Bil med trailer som kræver B/E kørekort
Fra : Ninja Rider

Dato : 10-03-04 22:38

Hejsa

Nogle venner og jeg har en diskution kørende om man må køre en Bil med
trailer som kræver B/E kort på et C eller C/E kort!

Må man det?
Hvad siger reglerne? hvor kan jeg finde dem, med § nr'e og sådan

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 10-03-04 22:55

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Må man det?
> Hvad siger reglerne? hvor kan jeg finde dem, med § nr'e og sådan

Du må godt hvis du har C/E, da det automatisk giver dig B/E kort....

Om du så må hvis du bare har C tror jeg nu ikke.....

--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, standard, Mondeo 1.8......

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-03-04 23:13

LBK nr. 712 af 02/08/2001

bekendtgørelse om kørekort.
Kan findes på www.retsinfo.dk

Se § 8 vedr. C.
Giver ret til at føre lastbil + påhængsvogn, hvor påhængsvognen max vejer
750 kg.

Så det kan ikke bruges i stedet for B/E

Kurt

Fra : Jan M

Dato : 10-03-04 23:14

> Du må godt hvis du har C/E, da det automatisk giver dig B/E kort....
>
> Om du så må hvis du bare har C tror jeg nu ikke.....

Enig, og nej, ikke med C alene, da det jo ikke er anhænger....

/Jan

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 10-03-04 23:35

"Jan M" <matthiesen@tdcadsl-dk> skrev i en meddelelse

> Enig, og nej, ikke med C alene, da det jo ikke er anhænger....

Præcis, det var også det jeg tænkte....

Fra : Leonard

Dato : 10-03-04 23:20

Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> wrote:

>Nogle venner og jeg har en diskution kørende om man må køre en Bil med
>trailer som kræver B/E kort på et C eller C/E kort!
>
>Må man det?

Ikke kun med et C, men gerne med et C/E.

>Hvad siger reglerne? hvor kan jeg finde dem, med § nr'e og sådan

Bekendtgørelse om kørekort
BEK nr 801 af 22/09/2003

§ 8. Kørekort til kategori C (lastbil) giver ret til at føre:
1) Lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
2) Vogntog bestående af en lastbil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
3) Motordrevet blokvogn.
Stk. 2. For ikke registreringspligtige påhængsredskaber sker
fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til
stk. 1, nr. 2, ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.

§ 10. Kørekort til kategori E (stort påhængskøretøj) giver ret til at
føre:
1) Vogntog bestående af en almindelig bil og et påhængskøretøj, som
ikke henhører under kategori B (kategori B/E).
2) Vogntog bestående af en lastbil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på over 750 kg (kategori C/E).
3) Vogntog bestående af en stor personbil og et påhængskøretøj med
en tilladt totalvægt på over 750 kg (kategori D/E).
Stk. 2. Kørekort til kategori B/E giver alene ret til at føre stort
påhængskøretøj i forbindelse med almindelig bil (kategori B).
Stk. 3. Kørekort til kategorierne C/E og D/E giver tillige ret til at
føre stort påhængskøretøj i forbindelse med almindelig bil (kategori
B).
Stk. 4. Kørekort til kategori C/E giver tillige ret til at føre
køretøjer omfattet af kategori D/E, når indehaveren har erhvervet
kørekort til kategori D. Kørekort til kategori C/E giver endvidere ret
til at føre lastbil med tilkoblet blokvogn.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php