Omkodning af låsecylinder
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-03-04 09:42

Jeg har tidligere læst en meget udførlig beskrivelse af subjekt her i
gruppen. Nu er jeg så kommet i den situation at jeg skal have
omkodet en cylinder, så den passer til de nuværende nøgler og
de andre låse på min dyt (Astra).

Desværre kan jeg ikke finde "opskriften" - heller ikke ved intens
googling....

Er der nogen der kan give opskriften igen eller som kan finde den
i gruppen?

/Jakob

Fra : Brizz

Dato : 13-03-04 11:53

> [...]
> gruppen. Nu er jeg så kommet i den situation at jeg skal have
> omkodet en cylinder, så den passer til de nuværende nøgler og

Du tager fat den nye låsecylinder og trykker godt sammen om der hvor du kan
se der sidder nogen flade metalstykker ind i cylinderen. Slip ikke dette
tag. Nu tager du den nye nøgle ud og sætter den gamle nøgle i. Hvis du
slipper dit tag om cylinderen mens nøglen er ude kan du lige så godt køre
ned og købe en ny cylinder. For du finder aldrig de 1000 små stumper der
spreder sig ud på en stor radius
Når du sætter den nye (som er den gamle) vil de mærke at de små metalstykker
vil prikke ud og det kan du ikke holde tilbage. De stykker som nu stikker ud
over omkredsen på låsecylinderen skal files ned så den bliver helt rund
igen. Det er ret blødt materiale så det er ikke så svært. For at teste om du
har slebet nok af sætter du cylinderen ind i det låsehuset og drejer rundt.
Hvis du kan dreje den rundt er det nok.
Held og lykke med det
Mvh
Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 15-03-04 10:33

"Brizz" <nogen@microsoft.com> wrote in message news:c2up6o$8kk$1@sunsite.dk...

> [...]
> har slebet nok af sætter du cylinderen ind i det låsehuset og drejer rundt.

Mange tak! Jeg har fået en lignende beskrivelse tilsendt på mail, så
det er nok bare at gå i gang

/Jakob

Fra : Mogens...

Dato : 15-03-04 19:36

On Mon, 15 Mar 2004 10:32:45 +0100, "Jakob Jeppesen"
<for_news_only@hotmail.com> wrote:

> Jeg har fået en lignende beskrivelse tilsendt på mail

Kan du ikke spørge "skribenten", hvorfor han afholder sig fra at sende
info'en via NG?

/Mogens

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 16-03-04 10:17

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message news:kqtb509hufgkttg9nefieaii3orbe02fk2@4ax.com...

> Kan du ikke spørge "skribenten", hvorfor han afholder sig fra at sende
> info'en via NG?

Joh - han skrev følgende:

"Omkodningen er egentlig ret simpel, hvis du selv kan finde ud af at
få låsecylinderen ud af døren.

Hvis/når du tager cylinderen ud er det vigtigt at nøglen som låsen skal omkodes til, sidder i cylinderen og at du ikke tager nøglen
ud
før at den er monteret igen.(ellers springer de fjederpåvirkede paler
ud og de er små og ikke til at finde igen)

Når du så kigger på cylinderen kan du sikkert se, at nogle af
låsepalerne stikker længere ud end andre. Dem som stikker ud, skal
slibes/files, så de er plane med cylinderen(nøglen sidder self. stadig i)
Hvis du ikke er "varm" på at fjerne nøglen så palerne kommer ud, vi
jeg anbefale en håndfil. Hvis du bruger en hurtigere metode med en
bænksliber eller vinkelsliber, bliver overfladen på palerne meget
grove. Er det tilfældet kan palerne ikke bevæge sig i cylinderen og
skal ud for tilslibning.

Når du mener du er færdig og cylinderen er pæn og ren, kan du
prøve at sætte den tilbage i "huset". Kan du ikke dreje nøglen hele
vejen rundt er du ikke færdig endnu. Kører den rundt uden
problemer, skal du bare smøre op med lidt låseolie og samle igen.

Det var lidt i grove træk, men jeg skal sq på job nu så jeg blev nød
til at gøre det hurtigt.

Håber du kan bruge det"

Jeg tror årsagen til mail i stedet for gruppen skal findes i næstsidste
sætning

/Jakob