Eberspacher benzin-fyr - fejlfinding (Ford~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-03-04 16:30

Engang virkede fyret således at når man trykkede på den højre knap på
styringen (uret om man vil), så kom der et lille varme-symbol frem i
styringen og styringen startede ved 60 min og talte nedad.

I den periode kørte blæser på lavt blus og fyret varmede.

Så kom bilen på værksted (for flere måneder siden, så garanti er slut)
og nu sker der ikke noget andet end at varme-symbolet kommer frem.
Dvs. hverken blæser-aktivering eller fyr-aktivering.

Hvor skal man kigge først? Er der et relæ som styres af styringen? Er
der en fælles sikring til fyr og blæser?

Selve fyret er monteret mellem inderskærm og yderskærm på en Ford
Mondeo 1997'er (hvis det skulle have betydning).

Bemærk: Uret er stillet, for det er nævnt i vejledningen som et krav
for at man overhovedet skal kunne starte fyret.

Fra : Stein

Dato : 10-03-04 17:33

> Hvor skal man kigge først? Er der et relæ som styres af styringen? Er
> der en fælles sikring til fyr og blæser?

som det første skal du kontrollere at de tre sikringer der sidder til fyret
ikke er sprunget (den på 5 amp.er ikke fordi dit ur virker.-) de to andre er
på hhv. 20 amp (til selve fyret) og en på 25 amp til
blæserstyrringen.kontroller også stikforbindelsen til fyret for ir/dårlig
forbindelse.

> Selve fyret er monteret mellem inderskærm og yderskærm på en Ford
> Mondeo 1997'er (hvis det skulle have betydning).

når du har kontrolleret sikringer skal du efter du har startet fyret mærke
efter på de to vandslanger der går på fyret om vandepumpen i fyret kører
(summer lidt i slangerne).gør de det skulle fyret gerne begynde at blæse i
udstødningen kort tid efter.det næste der skal ske er at stempelpumpen
begynder at klappe.den er monteret eksternt på benzinledningen som går på
fyret og giver en hørbart tikken fra sig.placeringen af pumpen svinger
afh.af hvem der har mont.fyret.bemærk at afgangssiden på pumpen skal pege
mellem 15-35 gr op for at den kan udlufte sig selv i tilfælde af luftbobler.

derefter skulle fyret gerne tænde.hvis alt ovenstående opfyldes og fyret
stadig ikke vil tænde skal det på værksted og have udlæst fejlkoder for
videre fejlfinding da fejlen ligger inde i selve fyret
(flammesensor/tændstift osv)

håber det gav lidt input til ideer.
mvh steen.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-03-04 20:06

"Stein" <meldhede@mail.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> fyret ikke er sprunget (den på 5 amp.er ikke fordi dit ur virker.-) de
> to andre er på hhv. 20 amp (til selve fyret) og en på 25 amp til

Hvor vil du mene, at de sikringer sidder i bilen?

> kontroller også stikforbindelsen til fyret for
> ir/dårlig forbindelse.

Altså et stik, der fører ledninger ind til fyret?

> [...]
> mont.fyret.bemærk at afgangssiden på pumpen skal pege mellem 15-35 gr
> op for at den kan udlufte sig selv i tilfælde af luftbobler.

Det meste af motoren har været splittet ad, fordi der er blevet lavet
toppakning. Kan der være luftbobler i noget af den grund, så fyret
simpelthen er stoppet uden at have fået benzin?

> [...]
> fyret stadig ikke vil tænde skal det på værksted og have udlæst
> fejlkoder for videre fejlfinding da fejlen ligger inde i selve fyret

OK, jeg håber at det andet er nok

> håber det gav lidt input til ideer.

Bestemt - du skal have mange tak for tippene

Mvh. NKJensen

Fra : Stein

Dato : 10-03-04 21:48

> Hvor vil du mene, at de sikringer sidder i bilen?

de skulle gerne være meget nær batteriets + pol.

> Altså et stik, der fører ledninger ind til fyret?

yep.mener der er 8 eller 10 poler i stikket.hvis du har en prøvelampe kan
du se om der kommer + 12 v på den gule ledning når du tænder fyret på dit
ur/timer

> Det meste af motoren har været splittet ad, fordi der er blevet lavet
> toppakning. Kan der være luftbobler i noget af den grund, så fyret
> simpelthen er stoppet uden at have fået benzin?

hmm.hvis det er monteret med et T-stykke på motorens benzintilførsel og
pumpen vender med afgangen nedaf er det bestemt en mulighed.jeg har dog det
princip at jeg ALTID sætter et tankrør i selve tanken på bilen som kun fyret
bruger.så er man sikker på at der ikke går ged i noget bagefter.

> Bestemt - du skal have mange tak for tippene

no problemo.
mvh steen.

Fra : phk

Dato : 11-03-04 20:19

"Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Engang virkede fyret således at når man trykkede på den højre knap på
> styringen (uret om man vil), så kom der et lille varme-symbol frem i
> styringen og styringen startede ved 60 min og talte nedad.

Jeg har engang haft Ebersbächer i min bil. Til den købte jeg en lille dims
med nogle lysdioder på, som kunne blinke nogle koder til en, så man kunne se
hvad fejl der evt. er på fyret.

Måske kan man få noget lignende til din?

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 21-03-04 19:38

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in

> [...]
> man kunne se hvad fejl der evt. er på fyret.
>
> Måske kan man få noget lignende til din?

Jeg vil huske på det, hvis det ikke virker at checke de "indlysende" ting
som benzin-tilførsel og sikringer.

Tak for tippet.

Mvh. NKJensen