4 spørgsmål
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 09-03-04 18:03

Hej,

Bil: Ford Escort 1,6i 16v clx st.car 1994

1) Er der kvalitetsforskel på Oliefiltre - Skal man købe orig. eller er
Høyer's ligeså godt?

2) Jeg synes ikke manualen foreskriver noget om tilspændingsmoment af hjul -
Jeg skal snart skifte til sommerhjul, skal de bare spændes "Godt til"?

3) Olien skal også skiftes - Jeg har købt 4 ltr. Shell Helix Plus 10W40
(Bilka, 139,-), men motoren sluger 4,25 ltr. incl. filtret. Kan Jeg bruge
0,25 ltr. af det Q8 Super 10W40 Jeg har stående, eller skal alt olien være
samme mærke (Så må Jeg købe 4 ltr. mere).

4) Er der nogen der ved hvor meget olie der går fra min. til max i en Escort
1,6i motor (Står ikke i manualen)

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-03-04 19:03

Carsten Pedersen wrote:
> Hej,
>
> Bil: Ford Escort 1,6i 16v clx st.car 1994
>
> 1) Er der kvalitetsforskel på Oliefiltre - Skal man købe orig. eller
> er Høyer's ligeså godt?

Køb det originale, det koster som regel næsten det samme.
Jeg har tidligere været ude for at de u-originale (dog ikke fra Høyer) har
haft en noget ringere reduktionsventil indbygget.

> 2) Jeg synes ikke manualen foreskriver noget om tilspændingsmoment af
> hjul - Jeg skal snart skifte til sommerhjul, skal de bare spændes
> "Godt til"?

De skal spændes med 85 NM.

> [...]
> Jeg bruge 0,25 ltr. af det Q8 Super 10W40 Jeg har stående, eller skal
> alt olien være samme mærke (Så må Jeg købe 4 ltr. mere).

Såfremt at begge olier er enten syntetiske eller mineralske, så skulle der
ikke ske noget ved at mixe dem sammen.

> 4) Er der nogen der ved hvor meget olie der går fra min. til max i en
> Escort 1,6i motor (Står ikke i manualen)

Lige knap en liters penge er forskellen mellem min og max.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-03-04 19:22

Per Beer Hansen wrote:
> De skal spændes med 85 NM.

Det var ikke meget...
Jeg ville spænde med 100 Nm, hvis sommerhjulene er af alu..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-03-04 19:25

Morten Fruergaard wrote:

> Det var ikke meget...
> Jeg ville spænde med 100 Nm, hvis sommerhjulene er af alu..

Nøh, men det står i Haynes, så et eller andet sted er det jo nok rigtigt med
de 85 NM

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-03-04 19:28

Per Beer Hansen wrote:

> Nøh, men det står i Haynes,

Det bliver det ikke mere af...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-03-04 19:38

Morten Fruergaard wrote:

> Det bliver det ikke mere af...

Nope

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 09-03-04 22:14

meddelelse news:c2l20k$bpi$1@sunsite.dk...

> Det var ikke meget...
> Jeg ville spænde med 100 Nm, hvis sommerhjulene er af alu..

Det er 15" Alu. monteret med 195/50 R15

mvh

Carsten

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 09-03-04 22:10

> [...]

> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

Tak for dine svar.
Der er tale om delsyntetiske olier (Både Shell og Q8), kan man også blande
dem, eller må man kun blande 100% syntetisk eller 100% mineralsk olie?

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 22:18

> Der er tale om delsyntetiske olier (Både Shell og Q8), kan man også blande
> dem, eller må man kun blande 100% syntetisk eller 100% mineralsk olie?

Du kan blande lige så tosset du vil.

--
/Jan W Nielsen