i min Galant, og heller ikke i denne. Nej fartpiloten var blot
for at ligge fast på udgangshastigheden, dejligt let når man laver 2 test i
hver retning blot at trykke resume.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 14:46

> Og hvad med "startmetoden" ?
> Er den "flyvende", eller er det med "stående" start, hvis man forstår.

Hvad fa´en , Mogens...

Gider du godt læse med i den her åndssvage tråd..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 18:05

On Sun, 14 Mar 2004 14:45:44 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Hvad fa´en , Mogens...
>Gider du godt læse med i den her åndssvage tråd..?

Næh - jeg shopper i den

/Mogens

Fra : Carsten Petersen

Dato : 14-03-04 13:57

> Har du så taget højde for evt. speedometer fejlvisining ?
>
> Det er jo langt fra uvæsentligt om tiderne er 75-115 og 115-155, det
> flyttet nok en del til den positive side.

Nej, målingerne er oprindeligt foretaget med henblik på sammenligninger i
anden forbindelse, så det var ikke så væsentligt med den nøjagtige
hastighed, mere at det var samme måling, så det er rene speedometermålinger.
Speedometerfejlvisningen er ca. 3%.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 14:43

> Har du så taget højde for evt. speedometer fejlvisning ?

Nej, desværre. Målingerne er derfor ikke ret præcise.

Jeg kender dog fejlvisningen på mit eget speedo, da det er målt ud ved både
Teknologisk og ved GPS. Ved 180 km/t i min egen Vectra var der een km/t
forskel på GPS og Teknologisk - men dækkene var også mere slidte, så der er
i virkeligheden noget nær 100 procents overensstemmelse. 180 på speedo er
med nye dæk lig med ægte 177 km/t- på slidte dæk lig med 176 km/t (målt af
Mogens Knudsens GPS)

På de to folkevogne, som jeg har til rådighed (Bora og Golf), tror jeg ikke,
der er nogen nævneværdig forskel. Jeg tror, de er lige gamle.

I virkeligheden er der kun een ting at gøre - ud på motorvejen en sen
nattetime, mobiltelefon med headset eller håndfri og så lave
undersøgelserne.

> Det er jo langt fra uvæsentligt om tiderne er 75-115 og 115-155, det
> flyttet nok en del til den positive side.

Det betyder noget, ja.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 09:34

> [...]
> hk/310 Nm) med seks gear, hvoraf sjette er et overgear.
>
> Her følger målingerne i de forskellige gear:

snip.

Alt det (som er meget godt lavet) forklarer vel hvorfor nogle vælger TDi /
HDI selv med et lavere kørselsbehov ?
Jeg ville gerne have haft en HDI, men blev tilbudt den nuværende Xsara så
billigt at jeg skulle tvangsindlægges hvis jeg havde sagt nej

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 10:07

> Alt det (som er meget godt lavet) forklarer vel hvorfor nogle vælger TDi /
> HDI selv med et lavere kørselsbehov ?

Helt sikkert....!

Hvis bilerne i totalomkostninger koster det samme, ville jeg have mindst 20
procent flere hestekræfter i en benzin, for at jeg ikke valgte en
turbodiesel.

Benzineren jo slatten som en karklud, hvis man ikke flår konstant i
gearstangen, som man gør i race - men sgutte på alm motorvej/landevej.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-03-04 10:42

Jan W Nielsen wrote:

> Helt sikkert....!
>
> Hvis bilerne i totalomkostninger koster det samme, ville jeg have mindst 20
> procent flere hestekræfter i en benzin, for at jeg ikke valgte en
> turbodiesel.

Det giver da mening.

> Benzineren jo slatten som en karklud, hvis man ikke flår konstant i
> gearstangen, som man gør i race - men sgutte på alm motorvej/landevej.

Nej der kører man i jævnt tempo (120/90) og har ikke brug for at
skifte gear eller accelerere med mindre man er en sociopat
Montoya-wannabe ;) (Schumacher er jo kørt så ham kan man ikke være)

--
Roberto Saldo (ku' ikk' dy mig)

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 11:27

> Nej der kører man i jævnt tempo (120/90) og har ikke brug for at
> skifte gear eller accelerere med mindre man er en sociopat
> Montoya-wannabe ;)

Inden i dig, sidder der en lille men ilter Montoya, der vil frem over
stepperne.

Kan du mærke ham....?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-03-04 11:39

Jan W Nielsen wrote:

> Inden i dig, sidder der en lille men ilter Montoya, der vil frem over
> stepperne.
>
> Kan du mærke ham....?

Mmm måske lidt.

Jeg drikker først kaffen henne på arbejdet så min lille indre Montoya
sover længe ;) men jeg møder da tit et par af dem der starter dagen
med 2 espressoer med godt med sukker i.

Jeg er hidsig nok i forvejen, ingen grund til ligefrem at dyrke det :))

På vejen hjem kan der komme lidt Juan Pablo frem, men så er vejene som
regel stoppet til med VAG produkter der ikke flytter sig hurtigere end
jeg gør alligevel.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 12:01

> På vejen hjem kan der komme lidt Juan Pablo frem, men så er vejene som
> regel stoppet til med VAG produkter der ikke flytter sig hurtigere end
> jeg gør alligevel.

*LOOL*

Så er det godt, du ikke har mødt en ond Vectra med Hulk bag rattet.

Ha-ha...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-04 19:45

On Mon, 15 Mar 2004 10:07:10 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Benzineren jo slatten som en karklud, hvis man ikke flår konstant i
>gearstangen, som man gør i race - men sgutte på alm motorvej/landevej.

Har du mulighed for at prøve en tur i den nye AR156, vil du æde dine
ord i dig igen øjeblikkeligt. Jeg kan heller ikke nikke genkendende
til det, men det har jo sin naturlige årsag.

/Mogens
som idag kørte i cirkler om en XM 3.0 V6
der bår' e' ku' følge med :)

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 22:42

> Har du mulighed for at prøve en tur i den nye AR156, vil du æde dine
> ord i dig igen øjeblikkeligt. Jeg kan heller ikke nikke genkendende
> til det, men det har jo sin naturlige årsag.

Nej, nej...

Jeg ér jo vild med en lækker benzinmotor - men hvis dieslen har det samme
antal hestekræfter, foretrækker jeg ofte den. Men naturligvis kommer det an
på en konkret vurdering.

Den givne Alfa ska jo sammenlignes med en Toledo TDi 150 - med chip. Og så
napper jeg nok igen TDi´eren, da den i daglig kørsel (vigtigt) er
bjørnestærk ift Alfa´en med sine 400 Nm og 180 hk.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-04 23:10

On Mon, 15 Mar 2004 22:41:30 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

> [...]
>napper jeg nok igen TDi´eren, da den i daglig kørsel (vigtigt) er
>bjørnestærk ift Alfa´en med sine 400 Nm og 180 hk.

Det var benzinudgaven - den trækker helt vildt i 5. gear
(mellemaccelerationen). Altså helt vildt ift. andre 2 liters

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 23:17

> Det var benzinudgaven - den trækker helt vildt i 5. gear
> (mellemaccelerationen). Altså helt vildt ift. andre 2 liters

Ok - tror gerne, det er en vildt lækker motor

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 15-03-04 21:17

Hejsa

Jan W Nielsen skrev:

> Benzineren jo slatten som en karklud, hvis man ikke flår konstant i
> gearstangen, som man gør i race - men sgutte på alm motorvej/landevej.

Du skriver hele tiden om dine store kvaler ved at hive i gearstangen, er der
mon gemt en dej-arm i dig

Ellers kan automatgear anbefales :)

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-03-04 21:22

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev :

>Du skriver hele tiden om dine store kvaler ved at hive i gearstangen, er der
>mon gemt en dej-arm i dig

>Ellers kan automatgear anbefales :)

ROFL !!!!!!!!

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 22:45

Jeg kan skam godt lide at skifte gear - når jeg leger. Når jeg ikke leger,
skal spanden bare rubbe neglene, når jeg trykker på speederen.

Dermed er jeg ikke typen til en brystsvag lille bitte honda-motor, der tager
snoninger som en motorcykel og som både præsterer sølle 145 Nm og vilde 150
hk på samme motor.

> ROFL !!!!!!!!

Så er det godt, Jan..! ) Der er ikke noget at grine af her..

(Jeg har haft for skide travlt til at undersøge det, som du srkrev om..Håber
det er i orden)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 15-03-04 22:55

> [...]
>

> Dermed er jeg ikke typen til en brystsvag lille bitte honda-motor,
> der tager snoninger som en motorcykel og som både præsterer sølle 145

Det er derfor jeg godt vil ha en Porsche 996 Turbo m. trip tronic (mener jeg
det hedder). Så kan den være i auto når jeg kører i kø og i +/- (manuel)
gear når jeg skal leje. Cruiser jeg med 200 kmt behøver den hverken geare
ned og jeg behøver heller ikke geare ned manuelt, idet der er masser af
moment. Er den sløv kan den MEGET let få MANGE flere hk.... og så er det en
ny bil dvs. ingen problemer. Det eneste problem er at den koster over DKK
2,5 mio. - det er lige dyrt nok for en studerende som mig :(

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 23:18

> ny bil dvs. ingen problemer. Det eneste problem er at den koster over DKK
> 2,5 mio. - det er lige dyrt nok for en studerende som mig :(

Pjat - sådan en som dig tjener jo en jetjager, når du er færdig...!

Køb den nu - og få den på rentefrit eller noget..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 15-03-04 23:38

> Pjat - sådan en som dig tjener jo en jetjager, når du er færdig...!
>
> Køb den nu - og få den på rentefrit eller noget..

Hva vil kunderne ikke tænke ;)

Fra : Michael

Dato : 16-03-04 10:00

On Mon, 15 Mar 2004 23:18:28 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Pjat - sådan en som dig tjener jo en jetjager, når du er færdig...!

Hvad er det i kr - på den anden side af 50K om måneden?

>Køb den nu - og få den på rentefrit eller noget..

Ja, tak, 20 års rentefrit lån.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 10:18

> Hvad er det i kr - på den anden side af 50K om måneden?

Ja.

Når Thomas er færdig med sin uddannelse vil han tilhøre den højest lønnede
faggruppe i Danmark.

(I hvert fald i følge en lønstatistik, som jeg læste for et par år siden.)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-03-04 10:20

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> faggruppe i Danmark.
>
> (I hvert fald i følge en lønstatistik, som jeg læste for et par år siden.)

Reservedelsleverandør hos Ford?

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 10:23

> Reservedelsleverandør hos Ford..?

*LOL*

Hashpusher på Christiania giver ikke så godt i de her dage, har jeg hørt..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 16-03-04 21:19

> Reservedelsleverandør hos Ford?

Nej til Cossiebanden - føøøj det koster ;)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-04 10:41

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message

> Ja.
>
> Når Thomas er færdig med sin uddannelse vil han tilhøre den højest lønnede
> faggruppe i Danmark.

Advokat ?

Tandlæge ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 10:44

> Advokat ?
> Tandlæge ?

Nej - men jeg vil lade det være op til Thomas selv, hvis han har lyst til at
fortælle om det..

Jeg tror det ikke, men måske ønsker han at holde det for sig selv, og så har
jeg allerede sagt for meget.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Michael

Dato : 16-03-04 10:52

On Tue, 16 Mar 2004 10:44:10 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Nej - men jeg vil lade det være op til Thomas selv, hvis han har lyst til at
>fortælle om det..

tjo, det er jo ingen hemmelighed at han er revisor og såvidt jeg ved,
læser på cand.merc.aud overbygningen.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-03-04 10:48

> Advokat ?
>
> Tandlæge ?

Næh - vel nærmere konge, prinsgemal, kronprins/esse eller noget i den
boldgade...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-04 10:52

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
> lønnede

> Næh - vel nærmere konge, prinsgemal, kronprins/esse eller noget i den
> boldgade...

Gud, er Thomas Krath virkelig Mary Donaldson ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Michael

Dato : 16-03-04 10:56

On Tue, 16 Mar 2004 10:17:54 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Ja.

ok,

>Når Thomas er færdig med sin uddannelse vil han tilhøre den højest lønnede
>faggruppe i Danmark.

hmm, hvis det er cand.merc.aud så vil jeg gerne se den statistik der
gør den faggruppe til den højstlønnede i Danmark, mig bekendt er der
en del flere faggrupper som lægger væsentligt højere oppe på
lønskalaen.

>(I hvert fald i følge en lønstatistik, som jeg læste for et par år siden.)

tja spørgsmålet er så hvormeget du kan bruge den til?

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 11:27

> hmm, hvis det er cand.merc.aud så vil jeg gerne se den statistik der
> gør den faggruppe til den højstlønnede i Danmark

Du skal kikke på statistikken for statsautoriserede revisorer.

> mig bekendt er der
> en del flere faggrupper som lægger væsentligt højere oppe på
> lønskalaen.

Ok, det kan godt være, du har ret.

Hvilke...?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-04 11:29

> Du skal kikke på statistikken for statsautoriserede revisorer.

> Ok, det kan godt være, du har ret.
>
> Hvilke...?

Advokater, tandlæger, direktører (nogle) fx.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Nils Andersen

Dato : 16-03-04 11:42

On Tue, 16 Mar 2004 11:28:55 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message

>Advokater, tandlæger, direktører (nogle) fx.

Plioter, læger, osv.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 11:49

> Advokater, tandlæger, direktører (nogle) fx.

Er det noget, som du tror - eller noget som du ved..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Nils Andersen

Dato : 16-03-04 11:51

On Tue, 16 Mar 2004 11:48:32 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Er det noget, som du tror - eller noget som du ved..?

Nu er det ikke mig du stiller spørgmålet til, men jeg kan da godt
svare alligevel.
Personligt ved jeg det fra bekendte der arbejder inden for disse
faggrupper.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 11:59

> Personligt ved jeg det fra bekendte der arbejder inden for disse
> faggrupper.

Har de fortalt dig, hvad gennemsnitslønningerne ligger på for de enkelte
faggrupper - for så vil jeg da gerne høre det.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 11:58

> Advokater, tandlæger, direktører (nogle) fx.

Direktør er ikke en faggruppe - men en stilling. Det kan du også være som
tarmrenser.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Nils Andersen

Dato : 16-03-04 11:06

wrote:

>Ja.

hehe, næppe som færdig uddannet, så skal du nok lige trække halvdelen
fra for at give et realistisk billed af lønniveauet for Cand.merc.aud.
udklækket fra CBS.

>Når Thomas er færdig med sin uddannelse vil han tilhøre den højest lønnede
>faggruppe i Danmark.

næppe og ikke andet så er der altså en pænt stykke fra startløn til
slutløn.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 11:40

> hehe, næppe som færdig uddannet, så skal du nok lige trække halvdelen
> fra

Ikke hvis man er ansat ved en af Danmarks førende revisionsvirksomheder og
ér statsautoriseret revisor.

Man jo altså ikke statsautoriseret revisor kun fordi, man er cand. marc.
aud.

Hvorfor ikke..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Nils Andersen

Dato : 16-03-04 11:48

On Tue, 16 Mar 2004 11:39:49 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Ikke hvis man er ansat ved en af Danmarks førende revisionsvirksomheder og
>ér statsautoriseret revisor.

Jo, der er ingen der er ingen der starter på det trin som nyuddannet,
det kan selv en opringning til PwC bekræfte.

>Man jo altså ikke statsautoriseret revisor kun fordi, man er cand. marc.
>aud.

Nej, det er jo et længere forløb.

>lønnede

>Hvorfor ikke..?

Jeg kan da se flere faggrupper nævnt som opretholder en højere løn.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 11:57

> Jo, der er ingen der er ingen der starter på det trin som nyuddannet,
> det kan selv en opringning til PwC bekræfte.

For det første talte jeg om en faggruppe generelt - om ikke om en
nyuddannet.

For det andet for en statsautoriseret revisor altså mere end 25 K - også som
nyuddannet.

> Jeg kan da se flere faggrupper nævnt som opretholder en højere løn.

Jeg vil ikke afvise, du kan have ret - men kom da på banen med dem.

(Den klassiske med luftkaptajner, der hiver 80 K om måneden hjem - eller
værter ved dansk fjernsyn, der tjener 100K ser jeg med vilje bort fra)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Nils Andersen

Dato : 16-03-04 12:11

On Tue, 16 Mar 2004 11:57:17 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>For det første talte jeg om en faggruppe generelt - om ikke om en
>nyuddannet.

ok.

>For det andet for en statsautoriseret revisor altså mere end 25 K - også som
>nyuddannet.

Den er jeg med på. Men at påstår det er den faggruppe der i DK
opretholder de største lønninger altså en sandhed med modifikationer.

>Jeg vil ikke afvise, du kan have ret - men kom da på banen med dem.

Piloter, advokater, læger er de mest oplagte. Der dog en del andre.

>(Den klassiske med luftkaptajner, der hiver 80 K om måneden hjem - eller
>værter ved dansk fjernsyn, der tjener 100K ser jeg med vilje bort fra)

Hvorfor dog det, det er jo en helt legitim faggruppe f.eks. advokter.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 12:16

> Den er jeg med på. Men at påstår det er den faggruppe der i DK
> opretholder de største lønninger altså en sandhed med modifikationer.

Det er muligt, jeg tager fejl.

> Piloter, advokater, læger er de mest oplagte. Der dog en del andre.

Hvor meget tjener en advokat i Danmark gennemsnitligt - i forhold til en
statsautoriseret revisor..?

> Hvorfor dog det, det er jo en helt legitim faggruppe f.eks. advokater.

Ja, det skriver jeg heller ikke, at de ikke er.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 13:05

Godt, så kommer jeg så frem med nogle tal, når i andre ikke vil:

En nyuddannet statsautoriseret revisor (der jo naturligt nok har fået sin
autorisation) har ofte en startløn på 40-45.000 kroner om måneden. Det er
noget nær det samme som gennemsnitslønnen for alle advokater i Danmark (jvf
Danmarks Statistik) - og altså IKKE bare nyuddannede.

> Den er jeg med på. Men at påstår det er den faggruppe der i DK
> opretholder de største lønninger altså en sandhed med modifikationer.

Ok - gennemsnitslønnen er svær at gøre op meget præcist, men Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, der har en organiserinsgrad på 95 %, skyder den
til at ligge lige under 60.000. Dette på baggrund af deres egne
løn-undersøgelser, der også bruges til vejledning af deres medlemme ifm
lønforhandlinger. Ofte holdes løn-niveauet dog ind til kroppen.

Slutlønnen er ofte lige under 100.000 kroner om måneden.

Dermed er fattiglemmer som advokater og tandlæger (og journalister) sat
LANGT bagud af dansen rent lønmæssigt.

Jeg savner stadigt at høre, hvad det er for en faggruppe, der tjener mere
end de statsautoriserede revisorer...

I forveksler ikke de registrerede revisorer, der laver regnskaber for den
lokale kiosk, med de statsautoriserede revisorer, vel......??

(rækker tunge - og afventer spændt et svar)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mike

Dato : 16-03-04 13:21

On Tue, 16 Mar 2004 13:04:35 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Godt, så kommer jeg så frem med nogle tal, når i andre ikke vil:
>
>En nyuddannet statsautoriseret revisor (der jo naturligt nok har fået sin
>autorisation) har ofte en startløn på 40-45.000 kroner om måneden.

Hvad ligger startlønnen for en advokat der har bestået embedseksamen?

> Det er >noget nær det samme som gennemsnitslønnen for alle advokater i Danmark (jvf
>Danmarks Statistik) - og altså IKKE bare nyuddannede.

Kilde tak!

>Ok - gennemsnitslønnen er svær at gøre op meget præcist, men Foreningen af
>Statsautoriserede Revisorer, der har en organiserinsgrad på 95 %, skyder den
>til at ligge lige under 60.000.

omend med en del usikkerhed?

> [...]
>lønforhandlinger. Ofte holdes løn-niveauet dog ind til kroppen.
>
>Slutlønnen er ofte lige under 100.000 kroner om måneden.

ofte som i så få tilfælde, at det reelt ikke kan bruges til noget?
Hvormange eksempler på advokater, dommere, læger der tjener mere end
det skal have?

>Dermed er fattiglemmer som advokater og tandlæger (og journalister) sat
>LANGT bagud af dansen rent lønmæssigt.

Det er nok det værste sludder jeg endnu har hørt.
Prøv lige at se løningerne for dommere, kiruger, piloter og advokater
igen.

>Jeg savner stadigt at høre, hvad det er for en faggruppe, der tjener mere
>end de statsautoriserede revisorer...

Piloter, dommere, læger, advokater, fodboldspillere, studieværter,
skuespillere, vise grupper inden for it branchen, reklame/medie
branchen mv.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 13:53

> Hvad ligger startlønnen for en advokat der har bestået embedseksamen?

Man er jo ikke advokat, fordi man har sin juridiske embedseksamen - man skal
først gennem tre år som fuldmægtig. Jeg kender ikke en typisk startløn - men
har dokumenteret gennemsnitslønnen for hele branchen.

> Kilde tak!

Som skrevet før: Danmarks Statistik - kik selv i statistikbanken.

> omend med en del usikkerhed?

Nej, med en lille usikkerhed på få tusinde kroner hver retning. Den anden
opgørelse, som jeg erindrer, men ikke huske oprindelse på, sagde 57.000 og
et-eller-andet.

> ofte som i så få tilfælde, at det reelt ikke kan bruges til noget?

Nej, det er i lige præcis så mange tilfælde, som der er statsautoriserede
revisorer nær pensionsalderen. Ifølge FSR er den typiske løn på 80-100K.

> [...]

> Det er nok det værste sludder jeg endnu har hørt.
> Prøv lige at se løningerne for dommere, kiruger, piloter og advokater

Altså, hør nu her. Jeg HAR lige siddet og kikket på dem i statistikbanken.
Hvad om du selv kikkede på dem, og så dokumenterede dine udsagn...?

> Piloter, dommere, læger, advokater, fodboldspillere, studieværter,
> skuespillere, vise grupper inden for it branchen, reklame/medie
> branchen mv.

Når jeg taler faggrupper, taler jeg om HELE faggrupper. Jeg kender
personligt et par studieværter, der tjener knap 100.000 kroner om måneden,
men de er jo ikke en faggruppe. Faktisk tjener journalisterne på den
konkrete arbejdsplads ikke mere end knap 40.000 om månden i gennemsnit, og
det gælder alle de førende journalistiske arbejdspladser.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mike

Dato : 16-03-04 14:16

On Tue, 16 Mar 2004 13:52:58 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

> [...]

>revisorer nær pensionsalderen. Ifølge FSR er den typiske løn på 80-100K.

Altså et spring på op til 20K og det er som sagt jo gennemsnittet,
altså der er trods alt et stykke op til de 100K.

>Altså, hør nu her. Jeg HAR lige siddet og kikket på dem i statistikbanken.
>Hvad om du selv kikkede på dem, og så dokumenterede dine udsagn...?

>Når jeg taler faggrupper, taler jeg om HELE faggrupper.

Ja, og hele faggruppen af piloter, dommere og læger tjener altså mere
end de 60K som du mener er gennesnitslønnen.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 14:35

(- skulle der mon have stået noget her?)

> Ja, og hele faggruppen af piloter, dommere og læger tjener altså mere
> end de 60K som du mener er gennesnitslønnen.

Jeg har hele tiden sagt, at jeg måske ikke har ret i, at statsautoriserede
revisorer er den absolut højest lønnede faggruppe, men jeg glæder mig sørme
til din dokumentation.

Den vejer tungere end bare påstulater og varm luft.

(Jeg har pillet nogle af dine eksempler ned, og jeg kunne allerede nu og her
gøre det samme med i hvert flere af dem - men jeg mener principielt, du selv
bør hoste op med med nogle tal nu - gør du ikke det..?)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mike

Dato : 16-03-04 15:19

On Tue, 16 Mar 2004 14:34:36 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>statistikbanken.
>
>(- skulle der mon have stået noget her?)

jow, men statistikbanken vil ikke lige som jeg vil, indtil da må mine
ord står som troende.

>Jeg har hele tiden sagt, at jeg måske ikke har ret i, at statsautoriserede
>revisorer er den absolut højest lønnede faggruppe, men jeg glæder mig sørme
>til din dokumentation.

Nej, du ikke nemlig ikke ret, du har endda selv nævnt i hvertfald en
faggruppe som tjener mere, så der har du dit bevis på at de ikke er
den højstlønnede faggruppe.

Har du iøvrigt leveret dokumentation på at de den højstlønnede
faggruppe?

>(Jeg har pillet nogle af dine eksempler ned, og jeg kunne allerede nu og her
>gøre det samme med i hvert flere af dem -

Sludder du har ikke pillet et eneste ned. Du påstår du har fundet
nogle tal, og henviser til lidt sludder for en sladder, men det er
ikke det samme som en troværif kilde.
Hvis du kan viser mig, (link) til statestikbanken f.eks. hvor de
oplysninger fremgår så kan jeg godtage det.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 15:34

> jow, men statistikbanken vil ikke lige som jeg vil, indtil da må mine
> ord står som troende.

Hvorfor i alverden skulle dit ord stå til troende - du har jo ikke bevist
skyggen af dine udsagns troværdighed.

> Nej, du ikke nemlig ikke ret, du har endda selv nævnt i hvert fald en
> faggruppe som tjener mere, så der har du dit bevis på at de ikke er
> den højestlønnede faggruppe.

Vor Herre bevare os - hvad er det, der er et bevis..?

> Du påstår du har fundet
> nogle tal, og henviser til lidt sludder for en sladder, men det er
> ikke det samme som en troværif kilde.

Hvis du ikke kan finde ud af at hente de oplysninger, som jeg viderebringer
med publikations-anvisning, så er det godt nok dit eget problem.

> Hvis du kan viser mig, (link) til statestikbanken f.eks. hvor de
> oplysninger fremgår så kan jeg godtage det.

Jeg er lidt ligeglad med, om du kan godtage dem - vend evt. tilbage, når du
selv har noget fakta at byde ind med.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mike

Dato : 16-03-04 15:47

On Tue, 16 Mar 2004 15:33:39 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Hvorfor i alverden skulle dit ord stå til troende - du har jo ikke bevist
>skyggen af dine udsagns troværdighed.

og det har du?
Det eneste du henviser til er FSR.

>Vor Herre bevare os - hvad er det, der er et bevis..?

ikke et håndgribeligt bevis, så lad nu være med at gøre dig dummere
end du er.
Du ved jo udemærket godt hvad jeg mener.

>Hvis du ikke kan finde ud af at hente de oplysninger, som jeg viderebringer
>med publikations-anvisning,

huh, det er jo netop det der er problemet, du har jo ikke henvist til
noget som helst.

i ligemåde.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 16:09

> i ligemåde.

Kort spørgsmål - hvad har du budt ind med (udover dine egne ukvalificerede
meninger)...?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mike

Dato : 16-03-04 22:15

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> du

> Kort spørgsmål - hvad har du budt ind med (udover dine egne ukvalificerede
> meninger)...?

Mere end du åbenbart har leveret.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 22:25

> Mere end du åbenbart har leveret.

Sikke dog en pattebarns-kommentar, mand.

Ikke ét eksempel kan du komme med.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 16-03-04 14:46

"Mike" <donotspam@mna.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad ligger startlønnen for en advokat der har bestået embedseksamen?

En fuldmægtig får nu en startløn (1. års) på ca. 25.000. En advokat (efter 3
års fuldmægtig tid) får mellem 30 og 45.000 i startløn. Partnere kan
formentlig også på komme op på 100.000 eller mere de steder hvor det går
godt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 15:00

> Partnere kan
> formentlig også på komme op på 100.000 eller mere de steder hvor det går
> godt.

Jepper - partnerskaber og bestyrelsesposter skæpper rigtig godt i kassen,
hvilket gælder for alle faggrupper.

Jeg har lige kikket hvad speciallæger, overlæger, tandlæger etc tjener ansat
på kommunehospitalerne, staten eller amterne.

Det er sørme svært at finde folk, der i gennemsnit tjener mere end 50K om
måneden.... pånær de statsautoriserede revisorer altså...

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Johan T.

Dato : 16-03-04 15:13

On Tue, 16 Mar 2004 15:00:16 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har lige kikket hvad speciallæger, overlæger, tandlæger etc tjener ansat
>på kommunehospitalerne, staten eller amterne.

Hvor har du fundet det henne, har selv for sjovt ledt på
statestikbanken, men der kommer ikke noget op.

>Det er sørme svært at finde folk, der i gennemsnit tjener mere end 50K om
>måneden.... pånær de statsautoriserede revisorer altså...

Hvor finder du statestikken for de statsautoriserede revisorer?

Men glemmer du ikke piloterne, samt dommerne?

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 15:29

> Hvor har du fundet det henne, har selv for sjovt ledt på
> statestikbanken, men der kommer ikke noget op.

Lægernes lønninger har jeg fundet på specialægeforeningens hjemmeside - så
hut jeg visker en underside under den almindelige danske lægeforening.

Overlæger etc. tjener 45-46 stykker - men kan naturligvis hæve den i næsten
det uendelige ved at tage nattevagter, weekend-tjanser i Hirtshals, vagter i
Norge osv., osv.

> Hvor finder du statistikken for de statsautoriserede revisorer?

Hos deres forening, FSR.

> Men glemmer du ikke piloterne, samt dommerne?

Jeg kender ikke gennemsnitslønnen for dommere generelt - men hvis man tager
den BEDST betalte del af dommerne (i Højesteret), så tjente de sidste år
71.000 kroner om måneden. Tallet er blot ikke sammenligneligt, da det jo
ikke er repræsentativt for den samlede dommerstand. Dommeren i Søndermagle
Byret tjener jo ikke i nærheden af samme løn, hvorfor den egentlige
gennemsnitsløn ikke er så høj som de statsautoriserede revisorers.

Det er godt gjort, at jeg skal sidde og bruge tid på at tilbagevise
alverdens vilde og udokumenterede påstande.

Jeg vil foreslå, at dem der postulerer begynder at dokumentere, men sådan
kører det altså ikke altid i nyhedsgrupperne.

Personligt tror jeg kun, at det en gruppe piloter i den civile luftfart, der
kan siges at nå det samme gage-niveau som de statsautoriserede revisorer -
og det er endda ikke generelt gennemsnit men gennemsnit af dem, der er ansat
de bedste steder.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Johan T.

Dato : 16-03-04 15:43

On Tue, 16 Mar 2004 15:28:54 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

> [...]

>det uendelige ved at tage nattevagter, weekend-tjanser i Hirtshals, vagter i

ja, men det tæller vel altsammen med i det endelig regnskab, da det jo
er en "naturlig" del af deres job.

>Hos deres forening, FSR.

ok.

>Jeg kender ikke gennemsnitslønnen for dommere generelt - men hvis man tager
>den BEDST betalte del af dommerne (i Højesteret), så tjente de sidste år
>71.000 kroner om måneden.

ok, hvor har du fundet det tal henne?

>Tallet er blot ikke sammenligneligt, da det jo
>ikke er repræsentativt for den samlede dommerstand.

Næh, men det samme kan man vel sige om alle ændre faggrupper. De
skriver jo selv på FSR at lønnen svinger meget afhængig af landsdel,
baggrund mv.

> Dommeren i Søndermagle
>Byret tjener jo ikke i nærheden af samme løn, hvorfor den egentlige
>gennemsnitsløn ikke er så høj som de statsautoriserede revisorers.

Det kan du vel kun udtale hvis du kender dommernes gennesnitsløninger?

>Jeg vil foreslå, at dem der postulerer begynder at dokumentere, men sådan
>kører det altså ikke altid i nyhedsgrupperne.

tjo, nu har jeg efterhånden fået læst indlæggene igennem og du har
vist endnu ikke fået dokumenteret løningerne for SR, det eneste du
henviser til er FSR.

>Personligt tror jeg kun, at det en gruppe piloter i den civile luftfart, der
>kan siges at nå det samme gage-niveau som de statsautoriserede revisorer -

tja, det skal du have lov til at tro, men det gør det jo ikke rigtigt.

>og det er endda ikke generelt gennemsnit men gennemsnit af dem, der er ansat
>de bedste steder.

øh, ja, det argument kan man da bruge alle steder.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 16:08

> ja, men det tæller vel altsammen med i det endelig regnskab, da det jo
> er en "naturlig" del af deres job.

Det er rigtigt - men hvis man vil indregne bi-beskæftigelse så smuldrer alt
jo. Dommerne har også deres bi-beskæftigelser, og det har revisorerne og
advokaterne også. Man må forholde sig til deres løn for deres almindelige
arbejde.

> ok, hvor har du fundet det tal henne?

Avis-databaser, som ikke er offentlig tilgængelige. Men jeg er siker på, at
Google kan hjælpe - mine søgemuligheder er bare hurtigere, hvorfor jeg
brugte dem i stedet.

> Næh, men det samme kan man vel sige om alle ændre faggrupper. De
> skriver jo selv på FSR at lønnen svinger meget afhængig af landsdel,
> baggrund mv.

Du kan ikke tage en lille del af dommerne og så sammenligne med den samlede
del af revisorerne - det ville være nonsens. Man laver en
alt-andet-lige-sammenligning, hvor man enten tager den samlede faggruppe,
startløn, slutløn eller andet. Gennemsnitlønnen for dommere er ikke så høj
som for de statsautoriserede revisorer.

> Det kan du vel kun udtale hvis du kender dommernes gennesnitsløninger?

Nej, det kan jeg sige, hvis jeg ved, at de tjener væsentligt mindre. Jeg har
før haft tallene mellem hænderne - jeg kan bare ikke huske dem. Du kan
sikkert selv finde tallene - jeg gider sgu ikke mere - jeg kan blive ved med
at bruge tid på at dokumentere, at Jorden er rund, fordi der står ti tosser
og råber det modsatte, og det gider jeg ikke.

> tjo, nu har jeg efterhånden fået læst indlæggene igennem og du har
> vist endnu ikke fået dokumenteret løningerne for SR, det eneste du
> henviser til er FSR.

Prøv nu lige at høre her - og jeg skal styre mig for ikke at blive alvorligt
ubehøvlet - jeg skal ikke stå til regnskab for dig eller andre her, som ikke
selv kan finde ud af at søge information. Jeg er den ENESTE, der har kunnet
dokumentere noget som helst - andre sidder bare og kæfter op. Skriv dem et
foreningen - eller ring til dem - jeg er kold. Kan du selv finde deres
adresse, tror du..?

> tja, det skal du have lov til at tro, men det gør det jo ikke rigtigt.

Jeg synes, din argumentation nærmer sig niveau for børn på ti år - og ikke
de skarpeste knive i deres 4. klassse. Jeg kobler mig af her, hvis du ikke
kan hæve dig længere op.

> øh, ja, det argument kan man da bruge alle steder.

Det handler om alt-andet-lige-betragtninger, når man laver sammenligninger -
men det ved du vel heller ikke, hvad betyder.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mike

Dato : 16-03-04 22:14

> [...]
> advokaterne også. Man må forholde sig til deres løn for deres almindelige

Hvorfor det, man kan også forholde sig til hvad de tjener på deres erhverv
samlet set.
Det giver imo, et bedre billede af den reele løn.

..

> Avis-databaser, som ikke er offentlig tilgængelige. Men jeg er siker på,
at
> Google kan hjælpe - mine søgemuligheder er bare hurtigere, hvorfor jeg
> brugte dem i stedet.

Det er da dejligt bekvemt, og sådan kan man slynge påstande ud til højre og
venstre.

> [...]
> startløn, slutløn eller andet. Gennemsnitlønnen for dommere er ikke så høj

såh, du har da lige henvist til at den er over 50K, det er da alt andet lige
på niveau eller højere.

> [...]
tosser
> og råber det modsatte, og det gider jeg ikke.

spis en kiks tudefjæs.

> Jeg synes, din argumentation nærmer sig niveau for børn på ti år - og ikke
> de skarpeste knive i deres 4. klassse. Jeg kobler mig af her, hvis du ikke
> kan hæve dig længere op.

yada yada yada.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 22:37

> Det er da dejligt bekvemt, og sådan kan man slynge påstande ud til højre
og
> venstre.

Du er da for dum, mand.

Hvad laver du egentlig selv - samler flasker...? Ikke alene evner du hverken
at stave til eller at fremskaffe statistik eller dokumentation. Du er heller
ikke i stand til at genkende endsige efterprøve dokumentation, når du får
serveret.

Endeligt er du for dum til at sande, at det ikke kan være mit problem, at du
ikke er i stand til at betjene dig en moderne informationskilder.

Gør nu dig selv og alle læsere en tjeneste og spar dine ubegavede indlæg -
og gå ind på statistikbanken under Danmarks Statistik -> løn -> faggrupper
etc. Det er en forudsætning, at du både kan læse og forstå dansk på et
rimeligt niveau.

> såh, du har da lige henvist til at den er over 50K, det er da alt andet
lige
> på niveau eller højere.

Du er sandt for dyden ikke den skarpeste kniv i skuffen - og mon ikke du
skal have dine skolepenge tilbage.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mike

Dato : 16-03-04 22:56

> og
>
> Du er da for dum, mand.

ja ja, gå efter manden ikke bolden, tsk tsk.

> Hvad laver du egentlig selv - samler flasker...?

ja, se ned på de lavest i samfundet, det er sgu noget du magter meget godt -
føler du dig så som en rigtig mand nu?

> Ikke alene evner du hverken
> at stave til eller at fremskaffe statistik eller dokumentation.

og det skulle komme fra dig, som intet har leveret?

> Du er heller
> ikke i stand til at genkende endsige efterprøve dokumentation, når du får
> serveret.

Du skal være velkommen til at smide noget dokumentation ind når som helst -
jeg venter.

?

> lige
>
> Du er sandt for dyden ikke den skarpeste kniv i skuffen - og mon ikke du
> skal have dine skolepenge tilbage.

?
Har du ikke tidligere påstået at gennemsnitslønnen for advokater var under
50K?

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 16:30

Det gør jeg nu - Jurist og økonomforbundet oplyser, de tjener 51.000 kroner
i gennemsnit.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 16-03-04 17:55

> Det gør jeg nu - Jurist og økonomforbundet oplyser, de tjener 51.000
kroner
> i gennemsnit.

For *ansatte* advokater.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 18:06

> kroner

> For *ansatte* advokater.

Nej, nej... For dommere der bestyrer de danske domstole...

I øvrigt må man jo forholde sig til ansatte personer, alt den stund at folk
med 7 klasses eksamen også tjener milliarder som selvstændige.

(Lars Larsen f.eks.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mike

Dato : 16-03-04 22:08

> Det gør jeg nu - Jurist og økonomforbundet oplyser, de tjener 51.000
kroner
> i gennemsnit.

altså mere end din først påstand.Så fik vi jo det på plads.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 22:33

> altså mere end din først påstand.Så fik vi jo det på plads.

Hvilken påstand?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mike

Dato : 16-03-04 22:47

> Hvilken påstand?

LOL, hvordan syntes du selv det går?

Fra : Nils Andersen

Dato : 16-03-04 12:12

wrote:

> [...]

Ok, det er vist nok bedre at futte over i den rette gruppe.

Fra : Nils Andersen

Dato : 16-03-04 11:02

On Tue, 16 Mar 2004 10:00:27 +0100, Michael <nospam@dom.com> wrote:

>Hvad er det i kr - på den anden side af 50K om måneden?

>Ja, tak, 20 års rentefrit lån.

kokk

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 18:11

> Pjat - sådan en som dig tjener jo en jetjager, når du er færdig...!
>
> Køb den nu - og få den på rentefrit eller noget..

Eller på pauselån, hehe.
Og så sælg den om 10 år når du skal til at afdrage :)

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-03-04 23:11

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Jeg kan skam godt lide at skifte gear - når jeg leger. Når jeg ikke leger,
>skal spanden bare rubbe neglene, når jeg trykker på speederen.

Sådan set ikke noget at sætte fingeren på her ;)

>Så er det godt, Jan..! ) Der er ikke noget at grine af her..

Jeg syntes ellers den var go'

>(Jeg har haft for skide travlt til at undersøge det, som du srkrev om..Håber
>det er i orden)

det går nok - den dims forsvinder jo ikke sådan bare lige ;)

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 23:19

> det går nok - den dims forsvinder jo ikke sådan bare lige ;)

Sådan kan man jo godt sige det.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 15-03-04 22:42

> Benzineren jo slatten som en karklud, hvis man ikke flår konstant i
> gearstangen, som man gør i race - men sgutte på alm
> motorvej/landevej.

1 - jeg har ikke læst alle de 1000 indlæg igennem i denne tråd!

Jan, jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at sammenligne en TURBO
diesel med en alm. 1,8 UDEN turbo. Alt andet lige må det mest rigtige være
at sammenligne en TURBO diesel med en benzinmotor m. TURBO. Alternativt
skal du sammenligne en alm. diesel m. en alm. benzinmotor, for enhver er sgu
da klar over at en alm. sugemotor ikke kan være med en tilsvarende TURBO
dieselmotor?

Hva' vil specs'ne så være?

Fra : EjS

Dato : 16-03-04 09:43

> Hva' vil specs'ne så være?

- Til benzinmotorens fordel i alle discipliner bortset fra løbende økonomi
(km/L)... Et par år endnu i det mindste. En sugediesel derimod når aldrig en
sugebenzin på præstationer (men på økonomi naturligvis)... Diesel brændstof
brænder simpelt hen for langsomt i forhold til benzin hvormed dieselmotorer
ikke kan løbe så mange omdrejninger - derfor den store effektforskel...

MVH EjS

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 10:22

> - Til benzinmotorens fordel i alle discipliner bortset fra løbende økonomi
> (km/L)...

Øhh, nej..

Har du mon heller ikke læst tråden..?

En effekttilsvarende turbo-benzin har heller ikke det samme tunge tråd i
pedalerneom en turbo-diesel. Slet og overhovedet ikke.

Sammenlign blot en 1,8 T (150 hk) fra folkevogn med en TDi (150 hk) også fra
folkevogn.

Tråden handler ikke om topeffekt og mange snoninger, men om evne til at lave
en seriøs feber-forskydning blot ved at træde på speederen. (uden
gearskifte)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 16-03-04 19:08

On Tue, 16 Mar 2004 10:22:21 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Sammenlign blot en 1,8 T (150 hk) fra folkevogn med en TDi (150 hk)

Vil du ikke prøve at angive kubik?
Derefter sammenligne lige store motorer diesel og benzin.
Dét giver et bedre billede, IMO

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 22:04

> Vil du ikke prøve at angive kubik?
> Derefter sammenligne lige store motorer diesel og benzin.
> Dét giver et bedre billede, IMO

Drejningsmoment pr ltr slagsvolumen er da stadig langt større i TDi´eren,
end det er i benzineren.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 16-03-04 22:15

On Tue, 16 Mar 2004 22:04:13 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Drejningsmoment pr ltr slagsvolumen er da stadig langt større i TDi´eren,
>end det er i benzineren.

Dét ville du ikke

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-04 22:34

> Dét ville du ikke

Jeg skrev da pr liter slagvolumen, og mener derfor at gøre netop det, som du
beder mig om.

Hvis ikke, så forstår jeg ikke, hvad du mener.

--
/Jan W Nielsen