Køb af Golf II 1,6 Diesel
Fra : Peter M

Dato : 11-03-04 17:48

Hejsa allesammen

Jeg har efterhånden fået ret langt i skole ( 100 km tur/retur ). Og da de
offentlige transportmidler ikke ligefrem er så flexible, overvejer jeg derfor at
købe en bil. Jeg overvejer en gammel golf II 1,6 diesel til en 15-20.000, da jeg
hører at de er MEGET økonomiske at køre i, hvilket er nødvendigt for mig.

Nu kender jeg ikke det helt vilde til gamle golf´er, så jeg har nogle spørgsmål:

- Er det er et fornuftigt køb ?
- Er der specielle ting man skal være opmærksom på ved den model ?
- Er den svær at reparere på / dyr i reservedele ?

Og det skal lige siges at jeg IKKE er mekaniker

Håber i kan hjælpe mig.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.47.216.93)

Fra : Thomas

Dato : 11-03-04 19:30

"Peter M" <spiffer@ofir.dk> wrote in message
> Hejsa allesammen
>
> - Er det er et fornuftigt køb ?
> - Er der specielle ting man skal være opmærksom på ved den model ?
> - Er den svær at reparere på / dyr i reservedele ?

Her lidt af mine erfaringer fra min kones Golf II fra 89 (en 1,3).

- De bagerste støddæmperhuse kan risikere at gennemruste, hvilket er en 100%
sikker dumpe-fejl ved syn. Vores havde problemer i den ene side ved sidste
syn. Heldigvis kostede det "kun" ca. 1.000 kr. at få lavet.
- Imellem motor og vandpumpe sidder et lille metalrør på ca. 30 cm. Det
ruster helt sikkert på et eller andet tidspunkt, og et brugt (fra en hugger)
er nærmest umuligt at skaffe. VW tager hele 800 kr. så det er en dum og dyr
udskiftning... check om det er skiftet - hvis du køber benzin. Jeg kender
ikke diesel på det punkt.

Eller har vi ikke har problemer af betydning. Det er mit indtryk, at det er
en de mest solide 80'er biler, hvilket jeg også fik at vide til sidste syn.
Den ruster lige som alle andre fra den tid... der bare mere materiale end i
de fleste andre biler fra 80'erne. Check dog meget grundigt efter rust i
bunden. Der er stor forskel på hvor godt de er vedligeholdt. En 86'er kan
nemt være pænere end en 89'er.

Den er monsterbillig i (uorginale) reservedele, hvilket sikkert hænger
sammen med at der stadig kører så mange af dem. På det punkt skal du bestemt
ikke være bekymret. Check evt. www.golf2.dk for mere info og tips.

Thomas

Fra : phk

Dato : 11-03-04 19:45

"Peter M" <spiffer@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa allesammen

> - Er der specielle ting man skal være opmærksom på ved den model ?

Det kommer nok af sig selv, langt de fleste er 5-gears - men sørg for det
bliver sådan en.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-03-04 00:47

Peter M wrote:
> da jeg hører at de er MEGET økonomiske at køre i,

Det er lidt af en tilsnigelse. De er økonomiske, men Peugeot
går som regel lidt længere på literen.

> - Er det er et fornuftigt køb ?

Ja da.

> - Er der specielle ting man skal være opmærksom på ved den model ?

Rust. Men gør dig selv en tjeneste og find en gammel tysker der netop er
kommet på danske plader. Så er salt laget på bilen ikke så tykt.

> - Er den svær at reparere på / dyr i reservedele ?

Nope. Glof er simpel at skrue i og uorginale reservedele koster næsten
ingen ting. Som jeg plejer at sige: Der står en på hvert gadehjørne så
resevedele er der nok af.

> Og det skal lige siges at jeg IKKE er mekaniker

Det er jeg heller ikke.

mvh
Henning

Fra : Peter M

Dato : 12-03-04 17:09

"Peter M" <mailto:spiffer@ofir.dk> skrev i en meddelelse
"Køb af Golf II 1,6 Diesel"

> Hej igen

Nu har jeg været rundt på nettet og i den blå avis for at se efter en golf 2
diesel. Men jeg synes at størstedelen af dem er TD og GTD modeller.
Er der nogen der kender lidt til dem?

For umiddelbart kan det jo godt virke fristende med lidt ekstra hypper
Men hvordan er økonomien i en TD eller GTD?

Er der tit "dyre" reperationer på sådan nogle sjovere? Her tænker jeg nok især på
turbo-delen.

Venlig hilsen
Peter

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.47.216.93)

Fra : phk

Dato : 17-03-04 20:04

> For umiddelbart kan det jo godt virke fristende med lidt ekstra hypper
> Men hvordan er økonomien i en TD eller GTD?

De skulle gå lidt længere på literen end sugedieselen, men hvis du kæpper
til den går den kortere. Og så kan de tunes ;)

> Er der tit "dyre" reperationer på sådan nogle sjovere? Her tænker jeg nok
især på
> turbo-delen.

Nej.

Køb GTD´eren - TD`eren er uden omdrejningstæller og andre narrestreger og
bør være billigere.

--
Per, Esbjerg