Hvad skete der ???
Fra : Simone

Dato : 11-03-04 08:47

Min gamle golf fra '89 har siden vinteren startede, kørt med alt for høje
omdrejninger.
Ca. 2000 - 3000/min. Ingen mekanikere vidste hvad der var galt med den.
Jeg bor ude på landet og har kun taget småture på højst 5 km i bilen.
Sidste uge vovede jeg mig dog til storbyen. En tur på ca. 25 km. Det ville
den ikke være med til. Efter ca. 20 km hoppede den op på 4500 omdr/min.
Det turde jeg simpelthen ikke køre med, så jeg parkerede bilen i et
industrikvarter og tog bussen videre.
Det var en fredag. Søndag skulle jeg hjemad igen. Mente at bilen sikkert var
kølet ned igen, så jeg tog ud for at hente den. Men der stod den....totalt
udbrændt. Og jeg mener virkelig udbrændt. Der var simpelthen intet tilbage i
den.
Politiet har fået en anmeldelse om lørdagen ved midnatstid. En mand hørte et
højt brag og kørte til stedet. Der stod bilen i flammer.
Så er det jeg går og spekulerer på, har det mon været påsat eller har bilen
selvantændt ?
Det burde den vel ikke kunne efter at have stået et døgn med frostgrader ?

Hvad mener I ?

/Simone

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-03-04 09:03

Simone skrev:

> Så er det jeg går og spekulerer på, har det mon været påsat eller har
> bilen selvantændt ?

....man kan vel ikke udelukke nogen af mulighederne, før den er blevet
undersøgt ordentligt - og det er vel ikke sikkert, at man nogen sinde
finder årsagen...
Hans

Fra : Gert

Dato : 11-03-04 09:12

"Simone" <no@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ikke være med til. Efter ca. 20 km hoppede den op på 4500 omdr/min.
> Det turde jeg simpelthen ikke køre med, så jeg parkerede bilen i et

tjae det lyder som en utæt vaccum slange, jeg havde samme problem med min
Golf fra 86
et lille bitte hul i en slange under luftfilter kassen, men om det var det
finder vi jo nok aldrig ud af.

> [...]
> selvantændt ?
> Det burde den vel ikke kunne efter at have stået et døgn med frostgrader ?

hmm ja for mig lyder mest som en påsat brand, men mulighed for kortslutning
i det elektriske system
er jo også en mulighed, det kan jo ha stået og ulmet.
men påsat braand hælder jeg dog mest til.

met surt er det jo

Mvh
Gert Ringholm Møller
Golf II 1,8 1986. Golf 1,8i 1987. Ford P7 17M V4 1971
www.classic-ford-bornholm.dk www.lynghoy.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-03-04 09:13

Simone wrote:
> [...]
> selvantændt ?
> Det burde den vel ikke kunne efter at have stået et døgn med frostgrader ?

Hærværk.
Det er desværre ret almindeligt at galninge antænder biler der er
efterladt pga motorproblemer.

Benzin kan brænde, men skal det eksplodere skal der blandes den helt
rigtige mængde luft og benzindampe + være gnister.

Desuden fordamper benzin dårligt i koldt vejr.

--
Roberto Saldo

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-03-04 09:13

Simone wrote:
> Min gamle golf fra '89 har siden vinteren startede, kørt med alt for
> høje omdrejninger.
> Ca. 2000 - 3000/min.

Hele tiden eller kun i tomgang?

> Efter ca. 20 km hoppede den op på 4500 omdr/min.

Hele tiden eller kun i tomgang?

> Men der stod den....totalt udbrændt. Og jeg mener virkelig udbrændt.

Sur røv. Var den forsikret?

> Så er det jeg går og spekulerer på, har det mon været påsat eller har
> bilen selvantændt ?

Ja, en af delene...
Jeg tror dog ikke, at de to ting (omdrejninger/brand) har noget med hinanden
at gøre, pga. tidsforskellen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Simone

Dato : 11-03-04 09:43

meddelelse news:c2p738$l14$1@sunsite.dk...

> Hele tiden eller kun i tomgang?

Hele tiden, dog faldt den til normalt niveu en gang i mellem. Jeg kunne
tvinge den til at komme ned igen, ved at køre ind til siden og bare holde i
tomgang. Det var mit indtryk, at det startede hver gang motoren begyndte at
blive varm.

> Hele tiden eller kun i tomgang?

Igen konstant. Men jeg kørte ind til siden med det samme og slukkede
motoren. Sgutte nemt at styre sådan en bil Fandt ved samme lejlighed ud
af, at katastrofeblinket ikke virkede.

> Sur røv. Var den forsikret?

Ingen kasko, desværre

> Jeg tror dog ikke, at de to ting (omdrejninger/brand) har noget med
hinanden
> at gøre, pga. tidsforskellen...

Osse min tanke. Men nej, det finder jeg jo aldrig ud af. Politiet gad ikke
rigtigt tage sig af det. Det er jo bare en udbrændt bil !!!
Bare en skræmmende tanke, hvis jeg havde været i bilen med mine to børn...
Så er det trods alt lettere at forholde sig til en påsat brand.

/Simone

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-03-04 10:56

Simone wrote:
> [...]
> kunne tvinge den til at komme ned igen, ved at køre ind til siden og
> bare holde i tomgang. Det var mit indtryk, at det startede hver gang

Vil det sige, at omdrejningerne svingede mens du kørte?
Og det uden at farten ændrede sig.

Det er jo let at komme med en lille vittighed om, at omdrejninger skal ligge
mellem 2-3.000 omdr. når bilen kører...

> Ingen kasko, desværre

Endnu mere sur røv...

> Osse min tanke. Men nej, det finder jeg jo aldrig ud af. Politiet
> gad ikke rigtigt tage sig af det. Det er jo bare en udbrændt bil !!!

Og selvom der er nogen der har sat ild til den, kan de ikke finde ud af,
hvem der gjorde det...
Hvis den havde været kaskoforsikret havde de sikkert været villig til at
kigge på den, pga. sandsynligheden for forsikringsfusk...

> Så er det trods alt lettere at forholde sig til en påsat brand.

Det tror jeg du skal regne med er tilfældet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Simone

Dato : 11-03-04 11:54

meddelelse news:c2pdm7$mo2$1@sunsite.dk...

> Vil det sige, at omdrejningerne svingede mens du kørte?
> Og det uden at farten ændrede sig.

Altså, nu er jeg jo kvinde, ikk. Oven i købet èn af slagsen, der absolut
ingenting ved om biler

> Det er jo let at komme med en lille vittighed om, at omdrejninger skal
ligge
> mellem 2-3.000 omdr. når bilen kører...

Ja ja Det er forstået på den måde, at den lå omkring de 2000, når jeg
kørte. Men i samme øjeblik jeg koblede ud, fløj den op på 3000 omd/min. Og
jo, hastigheden kunne jeg holde på de lange strækninger. Men op til lyskurve
skulle jeg bremse meget ned. (Ingen sjove bemærkninger her *G*)
Faktisk kunne jeg mærke det under kørsel ved, at jeg ikke behøvede at røre
ved speederen.
Ikke voldsomt sjovt i glat føre... Og slet ikke sjovt, da den sneg sig op på
de 4500. Det lød meget voldsomt og den var slet ikke til at styre.

/Simone

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-03-04 09:31

Simone wrote:

> Ja ja

LOL

> Det er forstået på den måde, at den lå omkring de 2000,
> når jeg kørte. Men i samme øjeblik jeg koblede ud, fløj den op på
> 3000 omd/min.

Okay....

> [...]
> sjove bemærkninger her *G*)
> Faktisk kunne jeg mærke det under kørsel ved, at jeg ikke behøvede at

Arh. fartpilot....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-03-04 09:49

Morten Fruergaard wrote:

> Arh. fartpilot....

Det der er en gåde er at på en karbureret bil er ikke noget
hokuspokus. Luften kommer ind et sted (helst igennem spjældet) og
iblandes benzin i karburatoren.

Så der var to muligheder, falsk luft eller rustent/slasket
speederkabel. Underligt at ingen mekaniker fandt fejlen.

--
Roberto Saldo

Fra : Gevaldi

Dato : 11-03-04 10:37

Simone skriblede:

> Så er det jeg går og spekulerer på, har det mon været påsat eller har
> bilen selvantændt ?
> Det burde den vel ikke kunne efter at have stået et døgn med
> frostgrader ?

Har du aldrig hørt om *koldbrand* :D
--
/Gevaldi

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 11-03-04 11:19

"Simone" <no@email.com> wrote in message
> [...]
> den ikke være med til. Efter ca. 20 km hoppede den op på 4500 omdr/min.
> Det turde jeg simpelthen ikke køre med, så jeg parkerede bilen i et

Jeg oplevede samme opførsel på min Citroen for et års tid siden - altså det
der med at omdrejningerne gik amok (tomgang kunne være alt imellem 0 og
4000). Dengang var det stepmotoren der styrer tomgangsreguleringen som var
defekt. Denne regulering findes på en indsprøjtningsmotor - om en Golf fra
89 er med indsprøjtning eller med karburatormotor ved jeg så ikke ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Simone

Dato : 11-03-04 11:29

> [...]
> defekt. Denne regulering findes på en indsprøjtningsmotor - om en Golf fra
> 89 er med indsprøjtning eller med karburatormotor ved jeg så ikke ?

Nej, den var ikke med indsprøjning.

/Simone

Fra : David Bjergsø

Dato : 11-03-04 13:00

"Simone" <no@email.com> wrote in message

> Nej, den var ikke med indsprøjning.
>
> /Simone

Midt i alt det her halløj, er jeg nødt til at spørge om du har kasko
forsikring på den ?..

/David

....som næsten ikke tør at høre svaret

Fra : Simone

Dato : 11-03-04 14:55

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse
> "Simone" <no@email.com> wrote in message

> Midt i alt det her halløj, er jeg nødt til at spørge om du har kasko
> [...]
Nej, det har jeg ikke.
Det eneste positive der er at sige er, at da den efterfølgene blev kørt til
skrot, fik jeg 1000 kr tilbage. Som den venlige dame sagde : Normalt går
der en del penge fra, men du har jo gjort næsten alt forarbejdet, så...

/Simone

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-03-04 09:32

Simone wrote:
> [...]
> kørt til skrot, fik jeg 1000 kr tilbage. Som den venlige dame sagde :
> Normalt går der en del penge fra, men du har jo gjort næsten alt

lol

--
Mvh. Morten Fruergaard