Fjernbetjening til Mitsubishi Carisma fung~
Fra : Morten Milling Jense~

Dato : 10-03-04 22:55

Hej

Jeg har lige skiftet batteri i fjernbetjeningen til (centrallåsen) min
Mitsubishi Carisma, da den ikke fungerede særlig godt. Problemet er, at
nu fungerer den slet ikke! Lampen på fjernbetjeningen lyser fint, når
man trykker på knapperne, men bilen reagerer ikke på det. Er der nogen,
der ved om man skal synkronisere bil og fjernbetjening efter
batteriskifte? Og hvordan gør man det? Jeg har læst noget om at forbinde
2 pinde i diagnosestikket og trykke på fjernbetjeningen 3 gange, men kan
det virkelig være rigtigt, at man skal gøre det bare fordi man har
skiftet batteri?

Mvh.
Morten

Fra : Henning

Dato : 11-03-04 06:23

Hej Morten

Du skal kører til din Mitsubishi forhandler, de skal lige have monteret
deres tester så er den kørende igen.

Fra : Møller

Dato : 11-03-04 14:38

"Morten Milling Jensen" <milling@privat.dk> wrote in message
> [...]
> 2 pinde i diagnosestikket og trykke på fjernbetjeningen 3 gange, men kan
> det virkelig være rigtigt, at man skal gøre det bare fordi man har

Jeg havde samme problem da jeg skiftede på min gøj. Det skal dog lige siges,
at ½ år i forvejen havde nøglen været ude og bade i saltvand. Den blev skilt
af og skyllet med ferskvand og tørret, så virkede den igen.
Men da jeg skiftede batterier skete kom problemet identisk med dit:
Det skyldes højest sandsynlig, at kodeudsendelsen er blevet lidt for hurtig,
evt. pga, belægning på printet.
Det var tilfældet hos mig: målt på oscilloskop, så jeg er sikker:
Løsning: jeg skilte nøglen af igen, vaskede printet med demineraliseret vand
for at fjerne det mikroskopiske saltlag der kan komme på printet evt. fra
sved, og det er nok til at ændre modstandene på printbanerne og de
overplademonterede komponenter,

Efter samling fungerede det fint igen. rent vand på print skader normalt
ikke, du kan tørre forsigtigt med en hårtørrer, men pas på varmen.

Du kan evt. teste med nogle ½-flade batterier. før vask og tørring.
Autoværksteder havde aldrig hørt om det, men en chipdesigner løste det for
mig: min søn.
Så jeg tør godt indestår for det.
--
Møller

Fra : Morten Milling Jense~

Dato : 11-03-04 18:02

Morten Milling Jensen wrote:
> [...]
> 2 pinde i diagnosestikket og trykke på fjernbetjeningen 3 gange, men kan
> det virkelig være rigtigt, at man skal gøre det bare fordi man har

Hej igen

Jeg fandt selv ud af det. Her er fremgangsmåden, hvis andre skulle stå
med samme problem:

Forbind ben 1 og 4 i diagnoseporten i førerens fodrum (f.eks. med en
stump ledning)
Luk all døre
Drej tændingsnøglen til ACC og tilbage til OFF
Dørene låser nu automatisk og åbner derefter igen
Tryk på låseknappen på fjernbetjeningen 3 gange med 1 sekunds interval.
Dørene låser nu automatisk og åbner derefter igen som kvittering
Fjern forbindelsen i diagnoseporten.
Nyd at fjernbetjeningen atter fungerer

Det virker muligvis også på andre Mitsubishier.

Mvh.
Morten